Katedra fotografie - KF / Departement of Still Photography
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra fotografie - KF / Departement of Still Photography podle oponent "DVOŘÁK, Tomáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 43
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Addicted to Past:Senkowski, Kacper(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-09The purpose of this thesis is to analyse how modern Western culture became fixated on its immediate past. As a result of their growing sense of confusion and discontent with life brought on by capitalism and technological advancement, people began to gradually substitute reality with its simulations. This progressive detachment from reality has made contemporary culture unable to articulate the present and, coupled with the end of the Cold War and the triumph of capitalism, caused historicity to decline dramatically. As Western civilization sought consolation and solutions, it started to fetishize its past, which is demonstrated by the current deluge of remakes and sequels as well as the enormous popularity of retro aesthetics.
- Alexei Gastev and His Relevance in Art PracticeToija, Leevi Matias Waltteri(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-28My bachelor work focuses on the vision of Soviet Russian ultra-taylorist Alexei Gastev and his fascination with turning man into steel, and so into a machine. Gastev`s ideas are compared to broadly contemporaneous discussions in avant-garde arts, specifically to the programme of the constructivist group. In addition to an overview of his thoughts and intentions I examine the political ideology of Gastev, showing possible similarities of him and the Italian futurists. The inevitable relationship with the USSR’s political regime is looked into, and reviewed on ideological and practical levels regarding Gastev’s life and work.
- Antropologie virtuální fotografieKartashev, Nikita(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12Tato práce zkoumá fenomén virtuální, herní (in-game) fotografie jako výsledku specifických komunikačních strategií, které jsou realizovány ve virtuálním světě. Postavena na základech etnografie virtuálních světů (Boellstorff 2008) práce vychází z dat získaných prostřednictvím etnografického terénního výzkumu provedeného ve vybraném digitálním prostoru. Cílem práce je nalézt odpovědi na otázky: Jak fotografie formuje naši zkušenost s virtuálními světy? Jak přispívá ke vzniku, rozvoji a fungování virtuálních komunit? A jak ovlivňuje naše sebepojetí, chápání těla a tělesnosti, identity, skutečnosti a pravdy? Tato práce představuje pohled na významný aspekt digitální kultury a jeho dopady na individuální i kolektivní prožívání virtuálních světů.
- Artificial spacesShishebarov, Afanasy(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12The distinction between the digital and the actual is increasingly becoming less defined in our contemporary world. Drawing inspiration from Harun Farocki, particularly his video installation Parallel I-IV, the thesis delves into the technical imagery of computer games. It seeks to explore how these images capture and generate virtual spaces and serve as a mediator for the virtual experience, all within the confines of a screen.
- Bezkamerová fotografie Běly KolářovéTomková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Úvodní část práce přináší stručné shrnutí historické geneze bezkamerové fotografie v kontextu obecných dějin fotografie. V souladu s koncepcí G. Batchena práce zdůrazňuje autonomii tohoto technologického a vyjadřovacího postupu a kvalitativní souměřitelnost s postupy a projevy klasické kamerové fotografie. Tato „historie fotogramu“ vrcholí v rozvoji avantgardních fotografických experimentací, zejména v systematickém rozpracování Man Rayových „rayogramů“. Vůči avantgardnímu konceptu (dadaismus, Bauhaus, prvky grafického konstruktivismu) se vymezuje pojetí Běly Kolářové z počátku 60. let 20. století, jež tvoří vlastní téma práce. Specifické postupy a konkrétní výsledky její tvorby („umělé negativy“, „rentgenogramy kruhu“, „kresby světlem“) jsou sledovány v kontextu tvůrčích experimentací české umělecké scény té doby: vizuální poezie, koláže J. Koláře, český informel, neokonstruktivismus a geometrická abstrakce, skupiny Konfrontace a Křižovatka. Originalita přínosu Běly Kolářové je reflektována skrze analýzu interpretačních prací české kunsthistorie (J. Hlaváček, J. Valoch, K. Císař, J. Padrta aj.). Práce zdůrazňuje, čím se její tvorba fotogramů konvenčním klasifikacím vymyká a v čem konkrétně se vztahuje k neodvozeným tvůrčím zdrojům a konceptualizacím (M. Duchamp, R. Caillois, surrealismus, W. Benjamin). Z těchto komparativních aspektů vyplývají závěry zobecňující přínos a význam bezkamerové fotografie Běly Kolářové jako legitimní části dějin českého výtvarného umění 2. poloviny 20. století.
- Break Time ExchangesNguyen, Quynh(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-28This thesis provides a snapshot of the social lives of Vietnamese-Czech immigrants, primarily the first generation who engage in small-scale merchant business at the SAPA market and cultural centre in Prague. Adding to the existing research on the Vietnamese immigrant community in the Czech Republic, the research shifts from studying the immigrant community’s identity as business owners to their identities as cultural participants by observing the community’s interactions during break-times. The shift allows an intersectional look at the lives of the Vietnamese and avoids the stereotypical understanding of Vietnamese immigrants as clothing and grocery store owners. Through qualitative research and visual sociological methodologies, the researcher explores how the first generation of Vietnamese-Czech immigrants in SAPA engage in community building and upholding a general sense of ethnic identity through the preservation and reconstruction of Vietnamese customs. This ethnographic study combines the use of participant observation, insider ethnography, visual mapping and visual and digital ethnography. The fieldwork reveals that the physical and digital rest areas of SAPA help facilitate ethnic identity construction and preservation among the community members.
- CHANGES IN PRINTED MATTER IN THE FORM OF PHOTOGRAPHY, BOOKS FROM TURKEY AFTER THE 90S.Cimcim, Aral(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-03The purpose of this thesis is to describe in detail and to classify various tendencies such as the influence of technological advances and working methods on artistic production, the effects of movements in different branches of art mainly with time based design and / or photography from Germany after the 1960s. Characterization will consist of known artists during the Post-War era and short descriptions of their effects on certain types of photography varying from documentary to fine art practices. How certain influences shaped different approaches and posed as obstructions on contemporary image-making, created a genre of their own, effects of political and social change will also be subtopics. The main methods are composed of two parts. First, to contribute to an understanding of visual artists' reactions to the dynamics of change created by changes of their working and living conditions after and during German unification. Second, to analyse the tendencies of some of the artists related to mentioned conditions, that are seen as major influences in the art environment, in historical chronology.
- Cities of IndividualsJessen, Nikolaj Poerksen(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-28While humans keep being reluctant to give up their consumption patterns, human’s refusal to learn and to consider other alternatives to perceive our planet is the most extreme violence against nature. A revolutionary new phase on our planet has begun, the Capitalocene. It has been unleashed by corporations and they carry out their actions motivated by solely economic reasons. The moral code of human beings has become obsolete, and we need some radical thinking to turn the world upside down. To rethink our relations among non-human elements and the metaphors we use to describe them, can shift how we value our surroundings and thus change how we aim to protect our natural environment. This text will challenge how modern-western societies conceive of the material world, and this proposition will be based on the commonality between humans and non-humans. The purpose of this research is to rethink and to understand life more broadly and understand that there are other patterns to follow instead of the Keep-Moving-Forward-Movement as an individual. In my thesis, I focus on how we as individuals can change our behavior into becoming collaborators. Non-human elements have the power to teach us this, because of their evolution. They have a long history, they are far better capable of adapting and benefitting from the ecosystems that we drastically are trying to eradicate. I will therefore search for alternative ways to relate to the non-human world. What has been the problem so far, is that we have not archived a way for humans to represent an altruistic way to behave in nature and pioneer such an alternative way towards all species and our common future.
- Collaboration within PhotographyHenninger, Christian(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-18The intention of this thesis is to investigate the phenomenon of the mutual relationship between the photographer and the photographed person. The main interest here is how and with which intention the photographer/ artist works with the subject in front of the lens. At the beginning of the work I would like to discuss the concept of the authorship and how it has developed over time. It should give an insight into this complex topic and an insight into how important this topic is for the cooperation of people in the field of art. Subsequently, different artists are introduced who work in this field or have gained experience and rendered services in their own projects. The handling is presented and should clarify why they have decided to use such a collaboration. Among those artists are the names: Anthony Luvera, Micky Allan,Wendy Ewald and Broomberg & Chanarin. At the end of the work, the approach of the collaborative work of the artist and the photographed subject will be summarized once again. By introducing the artists in the previous chapter, it is easier to reference to their apporaches. It is important to discuss which effects can be achieved by this approaches. What difficulties may arise as a result. But above all, the reader should be able to grasp why this way of collective photography enables a different point of view.
- Don't Shoot! Street Photography Ethics in Terms of Law, Philosophy and CultureYakovleva, Alexandra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-10The work, being based on the self-doubt on moral and ethical side of the problem of taking photographs of strangers on the street is trying to deal with this dilemma by analyzing the problem in terms of legislation, philosophy and the artistic approach, religion and culture.
- Ešte nikdy som neodfotila svoju mamu.Golisová, Karina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-08Diplomová práca priamo nadväzuje na moju predošlú fotografickú prax, kedy som šesť rokov systematicky fotografovala komunitu mladých ľudí, s ktorými som nadviazala veľmi hlboké a intímne vzťahy. Vzťahy, ktoré by sa dali prirovnať vzťahom v rodine. Paradoxne s mojou biologickou rodinou podobné vzťahy neudržiavam. Prostredie mojej rodiny pre mňa nie je intímne. V tejto diplomovej práci sa venujem autoetnografickej reflexií mojej fotografickej práce, v ktorej dokumentujem svoju biologickú rodinu po prvý krát. Praktická diplomová práca bude pozostávať z inscenovaných ale aj dokumentárnych fotografií, videí a denníkových zápiskov. V teoretickej diplomovej práci budem popisovať svoju osobnú skúsenosť z procesu fotografovania môjho rodinného prostredia. V tejto práci takisto analyzujem a opisujem prácu fotografov, ktorí sa zaoberajú podobnými témami a stratégiami. Cieľom diplomovej práce je priblížiť pozíciu dokumentaristu vo vzťahu k vlastnej rodine.
- Formování genderové identity ve videohráchVajt, Maximilián(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-29Na mezinárodní videoherní scéně se v posledních deseti letech a především po kauze gamergate setkáváme se stále se rozrůstajícím teoretickým diskurzem, reflektujícím queer postavy, narativy a mechaniky. Přesto, že na našem území působí více než sto deset herních studií, zdá se, že žádné z nich tato témata nereflektuje. Diplomová práce se proto věnuje subžánru art games a jeho českým autorům*kám, kteří*é nabízejí neheteronormativní a nebinární perspektivy na genderovou problematiku. Pojmenovává specifičnost produkce těchto her v místním kontextu, který je chudý na platformy pro jejich prezentaci, definuje proč se tvůrci*kyně uchylují spíš k uměleckým institucím než k těm herním a nabízí tři analýzy konkrétních děl. Konkrétně se jedná o tvorbu Lály Myslíkové, dua Růžoví plameňáci a Ondřeje Trhoně.
- Fungi in ArtPalčič, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-09This thesis discusses the role of fungi in art, both historically and in contemporary times, and emphasises the creative possibilities and distinct qualities of these complex organisms. The thesis highlights the growing field of bio art and the potential of collaboration between scientists and artists, specifically in the field of fungal biotechnology. Overall, this paper celebrates the diverse ways in which fungi can be incorporated into artistic practices and the potential for these organisms to inspire new forms of creative expression.
- Humour sanctifies horrorCalderón Ardila, Juan David(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14The thesis analyzes a growing aesthetic tendency in Colombian photography based on humour and laughter as a form of social venting. The main characteristics are a depiction of social division, poverty and violence, and the use of mockery, counterfeits, and cheap materials. This thesis begins with a general overview for which the author proposes the term “Macondian Photography” and follows with an analysis of the work of three particular artists active over the period starting from 1970 till 2018. They are Paola Rojas, a fine art photographer and winner of Colombia’s National Photographic Award that; El Chino, personal photographer of Pablo Escobar, and Luis Ospina, one of the proponents of the pornmisery movement. Investigation shows the use of satiric, humor, and burlesque elements to reflect over serious, violent, or stressful situations in Colombia. It also demonstrates a connection with the literary movement “Magic Realism” and one of its founders’ writer Gabriel Garcia Marquez. Results also reveal influences that Europe and North America had on Latin American artists and how they stepped away from these tendencies to create a form of representation of Colombia’s cultural identity.
- Identita „Nemocné ženy“ v umělecké a kurátorské post-praxiŽantová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-08V práci vycházím z konceptu „nemocné ženy“, který představuje Johanna Hedva v eseji “Sick Women Theory. Zaměřuji se na kurátorskou a uměleckou postpraxi, která se okolo tohoto pojetí nemoci a polohy „nemocné ženy“orientuje, kombinuje uměleckou a kurátorskou perspektivu s radikální praxí, principy péče a léčení. Zabývám se projekty, které se soustředí na diskurzy nemoci a zdraví v uměleckém prostředí: umělecko-výzkumnými kolektivy Feminist Health Care Research Group a Canaries, galerejním formátem Multilogues on the Now a kurátorskou praxí Taraneh Fazeli. Zmíněné projekty radikalizují péči, tím, že ji využívají, jako výchozí bod své umělecké, kurátorské praxe a hledají podobnosti v postavách kurátorů, umělců a pečovatelů, léčitelů. Ptám se jaké alternativní podoby umělecké, kurátorské a galerijní praxe tyto přístupy vytváří, a jaká je jejich role v současném uměleckém provozu.
- Identity in Contemporary Art: Trap or Tool for Empowerement?Sable, Madison(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-08The goal of this thesis is to better understand the nuances of identity politics in contemporary art by exploring the ways in which labels and identity can be a form of representation but can also trap artists in a cycle of constant and continuous marginalization. By understanding the power structures within contemporary art and how these manifest in the form of dominate, hegemonic groups that have declared themselves the authority for what constitutes art, we can see how marginalized communities have been pushed into otherness. It is important to understand this relationship between dominate hegemonies and others as a relationship between those who label and those who are labelled, a power imbalance that continues to effect artists of marginalized communities to this day. As we attempt to move forward toward diversity and representation, it is imperative that artists recognize this dynamic and its possible consequences as they claim identities or allow others to label them since greater representation is not always the outcome of embracing an identity or label. We will look at historical references of otherness and examine how anyone outside of the Western white male is at a disadvantage, even if it may seem that we in the art world are making strides in creating a more diverse community.
- Klišé v současné výtvarné fotografiiČejková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-18Diplomová práce vymezuje pojem klišé ve výtvarném umění a především ve fotografii. Toto vymezení vychází z rozboru pojmů, které s klišé úzce souvisejí, a sice parafráze, kýče, kopie, reprodukce. Práce rovněž poukazuje na jednotlivé příklady klišé v současné fotografii. Sleduje jejich vývoj a pokouší se zodpovědět otázku, proč jsou právě tyto obrazy vyhledávány, stále znovu napodobovány, a to i autory, kteří jsou si jejich existence, stejně jako četnosti nepochybně vědomi.
- Maska, převlek a autorská hra na role v současném fotografickém autoportrétu u nás a ve světěHelfertová, Žofie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-12Bakalářská práce se zabývá rolí masky, převleku a autorskou hrou na role v současném fotografickém autoportrétu u nás i ve světě. V prvních kapitolách sleduje obecný vývoj a stručnou historii autoportrétu ve fotografii a jeho podoby a tendence až po současnost, dále je zaměřena na masku obecně a roli masky a převleku v dějinách fotografie. Stěžejní částí této práce je poslední kapitola, která se věnuje nejmladší generaci současných fotografek. Ty ve svých autoportrétech projevují tendenci používat masku a převlek pro záměnu své identity. Nevytvářejí ovšem identity nové, ale přejímají, či tvoří iluzi již existujících, definovaných identit. Cílem této práce je představit masku jako prostředek hry s identitou skrze autoportrét.
- Metody rozkrývání digitální manipulace v kontextu ČRJaneček, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-09V této práci se zaměřuji na postprodukční techniky v žurnalistické fotografii a na forensní metody, kterými je možné tyto zásahy rozkrýt. Pomocí rozhovorů hledám význam pojmu autentický v digitální éře a způsoby, jakými média, porotci fotografických soutěží a soudní znalci ověřují pravost digitálních fotografií. Příklady z minulosti jsou zde zastoupeny jako předzvěst úprav v digitální éře. Tato éra je pak zastoupena jednotlivými případy, které zároveň slouží jako kategorie pro nejtypičtější druhy manipulací fotografie v oblasti zpravodajství, fotografických soutěží a vědecké fotografie.
- Nejmenší tvorové: Jak vizuální aparáty mění náš pohled na ekologii mokroorganismů?Konrád, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12Veškerá lidská aktivita je antropomorfní a antropocentrická. Jsme lidi a jako lidi přistupujeme k našemu světu jako lidskému. To, jak jej skrze naše zkušenosti chápeme, tvoří něco co nazýváme realitou. Tomu se nijak nevyhneme, ale vedomě se vtělovat do jiného tvora nebo četnějšího systému může rozvíjet naší empatii k bytostem a mimolidským aktérům možná více, než jejich racionalním zkoumáním v odtržené realitě nazírané skrze vytvořené technologie. Náhled na podobnou situaci uvedu v příkladu filmů současného autora Jana van IJkena. V mojí práci si dávám za cíl prozkoumat, jakým způsobem se pojí vizuální vnímání zkoumaného k celému procesu vytváření vědeckého pojetí reality. Tím myslím, že mne zajímá zejména smyčka konstruovaného generování vědeckých vizuálních aparátů pro potřeby určitého zkoumání a následně samotné zkoumání a jeho výsledky. Ohmatáním tohoto procesu skrze současné filosofické a výzkumné články si sám sobě slibuji širší představu o tom, co znamená vědecké zkoumání jako takové a nakolik je politické. Na základě toho bych se rád pokusil určit směr mého vlastního mimolidského přemýšlení nad nás obklopujícím prostředím, které uplatňuji prakticky ve své tvorbě.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »