Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "KAJÁNKOVÁ, Lucia"
Nyní se zobrazuje 1 - 11 z 11
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Aristoteles na magnetickej rezonancii: Čo vedy o mozgu vedia o scenáristikeŠifra, Miroslav(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-10-09Naše príbehy sa neodohrávajú v kine, ale v mysliach divákov - to je základná premisa textu nižšie. Keďže najlepšie nástroje na náhľad do mysle ľudí ponúkajú kognitívne vedy, práve cez ne sa práca pozerá aj na scenáristiku. Ako funguje hľadanie schém a čo si z toho vziať pri písaní? Ako rôzne psychologické efekty ovplyvňujú expozíciu scenára? Načo je scenáristovi vedieť, ako sa robí cenová kotva alebo predáva pekáreň? Čo sú zrkadlové neuróny a ako sa cez ne dá pozerať na empatiu? Koľko informácii je pre diváka priveľa? A ako funguje pozornosť? Cez tieto otázky a na príkladoch vlastných textov sa práca pokúša ukázať, kam nazeranie z perspektívy mozgu môže priviesť scenáristické remeslo.
- Dětská perspektiva: Filmové vyprávění a imaginaceNicholas, Roger(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-26Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu filmového vyprávění z dětské perspektivy, s důrazem na její roli při zprostředkování komplexních a často traumatických témat. V posledních desetiletích se v kinematografii objevilo několik významných děl, která využívají dětský pohled jako klíčový narativní prvek, což divákům umožňuje prozkoumat hluboké emocionální a sociální problémy z unikátního úhlu. Práce analyzuje čtyři klíčové filmy: Ivanovo dětství (1962), Tideland (2005), Faunův labyrint (2006) a The Florida Project (2017), které představují rozmanité přístupy k využití dětské perspektivy. Skrze tyto filmy zkoumá dynamiku narace, kinematografické techniky, symboliku a emocionální rezonanci, které dětský pohled nabízí. Metodologicky práce využívá kombinaci filmové teorie, naratologie a psychologie, aby odhalila, jak dětská perspektiva přispívá k tematické hloubce a diváckému zážitku. Závěry této práce zdůrazňují význam dětské perspektivy jako silného nástroje pro filmové tvůrce při vyjadřování komplexních sociálních a emocionálních témat.
- Formy filmového dialogu při společenském odstupuVaňková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-27Tato práce se zabývá využitím dialogu ve scénách, kde se postavy nenacházejí ve stejném prostoru a komunikace je oddělena nebo přerušena bariérou. Vypichuje stěžejní podmínky pro vznik dialogu a jeho definici a na praktických případech demonstruje, jak zprostředkovaný dialog odpovídá definici klasického dialogu a jak bariéra nebo odstup ovlivňují jeho funkce.
- Kinematografické vyprávění a hratelnost ve videohrách Davida CageKadlec, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-02-10V této magisterské práci se zabývám otázkami kinematografického vyprávění, vyprávěcích prostředků a hratelnosti ve třech videohrách Davida Cage. V první části předestírám téma klamu v interaktivním vyprávění, následně podrobně analyzuji hry Heavy Rain, Beyond: Two souls a Detroit: Become human. V závěru se dotýkám teze konfliktu autora a příjemce (v tomto případě hráče), kterou vztahuji ke Cageově tvorbě. V práci vycházím z narativní a videoherní teorie Sebastiana Domsche, Tamera Thabeta, Marie-Laure Ryan a dalších.
- Nespoľahlivý rozprávač vo filmovej a seriálovej tvorbeNevolníková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-26Predkladaná práca sa zaoberá nespoľahlivým rozprávačom, jeho definíciou a použitím vo filmovej a televíznej tvorbe. Prvá časť práce sa zaoberá pojmom nespoľahlivý rozprávač, jeho definíciami v literatúre a filme a jeho kategorizáciou. Následne sú v práci rozoberané konkrétne príklady, kedy bol v nespoľahlivý rozprávač použitý vo filme a literatúre, pričom je kladený dôraz na rôzne úlohy, ktoré môže vo filme plniť. Druhá časť práce je venovaná nespoľahlivému rozprávačovi v seriálovej tvorbe. S dôrazom na produkčné podmienky seriálov je v práci rozoberané, prečo jeho použitie nebolo tak výrazné, ako vo filmoch, a v akých podobách sa v seriáloch objavoval. Následne sú analyzované dva výrazné príklady použitia nespoľahlivej narácie na seriáloch Mr. Robot a The Affair, pričom v závere kapitoly dochádza k porovnaniu nespoľahlivého rozprávača vo filmovej a televíznej seriálovej tvorbe.
- Práce s rušením čtvrté stěny v komediálních seriálechStarečková, Věra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-26Tato diplomová práce zkoumá, jak je pracováno s fenoménem rušení čtvrté stěny v britských komediálních seriálech Miranda a Potvora. Přestože by se mohlo na první pohled zdát, že rušení zaběhlých vypravěčských konvencí distancuje diváka od daného díla a protagonistů, jež sleduje, hypotézou této práce naopak je, že je prostřednictvím rušení čtvrté stěny prohlubováno divákovo napojení se na postavy, jež oplývají silnou komickou perspektivou. Ukázalo se, že kromě významného posílení pouta mezi postavou a divákem se rovněž pomocí tzv. přímého oslovení podařilo podtrhnout ústřední témata analyzovaných děl.
- Princip Mary Sue aneb jak nestvořit příliš dokonalou postavuKabelková, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-10-06Magisterská diplomová práce s názvem Princip Mary Sue aneb jak nestvořit příliš dokonalou postavu se zaměřuje na fenomén literární fanouškovské tvorby zvané fan fiction a jeho specifického žánru Mary Sue. V něm se objevují až absurdně dokonalé charaktery, které na sebe strhávají veškerou pozornost a často disponují nepřiměřenými superschopnostmi. V teoretické části dojde k nastínění důvodů vzniku Mary Sue žánru a vysvětlení jeho konkrétních specifik. Dále budou popsány vybrané dramaturgické poučky, které mají pomoci autorům při budování postav. V analytické části pak následuje rozbor tří filmových a seriálových hrdinů (Jon Snow ze Hry o trůny, Rey ze Star Wars: Síla se probouzí a Grace z Peaky Blinders), na nichž můžeme demonstrovat prvky Mary Sue postav. Cílem práce je navrhnout využití principu Mary Sue coby dramaturgické pomůcky při vývoji postav.
- Svatá Barbora Z obrázku na obrazovkuMarek, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-01-31Diplomová práce se zabývá problematikou adaptace komiksu do filmu. Práce kombinuje teoretický rámec adaptace s detailní analýzou komiksového média a s praktickým příkla-dem provedeným prostřednictvím vlastní adaptace komiksového díla Svatá Barbora. Na tomto konkrétním příkladu představuje přístup k adaptacím přecházejícím z média komiksu do média filmu, který se zaměřuje na věrnost k původnímu médiu a jeho výrazovým pro-středkům, ale zároveň zohledňuje specifika filmového vyprávění. Výzkum je rozdělen do několika částí, které zahrnují interpretaci vizuálních a narativních prvků komiksu a jejich převedení do filmové podoby. V rámci výzkumu jsou zkoumány ikony, panely, rámování, ucelení, čas, a zvuk. Hlavním cílem je porozumět procesu transformace statického komik-sového obrazu do dynamickému filmovému vyprávění. Výzkum přináší hloubkový vhled do specifických výzev a rozhodnutí spojených s adaptací, přičemž zdůrazňuje nejen rozdíly, ale i synergii mezi oběma uměleckými formami, a na konkrétním příkladu Svaté Barbory představuje, jak lze úspěšně přenést komiksový svět do filmové podoby, ale zachovat pů-vodní autorskou myšlenku.
- Televizní tvorba pro náctiletéHlásková, Vendula(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-14Tato práce detailně analyzuje žánr tzv. televizních teen dramat, tedy seriálových televizních pořadů pro náctileté a o náctiletých, s účelem představit daný žánr jako atraktivní platformu i pro české tvůrce, kteří ve své originální tvorbě v současné době na teenagery v podstatě necílí. Ve své první části se práce zabývá cílovou skupinou, tedy současnými teenagery. Vedle popisu psychosociální podstaty daného období lidského života, které je zásadní jak pro pochopení cílové skupiny, tak pro utváření uvěřitelných postav, se zmiňují i současné trendy konzumace audiovizuálního obsahu s přihlédnutím k distribučním strategiím digitálních a online médií. Následně se práce věnuje předchůdcům popisovaného žánru a stručně zaznamenává jeho vývoj od televizní prehistorie po současnost a to jak na úrovni světové, tak lokální. Současný stav podoby tohoto žánru se práce snaží popsat v přehledové kapitole, kde vybírá a popisuje několik typologicky rozmanitých zástupců daného žánru. Zcela konkrétní důvody, proč je teen drama zajímavé pro jakéhokoliv tvůrce, přináší případová studie světově úspěšného seriálu 13 důvodů proč. Teen drama je v této práci představeno jako universální žánr, jehož devízou je vstřícná a liberální cílová skupina, nutnost otevřeně hovořit o stavu současné společnosti, snadná adaptabilita na technologie 21. století a universální lidské prožívání, které je vlastní všem, co si dospíváním buď procházejí nebo již prošli.
- Význam zobrazované kultury ve filmu EncantoVeselá, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-26Diplomová práce Význam zobrazované kultury ve filmu Encanto, si klade za cíl, prozkoumat skutečnost, že se americké studio Disney, rozhodlo zasadit svůj animovaný film Encanto do jihoamerické Kolumbie. Slouží Kolumbie ve filmu jen jako pestrobarevná kulisa, nebo má pro příběh zásadnější význam? Práce rozebírá film samotný a to, jakým způsobem je v něm Kolumbie prezentována. Zároveň vztahuje jedno z nejzásadnějších témat filmu k historii této latinskoamerické země.
- Ženské hrdinky ve vybraných filmech Marleen GorrisovéVlasáková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-10-06Práce se zaměřuje na tři vybrané snímky nizozemské filmařky Marleen Gorrisové (Ticho kolem Christine M., Antonia, Paní Dallowayová). V textu je zkoumán způsob, jakým jsou hrdinky daných filmů zobrazovány, jak je načrtnut jejich vztah k patriarchální společnosti, v níž žijí, a jaké jsou formy jejich případné rezistence proti daným společenským uspořádáním. K tomuto zkoumání je v práci použita ideologická analýza, pomocí které lze zkoumat jak hodnoty, přesvědčení nebo předsudky v rámci určitého obsahu, tak i motivace a mocenské vztahy, na nichž je daný obsah založen.