Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "GREMLICOVÁ, Dorota"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 24
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 65 let katedry tance HAMUŠtindlová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Tato práce zprostředkovává ucelený pohled na problematiku založení katedry tance Akademie múzických umění v Praze komparovanou s celkovou situací v českém tanečním školství, přičemž ústřední pozornost je věnována koncepci výuky s jejími nuancemi a diskrepancemi. Kromě výčtu jednotlivých oborů a osvětlení základní problematiky týkajících se jednotlivých oborů a jejich historického vývoje, se lze seznámit s institucemi, které s katedrou kooperovaly. Stranou, však nezůstává ani vymezení jednotlivých forem výuky, společně s postižením významných mezníků v historii katedry jakými lze chápat, např. udělení čestných doktorátů. Součástí práce jsou rovněž stručné životopisy osobností, kterým byla v rámci katedry tance AMU udělena akademická hodnost (profesura či docentura).
- Baletní škola Divadla J. K. Tyla v PlzniHradilová, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-07Abstrakt Tato bakalářská práce mapuje historii Baletní školy při Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Zabývá se okolnostmi jejího vzniku a popisuje její vývoj. Současně představuje jednotlivé pedagogické osobnosti, které se vystřídaly v jejím vedení do roku 1989. První kapitoly se týkají nejstarších osudů této plzeňské taneční instituce. Střední část zmiňuje problémy, s nimiž se v době 2. světové války provoz školy potýkal. Dále zachycuje obrodnou činnost Josefa Škody a prezentuje největší rozkvět školy v době působení Jiřího Němečka. Závěr je věnován učebnímu systému Milady Papežové a její celkové reorganizaci školy. Příloha obsahuje dobové dokumenty, fotografie a vypracovanou tabulku s přehledem představení, v nichž žáci baletní školy účinkovali v letech 1947–1989.
- Balety P.I. Čajkovského v Neumeierově podáníPollertová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-07Práce na téma ?Balety Petra Iljiče Čajkovského v Neumeierově podání? zachycuje práci choreografa, režiséra a intendanta Hamburského baletu Johna Neumeiera na klenotech klasického repertoáru. Balety Louskáček, Labutí jezero a Spící krasavice bezesporu patří mezi nejhranější, nejnavštěvovanější a nejoblíbenější tituly většiny divadel s klasickým repertoárem. John Neumeier dokázal dát těmto dílům zcela novou tvář a tím je přiblížil dnešním divákům. Podařilo se mu zachovat ducha staré doby a přidat do svých baletů lidskost, každodennost se spojujícím tématem všech tří děl ? lásku v jakékoliv podobě. Zajímave srovnání původní verze s Neumeierovou přispěje k celkovemu orientovaní se v baletech P. I. Čajkovského přepracovaných do verzí ze sedmdesatých let 20. století.
- Choreografové současného tance 20. a 21. století v BelgiiRezová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-24Tato bakalářská práce představuje současnou belgickou taneční scénu a její nejvýraznější choreografy období druhé poloviny 20. a počátku 21. století. V krátkosti se zabývá dějinami Belgie, belgického tance a baletu. Představuje život a dílo vybraných choreografů a souborů, jmenovitě Anne Teresa de Keersmaeker, Wim Vandekeybus, Sidi Larbi Cherkaouie, Les Ballet C de la B, Les SlovaKs a snaží se zachytit jejich choreografický styl.
- Doris Humphrey (její přínos pro vývoj moderních tanečních technik)Reihserová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-15Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na americkou tanečnici a choreografku Doris Humphreyovou. Snažila jsem se nejen podrobně přiblížit její život,ale především poukázat na inspirační zdroje, které vedly k její technice založené na principu ?fall x recovery?. Inspiračním zdrojem jí byl jednak člověk a jeho každodenní zkušenost a také Friedrich Nietzsche a jeho filozofické dílo Zrození tragédie. Doris Humphreyová vytvořila systém cvičení, který měl vést k rozvoji její techniky, a proto jsem vybrala pro ukázku z tohoto systému několik cvičení, která jsem popsala a doplnila je o fotografie. Na závěr své práce jsem se zamyslela nad jejím přínosem pro vývoj moderních tanečních technik.
- Dramatický způsob práce Jiřího KyliánaMalá, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-04Předložená bakalářská práce pojednává o pěti choreografiích Jiřího Kyliána (Dítě a kouzla, Příběh vojáka, Kaguyahime, Tantz-Schul, One of a Kind). První kapitola je věnována stručnému přiblížení života choreografa. V dalších pěti kapitolách je vždy každá choreografie rozebrána samostatně. V úvodu každé kapitoly je uvedeno datum a místo konání premiéry, autor hudby, libreta, scénografie, návrhu kostýmů a světelné výpravy. Pozornost je zaměřena zejména na dramaturgické složky, jako je přítomnost klíčových momentů, obsazení, způsob ztvárnění scény, použití rekvizit, a choreografické ztvárnění představení. Zároveň vzájemným srovnáním titulů je sledován vývoj práce choreografa s tématem, hudbou, scénou a dalšími jevištními prvky. Výsledky tohoto porovnání jsou uvedeny v závěru práce a stručně shrnuty v tabulkách v příloze.
- Eva Blažíčková a její pedagogická činnostVýborná, Nela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-15Téma mojí bakalářské práce zní "Eva Blažíčková a její pedagogická činnost". Tuto osobnost jsem si vybrala, protože již několik let výrazně ovlivňuje moje pedagogické a umělecké směřování. Eva Blažíčková je jednou ze zakladatelek současného českého tance. Její filozofie je založena na ideách Isadory a Elizabeth Duncan a samozřejmě Jarmily Jeřábkové. Během svého studia na Konzervatoři Duncan centre jsem se díky Evě Blažíčkové dozvěděla mnoho zajímavých informací a získala nové podněty pro svoji další činnost v taneční oblasti. Proto jsem se pokusila o malý průzkum tvůrčího myšlení Evy Blažíčkové a její pedagogické činnosti při Konzervatoři Duncan centre.
- Festival Tanec Praha - vývoj pražské částiVacková, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Práce si klade za cíl přiblížit vznik a úspěšnost festivalu TANEC PRAHA. Pro pochopení této problematiky bylo zapotřebí zmínit situaci tanečního umění a festivalové kultury na území ČR před vznikem festivalu v roce 1989. Práce se věnuje sumarizaci dostupného materiálu a uvedení všech zúčastněných souborů a umělců do roku 2008. Hlavním výstupem je především shrnutí veškerých dostupných informací a orientace v průlomovém období devadesátých let pro možné pochopení vývoje současného tance dodnes.
- Folklorní soubor NisankaŠourková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-08Práce se zabývá severočeským folklorním souborem Nisanka, jeho historií z ručně psaných kronik a hlavními osobnostmi souboru. Stručně zpracovává folklor v severních Čechách, dvě hlavní osobnosti tohoto kraje a typické tance. Dále práce představí pásma a tance, které pro Nisanku vytvořila choreografka PaedDr. Jana Hanajová a také na to, jak soubor hodlá i nadále pokračovat ve své činnosti.
- Historie baletu Jihočeského divadla v Českých BudějovicíchKabelová, Naděžda(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-07V mé bakalářské písemné práci se budu zabývat dějinami a historickými podmínkami, ve kterých vznikl a za kterých pracoval soubor baletu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Za použití dostupných pramenů a literatury bych chtěla analyzovat situaci v různých obdobích jeho vývoje a působení od roku 1919 do roku 2009. Bude tak podán přehled vývoje divadla i jeho jednotlivých souborů na jihu Čech a poskytnuty základní informace o baletním souboru, jeho význačných členech, zde působících choreografech i jeho premiérách. Velkou pozornost budu věnovat baletu v době působení choreografky Libuše Králové, protože to byla doba, kdy jsem sama získávala první zkušenosti jako členka baletu Jihočeského divadla.
- Interaktivní oblek pro tanečníka a jeho použitíKříž, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-11Bakalářská práce se zabývá interaktivním kostýmem pro tanečníka. Vypracování zahrnuje historický vývoj a první postupy pro vyuţití interaktivity mezi tanečníkem a jeho kostýmem. Součást vývoje interaktivního kostýmu je také vývoj technologie. V tomto případě to jsou první pokusy s barevným nasvícením kostýmů, vyuţití projekce ?theatergraph? inteligentní textilie a digitálních médií. Rozbor kostýmu CrossX, je také obsahem mé práce, a to z důvodu dvouletého projektu Mr.CrossX, který vznikl ve spolupráci se studenty a profesory z ČVUT. Shrnuji zde vývoj technologických principů k zhotovení obleku, který si tanečník sám rozsvěcí, čímţ vzniká interakce.
- Křesťanské motivy v tanci období modernyČápová, Viktorie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12Bakalářská práce pojednává o vztahu tance a křesťanství zejména v první polovině 20. století. První část je zaměřená na křesťanské náboženství obecně, jeho vznik, Bibli a evangelium, další související pojmy a historický postoj církve k tanci. Téma je následně zasazeno do doby mezi lety 1900 a 1950 a orientováno na tvůrce, kteří se tématu křesťanství v tomto období nejvíce věnovali. Závěrečná část podrobně rozebírá tři vybraná díla jak z taneční, tak baletní moderny na území Evropy a Spojených států amerických. Práce sleduje jak průběh a okolnosti vzniku jednotlivých choreografií, tak poselství, která přinášejí. Cílem této práce je přiblížit téma křesťanství skrze vybraná taneční díla z období moderny.
- Počátky baletu v Ostravě do roku 1934Kantorová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-05-30Tato práce pojednává o vzniku baletního souboru v Ostravě a zaměřuje se na období 1919-1934. Mapuje dění od první divadelní sezóny, která započala příchodem ředitele Václava Jiříkovského a baletního mistra a choreografa Achille Viscusiho, jehož činnost je velmi důležitá i pro ostatní baletní soubory v Čechách, na Moravě i na Slovensku. Věnuje se personálnímu složení baletního souboru a jeho repertoáru, který na závěr srovnává i s ostatními československými baletními soubory ve vybrané době. Práce je zakončena rokem 1934, kdy Ostravu opouští choreograf Saša Machov. Na základě zjištěných údajů je možné nahlédnout na dění ostravského baletu také v kontextu celého Československa a porozumět tak lépe výběru inscenací, ale také umělcům samotným.
- Sociální aspekty v tanečním divadleKroupová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-08Práce se zaměřuje na díla a autory zabývající se tématy rezonujícími společností a jejich performativními vyjadřovacími prostředky. V úvodu poskytuje stručný seznam mapující nejvýznamnější tvůrce tanečního divadla zabývající se převážně sociálními tématy. Zároveň zmiňuje i díla některých autorčiných vrstevníků ve snaze pochopit, jak sociální témata pojímá mladá česká generace. Ve své další části práce detailněji analyzuje a porovnává práce dvou tvůrců z odlišných časových období, která vznikla za rozdílného společenského a uměleckého kontextu. Na jejich základě autorka popisuje a zkoumá reflexi sociálních aspektů v tanečním umění. V příloze je zahrnut text o Janě Svobodové, osobnosti věnující se sociálnímu divadlu v Čechách a jejím přístupu k sociálním projektům.
- Současný tanec v regionechŠtrachal, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Tato práce shrnuje a popisuje kulturní aktivity konkrétních neziskových organizací a jejich dopad na sociálně – kulturní kvalitu obyvatel dotyčných měst. Práce zkoumá, do jakých koutů České Republiky se pravidelně dostává produkce festivalu Tanec Praha a jak pomáhá chodu a dramaturgickému pojetí nezávislých multi- žánrových scén v regionech.
- Study Conditions in Dance Education in Republic of Korea and The Czech RepublicJo, Soojin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-04This thesis provides a comparative analysis of dance education in the Republic of Korea and the Czech Republic, examining the cultural, social, and educational contexts that shape the respective approaches to dance instruction. The study investigates the histories, curricula, and unique characteristics of select dance conservatories in both countries, offering insights into the diverse and dynamic nature of dance education. The research also explores the broader cultural factors that have influenced the development of dance education, such as the Republic of Korea's acceptance of Western culture and the Czech Republic's rich European dance heritage. The findings of this study underscore the importance of fostering global understanding and collaboration within the field of dance education. By illuminating the unique approaches to dance instruction in different countries, the thesis encourages greater collaboration and exchange of best practices among dance communities worldwide. Furthermore, the research serves as a foundation for further exploration into dance education systems in other countries and regions, contributing to the global dialogue on the role of dance education in nurturing cultural understanding, artistic expression, and personal growth.
- Taneční a choreografická dráha Františka Pokorného / Divadlo F.X.Šaldy v LiberciHanousková, Marika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-11Tato práce sleduje uměleckou dráhu Františka Pokorného. Českého tanečníka, choreografa, režiséra, libretisty a kritika, který se na našem území v druhé polovině minulého století výrazně zasloužil o rozvoj moderního tance a pantomimy. Ve své práci jsem se zaměřila na jeho uměleckou éru v divadle F. X. Šaldy v Liberci, kde byl řadu let šéfem baletního souboru. V nekonvenční choreografické tvorbě Františka Pokorného se zrcadlila charakteristika tehdejší doby a nesla v sobě nadčasové myšlenky. Význam jeho jedinečné umělecké činnosti by měl být příkladem současné i budoucí generaci choreografů.
- Taneční hudba Nicoly Matteise mladšíhoFerjentsik-Wernerová, Blanka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-05Diplomová práce "Taneční hudba Nicoly Matteise mladšího" zpracovává nepříliš známou problematiku scénické taneční hudby v barokních operách vídeňských dvorních skladatelů 1. pol. 18. století. Klade si za cíl představit taneční tvorbu ve své době velice uznávaného skladatele Nicoly Matteise mladšího a zasadit ji do dobového kontextu. Zmiňuje se o kulturním dění u císařského dvora ve Vídni. Informuje také o životě a díle skladatelů a libretistů, autorů oper s taneční hudbou Nicoly Matteise. Snaží se dokázat, že tanec zaujímal velice důležité postavení v rámci barokní opery a byl zcela rovnocenným partnerem hudbě a zpěvu.
- Taneční tvorba na ZábřežskuKuzník, René(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-04Bakalářská práce "Taneční tvorba na Zábřežsku" by měla čtenáři přiblížit vývoj tance v této oblasti od historie po současnost. Zároveň také přináší informace o založení zdejší Základní umělecké školy a jejím současném fungování. Mapuje také veškeré volno-časové a vzdělávací instituce, které se v Zábřehu nacházejí, a které může veřejnost navštěvovat. V neposlední řadě dává možnost nahlédnout pod pokličku jednoho z pedagogů tance na zdejší ZUŠ, představuje jeho taneční tvorbu, poznatky a zkušenosti. Práce také dává podnět k zamyšlení o podstatě a důležitosti pedagogické činnosti na ZUŠ. V prvních kapitolách se seznamujeme se vznikem ZUŠ Zábřeh, jejich prvních vyučovacích předmětech a úskalích, které tehdejší vedení školy muselo vyřešit. Týkalo se to zejména odpovídajících prostor a vhodného pedagogického obsazení. Postupně se dostáváme do dnešní doby a k tomu, jaká je škola dnes. Práce také čtenáře upoutá taneční tvorbou na ZUŠ, detailním popisem jednotlivých projektů, které se na škole podařilo zrealizovat. Celkovou představu dotváří barevné fotografie. Dále práce podává také zevrubné informace o zábřežských poměrech, možnostech a kulturních vyžitích, které toto město veřejnosti nabízí.
- Taneční vzdělávání ve ŠvédskuPetáková, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-05-28Cílem této práce je shrnutí informací o současném tanečním vzdělávání ve Švédsku. Práce se zaměřuje na strukturu a historii tanečního vzdělávacího systému, aplikaci pedagogických zásad vycházejících z učení J.A. Komenského a osobní vhled do problematiky, který vychází z vlastní konfrontace s tématem. Shrnutý materiál ukazuje, kterým směrem se tanec ve Švédsku vyvíjí a kam směřuje v budoucnosti. Záměrem zkoumání této problematiky není srovnávání českého a švédského tanečního vzdělání, avšak cílem je hledání a nalézání inspiračních zdrojů pro profesi tanečního pedagoga v Evropském kontextu a jeho uplatnění v praxi.