Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "SVÁROVSKÝ, Leoš"
Nyní se zobrazuje 1 - 11 z 11
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza a srovnání interpretací suity "Jaro" J.B. FoersteraKunovský, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-10Bakalářská práce „ANALÝZA A SROVNÁNÍ INTERPRETACÍ SUITY „JARO“ J. B. FOERSTERA“ je členěna do dvou částí. V první čtenář nalezne stručný životopis skladatele Josefa Bohuslava Foerstera včetně zevrubné genealogické linie jeho kantorských předků. Druhá část práce obsahuje samotnou analýzu a srovnání nahrávek suity Jaro op. 84., a to jak v autorově vlastní interpretaci, tak v interpretaci tří pedagogů Akademie Múzických Umění v Praze. Autor si v práci neklade za cíl nahrávky recenzovat, nýbrž objektivně srovnat výrazné rozdílnosti anebo naopak výrazné shody a pokusit se vysvětlit a obhájit vlastní pojetí partitury včetně sebereflexe a identifikace nezdařených míst. Práce může posloužit budoucím interpretům dané skladby při analýze a řešení nejasností v partituře.
- Benjamin Britten- portrét skladatelovy osobnosti se zaměřením na dílo IluminaceRózsová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04Tato práce detailně rozebírá písňový cyklus Benjamina Brittena - Les Illuminations. Pozornost je zaměřena zejména na interpretační stránku díla z pohledu dirigenta. Dále je dílo rozebráno po formové stránce. Práce obsahuje také překlad textů z francouzského originálu do češtiny, krátký životopis autora básnické předlohy Arthura Rimbauda se zaměřením na dílo Les Illuminations a podrobný životopis skladatele Benjamina Brittena.
- Improvizace jako tvůrčí postupKučera, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2005)Datum obhajoby: 2006-06-09Tato práce mapuje historický vývoj fenoménu hudební improvizace, srovnává principy improvizace barokní a jazzové, zamýšlí se nad touto problematikou z hlediska pedagogického, dotýká se improvizačních postupů v nehudebních oborech a zmiňuje autorovy osobní zkušenosti a pohledy na hudbu vůbec.
- Jakobín v českých divadlechČervinka, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-11Tato bakalářská práce se zabývá historií, vývojem a interpretačními zvyklostmi opery Jakobín od Antonína Dvořáka. Přestože Jakobín nedosahuje takové popularity jako například Dvořákova vrcholná Rusalka, těší se tato opera stále velké, možná dokonce vzrůstající oblibě. To dokazují četná nastudování a uvádění, bohužel však převážně na českých jevištích – v zahraničí je tato opera zatím uváděná zřídka. Cílem této práce je seznámit čtenáře s historií a vznikem opery, vývojem hudební i textové stránky, postavami a dějem. Dále se práce zabývá navyklými škrty, které vznikly z velké části na popud dirigenta Karla Kovařovice. V Jakobínovi, na rozdíl od jiných českých oper, jsou navyklé škrty poměrně početné a rozsáhlé. V neposlední řadě tato práce podává přehled inscenací Jakobína na českých jevištích, od prvního historického provedení až po současná nastudování.
- Leoš Janáček - Glagolská mšePellant, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04Tato bakalářská práce se zabývá výkladem o vzniku Glagolské mše pro sóla, sbor, orchestr a varhany na staroslověnský text Leoše Janáčka. Dále se zaměřuje na analýzu a správnou výslevnost jejího textu. Především klade důraz na objasnění a vysvětlení rozdílnosti dvou různých existujících vydáních. Na jedné straně je to vydání prezentované britským muzikologem Paulem Wingfieldem a na straně druhé již všeobecně rozšířená verze Universal Edition.
- Neobarokní styl Igora Stravinského a rozbor orchestrální suity PulcinellaStanček, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-11Tato bakalářská práce nabízí vhled do života skladatele Igora Stravinského, rozsáhlého období hudebního stylu neoklasicismu se zaměřením na barokní inspiraci a analytický rozbor orchestrální suity Pulcinella.
- Orchestrální tvorba Klementa SlavickéhoŠedivý, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-05Bakalářská práce pojednává o symfonické tvorbě českého skladatele Klementa Slavického (1910-1999). Úvod práce tvoří životopisné shrnutí a nástin hlavních tvůrčích etap skladatelova života. V následujících kapitolách je již veškerá pozornost věnována jednotlivým symfonickým skladbám, počínaje Moravskými tanečními fantaziemi a čtyřmi symfoniettami konče. Jádro práce tvoří analytický vhled do Rapsodických variací Klementa Slavického, konfrontovaný s výkladem Eduarda Herzoga (Hudební rozhledy 1970). Práce je také pokusem o vyhodnocení a interpretaci dobových svědectví, souvisejících s touto oblastí díla Slavického. Ta se nacházejí zejména v periodickém tisku v podobě recenzí, analýz či rozhovorů se skladatelem. Pozornost je tedy věnovaná dílům jak po stránce formální, tak i z hlediska dobové recepce.
- Práce dirigenta v sekci dechových nástrojůSpilka, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-05-29Tato bakalářská práce se zabývá prací dirigenta s dechovými nástroji, které tvoří obsáhlou složku v moderním symfonického orchestru. Spis je koncipován jako přehled důležitých informací pro práci s dechovými skupinami – v jednotlivých kapitolách jsou řešeny otázky charakteristiky dechových nástrojů, ladění, vyrovnanosti zvuku, instrumentace, akustiky koncertních sálů i celkového metodického pohledu jak zacházet s dechovými nástroji. První kapitola pojednává o odlišných systémech ladění včetně přehledu zásadních rozdílů, které mají značný vliv na intonaci dechových nástrojů. V kapitole druhé jsou popsány charakteristiky dechových nástrojů a jejich specifika včetně akustických a konstrukčních vlastností. Kapitola třetí se zabývá samotnou metodikou práce s dechovou sekcí – metodou ladění akordů, vyrovnáním zvukových proporcí, rytmickou ukázněností, pozicí hudebníků na pódiu apod. Čtvrtá kapitola je zaměřena na instrumentaci a obsahuje rovněž příklady instrumentačních řešení. V kapitole páté se pisatel zabývá aspekty akustiky koncertních sálů včetně proporční vyrovnanosti zvuku, konkrétně pak vhodným počtem hudebníků pro daný rozměr koncertní síně.
- Ruská tradice dirigování v Petrohradě.Macek, František(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-05-29Bakalářská práce se věnuje Ruské tradici dirigování v Petrohradě. Cílem textu je podat ucelený náhled na hudební kulturu města se speciálním zaměřením na funkci dirigenta. Zabývá se hlavními kulturními institucemi města: Mariinským divadlem, Petrohradskou filharmonií a Státní konzervatoří Nikolaje Rimského-Korsakova. Zároveň pojednává o práci třech významných dirigentů, kteří tyto instituce velmi ovlivnili a přinesli jim světovou pozornost. Těmito dirigenty jsou Eduard Nápravník, Jevgenij Mravinskij a Ilja Musin.
- Symfonická tvorba Svatopluka HavelkyJiříkovský, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-21Cílem této práce je ukázat na rozboru symfonické tvorby Svatopluka Havelky vývoj jeho osobnosti a jeho způsobu komponování.
- Tintinnabuli - Kompoziční styl Arvo PärtaHájek, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-11Arvo Pärt, estonský skladatel narozený v roce 1935, je velmi originální osobností na poli soudobé vážné hudby. Tato bakalářská práce je věnována jeho hudbě, především pak jeho osobité kompoziční metodě tintinnabuli. Ve svých 32 letech se Arvo Pärt zcela skladatelsky odmlčel a začal hledat naprosto novou komoziční cestu. Po osmi letech přišel s tímto naprosto novým stylem. První kapitola je biografická, pojednává o životě a díle Arvo Pärta. Druhá kapitola je zaměřena na tintinnabuli styl - popisuje zrození tohoto stylu a jeho základní kompoziční principy. Ve třetí kapitole jsou uvedeny příklady využití tintinnabuli stylu v jenotlivých konkrétních kompozicích. Každý příklad je okomentován a ilustrován notovou ukázkou v příloze. Práce obsahuje též citace myšlenek a životních postojů Arvo Pärta.