Oddělení jazzové interpretace / Department of jazz interpretation
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Oddělení jazzové interpretace / Department of jazz interpretation podle oponent "SLAVÍK, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Charlie Haden a jeho doprovodná hra ve standardechZeman, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-16Práce obsahuje stručný životopis Charlieho Hadena a uvádí portrét jeho hudební osobnosti. Hlavními podklady pro vznik této práce jsou mé vlastní transkripce kontrabasových linek z jazzových nahrávek, které v práci dále rozebírám. Dalším zdrojem je kniha Conversations with Charlie Haden, napsaná Josefem Woodardem, z které jsou čerpány informace o životě a myšlenkách Charlieho Hadena. Celkově jsou v práci uvedeny tyto jazzové standardy: Cherokee, What Is This Thing Called Love, Haunted Heart, Speak Low, Dance Of The Infidels a Body and Soul. Práce si klade za cíl určit, co nejvíce charakterizuje Charlieho Hadena ve vedení kontrabasových linek a najít společné prvky v jeho doprovodech.
- Keith Jarret Trio - Live in Tokyo 1986: analýza Jarrettova sóla ve skladbě You and the Night and the MusicPudlák, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-24Předmětem předkládané bakalářské práce je analýza sóla do písně You and the Night and the Music amerického jazzového klavíristy Keitha Jarretta z koncertu v Hitomi Memorial Hall v Tokiu 26. října roku 1986, kde vystoupil se svým triem. V analýze autor práce sleduje formální a tektonickou výstavbu Jarrettova sóla a prezentuje získané poznatky o interpretově schopnosti vytvářet formálně ucelený tvar o koherentní struktuře v reálném čase v rámci improvizovaného jazzového sóla. Směr analýzy vede autor práce nejprve zevnitř, kdy zkoumá průběh sóla detailně chronologicky takt po taktu a popisuje Jarrettem zahraný hudební materiál, a poté nabízí pohled na Jarrettovo sólo z vnější perspektivy pomocí grafické analýzy.
- Liché rytmy v jazzuKárník Jakeš, Milan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Bakalářská práce se zabývá historií využívání lichých meter v jazzu. V teoretické části představuje hlavní hudební tradice, kterými se jazzoví tvůrci inspirovali, a rozebírá problematiku dělení dob a jejich subdivizí pro demonstraci odlišností mezi izochronními a neizochronními metry. Na tomto podkladě vysvětluje, že právě prostřednictvím subdivizí, se kterými jazzoví tvůrci pracovali již dříve, bylo možné přenést liché rytmy do jazzového jazyka a přimět je swingovat. V části praktické dokumentuje posun v rytmice na konkrétních chronologicky uspořádaných ukázkách s důrazem na historický milník roku 1959, kdy vyšlo první masově úspěšné jazzové album Time Out! Davea Brubecka postavené zcela na lichých metrech. V závěru práce zasazuje využívání lichých meter do dějin posouvání hranic žánru a vysvětluje tento fenomén jako jev pro jazz přirozený. Poskytuje zároveň krátký vhled do současnosti a poukazuje na fakt, že proces integrace lichých meter do jazzového idiomu je v dnešním globalizovaném světě dokončen.
- Ženská otázka v jazzuDusová, Nela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-30Práce se věnuje otázce genderové nerovnosti v jazzové hudbě. Zpracovává období dvacátých až sedmdesátých let 20. století ve Spojených státech amerických, kde jazzová hudba vznikla. Vymezené období je ohraničeno rokem 1920, kdy byly ženy ústavně zrovnoprávněny, a tzv. druhou vlnou feministického hnutí v sedmdesátých letech. Daná problematika je nahlížena z historického i sociálního hlediska, vedle otázky genderu a diskriminace žen v hudbě se práce zabývá i problematikou rasovou. Cílem práce je poukázat na význam jazzových instrumentalistek pro dějiny jazzové hudby. Práce obsahuje výkladové pasáže a rovněž portréty vybraných instrumentalistek. Důležitou kapitolou je také fenomén dámských orchestrů v období dvacátých až čtyřicátých let.