Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "ČIHÁK, Martin"
Nyní se zobrazuje 1 - 8 z 8
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Expozice dokumentárního filmuElšík, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-26Diplomová práce Expozice dokumentárního filmu / determinace hrubým materiálem se zabývá specifickými vlastnostmi narace v dokumentárním filmu s ohledem na střihovou skladbu. Vychází ze současných teorií naratologie, které aplikuji při analýze mého filmu Central bus station. V první části diplomové práce se zabývám jakostí dokumentárního filmu ve vztahu k jeho vzniku, realitě, pravdě a narativní tříaktové struktuře. Tyto poznatky nadále používám při definování alternativní narativní formy tří aktové struktury filmového díla. V závěrečné části se zabývám, jak v praxi přistupovat k hrubému materiálu a jak ovlivňuje práci na expozici dokumentárního filmu. Diplomová práce je orientovaná tak, aby její poznatky mohly být využity pro praxi střihače.
- Film jako fosílie: Poznámky z Eremocénu Viery ČákanyovéKozáková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-12Diplomová práce se zabývá posledním filmem z trilogie Viery Čákanyové Poznámky z Eremocénu a nahlíží jej skrze pojmy antropocén, fosílie a samota. Tyto pojmy uvádím do současného kontextu skrze fenomény, které se vyskytují ve společnosti a zároveň odkazují k filmu. Takovými fenomény myslím například ztrátu jedinečnosti vlivem algoritmu, riziko vzniku nové totality, jež funguje v digitálním prostoru nebo destrukce planety vlivem klimatické krize, která se objevuje už ve výtvarném umění na konci 19. století, kdy vyobrazuje například smog v přístavu. Analýzou filmu pak dokládám, jakým způsobem film pracuje sám se sebou jako s médiem ve smyslu fosílie, kterou právě “vykopala” umělá inteligence.
- JeveníKulka, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-13Tato diplomová práce je pokusem o formulování osobního manifestu filmového tvůrce. Jde o pokus o reflexi současné situace z hlediska tvůrčího, technologického, společenského i historického. Pokus o nalezení vlastní odpovědi na základní ontologickou otázku: co je film? Co je to světlo? Jaká je povaha vztahu tvůrce a aparátů, které používá. To vše s důrazem na praktické naplnění těchto úvah. Jako případová studie je proto součástí také kapitola věnovaná speciálnímu promítacímu aparátu jménem Pramítačka, která je ztělesněním, výsledkem i iniciátorem výše popisovaných úvah.
- Křivka v n-té dimenziOraský, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-10-08Pro mou práci mi byl inspirací text, který se věnuje úloze křivolaké čáry jako estetické jednotce. K přesnějšímu pochopení mého záměru jsem si zvolil teoretickou studii profesora Josefa Valušiaka. Jeho text je mi inspirací pro rozvoj vlastních úvah, které vychází ze zamyšlení se nad uměleckou hodnotou tvarů, křivek a jejich průběhu. Ony pomyslné křivolaké čáry či křivky naplňují naše okolí a výrazně ovlivňují naše vnímání světa. Tato jejich vlastnost se samozřejmě promítá i do umělecké tvorby filmového díla a také do jeho vnímání ze strany diváka. Práce využívá teoretickou úvahu zkušeného filmového umělce jako podklad pro nástavbu o teorii křivolakých čar.
- Listening Toward the Voice: Hamaguchi Ryusuke's Articulation of SpeechChen, Yu-Ying(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06This thesis investigates the unique use of speech in Hamaguchi Ryusuke's films through the frameworks of Emmanuel Levinas's concept of Visage and Michel Chion's theory of the three modes of listening. Hamaguchis films are distinguished by the beauty of the human voice and the strategic articulation of speech to offer diverse listening experiences for the audience. By analyzing Hamaguchis narrative layout and his unique approach to speech, the study reveals how the act of listening is integral to his cinematic expression. Key scenes from his films demonstrate how different articulations of speech and modes of listeningcausal, semantic, and reducedcontribute to the depth and authenticity of his cinematic expression, highlighting the roles of the narrator, interlocutor, and reciter. The research delves into the sound phenomenon in the voice of speech in film. This approach highlights the integral role of speech in shaping the narrative and sound landscape of Hamaguchi's films, offering a fresh perspective on the significance of listening in cinema.
- Narativní trhliny a jejich kompenzaceHoffmann Polenský, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-10-09Narativní trhliny jsou dramaturgické chyby, které narušují divákovo vnímání příběhu a fikčního světa filmu. Na příkladu divácky nejúspěšnějších českých filmů z let 2000-2010 práce analyzuje konkrétní narativní trhliny a zamýšlí se nad otázkou, jak mohou být tyto filmy úspěšné, přestože vykazují významné nedostatky ve vyprávění příběhu. Práce hledá odpověď na tuto otázku z pohledu diváka i tvůrce. Na základě kognitivistických filmových teorií popisuje autokompenzační procesy, které divák při sledování filmu aplikuje, a popisuje také mechanismy atrakce, jimiž tvůrce narativní trhliny zakrývá.
- Odcizení, pohyb, prostor, čas. Motivická analýza road movies Wima Wenderse: Léto ve městě (1970), Alice ve městech (1973), Chybný pohyb (1975), V běhu času (1976) a Paříž, Texas (1984).Garduňo, Rolando(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Předkládaná diplomová práce se soustředí na analýzu vztahu, v jakém se spolu nacházejí motivy pohyb, prostor, čas a téma psychologický stav odcizení způsobený vykořeněností; a to v rámci práce německého filmaře Wima Wenderse věnované filmům žánru road movie: Léto ve městě (1970), Alice ve městech (1974), Chybný pohyb (1975), V běhu času (1976) a Paříž, Texas (1984). Díky jejich vzájemné formální blízkosti a provázanosti tyto filmy tvoří jeden narativní celek, a proto je můžeme chápat jako jedno vyprávění na stejné téma. Analýza je prováděna z hlediska naratologie s cílem studovat vztahy mezi motivem a tématem, aby bylo možné lépe pochopit, jak se vyprávění v divákovi vyvíjí. Jednotlivé kapitoly práce jsou věnovány popisu dějových linií pěti filmů, z nichž je pak vypracována taxonomie dějových okruhů seskupených do jednoho celku s cílem stanovit, v jaké podobě se ukazuje hlavní téma příběhu, definovat charakteristiku pohybových časoprostorových motivů a jejich přímý vztah k tématu, a nakonec pochopit jejich narativní funkci v celém díle.
- Stylova analýza střihové skladby v rané tvorbě Alexeje Germana: Prověrka osudem, Dvacet dnů bez války, Můj přítel Ivan LapšinDulskaia, Elvira(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Táto magisterská práce se zabývá analyzou střihové skladby a výrazových prostředku v třech filmech sovětského a ruského režiséra Alexeje Jurjeviče Germana. V práci se rozebírají filmy Prověrka osudem, Dvacet dnů bez války a Můj přítel Ivan Lapšin. Střihová skladba je v nich analyzována v kontextu dalších filmových složek: režie, kamerové práce, dramaturgie a práce se zvukem. Cílem práce je prozkoumat střihovou skladbu v rané tvorbě Alexeje Germana a ukázat vývoj jeho autorského stylu.