Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "MRAVCOVÁ, Marie"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 26
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Čechovovské pojetí dramatu a jeho uplatnění v raném dramatickém pokusu Darebák Platonov - komparace hry a její filmové verze upravené a natočené Nikitou MichalkovemTopolová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-17Tématem práce je Michalkovův film Nedokončená skladba pro mechanické piáno, který je adaptací Čechovovy první hry Platonov. V první kapitole práce se snažím s pomocí vybrané odborné literatury pojmenovat základní principy Čechovovy vrcholné dramatiky, ve druhé pak sledují, jak a kde se projevily již v Čechovově dramatické prvotině. V závěrečné kapitole mapuji způsob, jakým tuto předlohu převádí Nikita Michalkov do filmové řeči. Sleduji filmové prostředky, které k tomu využívá (úprava příběhu, způsob snímání kamerou, celková vizualita, obsazení) a analyzuji jejich význam. Na tomto základě dospívám k závěru, že Michalkovova adaptace, vyrůstá z komplexní znalosti Čechovova díla a soustředí v sobě hlavní významy a obsahy Čechovovy dramatické výpovědi.
- Česká Road MovieHašek, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-17Tato teoretická práce se zaměřuje na žánr road movie. Konkrétně na jeho zpracování v české kinematografii. Pracuje s předpokladem, že české prostředí není pro tento žánr, vycházející ze specifického geografického i kulturního prostředí Ameriky, příliš vhodné. Analýzou několika vybraných českých road movie zkoumá, jak tyto filmy s žánrem, jeho znaky a postupy pracují a zároveň se snaží původní předpoklad potvrdit, nebo vyvrátit.
- ČtenářkaPoláček, Vít(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-17Její ruce jsou jemné jako světlo, které jde oknem zleva. A v její ruce přehnutý papír dopisu? Vítkovi je patnáct, když na křesťanské akci v Nizozemí v roce 1999 potká Elisabeth. Elisabeth je Belgičanka, takže Vítek mluvící anglicky, německy a česky nemá šanci se s ní dorozumět, protože Elisabeth mluví jen francouzsky a vlámsky. Přesto si myslí, že dostal od Boha znamení, že je Elisabeth ta pravá. I Elisabeth není Vítek lhostejný, ale na své znamení teprve čeká. Oba se rozjedou domů, aniž by věděli o tom druhém něco víc. Na řadu přichází čekání, snění a dopisy. Scénář je podivným milostným příběhem dvojice, která se nemá šanci sejít a žije jen v představách. Zároveň je příběhem přechodu mezi dětstvím a dospělostí. Mezi spoléháním se na okolí a vlastní zodpovědností. Mezi racionalitou a citem. Západní a bývalou východní Evropou. Je i pohledem na Českou Republiku z Belgie a na Belgii z Čech a tedy je plný odkazů?
- Detektivní žánr a budování napětí ve filmech Petra SchulhoffaSoukupová, Irena(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-21Tato práce se zabývá žánrem detektivky a budováním napětí ve třech detektivních filmech Petra Schulhoffa. Snaží se popsat pravidla konstrukce dobrého detektivního příběhu a režijní a scénáristické postupy při budování napětí ve filmu.Detektivky Petra Schulhoffa se v dobovém kontextu vymykají svou vizuální autentičností, dodržováním pravidel detektivního žánru a právě napětím, které navozuje neopakovatelnou atmosféru.
- Dvacet jedna gramů. Modulární vyprávěníÚšela, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-25Tato práce se zabývá analýzou Iňárritova filmu Dvacet jedna gramů z hlediska stavby. Speciální narativní metoda je zkoumána formou hloubkového čtení motivů, rozboru fragmentů vyprávění, jejich chronologického a tematického řazení. Postupováno je podle pětice částí dramatického oblouku. Každý dramatický akt je pojat a vysvětlen zvlášť. Následuje srovnání s dvojicí jiných Iňárritových snímků vyznačujících se experimentální skladbou.
- Dvojí filmová adaptace dramatu Henrika Ibsena Divoká kachnaPetrová, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-02Tato bakalářská práce se věnuje filmové adaptaci klasické divadelní hry. Na základě představení jedné předlohy (Ibsenovy Divoké kachny) a analýzy a vzájemného srovnání dvou z ní vycházejících snímků (Divoké kachny - 1984 a Dcery - 2015) se snaží nalézt a popsat možnosti adaptačního přístupu k tomuto specifickému typu předlohy.
- Filmy s tematickou poruchy příjmu potravyMikulková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-19
- Horizonty svaté KlárySoučková, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-07Bakalářská práce je srovnávací studií filmu Nápady svaté Kláry (1980, Západní Německo, režie Vojtěch Jasný, scénář Jelena Mašínová a Pavel Kohout), románu Nápady svaté Kláry (1980, Západní Německo, autor Pavel Kohout) a filmové adaptace této knihy Svatá Klára (1996, Izrael, režie Ari Folman a Ori Sivan). Sleduje obsahové a stylotvorné proměny látky ve třech různých zpracováních s ohledem na dobový kontext a osobnosti autorů. Cílem bakalářské práce je poukázat na nepříliš reflektované tituly zásadních českých autorů, které byly za dob tzv. normalizace vytvořeny v exilu a které v devadesátých letech inspirovaly izraelské filmaře k originální a posléze mezinárodně oceňované adaptaci.
- Horor v zajetí gender binary a snahy o únikKynčlová, Sára(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Horor jako žánr je příliš závislý na stereotypizaci. Postavy jsou často stereotypizované na základě genderu. Může horor existovat bez závislosti na tomto fenoménu? A jak by to mělo vypadat. Toto hodlám zkoumat ve své práci.
- In the Campion CutNedvědová, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-19V bakalářské práci se chci zabývat zdravě feministickým pohledem na autorskou tvorbu režisérky, která otevřeně přiznává ženské touhy, ale zároveň se stále jedná o erotiku a ne porno. Chci popsat autorčin styl, který dle mého názoru, krásně vyvažuje poetičnost ženského vnímání světa, stejně tak jako jeho ?temnější? vzrušující, často opomíjenou stránku.
- Italské giallo v kontextechHolubová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-16Bakalářská práce je věnovaná proudu italského gialla vznikajícímu zejména v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století. Postupně se zaměřím na specifikum diváckého prožitku, jenž tento směr vyvolává, a na jeho genezi na základě určité práce s narativními a stylistickými strukturami filmového média. Následně zohledním možnosti gialla v současné kinematografii a v závěru se pokusím reflektovat giallo ve vztahu k tématům, v jejichž kontextu bývá nahlíženo s určitou kontroverzí.
- Léta s Monikou aneb ženské hrdinky v raném díle Ingmara BergmanaPochobradská, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Cílem této bakalářské práce je seznámit čtenáře s ranou tvorbou švédského režiséra Ingmara Bergmana a popsat režijní styl, kterým dal na počátku 50. let vzniknout několika silným ženským postavám. Na ženské hrdinky se tato práce soustředí primárně a stává se ze tří analýz tří filmů. Práce současně hledá témata a motivy procházející celou režisérovu filmografií.
- Možnosti adaptace - Ladislav FuksPeroutka, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-17V naší práci se zabýváme rozborem románu Pasáček z doliny a jeho filmové adaptace. Snažíme se postihnout způsob, jakým byl tento román převeden na filmové plátno. Zjišťujeme, nakolik se filmoví tvůrci drželi předlohy a nakolik využili její možnosti. K tomuto rozboru využíváme vybrané aspekty díla a metodu komparace filmu s knižní předlohou. Snažíme se však překročit limity filmové a literární vědy a poskytnout také náhled z pozice filmového tvůrce, který zkoumá využití nebo nevyužití potenciálu knižní předlohy. Mimo jiné bereme v potaz i kontext doby v níž vznikl román Ladislava Fukse a adaptace Františka Vláčila a rovněž se snažíme o pochopení těchto děl v kontextu tvorby obou autorů.
- Narace ve filmech Benedeka FliegaufaTrojánek, Hynek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-25Cílem bakalářské práce "Narace ve filmech Benedeka Fliegaufa" je představení a srovnání pěti celovečerních filmů maďarského režiséra Benedeka Fliegaufa z hlediska narace. Práce se zejména snaží obhájit počáteční hypotézu, dle které s každým novějším Fliegaufovým filmem vzrůstají a sílí klasické narativní postupy a schémata, jejichž pomocí je filmový příběh vyprávěn. Základem práce tak je pět jednotlivých rozborů Fliegaufových filmů: Houština (2003), Dealer (2004), Mléčná dráha (2007), Lůno (2010) a Je to jen vítr (2012). Tyto rozbory se zaměřují zejména na syžet a srovnávají ho se syžetem klasického narativního příběhu. Každý rozbor se také v rámci vytyčené hypotézy vymezuje vůči rozborům předchozím. Samotným rozborům předchází krátký exkurz do nitra samotného pojmu narace a klasického narativního příběhu.
- Od postavy k příběhuBělorová, Klára-Noemi(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Cílem této práce je zodpovědět otázku, na jakých formálních a obsahových principech jsou vystavěny tři celovečerní filmy německé filmařky Maren Ade Les pro stromy, Všichni ostatní a Toni Erdmann. K výběru těchto filmů mě vedl hlavně zájem o hlubší porozumění fungování tzv. character driven vyprávění, filmů založených na podrobném prokreslení charakterů a vzájemných vztahů ústředních postav. Z výraznosti protagonistů filmů Ade jsem usuzovala, že by character driven vyprávěními mohly být. V závěru této práce se tak na základě východisek dramaturgických analýz výše jmenovaných filmů zabývám také tím, zda jimi opravdu jsou a jaký to má vliv na jejich působení na diváka.
- Otázka národní identity ve filmech ukrajinské poetické školyMalyshka, Vasyl(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-15Bakalářská práce zkoumá otázku národní identity v ukrajinském poetickém filmu na příkladu dvou vybraných děl – Stíny zapomenutých předků (1964) a Bílý pták s černým znamením (1971). Opírá se o teorii o národní identitě Anthonyho D. Smithe a práce filmových kritiků a badatelů. Analyzuje obě díla skrze roviny národního heroismu a „etnické atmosféry“ a uvádí, do jaké míry se otázka národní identity projevuje ve vybraných filmech. V poslední kapitole se porovnává narativní a vizuální vyznění otázky národní identity. Téma nabízí prostor k budoucímu badání a přispívá k diskuzi o postavení ukrajinského poetického filmu jako samostatného uměleckého směru.
- Postavy s mentálním hendikepem v české kinematografii 1993 - 2007Mištová, Jaroslava(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-15V této bakalářské práci nejprve popisuji změny pohledu společnosti na osoby s mentálním hendikepem v posledních stoletích, následně přibližuji významy slov „mentální hendikep“ a stručně vysvětluji různé druhy klasifikace těchto hendikepů. Dále se zabývám přímo problematikou pojetí postav s mentálním hendikepem v české kinematografii v letech 1993 - 2007. Pro odhalení negativních stereotypů v českých filmech využívám rozboru konkrétních filmů z daného časového období a v závěru nejčastější negativní stereotypy objevující se v těchto filmech stručně shrnuji. Jedním z nejčastějších negativních stereotypů je například prezentace smrti – nebo nějaké formy zneškodnění, umlčení, či uvěznění - postavy s mentálním hendikepem jako jediné možné řešení pro takovou postavu i pro společnost.
- Prvky žánru road movie s využitím subjektu rodiny v současné kinematografiiHonzková, Aneta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-18V teoretické práci se budu věnovat proměnám a práci se žánrem road movie, které se zabývají tématem rodiny. Road movie je sice mnohotvárný žánr, ale s přesně vymezeným pravidlem - z bodu A do bodu Z. Co se stane na cestě, to je otevřené. Na příkladu road movie, hlavně té současné, se dá demonstrovat, jak se vytrácejí naše závěry, sny a cíle. Co vlastně chceme, kdy to chceme, proč to chceme? Co hledáme. Naše generace se učí dosáhnout všeho a pokud možno hned. Co nejvíc a co nejrychleji. Ale to vede jen ke vzniků rebelů, antihrdinů, které známe z road movie. Stejně jako oni se vydáváme na cesty a pátráme po tom něčem "onom," co dá našemu životu smysl.
- Reflexe hluchoty ve filmu a televiziKadlec, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10V této bakalářské práci se nejdříve zabývám postavením kultury Neslyšících a v návaznosti na to analyzuji reflexi jejich tématu ve filmovém a televizním médiu. K tomu si vybírám filmy s co nejpestřejším možným záběrem. V práci se objeví analýzy filmů amerického, ukrajinského, japonského i českého původu. Tyto filmy spojuje zmiňované téma, narativní a obrazové postupy se však výrazně liší. Mimo jiné se v jednotlivých kapitolách věnuji tématu estetizace znakového jazyka ve filmech Tvář vody a Piano, vymezuji rozdíl mezi filmovou reflexí hluchoty a neslyšící postavou a srovnávám hluchotu a nevidomost v kulturním kontextu. V závěru komparuji analyzované filmy.
- Strachem k přeneseníKarásek, Jan Jindřich(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-02Práce Strachem k přenesení: Role rodiny a překonávání traumatu ve filmech Ariho Astera si klade za cíl popsat společná témata dvou filmů současného amerického filmaře Ariho Astera. Konkrétně se jedná o snímky Děsivé dědictví (Hereditary, 2018) a Slunovrat (Midsommar, 2019). Podrobným rozborem těchto filmů si ukážeme způsoby, jakými se hororové filmy mohou dotýkat filozofických, sociologických i antropologických teorií a myšlenek. K tomuto účelu budu citovat z několika zahraničních teoretických esejí a akademických prací, které se Asterovou tvorbou zabývají. Záměrem práce je především tyto dva filmy porovnat a zjistit, v čem jsou si podobné a v čem se liší z hlediska vyrovnávání se s traumatem skrz rodinu. Rád bych textem přispěl ke skrovné reflexi hororového žánru, která se tomuto tématu v českém akademickém prostoru zatím dostává.