Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera podle oponent "KOBIELSKA, Maria"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Písně Bohuslava Martinů v pedagogické praxiVogelová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-12Bakalářská práce se zaměřuje na písňovou tvorbu Bohuslava Martinů a její využití v pedagogické praxi. První část se věnuje charakteristice a vývoji písňové tvorby Bohuslava Martinů na pozadí jeho života, dalších děl a vývoje jeho hudební řeči. Druhá část přináší pohled na písně Martinů z pedagogického hlediska. Práce se snaží vymezit znaky nejčastěji interpretovaných písní a následně určit samotné nejčastěji užívané písňové cykly, či konkrétní písně. Dále se snaží určit rozsah užívání písní Martinů v pedagogickém prostředí na základních uměleckých školách. V závěru se práce věnuje otázce hudebního přínosu z interpretace písní Bohuslava Martinů. S využitím dotazníku zaměřeným na učitele sólového zpěvu ze základních uměleckých škol zjišťuje, zda jsou písně Martinů při studiu zpěvu pro začínající zpěváky nepostradatelné.
- Psychologie výkonu a metody mentálního tréninku pěvceHeboussová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Tato práce se zabývá psychologií výkonu v umělecké sféře, konkrétně v pěveckém oboru. Vychází z principů užitých ve vrcholovém sportu. Popisuje základní aspekty psychologie výkonu a způsoby práce s nimi. Dále se zabývá mentální přípravou k podání vrcholného výkonu a nástroji, jež nás přiblíží k co nejlepším výkonům z hlediska soutěží, předzpívání a jiných důležitých vystoupení, při kterých na sobě můžeme pociťovat zvýšený tlak. Práce analyzuje konkrétní techniky, jako jsou vizualizace, dechová cvičení a práce s chybou, které mohou zpěvákům pomoci zvládat stres a zvyšovat jejich sebevědomí. Důraz je kladen na aplikaci těchto metod v praxi a jejich integraci do každodenního cvičebního režimu. V závěru práce je proveden průzkum mezi pěvci o povědomí a užití metod mentální přípravy v České republice formou jak kvantitativní, tak kvalitativní. Výsledky průzkumu poskytují cenný vhled do aktuálního stavu využívání psychologických nástrojů mezi pěvci a nabízejí doporučení pro další zlepšení.
- Tenorové role v českém operním repertoáruJavorský, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Tato diplomová práce analyzuje významné tenorové role v operní tvorbě Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka. Tito skladatelé, klíčoví představitelé české hudební historie, zásadně přispěli k formování české opery a hudebního dramatu, přičemž jejich díla reflektují vývoj národní identity a uměleckého vyjadřování. Práce se zaměřuje na hudební ztvárnění tenorových rolí, charakteristiku postav, jejich motivace a vztahy s ostatními postavami. Důraz je kladen na unikátní aspekty libreta a hudby, které přispívají k jedinečnosti a významu těchto oper. Zohledňuje také technické a emocionální požadavky na pěvce, nezbytné pro ztvárnění těchto rolí. Kromě analýzy konkrétních tenorových rolí poskytuje práce přehled širšího kontextu české operní tvorby a zmiňuje další významné skladatele, jako jsou Bohuslav Martinů a Vítězslav Novák. Cílem práce není vytvořit vyčerpávající seznam českých tenorových rolí, ale nabídnout přehled těch nejvýznamnějších a nejčastěji interpretovaných. Výzkum přispívá k hlubšímu pochopení technických a emocionálních aspektů zpěvu, obohacuje interpretační dovednosti a připravuje pěvce na náročné požadavky současného operního repertoáru. Díla těchto skladatelů reflektují národní identitu a svobodu, což je inspirací pro studium a interpretaci operních rolí. Tento výzkum je přínosný jak z akademického hlediska, tak pro praktické využití v umělecké kariéře.