Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "KLÁNSKÝ, Ivan"
Nyní se zobrazuje 1 - 18 z 18
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Arthur Rubinstein International Piano Master Competition v Tel AvivuKrálíčková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tématem této diplomové práce je Arthur Rubinstein International Piano Master Competition v Tel Avivu. Nejprve se zabývám životem a dílem klavíristy Arthura Rubinsteina (1887 – 1982), po němž byla soutěž v Tel Avivu pojmenována, protože tato soutěž vychází z jeho interpretačních a životních zásad a hodnot. Sám Rubinstein byl také u jejího zrodu osobně přítomen. Práce se dále zabývá historickými okolnostmi vzniku a vývoje Arthur Rubinstein International Piano Master Competition v Tel Avivu a jejím zařazení do World Federation of International Music Competitions a Alink – Argerich Foundation, podmínkami přijetí do soutěže, repertoárem, organizačními podrobnostmi soutěže a osobnostmi, které se na ní podíleli. Tato práce také zasazuje Arthur Rubinstein International Piano Master Competition v Tel Avivu do kontextu dalších klavírních soutěží. Diplomová práce začíná úvodem, pokračuje třemi hlavními kapitolami s několika podkapitolami a končí závěrem. Práce je doplněna devatenácti přílohami.
- Bedřich Smetana - inspirace Shakespearem se zaměřením na skladbu Macbeth a ČarodějniceSuchánková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Diplomová práce se zabývá klavírní skicou Macbeth a čarodějnice od Bedřicha Smetany. Nejprve je čtenář seznámen s životním příběhem B. Smetany, v němž je zachycen rozhodující moment pro napsání této skladby. Inspirace Williamem Shakespearem je dána do širší souvislosti s ohledem na Smetanovu tvorbu, přičemž je porovnáno, do jaké míry Smetana sledoval Shakespearovu literární předlohu. U skicy Macbeth a čarodějnice jsou uvedeny různé výklady hudebního obsahu. Skice se v Čechách dostalo čtyř revizních zpracování, 1912 revize Jindřicha Káana z Albestů, 1924 revize Romana Veselého, 1961 revize Václava Štěpána a 1981 revize Jana Novotného. Dvě poslední revize byly podrobeny detailnímu srovnání a byly zjištěny četné rozdíly v tempových označeních, notovém zápisu, zápisu pedalizace, dynamiky a prstokladu, v neposlední řadě byly dokonce zjištěny chyby a následně bylo navrženo jejich odstranění. Závěr diplomové práce tvoří doporučení ohledně nacvičení skladby z mé vlastní interpretační praxe.
- Fenomén BarvyČáp, Rebecca(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06Ve své diplomové práci budu pojednávat o barvě. První kapitola pojednává o barvě z hlediska historického, o vývoji barevných varhan a o psychologických vlastnostech jedenácti základních barev. Tématem druhé kapitoly je poměrně vzácný jev známy pod jménem Synestezie - což je neurologická kondice umožnující vnímat barvy při poslechu hudby, nebo při čtení písmen čí čísel. Někteří skladatele, hudebnící a spisovatele měli tuto schopnost. Budu podrobnější pojednávat o dvou skladatelech pro které měla barva prominentní roli v jejich kompozicích: Alexander Skrjabin a Olivier Messiaen. Třetí kapitola pojednává o velkém "malíři hudby" Claudem Debussym, který vytvořil nesmírně koloristická díla a který měl velký zájem o vizuální umění. V poslední kapitole budu pojednávat o různých pianistech a o jejich názorech na klavírní zvuk a na produkci barev a témbru. Přílohy obsahují tabulky ilustrující psychologických vlastnosti tónin a různé kontrastující analogie barev a tónin. Zde také najdeme mnoho nákresů a fotografií.
- Jelena Bečejac - lMagisterský koncertBečejac, Jelena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-03
- Klavír v tvorbě Césara FranckaVolková, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-14Tato magisterská diplomová práce pojednává o klavírní tvorbě Césara Francka. Je rozdělena do šesti kapitol. Po krátkém úvodu, kde autorka zdůvodnuje volbu tématu, následuje kapitola, která je věnována životu a osobnosti tohoto skladatele. Další tři kapitoly se již podrobněji zabývají jednotlivými klavírními díly, a to nejprve skladbami pro sólový klavír, poté skladbami pro klavír a orchestr a nakonec komorními díly s klavírem. Největší pozornost je zaměřena na Symfonické variace pro klavír a orchestr a Sonátu A dur pro klavír a housle. Za závěrem, který je stručným shrnutím celé práce, je umístěn ještě katalog všech Franckových skladeb (díla s klavírem jsou zvýrazněna) a seznam použité literatury.
- Klavírní dílo E. RautavaaryZemenová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato práce se zaměřuje na klavírní dílo finského skladatele Einojuhaniho Rautavaary. Zmíněná jsou zde i faktografická data ze skladatelova života, protože v naší zemi není moc známý a o něm ani o jeho skladbách neexistuje žádná literatura v češtině. Z klavírního díla je věnována pozornost především sonátám, které jsou zde rozebrány z mnoha hledisek. Práce je provázena grafy, které zobrazují formální strukturu některých skladeb, a notovými ukázkami s vyznačenými motivy, o kterých je aktuálně psáno.
- Klavírní koncert Antonína DvořákaGrešlová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato diplomová práce má za cíl provést čtenáře seznámením s tímto klavírním dílem české romantické hudební epochy. Text se krátce zabývá jak okolnostmi vzniku, tak i rozborem z hlediska hudební formy. Druhá kapitola je orientována na sólový part klavíru. V této části se řeší klavírní stylizace a technicko-zvuková otázka. Vedle Dvořákova hudebního textu sólového klavíru jsou zde uvedeny i úryvky z přepracované verze Viléma Kurze a jsou vzájemně konfrontovány. Rozdíly mezi nimi jsou na základě podobnosti klasifikovány do čtyř základních skupin. Poslední kapitola obsahuje shrnutí pódiových zkušeností prostřednictvím rozhovorů s pianisty Ivanem Klánským, Martinem Kasíkem a Ivo Kahánkem.
- Klavírní kusy op.116 a op.118 Johannesa BrahmseArendárik, Matej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2010-06-07Johannes Brahms (7. května 1833 - 3.dubna 1897), slavný německý skladatel a klavírista, se narodil v Hamburku. Byl jednou z vůdčích osobností romantismu. Většinu svého profesního života strávil ve Vídni, kde byl velmi populární. Někdy je přiřazován do skupiny s Johannem Sebastianem Bachem a Ludwigem van Beethovenem. Brahms komponoval pro sólový klavír, orchestrální hudbu, komorní hudbu, pro zpěv a sbor. Jako výborný klavírista byl zároveň jejich prvním interpretem. Mezi jeho přátele patřil slavný skladatel Robert Schumann a jeho žena, výborná klavíristka Clara Schumannová nebo houslista Joseph Joachim. Brahms byl perfekcionista. Zničil mnoho svých děl. Jeho hudba je pevně zakořeněna ve formě a kompozičních technikách starých mistrů jako Bach, Mozart a Beethoven. Byl mistrem kontrapunktu. Ve své práci jsem se zaměřil na jeho pozdní klavírní díla Klavírní kusy op.116 a 118.
- KoncertČáp, Rebecca(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-14
- Koncertantní tvorba pro klavír Viktora KalabiseZukal, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Předkládaná diplomová práce podrobně rozebírá literaturu pro klavír a orchestr (ansámbl) jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů druhé poloviny 20. století, Viktora Kalabise. Práce je rozdělena na tři části. První část přehledně mapuje profesionální životopis autora i jeho ženy, Zuzany Růžičkové a stručně charakterizuje jeho významná díla pro klavír. Další části podrobně analyzují dvě Kalabisova díla pro klavír a orchestr. Koncerty Viktora Kalabise se v dnešní době na koncertních pódiích objevují spíše zřídka. Předkládaná diplomová práce si klade za cíl vyzdvihnout hodnotu obou skladeb, jejich kompoziční přínos a interpretační vstřícnost. Analyzuje formální přístup a řešení hlavních interpretačních problémů, především volbu temp či zvukovou vyváženost mezi klavírem a orchestrem (ansámblem). U prvního klavírního koncertu se navíc zaměřuje na metodický nácvik konkrétních technicky problematických pasáží.
- Matej Arendárik: Magisterský koncertArendárik, Matej(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Osobnost žáka v instrumentálním hudebním vyučováníMarečková, Kornélie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Tato práce se snaží objasnit vzájemné souvislosti mezi psychologickými vlastnostmi žáka a kvalitou odezvy na podněty v speciální hudební výuce. Zaměřuje se na tři složky osobnosti: schopnosti, temperament a motivaci. Pohybuje se tedy na pomezí psychologie, pedagogiky a didaktiky. Cílem práce je hlubší porozumění psychologickým charakteristikám projevujícím se ve výuce hry na nástroj a snaha o zkvalitnění individuálního přístupu ve vyučovacím procesu.
- Polonézy a valčíky F. ChopinaKlinderová, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-14Tato práce byla inspirována Chopinovými tanečními formami, které tvoří podstatnou část jeho díla. Hlavní část práce je věnována polonézám a valčíkům, zhodnocení jejich pozice v Chopinově tvorbě, jejich charakteristice jako forem s nastíněním popisu jejich původu a vývoje. Důležitou částí je dále i výčet těchto polonéz a valčíků s načrtnutím okolností jejich kompozice a také datyvydání. Předmět této práce jsem si vybrala díky mému vřelému vztahu k Chopinovi jako skladateli, kdy hlavním záměrem bylo ukázat a nastínit některé charakteristiky Chopinova kompozičního stylu na příkladech těchto typů miniatur - polonézách a valčících.
- Pozdní klavírní dílo Antonína DvořákaSchwamová, Natalie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato diplomová práce je rozdělena do pěti hlavních částí. První část se věnuje životu skladatele před napsáním pozdních děl. Druhá část pojednává o lidech, kteří významně přispěli k jeho uměleckému rozvoji nebo byli Dvořákovi nějakým způsobem blízcí. Ve třetí části jsou podrobněji popsané roky 1887-1894, což jsou léta, kdy vznikala díla, kterým se tato práce věnuje. Čtvrtá část se věnuje skladbám samotným. Pátá kapitola se zabývá otázkou interpretační a otázkou technické obtížnosti Dvořákových skladeb. V této kapitole, která je zároven kapitolou poslední, uvedu interprety a popíši jejich interpretace pozdních děl.
- Současné klavírní školyBečejac, Jelena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-03Ve své magisterské práci se zaměřuji na rozbor klavírních škol které používam ve své pedagogické praxi a které považuji za velmi vhodný materiál pro vyučovaní hry na klavír v počátečném stadiu. Jsou to Nová klavírní škola Zdeny Janžurové a Milady Borové, Evropská klavírní škola Fritze Emontse a Klavírní školičky autorky Miroslavy Lili Petrović.
- Tréma u klavíristů a její prevence ve vz dělávacím systému Definice a prevence trémyStevanović, Ena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tréma nebo strach od veřejného vystupování je zvláštní forma úzkosti, která se objevuje u hudebníků kdyţ musí vystupovat před publikem. Její obvyklé příčiny jsou konkurenční povaha povolání, touha k dokonalé interpretaci, blízkost kritiků a posluchačů, silná potřeba, aby se kontrolovali přesně ty mentální funkce, na které tréma nejvíce působí (pamět´, koncentrace, svalová koordinace). Mnozí autoři se domnívají, ţe kognitivní faktory jsou nejdůleţitější pro vysvětlování úzkosti, hlavně negativní automatické myšlenky které se objevují těsně před vystoupením.Takovéto disfunkční myšlenky deformují realitu, emotivně znepokojují a ničí umělecký výkon hudebníka. Jako nejúčinější řešení tohoto problému se v literatuře uvádí psychologická péče a konzultace (identifikace emocí a myšlenek před vystoupením) a krátkodobá a dlouhodobá organizace cvičení. Ve vzdělávacím systému se zdůrazňuje význam správného cvičení paměti a rozvíjení hudebních představ.
- Úvod do hudební kinesiologieSmitková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06Hudební kinesiologie využívá stejných metod jako Aplikovaná kinesiologie, která spojuje poznatky tradiční čínské medicíny se západní medicínou a psychoterapií.Tato diagnostická metoda vychází z toho, že každá skupina svalů lidského těla má vztah k dalším částem těla - k jednotlivým orgánům, žlázám, kostem a krevnímu oběhu. Slabost svalu může tedy signalizovat problém jinde v těle. Díky svalovému testu se dá zjistit, kde a v čem problém spočívá a co tělo potřebuje ke zlepšení stresové situace. Hudební kinesiologie se zabývá energetickými průběhy v těle, snaží se o uvolnění blokád a o harmonizaci energetického toku. Kromě svalového testu využívá dále integraci mozkových hemisfér, časovou regresi, ale také barvy, symboly a pohybová cvičení. Je určena jak profesionálním hudebníkům, tak amatérům, studentům hudby i učitelům. Nabízí pomoc při řešení typických problémů, umožňuje určit původ blokád a zmírint stres při vystoupení. Nabízí nová východiska k hudebnímu vyjádření, dennímu cvičení a usiluje o jednotu těla, duše a ducha. Práce vysvětluje nejdříve oblasti, které jsou nutné k pochopení metody - meridiány, funkce mozkových hemisfér apod. Dále se zabývá tématy jako je kreativita, umělecká motivace, puls v hudbě, vztah barvy a tónu. Kromě toho přináší i nové pohledy na intervaly, tóniny, zaobírá se tématy jako je tréma, jednotlivá fáze vystoupení, vztah posluchače k hudbě, přijetí kritiky. Práce také obsahuje některá hudebně-kinesiologická cvičení.
- Zemenová Hana: Magisterský koncertZemenová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07