Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "KOTMEL, Bohumil"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 21
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Aki Kuroshima - koncertKuroshima, Aki(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2007-05-28
- Ansámbly neobvyklého zloženia v komornej tvorbe Antonína DvořákaSlimáková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-08Anotácia Druhým najvlastnejším Dvořákovým odborom je komorná hudba bohatá počtom, vzácnymi hodnotami myšlienkovými a majstrovským vypracovaním. V tomto neprebernom množstve diel sa skvejú skladby, ktoré som vybrala na základe svojho presvedčenia o ich hodnote a s úmyslom niečo o nich napísať. Neuvádzam rozbory diel; boli by zdĺhavé a nie sú jadrom mojej práce, ktorá poukazuje na všeobecný prehľad Dvořákovho života, keď písal tieto komorné diela, na podmienky, za ktorých žil, za ktorých sa menil svet, čo nepriamo doliehalo určite aj na jeho myslenie. V Dvořákovom diele bez jedinej výnimky nájdeme slovanské znaky či už v malodike, rytmike, inštrumentáci alebo harmonických prvkoch. Vo vybraných dielach som hľadala tieto znaky a uvádzam ich v ukážkach. Tiež vydania skladieb, t.j. vydavateľské správy ma zaujali pôvodným znením a malými odchýlkami od autorovho rukopisu. V závere uvádzam niekoľko pohľadov od známych autorov na význam Dvořákovej hudby a tvorby.
- B. Martinů : Koncertantní suita pro hous le a orchestrTakahashi, Hiroko(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Tématem této diplomové práce je Koncertantní suita pro housle a orchestr Bohuslava Martinů. V práci jsem se zabývala životem Bohuslava Martinů ( 1. kapitola) , pozadím a detaily vzniku jednotlivých verzí skladby ( 2. kapitola) a ostatními skladbami pro housle ( houslové koncerty, sonáty, ostatní skladby pro housle a klavír a ztracená díla), které Martinů zkomponoval ( 4. kapitola). Dále jsem provedla analýzu struktury Koncertantní suity pro housle a orchestr, srovnání první a druhé verze a vlastní interpretaci druhé verze ( 3. kapitola) kterou jsem uplatnila při svém absolventském koncertu dne 7. února 2015. Mám za to, že studium Bohuslava Martinů i provedení druhé verze během absolvenstkého koncertu pro mne budou inspirací při další interpretaci nejen Koncertantní suity.
- Bedřich Smetana: Z domoviny ( rozbor skladeb)Ambroš, Miroslav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-04V této práci jsem se chtěl zaměřit na osobnost českého skladatele Bedřicha Smetany a analyzovat jeho skladbu Z domoviny. Považuji tuto pozoruhodnou kompozici za mimořádně důležitou pro český houslový repertoár. Podle mého názoru je význam této Smetanovy skladby stále nedoceněný.
- César Franck a jeho komorní tvorbaValentová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-08Tato práce pojednává o velké osobnosti romantické hudby 19.století Césaru Franckovi, jakožto skladateli, varhaníkovi a také hudebním pedagogovi. Velice významnou část zabírají Franckovy komorní skladby, kterým se zde dopodrobna věnuji. Je to zejména klavírní trio fis moll, klavírní trio h moll, klavírní kvintet f moll, smyčcový kvartet D dur a samozřejmě sonáta pro housle a klavír A dur. Vzhledem k četným společným rysům s komorními skladbami zmiňuji i Franckovu jedinou symfonii d moll.Dočteme se zde o skladatelově mládí, kdy byl zázračným dítětem, také o přátelství se světoznámými hudebními osobnostmi ( např. F.Lisztem) a v neposldní řadě o vrcholném období, kdy zkomponoval svá stěžejní díla. Musím zde uvést i jeho varhanní kompozice, které byly považovány za jedny z nejlepších varhanních francouzských skladeb v průběhu století a položily tak základy pro francouzský symfonický varhanní styl. Dozvíme se také, že jako varhaník vynikal Franck především dovedností improvizace, a je tak právem považován mnoha velkými skladateli za následníka J.S.Bacha.
- Ferdinand Laub - život a díloPolášek, Matěj(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-04Cílem magisterské práce Ferdinand Laub - život a dílo je podat pokud možno ucelený, byť ne vyčerpávající přehled o tomto polozapomenutém českém houslistovi, dirigentovi a skladateli. V textu jsou shrnuty dostupné prameny a provedeny jejich revize, neboť poslední monografie byla vydána v roce 1951. Nejvíce prostoru je věnováno životu a uměleckému významu F. Lauba, jenž je všeobecně opomíjen. Práce se zabývá také jeho nepočetnými skladbami, které jsou vhodné k uvádění i v dnešní době. Na Laubově patrně nejhranější skladbě - Polonéze, op. 8 - je dokumentován jeho kompoziční styl. Dále práce obsahuje kapitolu o houslových předchůdcích F. Lauba na Pražské konzervatoři. Text je uzavřen subjektivním hodnocením Lauba v kontextu české hudební kultury.
- Helena Valentová - magisterský koncertValentová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-08
- Historie českých smyčcových kvartetStrejčková, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-05Abstrakt Má závěrečná diplomová práce na téma Historie českých smyčcových kvartet poskytuje náhled na formování a tradici nejvýznamnějších a z mého pohledu i nejpřínosnějších kvartetních souborů, které významně ovlivňují práci současných špičkových ansámblů. Přináším zde z historického hlediska výčet smyčcových kvartetních souborů, počínaje prvním nejvýznamnějším - Českým kvartetem. Zároveň se pokusím nastínit informace o pracovních aktivitách současných souborů, které pokračují v šíření české hudby a znovu se se svými interpretačními výkony zasluhují o vynikající pověst naší české kvartetní tradice. Touto prací sleduji průběh vývoje smyčcových kvartet v Čechách, který se za několik dekád výrazně změnil. Platí však, že se stále jedná o seskupení reprezentující naší zemi ve světě.
- Iva Kramperová: Magisterský koncertKramperová, Iva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06
- Jan Kořínek - magisterský koncertKořínek, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2008-09-08
- Jana Vonášková Nováková - koncertVonášková Nováková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28
- Jaroslav Ježek, koncert pro housle a dechový orchestrVeverková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-30Diplomová práce pojednává o osobnosti a díle skladatele Jaroslava Ježka ( 1906 - 1942) se zaměřením na jeho Koncert pro housle a dechový orchestr, který rozebírá z hlediska interpretace a začlenuje do doby vzniku. Zmíněna je rovněž obecná historie houslového koncertu a představitelé české meziválečné avantgardy.
- Karel Janovický - život a díloVonášková Nováková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28Tato diplomová práce pojednává o životě a díle současného českého skladatele Karla Janovického. Podrobně se zabývá jeho dětstvím, emigračními osudy, studii a plodným uměleckým životem. Vypráví rovněž o jeho porevolučních návratech do vlasti a obsahuje též cenné příspěvky dvou jeho vzácných dlouholetých přátel, jakož i rozhovor se samotným skladatelem. Druhá část práce se soustřeďuje na Janovického hudební jazyk, obsahuje citaci jednoho z jeho rozhlasových pořadů a kompletní seznam děl. Dále uvádí některá z významnějších provedení jeho skladeb a výběr z hudebních kritik. Jako příklad Janovického hudby je připojena stručná analýza jeho Sonáty pro housle a klavír z roku 2001.
- Konzervatoř Pardubice - historická studieKramperová, Iva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06Diplomová práce se zabývá střední hudební školou, která nedávno oslavila třicáté výročí vzniku - Konzervatoří Pardubice. Práce mapuje historii hudebního školství na Pardubicku a okolnosti vzniku pardubické konzervatoře v kontextu s kulturním děním v regionu východních Čech. Popisuje nejvýznamnější počiny školy a představuje osobnosti, které jsou se školou úzce spjaté. Součástí práce je také přehled výsledků a zmapování úspěchů studentů pardubické konzervatoře na Soutěžích konzervatoří v oboru klavír, zpěv, akordeon a kytara, které Konzervatoř Pardubice pořádá téměř tři desítky let.
- Kosina František : Magisterský koncertKosina, František(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08
- Matěj Polášek: Magisterský koncertPolášek, Matěj(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-04
- Meditace a její příznivý vliv na cvičení na hudebním nástrojiKořínek, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-08Tato diplomová práce nabízí pohled do světa hudby z úrovně meditace. ta aktivuje především mysl a její nezměrné možnosti, které se mohou výrazně projevit v interakci s naším nástrojem, chápání fenoménu hudby, ale také celé objektivní reality. Aktivujeme-li současně ještě prvek těla, vznikne tak trojrozměrná interakce, ze které pramení skutečně veliká síla.
- Psychologický přístup učitele k žákům zá kladních uměleckých škol při výuce hry na housleTichá, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Tato diplomová práce se věnuje práci učitele houslí na základní umělecké škole z pohledu psychologického působení na žáky. Zkoumá veškeré možnosti, které má učitel k dispozici, aby psychologicky podpořil výuku a tím i žákův rozvoj. Nejdřív se věnuje samotným hudebním schopnostem a hudebnímu nadání a rozebírá možnosti, pomocí kterých se může žák hudebně rozvíjet. Dále pak rozebírá samotný přístup učitele k žákům a jeho různé varianty. Zdůrazňuje, že je velmi důležité umět vést ke správné koncentraci a pozornosti, umět motivovat žáka v každém období jeho studia a připravit ho na koncertní vystoupení. Učitel by si měl být vědom všech možností, které mu psychologický obor nabízí, od samotného působení na žáky, až po komunikaci s rodiči. Na závěr je zařazeno několik kapitol o samotném procesu učení, jeho různých typech a možnostech v rámci výuky houslí.
- Sonáty pro klavír a housle W. A. MozartaKuroshima, Aki(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28V minulém roce si celáý hudební svět připomínal kulaté výročí tohoto skladatele - 250 let od jeho narození. Také houslové dílo W.A.Mozarta je součástí mého repertoáru. Mám nastudovány koncerty, sonáty i další komorní skladby. I do programu mého absolventského koncertu se vloudila jedna Mozartova skaldba. Jde o Sonátu pro klavír a housle B dur K454. Měla jsem zpočátku dvě různá vydání. Zaujalo mne, že se liší dynamikou i ozdobami a začala jsem přemýšlet o tom, které je blizší původnímu autorovu záměru. Abych se s tímto problémem vyrovnala, shromáždila jsem co nejvíce různých vydání této skladby a začala je porovnávat. Ač v každém balo na začátku napsáno " podle původního rukopisu", ani dvě nebyla stejná. Velice mne to zaujalo a tuto interpretační problematiku jsem zvolila jako téma své absolventské diplomové práce.
- Symfonický orchestr hl.m.Prahy FOKKosina, František(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Ve své diplomové práci popisuji Symfonický orchestr hl.m. Prahy FOK, který je a doufám, že na dlouhou dobu ještě bude, spjat s mým uměleckým životem. V práci se rozepisuji o historii orchestru, o životech jeho šéfdirigentů a koncertních mistrů.