Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "JIŘIČKA, Lukáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 9 z 9
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Divadelnost v rituálech původních obyvatel Severní Ameriky.Bejčková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Práce popisuje kulturu původních obyvatel Severní Ameriky v zastoupení kmenů Šajeni a Oglala Lakota, se zaměřením na jejich zvyky a obřady, v porovnání s dětskou neziskovou organizací Woodcraft, založenou Ernestem Thompsonem Setonem, které se přírodní národy, a především tato kultura, staly ideálním vzorem a inspirací. V duchu indiánské vesnice se nese i letní táboření Woodcraftu, (Ligy lesní moudrosti), v rámci kterého probíhají obřady postavené na pilířích tradičních kmenů Velkých plání. Práce se zabývá otázkami, do jaké míry jsou divadlem a celý tábor hrou v indiánských kulisách, kde je hranice jejich divadelnosti s opravdovostí a jaký může být jejich přesah do civilního, městského života.
- Divadlo teď a tadyŠuman, Domen(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-11Ve své bakalářské práci jsem se snažil pojmenovat některé aspekty své práce v rámci tří tematických okruhů: zkoušení, herectví a čas. Vycházím přitom ze tří inscenací, které jsem režíroval: Hledání všeho času, Až umřu, pusťte mi... a Svatá. V kapitole o zkoušení se zabývám přípravou na zkoušky a zkoušecí proces. Pojmenuji si tři důležité vlastnosti při zkoušení: intuici, náhodnost a inspiraci. Důležitá je myšlenka, že divadlo se nedá vymyslet, ale se musí vyzkoušet. Zabývám se také kompozicí jako nástrojem k vytvoření struktury inscenace. V kapitole o herectví pojmenuji tři herecké prostředky a to, jak se vyskytují ve třech inscenacích: monologičnost, divadelnost vs. performativita a choreografie. V poslední kapitole o čase se zabývám postdramatickým vnímáním času, kde scenický proces nejde oddělit od času diváků. Zabývám se časem performativním, kde se zabývám rytmem, který je jednou z hlavních energetických sil inscenace. V divadle je pro mě důležité téma smrti, o kterém píšu v souvislosti s časem a jeho objevováním se v mé tvorbě. Celá bakalářská práce představuje základnu pro další tvorbu, kde můžu pojmenované aspekty tvorby posunout ještě o krok dál a pracovat s novým jazykem, který se vybudoval skrz psaní teto práce.
- Hudbou a rytmem k hereckému sebevědomíHavlová, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Herecké sebevědomí je pro mě energie, kterou potřebuji k pocitu tvůrčí svobody na jevišti. Práci s hudbou a rytmem vnímám jako možnou cestu k cíli. V bakalářské práci se pokusím o zmapování mých dosavadních hereckých zkušeností, pojmenování pro mě důležitých momentů během studia herectví za neustálé přítomnosti hudby a rytmu.
- Jenom jakoGajdoš, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-18Tato bakalářská práce vychází z autorova setkání se s principy kouzelnických triků a jeho dosavadní divadelní zkušenosti. Srovnává rozdíl mezi iluzí v kouzelnické show a iluzí v divadle. Zároveň ale otevírá otázku jejich propojování a vzájemného využití určitých prvků. První část porovnává tyto dva druhy iluze, a to zejména ve vztahu k divákovu vnímání. Zabývá se také otázkou, zdali může být kouzelnická show divadlem a naopak. Ve druhé části pak vybírá konkrétní iluzionistické triky a popisuje možnosti uplatnění jejich principů v divadle. Jednotlivé příklady pak demonstruje na konkrétních viděných i autorem realizovaných divadelních pracích, převážně pak na jeho absolventské inscenaci Moře klidu.
- Mezi divadlem a výtvarnou instalacíSceranková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27V této bakalářské diplomní práci se budu zabývat divadelní scénografii jako autonomní složkou představení. Tento princip popíšu na základě druhé absolvenstké inscenace skončí to ústa v divadle Disk v sezóně 2016/2017. V úvodu představím experimentální poezií jako základní východisko představení. To zahrnuje základní principy vizuální, fónické, konkrétní a konceptuální poezie, jakož i konkrétní metodologie vybraných tvůrců – Jiřího Valocha, Ladislava Nováka, Ladislava Nebeského a Zdeňka Barborky. Popíšu, jakým způsobem jsem tyto principy intergovali do představení. Posléze se budu věnovat filosofickým východiskům představení. V druhé části se budu věnovat využití každodenního objektu v divadle, který se v představení pohybuje na pomezí mezi rekvizitou a ready made. Uvedu paralely a rozdíly mezi využitím objektu v divadle, muzeu a galerii. V následující části se budu zabývat, jakým způsobem jsme integrovali principy installation art do představení, jakými jsou fousace, decentralizace a účast diváka. V předposlední části popíšu tvorbu Ervina Wurma, jakožto umělce, který se pohybuje mezi objektem, sochou a instalací. Budu se věnovat zejména jeho sérií One Minute Sculptures, ze kterých jsme v představení čerpali insipiraci. Dále budu analyzovat principy dekonstrukce, absence a přístupu ke slovu jako k objektu v tvorbě Jána Mančušky, která pro nás rovněž představovala důležité východisko pro vytvoření scénografie jako autonomní složky. V závěru shrnu, styčné plochy a rozdíly mezi postupy divadla a vizuálního umění a co pro mne z této zkušenosti vyplývá do budoucnosti.
- Odpovědné divadloProkop, Viktor(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Práce se zabývá vztahem fenoménu odpovědnosti k divadlu. Autor se v ní věnuje morální etice a snaží se zachytit její nejdůležitější aspekty, které ovlivňují i divadelní tvorbu. Dělá tak především s přihlédnutím ke koncepcím etiky životního prostředí. Následně navrhuje možné rozlišení tří druhů odpovědnosti a zamýšlí se nad tím, jak může vypadat odpovědná divadelní tvorba. Na základě zkušenosti ze zkoušení absolventské inscenace Pláž pak reflektuje problematické oblasti odpovědnosti v tvorbě, jež se vyjevují v praxi.
- Réžia v nehierarchických skupináchPoliak, Roman(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-19Cieľom tejto práce je reflektovať, pomenovať a kategorizovať stratégie a mechanizmy, ktoré spolu so svojimi spolutvorkyňami a spolutvorcami uplatňujem v kolektívnej tvorbe performatívnych diel. Ide o uvažovanie nad rolou režiséra, poťažmo nad funkciou réžie v skupinovej, nehierarchickej tvorbe. Vlastné skúsenosti zo skupiny Unkulunkulu, a najmä z performance escapescapescape konfrontujem s tvorbou českých, slovenských a svetových skupín, ktoré pracujú metódami devising a kolektívnej tvorby. Veľký dôraz pri tom kladiem na priateľstvo, ako alternatívnu silu organizácie skupiny, oproti opresívnemu patriarchálnemu hierarchickému modelu. Výsledkom nemá byť nová „metóda“, ale pomenovanie inak skrytých, intuitívnych procesov. V závere rekapitulujem skúsenosti, otázky a riziká, ktoré so sebou takáto prax nesie.
- V černé a bílé krychliŠatrová, Valentýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Tato bakalářská práce se zabývá souvislostí divadelní dramaturgie a kurátorství, úvahami nad jejich společnými znaky a jejich využitím v kulturních institucích. V první části autorka uvažuje nad souvislostmi těchto dvou oborů a popisuje roli dramaturga/kurátora při tvorbě dlouhodobé vize institucí i v krátkodobých projektech (inscenacích, výstavách a dalších událostech). V druhé části se autorka věnuje popisu své vlastní zkušenosti v roli dramaturgyně/kurátorky při tvorbě konceptu nezávislé galerie v Jičíně. Představuje tak kulturní i historický kontext této tvorby a své vlastní dramaturgicko-kurátorské úvahy a rozhodnutí, ke kterým dospěla.
- Zpřítomnění, otevření a sebekontrola na jevištiBerecková, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Práce je koncipována jako reflexe od studia na Janáčkově konzervatoři až po absolventskou inscenaci ADA. Mapuje především práci s emocí na jevišti, jejím otevíráním, spouštěním, uchopováním, vývojem v rámci dramatického oblouku, pociťováním v rámci různých divadelních žánrů a následným uzavíráním emoce. Práce je psána spíše jako osobní výpověď a mapuje osobní tvůrčí vývoj.