Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "MACHKOVÁ, Eva"
Nyní se zobrazuje 1 - 13 z 13
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Buduji - Pracujeme - RozhodujíLőffelmann, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Cílem této práce je vytvoření funkční dvoudenní dílny pro instituci muzea. Dílna se opírá o lokální téma – výrobu zápalek v Sušici a okrajově také využití dnes již opuštěného továrního komplexu. Teoretická část se zabývá přípravnou fází projektu – pojmenováním cílů, stručným rozborem historických pramenů, charakterizací cílové skupiny a zvolenou formou (strukturovaným dramatem). Praktická část seznamuje čtenáře s finálním scénářem a realizací se dvěma třídami Gymnázia v Sušici. Kromě popisu realizace obsahuje reflexi všech zúčastněných stran a pokouší se nabídnout i některé změny k vylepšení celé dílny. Práce tedy především zkoumá, jak lze využít metodu strukturovaného dramatu při edukační práci v muzeu.
- Dramatizace starověkých bájí a pověstí se začínající skupinou mladšího školního věkuZitová, Marta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-01-11Práce se zabývá dramatizací starověkých bájí a pověstí a představuje inscenační proces se skupinou dětí mladšího školního věku, kteří nemají předchozí zkušenost s dramatickou výchovou. Je zde podrobně představena skupina, s kterou se pracuje. Následuje popis přípravy inscenačního procesu, kdy je jeho cílem najít tematické východisko a vybrat vhodnou předlohu pro danou skupinu. Tou se stala kniha Hany Doskočilové Diogenés v sudu. Předloha je pak podrobena analýze a jsou z ní vybrány konkrétní báje a pověsti. Po návrhu rámce inscenace jsou stanoveny cíle inscenačního procesu. Práce dále pokračuje popisem zrealizovaného inscenačního procesu a z důvodu pandemie covid-19 následně teoretickým pokračováním inscenačního procesu, který uzavírá celková reflexe.
- Inscenační práce se středoškolským souborem - Medvěd, který nebylMlatečková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-03Cílem této bakalářské práce je popis intenzivní dvouměsíční činnosti na Základní umělecké škole Pardubice – Polabiny. Práce zachycuje průběh autorské inscenační práce a vzniku divadelního představení, jehož námětem se stala kniha „Medvěd, který nebyl“ obsahující témata blízká především dospívajícím lidem. Práce obsahuje informace o skupině literárně – dramatického oboru a její proměně. V jednotlivých kapitolách nalezneme informace o procesu vzniku představení od výběru předlohy, přes analýzu textu, po samotnou inscenační práci, její prezentaci a reprízování.
- Inscenační proces s dětmi předškolního věkuŠmolková, Mária(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26Obsahom bakalárskej práce je opis inscenačného procesu s deťmi predškolského veku prostredníctvom metód dramatickej výchovy. Sústreďujem sa na odôvodnenie prítomnosti dramatickej výchovy v prostredí materskej školy prostredníctvom hľadania jej spoločných cieľov s cieľmi rámcovo vzdelávacieho programu pre predškolské vzdelávanie ako základného kurikulárneho dokumentu v Českej republike. Vymedzením kľúčového postavenia hry u predškolských detí poukazujem na vhodnosť použitia metód dramatickej výchovy pri práci s deťmi v tomto období. Prostredníctvom praktickej realizácie projektu zachycujem osobitosti práce na javiskovom tvare v súlade s poznatkami z vývinovej psychológie predškolského obdobia.
- "Napiš". Popis vzniku inscenace prostřednictvím projektu dramatické výchovyProkopová, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-04Tato bakalářská práce se zabývá popisem vzniku inscenace v rámci projektu dramatické výchovy. Cílem práce je vytvořit a poté zrealizovat dramaticko-výchovný projekt pro skupinu adolescentů a zakončit tento projekt uvedením inscenace, využívající principů dokumentárního divadla. V rámci projektu je jako hlavní inspirační zdroj užíván biografický materiál. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá možnostmi a cíli dramatické výchovy, využitím jejích metod a technik k osobnostně sociálnímu rozvoji adolescentů, pojetím inscenačního procesu se skupinou adolescentů a stručné charakterizaci hlavního principu žánru dokumentárního divadla. Praktická část představuje celý projekt a následně popisuje jeho realizaci a inscenační proces, včetně uvedení inscenace a závěrečné reflexe.
- Nonsensová poezie jako východisko pro inscenační práciŠteidlová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-04Bakalářská práce přibližuje inscenační proces s dvojicí adolescentních dívek, které navštěvují literárně-dramatický obor na základní umělecké škole. Námětem naší práce se stala nonsensová poezie. Dívky se s interpretací této poezie setkaly pouze v rámci předmětu přednes. Práce na inscenaci tak byla pro obě cestou objevování nových možností inscenační tvorby. Opírala jsem se o dovednosti a zkušenosti, které dívky získaly během předchozího studia literárně-dramatického oboru, ale i v dalších uměleckých oborech. Pro inscenaci jsme tak využily zejména jejich schopnost pracovat s nadsázkou, ztvárnit situaci pohybově, podpořit atmosféru zvukem, hudbou. V jednotlivých kapitolách přibližuji dvojici dívek, s nimiž jsem pracovala, a to jak z hlediska jejich zkušeností s dramatickou výchovou, tak z hlediska vývojové psychologie. Dále analyzuji námět, popisuji dramaturgicko-režijní koncepci a práci na budování vytyčených situací. Popisuji také, jak se naše koncepce v průběhu práce měnila v závislosti na budování dramatického oblouku a na tom, zda vybrané texty dívky oslovily a jak jsme je následně uchopily. Sleduji také proces reprízování a jeho vliv na konečnou podobu inscenace.
- Po stopách táborské synagogy. Využití židovské tematiky pro víkendový projektJiránková, Pavla(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2007-09-11Tato práce se zabývá využitím židovské tématiky pro potřeby víkendového dramatickovýchovného projektu. Téma Židů a židovství otevírá skrze regionální historii, což účastníkům umožňuje spojit si dané téma s prostředím, ve kterém žijí. Práce popisuje záznam projektu, realizovaného se skupinou táborských dětí, které mají minimální zkušenost s dramatickou výchovou. Cílem projektu je, přiblížit účastníkům život a osudy táborských Židů a seznámit je s židovskou kulturou prostřednictvím technik a metod dramatické výchovy. Součástí práce je tematický podklad, který je pro zpracování projektu nezbytný. Obsahuje popis židovských svátků šábes a chanuka, stručnou historii táborské židovské obce a táborské synagogy.
- Proměna pohádkového motivu v různých kulturáchKohoutová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26Abstrakt: Tato práce se věnuje konkrétnímu pohádkovému motivu – narození atypického dítěte. Práce se žáky staršího školního věku v osmi lekcích umožnila zkoumat a porovnávat tento motiv z hlediska odlišných kultur – evropské, indické a vietnamské. Jedním z cílů projektu bylo zmapovat situaci, jaké povědomí mají žáci o tomto žánru. Na vybraném motivu žáci pracovali společně na čtyřech pohádkách. V teoretické části jsou shrnuty základní informace o historii a dělení pohádek. Tato část také zahrnuje kapitolu o možnostech dramatické výchovy a její využití v práci s literárním textem. Praktická část je věnována kazuistice skupiny, samotné realizaci, skutečnému průběhu lekcí a vyvozením závěrů. Pozornost je zaměřena především na vnímání tohoto motivu žáky a nahlížení na něj z různých úhlů pohledu. Tato práce sleduje i posun ve vnímání pohádky dětmi jako specifického žánru pro široké využití.
- Rakša: Skauting a otázky boje za svoboduKolářová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-01-13Bakalářská práce Rakša: Skauting a otázky boje za svobodu popisuje přípravu, průběh a zhodnocení výsledků stejnojmenného dramaticko-výchovného projektu, který byl realizován se dvěma skupinami skautů a skautek ve věku dvanáct až patnáct let převážně bez zkušenosti s dramatickou výchovou. Skupiny se lišily intenzitou přátelských vztahů. Jedna dlouhodobě existuje jako skautský oddíl. Druhá vznikla pouze pro potřeby projektu. Jako námět projektu jsem si zvolila životní příběh Dagmar Skálové, skautky a politické vězenkyně v době komunistického režimu, která byla později za své postoje a činy oceněna Řádem Tomáše Garrigua Masaryka. Tento námět jsem se pokusila zpracovat formou strukturovaného drama. Cílem této práce je skrze příběh otevřít téma boje za svobodu, učit se v rámci tématu posuzovat lidské jednání z různých úhlů pohledu a rozšířit povědomí účastníků o významu některých skautských ideálů. Práce se snaží hledat odpovědi na otázky, proč některé části projektu nefungovaly podle předpokladu.
- Sociální témata ve výuce DV pro studenty sociální činnostiŠeráková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Cílem této práce je vytvoření, realizace a následná reflexe čtyř dramaticko-výchovných lekcí v bloku hodin dramatické výchovy pro studenty druhého ročníku oboru Sociální činnost. Témata lekcí jsou vybrána dle potřeb cílové skupiny a jejího studijního zaměření. Teoretická část se věnuje školnímu vzdělávacímu programu a jeho souvislosti s dramaticko-výchovnými lekcemi. Dále se zabývá přípravnou fází projektu – Aspergerovým syndromem, ruskou etnickou menšinu, alternativním zacházením s odpady, sociálními sítěmi a samozřejmě charakteristikou skupiny. Praktická část obsahuje scénáře všech lekcí, reflexe účastníků a reflexe z pohledu vedoucího. Práce hledá nové možnosti, jak propojovat dramatickou výchovu s tématy ze sociální sféry. Nabízí tak studentům oboru Sociální činnost vhled do problematiky vybraných sociálních skupin a aktuálních společenských témat.
- Téma odlišnosti při práci s dětmi předškolního věkuHoušková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-18Bakalářská práce se zabývá tématem odlišnosti. S tímto tématem pracuje v rámci projektu určeného dětem předškolního věku, využívající metody a techniky dramatické výchovy. Tento projekt vychází z práce s literárním dílem Slon a mravenec od autorky Daisy Mrázkové. Pro toto literární dílo je stěžejní téma odlišnosti a vzájemné akceptace, přijetí. Úvodní kapitoly bakalářské práce obsahují poznatky o předškolním období z hlediska vývojové psychologie, vztahu dítěte předškolního věku a dramatické výchovy a vhodnosti využití některých metod a technik dramatické výchovy při práci s dětmi předškolního věku. Dále se zaměřují na spisovatelku a výtvarnici Daisy Mrázkovou, jejíž kniha slouží jako předloha pro zpracovaný projekt. Druhá polovina práce popisuje a reflektuje realizaci projektu, který proběhl s rámci kroužku dramatické výchovy v DDM Praha 6 se skupinou dětí předškolního věku.
- Tvorba inscenace a strukturovaného dramatu se středoškolským souborem pro diváky 2. stupně ZŠZborníková, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-04Bakalářská práce popisuje proces tvorby inscenace a strukturovaného dramatu vzniklých na základě knihy Daniela Heviera Říše Agord. Pracovala jsem s divadelním souborem Nabalkoně, jehož členové jsou ve věku od 14 do 28 let. Práce se věnuje předloze - analyzuje text, dramaturgicko-režijní koncepce text upravuje a přizpůsobuje potřebám souboru, vybírá základní dějovou linii a hlavní témata. Dále popisuje inscenační proces, proces tvorby doprovodného výchovně-vzdělávacího programu a hodnotí je, reflektuje realizaci z pohledu vnitřního (členů souboru) i z pohledu vnějšího - zkoumá a porovnává reakce žáků z různých tříd a ročníků.
- Využitie drobných útvarov ľudovej slovesnosti v dramatickej výchoveJustusová, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-01Výstupom tejto bakalárskej práce je osem dramatických lekcii so skupinou detí od 8 – 11 rokov. Témou sú drobné útvary ľudovej slovesnosti – ako slovenského, tak českého pôvodu. V lekciách sa pracuje so slovom, jeho významom a demonštruje sa to, že ľudová slovesnosť sa dá moderne využiť pri súčasnej tvorivosti a hre. Práca ponúka náhľad do teórie, ako tiež výber významných osobností a publikácií, zaoberajúcich sa ľudovou slovesnosťou. Na záver popisuje jednotlivé lekcie a reflektuje ich.