Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "PIVODA, Radomír"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 22
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Béla Bartók a jeho Suite Paysanne HongroiseNešverová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-04Bakalářská práce Béla Bartók a jeho "Suite Paysanne Hongroise" pojednává o životě Bély Bartóka, o jeho sběru lidových písní, sběratelských cestách a o skladbě Suite Paysanne Hongroise pro flétnu a klavír. První kapitola se zabývá výhradně skladatelovým životem a jeho skladatelským vývojem. Druhá kapitola je věnována sběru písní a zejména tomu, jak Bartók při sběru lidových písní postupoval, k čemu ho písně inspirovaly a jak provázely celý jeho život. Závěrečná kapitola se zabývá skladbou "Suite Paysanne Hongroise" se zaměřením na verzi pro flétnu a klavír. Na konci práce je zařazena obrazová a notová příloha. Na přiloženém CD je také původní nahrávka písní, ze kterých Bartók při skládaní "Suite Paysanne Hongroise" vycházel.
- Carl Nielsen a jeho flétnový koncertOplová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05Tato práce pojednává o méně známém autorovi Carlu Nielsenovi (1965 -1931), který zanechal svou širokou tvorbou nemalý odkaz. Nejdříve je čtenářům přiblížen nejen jako skladatel. Životopis popisuje průběh jeho celého života a to i osobního. Ukazuje, jak všestranná a široká je jeho tvorba. Dále se práce zaměřuje na flétnový koncert (1926), který patří k jeho pozdním a vrcholným dílům. Je i formálně rozebrán. Zmiňovány jsou okolnosti vzniku, jeho interpreti atd. Pro větší přesnost byla pro rozbor použita orchestrální partitura, nikoliv jen klavírní výtah. Cílem práce byl zvýšit zájem o Nielsenovu osobnost a její přiblížení ostatním čtenářům.
- Český flétnista Jiří VálekZeráková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Cílem této práce bylo vytvořit pokud možno detailní a ucelený portrét osobnosti významného českého flétnisty prof. Jiřího Válka. Práce se zabývá jeho životem, studiem a uměleckou činností. Věnuje se jeho působení v předních hudebních tělesech, jako je např. České noneto či Česká filharmonie. V práci se nachází poznatky též o Válkově pedagogickém působení na konzervatoři, ale zejména na Akademii múzických umění, jeho nejúspěšnějších žácích a o porotcování na hudebních soutěžích. Část práce je věnována jeho aktivní činnosti v oblasti skladatelské a jazzu.
- Eduard Douša, skladatel a pedagogLánská, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-11Práce přináší celkový pohled na osobnost Eduarda Douši z hlediska skladatele i pedagoga. V první kapitole je uveden Doušův stručný životopis. Druhá kapitola přináší komplexní pohled na skladatelovo dílo. Seznámí s autorovými kompozičními začátky, prvotními inspiracemi a osobnostmi, které jej přivedly ke studiu skladby, ale také s jeho postojem k novodobým kompozičním technikám. Blíže je zde pojednáno o důvodech skladatelova zájmu o instruktivní tvorbu pro děti a mládež. V této kapitole je rozvedena i problematika volby hudebních forem, které Eduard Douša preferuje a vyhovují mu. Třetí kapitola se zabývá Doušovými pedagogickými názory a metodami, kterých ve své výuce skladby využívá. Jsou zde zmíněny i osobnosti, jež byly Doušovi v tomto směru inspirací a vzorem. V závěrečné čtvrté kapitole jsou předchozí poznatky podpořeny seznámením s vybranými díly Eduarda Douši pro dechové nástroje. Největší pozornost je věnována Sonatině pro flétnu a klavír.
- Eliška Horehleďová: Bakalářský koncertHorehleďová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Flétnový koncert Zdeňka Lukáše: Interpretace s klavíremKulichová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-03Tato bakalářská práce je pojata jako příprava na interpretaci flétnového koncertu Zdeňka Lukáše s klavírem. Představuje a zpracovává notový materiál ke koncertu včetně podkladů pro vydání klavírního výtahu a flétnového partu v kritické edici. V práci je nejprve představena osobnost Zdeňka Lukáše a jeho flétnový koncert. Směrem k flétnistům práce shrnuje doporučení k interpretaci, která vycházejí z analýzy koncertu a z konzultací s předními českými profesory flétny. Směrem ke klavíristům práce uvádí pokyny pro interpretaci v případě, že vycházejí ze zde uveřejněného notového materiálu. Práce tak slouží nejen jako příručka pro flétnisty, ale také napomáhá osvětě tohoto nepříliš známého koncertu.
- Francúzska flautová literatúra 20. storočiaPingitzerová, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05Úvod práce sa zaoberá spoločenskou situáciou a dianím hudobného života v Paríži začiatkom 20. storočia. Prvá kapitola opisuje eleganciu impresionistickej hudby a nahliada do tvorby C. Debussyho a iných, rovnako kvalitných skladateľov tohto obdobia. Druhá kapitola zachytáva tvorbu a význam Parížskej šestky s detailným nahliadnutím Poulencovej sonáty pre flautu. Do tretej kapitoly patria skladatelia najvýznamnejších a najväčších koncertov francúzskej literatúry 20.storočia ako J. Ibert a A. Jolivet. Ibertovému koncertu som venovala najväčší priestor, obsahuje aj formálny rozbor. Do tejto stati patria, samozrejme, skladatelia najznámejších sonát a sólových skladieb pre flautu, ktoré ovplyvnili flautovú hru nielen vo Francúzsku. Posledná časť tejto kapitoly pojednáva o tvorbe skladateľov mladšej generácie, ktorá sa odkláňa od lahodnosti a jemnosti francúzskej estetiky a využíva nové vyjadrovacie spôsoby a nové techniky hry na flautu.
- História a súčasnosť práce s vibrátom v hre na flauteJasenčáková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14Táto bakalárska práca sa zaoberá vibrátom ako takým. Nahliada na problematiku vibráta a objasňuje rôzne prístupy k tejto mimoriadne podstatnej časti hry na flaute. Skúma vibráto v obdobiach od baroka až po súdobú hudbu. Tiež sa tu objavuje vibráto z pedagogického hľadiska, metódy výučby a rôzne druhy vibráta, ktoré používame v dnešnej dobe. Najobsiahlejšia, štvrtá kapitola sa venuje orchestrálnemu vibrátu. Objavuje sa tam aj porovnanie rôznych orchestrálnych konkurzných sól v podaní slávnych, aj menej slávnych flautistov. V poslednej kapitole sa nachádzajú poznatky o súdobej hudbe, ukážky značenia vibráta v moderných skladbách a tiež znalosti o technikách vibráta požadovaných dnešnou generáciou skladateľov.
- Historický vývoj příčné flétny a její současní výrobciMaršálková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-01Tématem této bakalářské práce je Historický vývoj příčné flétny a její současní výrobci. Práce je strukturovaná do dvou kapitol. První kapitola představuje historický vývoj flétny od pravěku po 20. století. Druhá kapitola obsahuje seznam všech současných světových výrobců příčných fléten.
- Historie SOČRu a jeho flétnová sekceHejhalová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14Tématem této bakalářské práce je Historie SOČRu a jeho flétnová sekce. Práce se dělí do dvou kapitol. První kapitola představuje historii orchestru od vzniku po současnost. Cílem druhé kapitoly je sestavit kompletní seznam všech bývalých i současných členů flétnové sekce a zpracovat jejich životopisy.
- Interpretace Partity Johanna Sebastiana Bacha pro flétnu sólo a-moll BWV 1013 současnými interpretyAliakhnovich, Yanina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Cílem této práce je hudební rozbor a navazující interpretační analýza Partity BWV1013 a moll pro sólovou flétnu od Johanna Sebastiana Bacha. Pro tento účel jsem vybrala nahrávky významných evropských flétnistů. Čtenář se seznámí s interpretační analýzou a s porovnáním výkonu na barokní a moderní příčnou flétnu. Výsledkem by mělo být hlubší porozumění tomuto dílu po stránce hudební i stylové.
- Jarkovská J.: Bakalářský koncertJarkovská, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Luboš Sluka a jeho tvorba pro dřevěné dechové nástrojeJarkovská, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06Tato bakalářská práce se zabývá osobností a dílem českého skladatele Luboše Sluky. Zaměřuje se především na jeho tvorbu pro dřevěné dechové nástroje. V poslední kapitole přináší tektonický rozbor Slukova Tria č. 2 pro flétnu, violoncello a klavír.
- Lukášová Jana: Bakalářský koncertLukášová, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15
- Moderní techniky flétnové hry, literatura pro flétnu 2. poloviny 20. stoletíLukášová, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15Práce se zaměřuje na technické možnosti flétnové hry v druhé polovině 20. století. Popisuje rozdílné druhy notací, které se objevily v průběhu tohoto století, jednotlivé efekty flétnové techniky (mikrointervaly, flažolety, alternativní prstoklady, zabarvující trylky, efekty s hlasem, multifonika, glissando, údery klapek, pizzicato, tongue ram, frulato, pískavé tóny, jet whistle, vzdušné zvuky, cirkulované dýchání), jejich notaci a uvádí konkrétní příklady skladeb. Dále přináší informace o několika vybraných skladatelích 20. století. Jsou to Toru Takemitsu, Luciano Berio, Isang Yun, Robert Dick, Ivo Medek a Vlastislav Matoušek.
- Oplová Nikola : Bakalářský koncertOplová, Nikola(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05
- Osobnost Clary NovákovéHorehleďová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Tato bakalářská práce zachycuje osobnost Clary Novákové nejen jako uznávanou flétnistku. Přináší celkový pohled na její hudební i duchovní názorovou vytříbenost a zkušenosti, které získala po celém světě. Velká část práce je vedena zajímavou formou rozhovoru, jenž uvádí Claru Novákovou do osobnější roviny. V první části, která je nutná pro celkové pochopení souvislostí, je zmínka o Janu Novákovi, jeho flétnové tvorbě a době, ve které Jan Novák komponoval a žil. V závěru jsem shrnula dosud vydané hudební nahrávky Clary Novákové.
- Pingitzerová Simona : Bakalářský koncertPingitzerová, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-05
- Prevencia pred hudobnými zraneniami pri hre na priečnej flauteBabulová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-07Predkladaná bakalárska práca má za cieľ priblížiť dôležitosť a prevedenie prevencie pre hudobníkov hrajúcich na flaute, aby si nespôsobili zranenie, ktoré neskôr bude limitovať ich hudobný výkon alebo kariéru. Práca nie je zameraná na vyriešenie už vzniknutých prob-lémov, úrazov alebo prenikavej bolesti. Približuje dôvody hudobných zranení a spôsob ich predchádzaniu. Prevencia sa zameriava na fyzické aj psychické zdravie, na uvoľnenie a posilnenie tela aj mysle. V závere prináša odporúčanú literatúru o prevencii aj zoznam hu-dobných inštitúcií zaoberajúcich sa zdravím hudobníkov.
- Příčná flétna – umění a řemeslo hudebního opravářstvíSuková, Sára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-03-06Tato bakalářská práce se zaměřuje na umění a řemeslo oprav příčné flétny, což je téma, které přestože je klíčové pro udržení funkčnosti a zvukové kvality tohoto nástroje, často uniká hlubšímu zkoumání v akademických kruzích. Práce kombinuje teoretický přehled s praktickými aplikacemi, čímž poskytuje komplexní pohled na výrobu, diagnostiku, údržbu a opravy příčných fléten. Cílem je nejen představit techniky a materiály používané v současné opravářské praxi, ale také zvýšit povědomí o historickém a kulturním významu tohoto řemesla. Zvláštní pozornost je věnována výzvám spojeným s nedostatkem specifických zdrojů v českém jazyce a práce si klade za cíl vyplnit tuto mezeru tím, že poskytne ucelené a přístupné informace o všech aspektech oprav a údržby. Na základě osobních zkušeností a akademického výzkumu se snaží autor práce propojit teoretické vědomosti s praktickými dovednostmi potřebnými pro efektivní opravy a údržbu. Výstupem práce je nejen podrobný manuál pro opraváře a hráče, ale i zdroj pro další akademický výzkum v této oblasti. Práce také nabízí základy pro ty, kteří by se chtěli věnovat opravářství profesionálně, a zároveň slouží jako praktický průvodce pro hudebníky, kteří si přejí udržovat své nástroje v optimální kondici.