Katedra teorie a kritiky / Department of Theory and Critism
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra teorie a kritiky / Department of Theory and Critism podle oponent "JIŘÍK, Jan"
Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Kauza Lear: Otázky autorství při recepci divadelního dílaBulvasová, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-12Bakalářská práce se zabývá otázkou autorství v divadelní inscenaci a představení. Autorka při zkoumání vychází z debaty o inscenaci Krále Leara uvedené v roce 2011 v historické budově Národního divadla v režii Jana Nebeského. Diskuze, již autorka analyzuje, obsahovala profesionální divadelní recenze, ale také komentáře široké veřejnosti na diskuzních fórech. Za pomoci současné české i zahraniční divadelní a literární teorie se pokouší zodpovědět otázku, jaké typy autorství v divadle existují a nakolik ovlivňují diváckou recepci. Nejprve se zaměřuje na autorství dramatika a režiséra a jejich metaforický souboj o vliv nad diváckým vnímáním. Dále se zabývá autorstvím, jež zaštiťuje divadlo jako produkční jednotka. V poslední kapitole otevírá téma diváka jako posledního relevantního autora divadelního představení. Divák svou přítomností umožňuje vznik představení, ale zároveň dílo interpretuje, což ho staví do nejvýznamnější pozice v celém procesu recepce. Práce nastiňuje, že vnímání je ovlivněno více očekáváními, s nimiž diváci do divadla přicházejí, než samotným představením.
- Mezinárodní festival Divadlo v letech 2017-2021Hlaváčová, Dana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-12Bakalářská práce se zabývá Mezinárodním festivalem Divadlo v Plzni z hlediska dramaturgie hlavního programu a proměn jeho koncepce v letech 2017–2021. Autorka stručně přibližuje kontext vzniku festivalu na počátku 90. let minulého století a tehdejší prvotní vize jeho zakladatelů, které následně komparuje s podobou poslední pětice vybraných ročníků. Zásadní součástí práce je analýza dvacátého pátého až dvacátého devátého ročníku, jež se opírá o reflexe odborné veřejnosti, dobové tiskoviny, výpovědi současných členů dramaturgické rady a též o vlastní diváckou zkušenost autorky jako účastnice festivalu. Práce se rovněž zabývá otázkou mezinárodnosti festivalu a tematického i žánrového zaměření jeho hlavního programu. Osvětluje, proč zahraniční programové sekci dlouhodobě vévodí země střední a východní Evropy a kvůli čemu není poměr souborů z ČR a zahraničí vyvážený. Poukazuje na znatelný odklon od vize uvádět inscenace uplynulé sezóny a zviditelňuje ryze provozní důvody vedoucí k takovému kroku. V okruhu inscenací z hlavního programu nalézá navzdory tematické otevřenosti festivalu tendenci k vytváření dvou výrazných tematických linií a zodpovídá, proč dramaturgie vychází vstříc loutkovému divadlu a přesahům k hudebně-dramatickým žánrům, ale taneční produkce takřka opomíjí.
- Pět režií Jana MikuláškaLinhart, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-18V diplomové práci si na základě analýz pěti inscenací Jana Mikuláška kladu za cíl pojmenovat konstanty a proměnné režisérova zacházení s předlohami různého typu. Každá z inscenací vychází z jiného textového materiálu: Gottland z reportáží, Korespondence V+W z dopisů, Zlatá šedesátá z deníkových zápisů, Maryša z dramatu a Don Quijote z románu. Zároveň v rámci všech vybraných děl režisér nějakým způsobem vstupuje do dialogu s mýtem ohledně daného tématu nebo osobností (češství, Jan Werich a Jiří Voskovec, Pavel Juráček, šedesátá léta, Maryša, donkichotství). Práce tak volně navazuje na předchozí bakalářskou práci Persony: inspirace filmy Ingmara Bergmana v inscenaci Divadla Na zábradlí, kde režisér vychází opět z jiného materiálu, a sice filmů, resp. filmových povídek švédského režiséra.
- Využití principů live cinema v inscenační tvorbě Petry TejnorovéZemanová, Laura(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-18Tato diplomová práce zkoumá využití moderních technologií v inscenační tvorbě české režisérky Petry Tejnorové. Hlavním cílem práce je v teoretické části představit pojem live cinema, postupy při vzniku audiovizuálního materiálu, terminologie, soudobého přijetí odbornou a částečně laickou veřejností, ale i z hlediska teoretických konceptů, o které se opírá. Na základě poznatků z teoretické části jsou v praktické části analyzovány tři vybrané inscenace, a to My Funny Games z Divadla Disk, Láska & informace z Nové scény Národního divadla a Putinovi agenti, kteří byli uvedeni v prostoru Jatek 78. Každá z inscenací vychází z předlohy; z dramatického textu, filmu a reportážní knihy. Ty jsou v praktické části představeny a charakterizovány též, stejně jako vzájemný vztah obou děl. Při analýze se klade velký důraz právě na začleňování filmového média do živé performance. Práce zkoumá, jak moderní technologie ovlivňují vnímání a vyznění inscenace, jaký pohled kamera divákům zprostředkovává a jaké výsledky tím může zapříčinit.