Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "MAREŠ, Vlastimil"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 26
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Dittrichová L.: Bakalářský koncertDittrichová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Důležité aspekty klarinetové hryVašek, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05Ve své práci se zabývám převážně současnou hudbou v kontextu s neustálým vývojem techniky ve hře na klarinet. Hlavním cílem této práce bylo seznámení se všemi možnými technikami hry a jejich nácvikem. Dalším důležitým aspektem práce bylo poukázat na pozici klarinetu v soudobé hudbě a na jeho přínos u současných skladatelů. Na současnou hudbu je v textu také brán zřetel v kontextu světových mezinárodních soutěží typu ARD Mnichov, mezinárodní hudební soutěž v Markneukirchen nebo Pražské jaro, kde je většinou podmínkou nacvičení nejtěžších moderních skladeb od autorů jakými jsou například Luciano Berio, Karel Husa, Karlheinz Stockhausen, Tiberiu Olah či Edison Denisov. V textu jsou zmíněny dosud známé techniky a způsoby moderní hry na klarinet (mikrointervaly, multifonika, glissando, frulato, smorzato, slap tón, cirkulované dýchání), které se v dnešní hudbě často objevují. Na druhou stranu, dalším cílem bylo neopomenout techniky základní (rozsah, dynamika, legato, dýchání, barva zvuku,staccato) a zaměřit tak pozornost na neustálý technický vývoj, který je jistě nejen v klarinetové hře patrný. Tato práce by neměla sloužit jako metodická pomůcka, ale jako určité zasvěcení do současné hudby ve hře na klarinet 21. století.
- Igor Stravinskij - komorní tvorba s klarinetemVaňková, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05Tato bakalářská práce je koncipována jako praktický přehled komorních skladeb Igora Stravinského, v nichž je použit klarinet. Obsahuje stručný přehled života, tvorby a jednotlivých tvůrčích proměn skladatele, jeho estetická hlediska i umělecké názory. Hlavní částí je přehled konkrétních komorních skladeb s klarinetem rozdělených podle Stravinského tvůrčích etap. Každá skladba je doplněna krátkým rozborem a zhodnocením významu v celkovém kontextu tvorby. Pro praktické využití je práce doplněna seznamem některých hudebních nakladatelství, ve kterých byla tato komorní díla vydána. Byla bych ráda, kdyby má práce přispěla k častějšímu provozování skladeb Igora Stravinského nejen klarinetisty, i když těm především je určena, ale všemi, kteří se komorní hudbě aktivně věnují.
- Jiří Hlaváč v proměnách profesí a žánrůPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-11Bakalářská práce „Jiří Hlaváč v proměnách profesí a žánrů‟ pojednává o uměleckém působení profesora Jiřího Hlaváče.V práci se věnuji jeho hudebním začátkům, interpretační činnosti a působení v komorních souborech, jako je např. Barock Jazz Quintet. Zabývám se také jeho pedagogickou, kompoziční, aranžérskou, dramaturgickou, publikační a popularizační činností. Část práce je věnována nahrávkám, oceněním, pořadům pro Českou televizi a Český rozhlas a práci v uměleckých a hudebních institucích.
- Juráň J.: Bakalářský koncertJuráň, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Klarinetová skupina Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOKKopáček, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-01Tato bakalářská práce pojednává především o klarinetové skupině Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK a o jejích jednotlivých hráčích. Rozebírá jejich hudební začátky, období studií, soutěžní úspěchy a působení v orchestrech. Také stručně zmiňuje jejich komorní a sólovou dráhu. Detailněji se zaměřuje na současné členy klarinetové skupiny. Jako hlavní zdroj informací jsou využity osobní rozhovory s těmito hráči, které přinesly mnoho zajímavých poznatků. V práci je také uvedena stručná historie tohoto tělesa a rovněž výčet šéfdirigentů, kteří působili v čele tohoto orchestru. Prostřednictvím rozhovorů zaznamenává vzpomínky hráčů na působení v tomto tělese a jejich významné koncerty. Cílem práce je poskytnout ucelený zdroj informací o těchto hráčích, aby neupadli v zapomnění.
- Klarinetové koncertantní skladby Viktora KalabiseČernohouzová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-05Má bakalářská práce "Klarinetové koncertantní skladby Viktora Kalabise" se zaměřuje na život a dílo Viktora Kalabise. V první části bakalářské práce se věnuji skladatelově životní dráze, která se promítá do jeho děl. Ve druhé části mluvím o vývoji jeho skladatelské techniky a o vlivech na ni. Dále se zmiňuji o skladbách pro klarinet, které rozděluji do dvou skupin. První skupina obsahuje skladby bez opusového čísla, které nebyly autorem určeny k provádění. Podrobněji se zabývám skladbami s opusovým číslem, které rozšiřují současný klarinetový repertoár. Zabývám se především problematikou interpretace jeho skladeb pro klarinet. Při konkrétních rozborech děl jsem chtěla poukázat na vývoj skladatelovy kompoziční techniky ale také na Kalabisovy typické postupy, které zůstávají neměnné.
- Klarinetové koncerty Jana Václava Stamic e a Karla StamiceLukáš, Radim(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-04Tématem této bakalářské práce jsou koncerty Jana Václava Stamice a Karla Stamice. Tuto práci rozděluji do dvou kapitol a jejich podkapitol. V první kapitole se zaměřuji na život, skladatelský význam Jana Václava Stamice a dobový klarinet. Poslední podkapitolou je jeho jediný klarinetový koncert. Kapitola druhá je věnována jeho synovi Karlovi a jeho koncertům, které považuji za stěžejní díla klarinetové literatury.
- Lahodná Jana: Bakalářský koncertLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15
- Leonard Bernstein a jeho přínos do klarinetové literatury v 21. stoletíSlováček, Felix(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05V mé práci s názvem "Leonard Bernstein a jeho přínos do klarinetové literatury 21. století" se nejprve věnuji životu L.B. Pokouším se zdůraznit hlavní událostí jeho hudební kariéry. V další kapitole shrnuji Bernsteinovo skladatelské dílo. Zvláště se věnuji skladbám, v kterých autor využil klarinet jako sólový nástroj. Sonátou pro klarinet a klavír se poté zabývám v následujících dvou částech. Zároveň se zabývám Bernsteinovým dílem v kontextu dnešního hudebního života, neboť jeho skladby jsou do dnes oblíbené a hrané. Týká se to i Sonáty pro klarinet a klavír, která je běžnou součástí repertoáru dnešních klarinetistů.
- Metodická pravidla při hře na klarinet a saxofonDittrichová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06Moje bakalářská práce se zabývá problematikou odlišných způsobů hry, potažmo výuky na klarinet a saxofon. Kromě odlišných a společných znaků hry na oba nástroje je v~práci uvedeno porovnání a zhodnocení některých metodických klarinetových i saxofonových škol a jejich využití ve výuce. Hlavní částí bakalářské práce je kapitola, která pojednává o~prvních krůčcích začátečníka klarinetisty nebo saxofonisty, včetně průpravy na přípravné nástroje (zobcová flétna, chalumeau, sopránsaxofon), výběru vhodného vybavení a denního cvičebního rozvržení.
- Metodické postupy používané při výuce hry na klarinetDvořák, Leo(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-03Tato bakalářská práce se zabývá metodami, které se používají při výuce hry na klarinet. Práce je rozdělena do několika kapitol, které popisují jednotlivé aspekty klarinetové hry. V každé kapitole se nachází informace a možnosti, jak přistupovat k výuce a vysvětlení potřebných dovedností při hře na klarinet. V této práci jsou popsány konkrétní způsoby, jak vysvětlit klarinetový nátisk, správnou práci s dechem, artikulaci nebo pozici jazyka. Klíčová slova: klarinet, metodika, nátisk, dýchaní, pozice jazyka
- Osobnost Carla Marii von Webera se zaměřením na Grand duo Concertant pro klarinet a klavír op. 48Juráň, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06Hlavním tématem této bakalářské práce je přiblížení života Carla Marii von Webera a jeho stěžejních děl. Práce je rozdělena do tří kapitol. V první je charakterizována doba, v níž skladatel žil a tvořil, druhá se věnuje přímo Weberově osobnosti a dílu a třetí pojednává podrobně o skladbě Grand duo concertant. Kapitoly jsou dále rozděleny do pěti podkapitol. Třetí kapitola se nejdříve snaží přiblížit vznik této skladby, poté následuje její formální, tektonický a harmonický rozbor, zkoumání z hlediska interpretace a nakonec výčet některých nahrávek tohoto díla.
- Pedagogové klarinetové třídy HAMU po roce 1990Böhm, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Smyslem bakalářské práce je zpracovat průběh hudební kariéry klarinetových pedagogů na Akademii múzických umění v Praze, kteří zde působili od roku 1990 do současnosti. Je založena především na osobních rozhovorech s danými osobnostmi a v malé míře na internetových zdrojích. Text je doplněn bohatou fotografickou přílohou. Práce zachycuje vývoj jednotlivých pedagogů v průběhu jejich celého života. Dozvíme se, co je k hudbě vedlo, začátky hry, studium, soutěžní činnost, informace o jejich koncertní dráze - sólové, orchestrální nebo komorní. Jednotlivé etapy jejich života jsou rozčleněny dle potřeby do kapitol. Těžiště práce spočívá především v poznání blíže uvedených pedagogů a závěry mé práce mohou sloužit jako studijní materiál, rovněž také jako poděkování jednotlivým žijícím pedagogům za jejich soustavnou a příkladnou pedagogickou práci.
- Petr Vašek : Bakalářský koncertVašek, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05
- Proměny klarinetové hry v lidové hudbě západočeského krajeJarábek, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Cílem této bakalářské práce je především popsání vývoje klarinetové hry v lidové hudbě oblasti Chodska. Je založena na porovnávání notových, či zvukových pramenů od roku 1893 po současnost. Zaměřuje se na proměny zdobení, rytmizace, tempa či ladění. Vedle tohoto výzkumu je také snaha seznámit čtenáře s tímto západočeským regionem, jako s téměř poslední baštou Čech zachovávající folklór, a tradice z něj vycházející, stále živý. Mimo faktické porovnávání jednotlivých záznamů lidové hudby jsou stěžejní částí práce rozhovory a tedy také subjektivní názory respondentů z těchto rozhovorů vyplývající. Jedná se o respondenty žijící v této oblasti. Na jedné straně to jsou celoživotní posluchači místního folklóru, na straně druhé profesionální hudebníci, kteří se folklóru věnují aktivně a sami jsou autory úprav, či pořadů. Tato práce může být pomůckou dnešním interpretům lidové hudby, a to nejen na Chodsku. Zároveň je důkazem viditelného pokroku klarinetové hry a také skutečnosti, že se stále více profesionálních hudebníků věnuje hudbě lidové.
- Prostředky ke špičkovému interpretačnímu výkonuLoučka, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06Tato práce seznamuje s možnostmi, jak zvýšit kvalitu a výkonnost hudebníků. Většina těchto technik je všeobecně známá, avšak jejich praktikování je často odkládáno až na dobu, kdy se objeví problémy. V profesní kariéře na ně často není čas, a šťastní jedinci, kteří problémy nemají, je mnohdy ani nepovažují za podstatné. Přesto tyto techniky v sobě nesou určitý potenciál, který může již skvělou hru ještě v některých oblastech vylepšit.
- Reprezentativní klarinetová díla ruských skladatelůBerdnikov, Yury(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-25Tato bakalářská práce se zabývá historií vzniku klarinetové interpretace na území Ruska. Obsahuje stručný přehled vývoje klarinetové školy, popisuje její reálie a významné osobnosti. Práce se dále zaměřuje na některá klarinetová díla ruských skladatelů, především na Patetické trio od Michaila Ivanoviče Glinky, Tři kusy pro klarinet sólo a Ebony Concerto od Igora Fjodoroviče Stravinského. Obsahuje také popis některých dalších skladeb včetně Koncertu pro klarinet a dechový orchestr od Nikolaje Andrejeviče Rimského-Korsakova, Canzony pro klarinet a smyčcový orchestr od Sergeje Ivanoviče Tanějeva, Koncertu pro klarinet a smyčcový orchestr od Borise Aleksandroviče Čajkovského a Sonáty pro klarinet sólo od Edisona Vasiljeviče Děnisova.
- Rudolf Kubín - Koncert pro klarinet a orchestrŠkardová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14Tato bakalářská práce s názvem Rudolf Kubín – Koncert pro klarinet a orchestr je v první kapitole zaměřena na život a dílo ostravského skladatele Rudolfa Kubína. Ve druhé a třetí kapitole jsou obsaženy informace o Kubínově klarinetovém koncertu. Je zahrnut formální, harmonický i interpretační rozbor díla a rozhovory s jedinými žijícími českými klarinetisty - Valtrem Vítkem a Karlem Dohnalem, kteří koncert za doprovodu orchestru nahráli. Smyslem práce je vytvoření uceleného obrazu o tomto nepříliš často hraném klarinetovém díle, které jistě snese nejvyšší měřítka, jak z hlediska kompozičního, tak především koncertantního.
- Sharon KamLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15V diplomové práci je pojednání o osobnosti Sharon Kam, jedné z nejvýznamnějších a nejuznávanějších světových hráček na klarinet. Stručně a přehledně jsou popsány její začátky a hlavní milníky jejího života a profesního vývoje. Je podán přehled všech jejích vydaných nahrávek i současný nabídnutelný repertoár. Formou rozhovoru jsou prezentovány její názory na klarinetovou hru, přístupy k nacvičování nových skladeb i její další reakce na položené otázky. Zvláštnosti interpretace Sharon Kam jsou demonstrovány na rozboru Fantazijních kusů op. 73 Roberta Schumanna a její pojetí a názor na tuto skladbu jsou porovnány s provedením významného francouzského klarinetisty a pedagoga, Michela Arrignona. Práce je doplněna popisem dechových cvičení, které i v nácviku Sharon Kam hrají významnou roli. Při popisu inspiračního významu zmíněné umělkyně na můj vývoj jsou její názory konfrontovány s mými.