Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "KUDLÁČKOVÁ, Jana"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 23
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autenticita a herecká stylizaceMaroušková, Hana Marie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-14Ve své magisterské práci se zaměřuji především na hledání charakteru herecké postavy. Ukazuji na dvou rozdílných hereckých příležitostech, které jsem v divadle DISK měla ? Marie v Moli?rově Tartuffovi a Karolína v Horváthově Kazimírovi a Karolíně ?, že přístupů a prostředků k hledání konečného tvaru je mnoho a že nikdy nelze se stoprocentní jistotou dopředu říct, jaký se kdy použije.
- Bratři Karamazovi. Inscenace v DiskuŠpinar, Daniel(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-19Má diplomová práce nese název BRATŘI (KARAMAZOVI) ? INSCENACE V DISKu, ve které, jak už titul napovídá, popisuji přípravy a realizaci inscenace podle románu Bratři Karamazovi spisovatele F. M. Dostojevského ve školním divadle DISK. V úvodní kapitole se věnuji samotnému F. M. Dostojevskému, snažím se poodhalit jeho složité osobnostní rysy, a popisuji nejrůznější životní zvraty a zlomová data, která jej výrazným způsobem formovala a celkově tak ovlivňovala jeho tvorbu. V kapitole druhé, která se jmenuje ČETBA ROMÁNU A JEHO REFLEXE, odkrývám svůj čtenářský zážitek z románu Bratři Karamazovi, rozebírám jeho spletitý děj a poukazuji na formální i obsahovou specifičnost tvorby tohoto autora. Odpovídám zde také na otázku, proč se Dostojevskij stále a opakovaně dramatizuje a inscenuje na divadle. Třetí kapitola je nazvána PRÁCE NA DRAMATIZACI, a zabývám se v ní svými postřehy, úvahami a pracovními postupy během psaní dramatizace Bratři (Karamazovi). V poslední kapitole s titulem PRÁCE NA INSCENACI líčím konkrétní přípravu a celý proces zkoušení inscenace Bratři (Karamazovi) v divadle DISK. Detailně rozebírám scénografii, popisuji kostýmy, scénickou hudbu a narážím na herecké problémy, které vyvstávají v souvislosti se zkoušením Dostojevského. Kromě informací o inscenaci a fotografií z představení je k práci přiložen i samotný text dramatizace Bratři (Karamazovi).
- Dílo Vladislava Vančury jako problém dramaturgickýJanál, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-24Diplomová práce se zaměřuje na významnou osobnost umělce Vladislava Vančury a jeho dílo, které chce vidět především ve vnitřních souvislostech a v kontinuálním vývoji Vančurovy tvorby, ale i v souvislostech celospolečenského vývoje. Tuto tvorbu přehledově zkoumá od jejích počátků, tedy od autorova zrání, přes formování jeho uměleckého názoru a účast v Devětsilu ke společenské angažovanosti v protifašistickém odboji, a dále od prvních literárních pokusů přes vrcholná prozaická díla až k obětavé práci na Obrazech z dějin národa českého. Toto zkoumání je vedeno touhou po pochopení některých souvislostí autorovy tvorby a jejích hlavních stavebných rysů, z nichž jmenujme především vytrvalou snahu o objevování nových (nejen) literárních postupů a úspěšné experimentování zejména s jazykovými prostředky směrem k vytvoření svébytného básnického slohu. Tato práce neopomíjí ani další umělecké formy, kterými se Vančura při své všestrannosti rovněž zabýval. Vančura nebyl tvůrcem osamoceným, ale tvůrcem osobitým a nanejvýš originálním, který netvořil odtržen od celkového kulturního dění, ale naopak v jeho centru. Dále se tato diplomová práce zaměřuje na praktickou dramaturgickou činnost jejího autora a analyzuje jeho vlastní práci při převodu Vančurova prozaického díla Marketa Lazarová do podoby volné dramatizace Markéta, dcera Lazarova, kterou připravil společně s režisérem Pavlem Ondruchem k využití pro stejnojmennou absolventskou inscenaci v Divadle DISK. Tato dramatizace se nejeví jako jediný možný způsob převodu Vančurovy novely do divadelní podoby, byla vytvořena s ohledem na konkrétní divadelní podmínky a herecké obsazení, ale i s úctou k Vančurově předloze, jejíhož ducha ctí.
- Divadelní etikaBeretová, Pavla(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-01-15Ve své diplomové práci jsem se snažila postihnout téma etiky v divadle. Nejde o vědeckou práci, spíše o osobní pohled na dané téma. Zabývám se pojmy ctností, neřestí, svobody a svobodné volby, smyslu povolání, zodpovědnosti. Pokusila jsem se obecná témata doplnit o mé vlastní zkušenosti, které jsem získala na škole a v divadle. Práce by se dala považovat za osobní zpověď člověka, pro něhož jsou etické otázky podstatnou součástí života.
- Herec a jeho tělo a význam pohybu jako složky pro postavu.Kouklová, Nikol(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-15Ve své diplomové práci zkoumám přístup herce k roli z pohledu jeho pohybového aparátu. Rozebírám zde zkoušení a práci na postavě v rámci budování charakteru pomocí této složky. Zabývám se zde mírou spontánního a technického projevu za pomocí mých dosavadních zkušenosti - studium na DAMU, v profesionálním divadle a také stáž na Stella Adler Studio of Acting New York
- Herec a textVaculík, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-17Této práci kladu za cíl základně utřídit hlasové a mluvní výrazové prostředky v herecké praxi, její principy na obecné rovině konfrontovat s principy praxe hudební a toto v přímých odkazech na vlastní absolventskou hereckou práci (nejen) na jevišti Divadla DISK.
- Herecké techniky a přístupy v akademickém i profesionálním životě herceOrozovič, Igor(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-26Autor se ve své práci podrobně věnuje hereckým technikám a metodám výchovy herce, se kterými se setkal během studií i na prknech profesionálních divadel. Popisuje jednotlivá cvičení a postupy, srovnává je a snaží se vyvodit obecně platné principy pro kvalitní hereckou práci a vývoj. Opírá se při tom o společný teoretický základ těchto metod, který položil Michail Čechov. Paralelně s tematikou herecké techniky se autor zabývá možnostmi herecké tvorby v kontextu různých divadelních stylů a přístupů: realistického - iluzivního, zcizovaného (inscenace Svatá země), stylizovaného (inscenace Oidipus). Červenou nití práce je téma přístupu k herci z pozice pedagoga či režiséra a jejich vliv na herce jako na samostatnou tvůrčí bytost.
- HERECTVÍ V ČINOHŘE, MUZIKÁLU, FILMU A TV SERIÁLUBadinková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-16Jelikož již během studia jsem měla možnost vyzkoušet si práci jak ve školních činoherních inscenacích, tak v muzikálu, filmu a televizním seriálu, rozhodla jsem se věnovat svou práci právě společným a naopak rozdílným přístupům k herecké tvorbě. Nejedná se tedy o práci ve smyslu teoretické studie, nýbrž subjektivní úvahu nad daným tématem.
- Individuální výkon a partnerská souhraPeřinová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-18Ve své práci „Individuální výkon a partnerská souhra“ se zabývám problémy, které ovlivňují kvalitu hereckého výkonu. Vycházím při tom z problémů, na které jsem sama během studia narazila. Dále se snažím popsat vnější i vnitřní herecké předpoklady, které jsou podle mého názoru nezbytné pro herecké povolání. V následující části práce se zabývám problematikou „pravdivého jednání na jevišti“ a „hereckého partnera“ a soustředím se na okamžiky, které pro mě byly během studia a následné praxe stěžejní.
- INTERPRETACE: SLOVO, VÝZNAM, SMYSLSlezáková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-21Tato diplomová práce se zabývá interpretací, jež je klíčovým procesem vzniku divadelní inscenace. Klade si za cíl vymezit divadelní interpretaci a vztah mezi interpretací, interpretovaným materiálem a interpretátorem. (S ohledem na oborové zaměření na oblast dramaturgie se autorka soustředí na vztah interpretace-interpretovaný text-dramaturg.) V první části práce se autorka snaží přiblížit vlastní způsob uvažování nad interpretací, zamýšlí se nad funkcí kontextu a autorova záměru, definuje vztah interpretace, adaptace a dramatizace. Ve druhé části práce autorka reflektuje proces adaptace absolventské inscenace Šepoty a výkřiky, která vznikla na základě stejnojmenné filmové povídky Ingmara Bergmana. Soustředí se přitom na konkrétní interpretační postupy, dramaturgickou přípravu textové předlohy inscenace a její proměnu v kontextu hledání jevištního tvaru a jednotlivých postav.
- Klady a zápory mé praxeČerný, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-26Cílem této práce je popsání těch nejdůležitějších zkušeností, které ovlivnily mé dosavadní působení u divadla i mimo něj. Je to ohlédnutí za deseti lety mé praxe. Většina této diplomové práce předkládá můj pohled na muzikál, na cvičení a techniky, které mě dopomohly k dosažení lepších výsledků. Zmiňuji zde praxi v Disku, kde se spíše než rozborům jednotlivých inscenací věnuji okolnostem, které určovaly jejich vývoj a výsledný tvar. V kapitolách o černém a zájezdovém divadle zmiňuji asi nejvíce záporů ze své praxe a to především neprofesionalitu, se kterou jsem se setkal.Rád bych zdůraznil, že všechny postřehy a zkušenosti zde popsané, vychází čistě z mých vlastních zkušeností a názorů, se kterými nemusí každý čtenář souhlasit. Jejich neomylnost tedy není nevyvratitelná, ale pro mou budoucí praxi je v každém případě nepostradatelná
- Literární předloha, scénář, divadelní text, dramatická situaceKolečko, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-15Tato diplomová práce se zabývá posledním vývojem psaní pro divadlo, především pak změnami dramatické struktury v souvislosti s nástupem divadelní ?scenáristiky.? Právě rozlišení dramat a scénářů je velmi důležitým momentem pro úvahy nad směřováním současné divadelní hry v této práci. Práce se na současné psaní pro divadlo dívá ze tří základních hledisek. Prvním z nich je vymezení současného stavu v kontextu historického vývoje, druhým pak úvahy nad hrou jakožto složkou divadelního představení a nakonec třetím způsobem, kterým se práce snaží problematiku zpracovat, je současná hra v současné kultuře či společnosti. Výsledky práce by měly být spíše dramaturgického charakteru, ale napsaná je z pozice divadelního autora nikoli dramaturga. Kromě příslušné literatury jsou důležitým zdrojem úvah v této práci také osobní autorské zkušenosti, dále pak rezidenční pobyt autora v Royal Court Theatre v Londýně a s ním spojené setkání s mnoha zahraničními autory.
- Mezi herectvím prožívání a představováníKohut, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-20V této diplomové práci se zabývám otázkou herectví prožívání a představování, tedy přistupování k tvorbě herecké postavy zevnitř a z vnější, rozdílem mezi těmito přístupy, ale také otázkami: kdo jsem, odkud pocházím a jak se měnilo mé vnímání herectví v průběhu studia na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Shrnuji zde poznatky, které jsem nabyl při své cestě studiem herectví, můj herecký, ale i osobní rozvoj a také celou mou dosavadní pouť za poznáním sama sebe. Práce je završením mého studia, může však sloužit i jako motivace pro osoby s výšeným zájmem o divadelní obory a menšími znalostmi v této oblasti.
- Od činohry k taneční alternativě a zpětBílík, Aleš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-23Cílem této práce je na základě praktických zkušeností studenta činoherního herectví vyzdvihnout nejdůležitější momenty na jeho cestě k divadlu. Snaží se zachytit přínos, který pro něj měla především setkání s improvizovaným a profesionálním pohybovým divadlem, a jak tyto zkušenosti posunuly jeho vnímání herecké tvorby, které bylo do té doby formováno přístupy vyučovanými na katedře činoherního divadla. Zaměřuje se také na otázku, do jaké míry projekty přispěly k jeho hereckému i osobnímu sebepoznání. Následující kapitoly se snaží postihnout, jakými prostředky lze dosáhnout na jevišti herecké svobody a jak v herectví nejlépe zhodnotit vlastní osobnost. Analyzují jak podmínky nutné k dosažení této tvůrčí svobody, tak i jevy, které vedou k opaku. Jako bazální platforma k sebepoznání je přitom vnímáno hercovo tělo. Protože práce vychází z osobních zkušeností a jedná se o studentovu zpětnou sebereflexi, je psána převážně v první osobě čísla jednotného.
- Různé typy tvůrčí spolupráce a jejich vl iv na individuální výkonKlus, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-26"Dobrý den Tomáši, konečně jsem se dostala k počítači. Takže: tato nestandardní diplomová práce, kterou jsem si zběžně prohlédla, by mohla být do zítřka opravena. Musíte ovšem počítat s příplatkem 100 % za dodání do 24 hodin, čili expres. Provedu gramatické a grafické úpravy - zarovnání do sloupců např. Jelikož poprvé opravuji závěrečnou práci z DAMU, musím se zeptat, zda máte tento nestandardní styl povolen či dokonce doporučen, protože je mi divné, že práce není strukturována v kapitolách... Případně přejete-li si další grafické úpravy. S pozdravem Jana Zapletalová Dobrý večer, věc se má tak, že při postupném psaní "řádné diplomové práce", mé uši neustále bombardovaly hlasy - "četli to ani né z vlaku". Zabylo mi to líto. A rozhodl jsem se trochu rýpnout do řádu. Titul netitul. Důležitý je pocit Děkuji a pošlete mi prosím číslo účtu. Tomáš.?
- Slovo v dramatickém textu Josefa Topola (Konec Masopustu ) a Jáchyma Topola (Cesta do Bugulmy)Frydrychová, Magdalena(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-19Začátek práce vymezuje hledisko zkoumání her Josefa Topola Konec masopustu a Jáchyma Topola Cesta do Bugulmy, které je určeno především specifickým postavením dramaturga, který je situován mezi text jako součást literatury a jeviště. Stěžejní část práce tvoří rozbor jednotlivých obrazů obou her z hlediska děje (času, prostoru a faktických údajů) a pojmenování všech jejich primárních témat a motivů. Zvláštní kapitola je věnována dvěma jazykovým a významovým rovinám hry Konec masopustu, hledání tematické rovnice mezi oběma dramatickými texty a srovnání jejich odlišných jazykových struktur. V závěru nabízí práce krátké nahlédnutí do problematiky krize slova, kterou oba texty svébytným uměleckým způsobem reflektují.
- Téma postavy a herecké prostředky, král v Calderonovi a postavy během studiaHorák, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-18Na počátku této práce byla spousta dojmů, inspiračních zdrojů a myšlenek, které jsem si přál zaznamenat a podělit se o ně. Vycházím ze školy nabitý čerstvými zkušenostmi a diplomová práce je pro mě příležitostí, aspoň částečně zhodnotit své působení na DAMU, ohlédnout se, připomenout si určité momenty, porovnat a pojmenovat si ony zkušenosti, které jsou zatím uloženy v mé paměti spíše v podobě dojmů a pocitů. Chronologicky budu procházet jednotlivými etapami mého studia, popisovat svou práci na svěřených úkolech s ohledem na herecké prostředky a témata postav. Občas se zastavím, tu nad novou myšlenkou, tu nad překážkou, se kterou jsem se potýkal. "Jdu se vám teď vyzpovídat" - To jsou první verše krále Basilia, mé absolventské role. Nechť má diplomová práce není ničím jiným.
- Text a podtext, význam a výrazŠmejkalová, Kamila(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-01-15Práce pojednává o celkovém tvůrčím procesu, kterým prochází herec, od setkání s textem až po výsledné představení a práci na roli během repríz. V práci se vyjadřuji ke konkrétním pojmům, hledám jejich paralely a význam v herecké tvorbě. K tomuto tématu se vyjadřuji skrze vlastní zkušenosti, popisem určitých prací během studia DAMU a následného působení v angažmá v divadle J. K. Tyla v Plzni.
- Tvorba herecké role a záskokHoráková, Nina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-25Zajímám se o způsoby vytváření herecké role. Popisuji hercovu práci na roli od čtených zkoušek po premiéru a práci při následujících reprízách. V procesu, v němž herec čerpá inspiraci, vypořádává se s problémy spojenými s přípravou na zkouškách, připravuje svoje tělo, sleduji, kam až sahá hercova kreativita. Zabývám se tvůrčím procesem, který začíná analýzou dramatu, odhalením základního motivu, hlavním úkolem dramatu a role. K tomuto tématu se vyjadřuji na základě vlastní zkušenosti, konkrétním popisem práce na rolích během studia na Divadelní akademii a v rámci jednoho roku herecké praxe po studiu. Poslední část práce je věnována problematice divadelního záskoku.
- Tvůrčí impulzy a osobnostní překážky herecké tvorbyKaňkovský, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-24V této práci diplomant představuje nazkoušené inscenace, které pro něj byly nějakým způsobem zásadní, a snaží se v každé z nich objevit klíčový moment, který pro něj znamenal další krok v jeho herecké zkušenosti. Popisuje cestu od I. ročníku DAMU až po angažmá v Národním divadle v Praze a chce zjistit, jak ho divadelní práce formuje, co pro něj vůbec znamená divadlo a jak se osobnostní rysy odrážejí v jeho herecké práci. Subjektivně hodnotí důležitost propojení aktivního zkoušení a studia a cíleně posouvá teoretické znalosti své budoucí profese skrz zhlédnuté inscenace, které považuje za neméně důležité jako právě zkoušení a vzdělávání se.