Procházet podle oponent "ŠIMŮNEK, Michal"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 37
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Artist and AthleteSamoson, Hanna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-28This diploma thesis is derived from the question: “How to successfully deliver a message of long-distance running being useful for personal growth?“ It is exploring long-distance running through the creative practice to widen the audiences for running by communicating alternative messages about what running is. In the western world, it is culturally constituted that running is something done with the purpose of either winning or fitness and this stereotype is the main antagonist in my quest which the current thesis is looking emancipation for. In the first part of the thesis, I conduct practice-based research through long-distance running and by analysis present the outcomes in the context of personal growth. The ideas include seeing long-distance running as a rite of passage, the possibility of „everything containing everything,“ the idea of „God“ as a representation of the unknown territory, and the development of „drunce,“ a practice that merges running and dancing. In the second part of the thesis, I analyze the art/long-distance running synthesis in practical works of other artists to see how works that carry messages linked to personal growth are communicated. The conclusion suggests the re-enchantment of long-distance running as the key idea which can be accomplished through creating „gaps“ in the familiar so that the viewer can insert their fantasies in it; exhaustion as the way of communicating an authentic message; and tweaking/distorting the concept of running through a different practice as possible solutions.
- Bauhaus in the Soviet UnionSemerikova, Elena(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-13There is no doubt that the Bauhaus is one of the most influential art school of the 20th century. In this BA Final Theoretical Thesis I have tried to analyse the relationship between the German architects from Bauhaus and the architectural community in the Soviet Union in the 1920s and 1930s. As a result, I have found a connection in the professional and social aspects. Also, in this work, there is the analysis a current condition of the Bauhaus Heritage in Russia
- Bezkamerové násilíLaytadze, Lali(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Kód přidělený předmětu vstupujícímu do interaktivního prostředí určuje a předznamenává jeho další existenci. V prostředí internetu absence číselného označení představuje nedohledatelnost konkrétního předmětu. Teprve s přidělením unikátního kódu daná věc pro komputerizovaný svět začíná existovat. Předmět po získání odpovídajícího kódu jakoby ožívá, stává se rozpoznatelným, kategorizovatelným, dohledatelným - nabývá svou identitu. Veškeré prostředí, ve kterém se nacházíme, můžeme vnímat za snímané a skenované. Bezfotoaparátovou fotografii potkáváme v momentě našeho existování v umělém prostoru. Jsme skenováni a zároveň jsme tím, kdo skenuje. Jakou roli v procesu skenování a zároveň fotografování hraje člověk, kterého můžeme vnímat jako pomůcku k bezfotoaparátovému fotografování přítomnosti. Je zdrojem určujícím nebo vytvářejícím pravidla? A nebo je pomůckou k ukončování procesu bezfotoaparátového fotografování, protože jako druh určuje a rozpoznává bod, který je stanoven pro existenci a smysl bezfotoaparátového snímání?
- Bhopal's Dual Legacy in ImagesParwani, Swati(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-11The thesis locates itself in between two primary archives of Bhopal, a city in central India. The first archive is that of the princely state that existed in colonial India, governed by Nawab Begums (Muslim Women rulers) and the second, more contemporary and arguably more relevant archive of the infamous Bhopal Gas Tragedy. Both these archives in juxtaposition to each other, work as opposing binaries in the civil imagination. The idea of the city swings from a romantic by-gone era of the Begums to the contemporary occlusion of the disaster archive. This shape-shifting narrative of the city when examined through their imperially informed genesis, dissolves these binaries and helps represent a localized, post-colonial spatialization of its visual economy.
- Dokumentární nejistota obrazuTulinger, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-29Ve své bakalářské se zabývám povahou dokumentárního obrazu a proměnou svědectví skrze něj. Zajímá mě, jakým způsobem k nám v dnešní době tyto na první pohled amatérsky pořízené obrazy promlouvají a jaká byla a je role svědka, který obraz zaznamenal. Jaké jsou hranice mezi očitým, mediálním a materiálním svědectvím? Jak probíhá samotná distribuce a do jaké míry je konečná stimulace člověka na druhé straně obrazovky - zdánlivě vzdáleného diváka - závislá na této distribuci? Důležitá pro mne bude také autenticita pořízeného obrazu potažmo samotného svědectví. Dále pak jejich vzájemná provázanost a věrohodnost z pohledu ne/institucionalizovaného přístupu. Budu se snažit problematizovat pojem svědectví v současném kontextu vizuální kultury v době nadužívání obrazového materiálu.
- Evoluce v simulaciUllspergerová, Alice(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-08Experimentální text koncipuji způsobem podobným zážitkové plavby ponorkou, kdy se pod vodní hladinou, skrze malé kulaté okénko virtuální reality, snažím zahlédnout již dávno překonaný obraz o proměnlivosti světa, že jsme my lidé byli kdysi vyvinuti z ryb. Legendy a mýty vznikaly odpozorováním z hvězd, jež byly postupně nahrazeny teoriemi a hypotézami a namísto interpretace konstelací zapojeny do zásuvky jako kontrolka vypínače osobních počítačů. Vývojová stádia zas nakročila vpřed a specifické nadstavby tělesného prodloužení, dříve i nyní, pomáhají rozkvétat novým formám poznání. Řeč je i o zahradníkovi, který si otestoval algoritmus a definoval neohraničené, po zalití se vygeneroval nový stonek a list. Týká se oblastí běžného života a tělesnosti, stejně tak i galerijnímu prostoru.
- Fenomén Cursed images a jeho povaha v digitální kultuřePavlík, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-09Cursed images jsou typem internetového memu a fenoménu, který si v posledních letech v digitální kultuře získal velkou oblibu. Tyto znepokojivé a děsivé obrázky často obsahují bizarní, strašidelný nebo nevysvětlitelný obsah, který má v divácích vyvolat pocit neklidu a nepohodlí. I když se cursed images staly oblíbeným prvkem internetové kultury, jejich původ, účastnící, situace a významy zůstávají do značné míry záhadné a nepoznatelné. Ve své práci zkoumám fenomén takových snímků a této cursed estetiky z pohledu fotografie a jejich významu pro digitální kulturu, jejich psychologický dopad na diváka a způsoby, jakými zpochybňují naše předpoklady o realitě, vnímání obrazu a médiu fotografie.
- Humor v současné fotografiiNovotná, Johana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-14Subjektivní výběr a kategorizace děl, jenž se snaží zanalyzovat možné přístupy v humoru používaném ve fotografických pracech. Obsah práce by byl tedy jakousi morfologií fotografického humoru a byl by tedy založen na rozboru zcela konkrétního materiálu.
- Iconoclasm, semiotics of LeninfallToussaint, Maksym(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-08The present work is an analyse of the phenomenon of Leninfall in Ukraine. This analysis explains the historical aspect of the destruction of the statue for a better understanding of iconoclasm and its meaning. The cases studied are depicting diverse types of iconoclasms through history and show the differences between them. In the specific case of the statues in Ukraine and other countries in eastern Europe, this is a studied based on comparisons in the goal to understand which type of expectation can be awaited in Ukraine. The work led to show that the destruction and then the reconstruction of the statue of Lenin in Ukraine can be considered as a sovereignty question. The need of space purification and the boundaries of these iconoclast actions interrogate about the boundaries of iconoclasm.
- «Imitacianism»Khaust, Elizabet(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-07První fázi této práce bych chtěla věnovat analýze několika sociologickým pojmům, vznikajících pod postmoderním vlivem a označít je jako klíčové koncepty, které budu používat po dobu mé diplomové práce. V další fázi chci pochopit, jak moc lze vysledovat kořeny tohoto tématu. A finální etapou chci představit termín «Imitacianismus» jako pojem označující umění při použití medialních avatarů. To znamená, že využívají alter ego nebo alter situace vytvořené v prostoru sociálních médií. Aby bylo možné dobře analyzovat toto téma, chci prozkoumat některé příklady uměleckých děl, které jsou s ním spojeny.
- Instafood: banalita v instantní podoběČervená, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15„Stisknete tlačítko, my uděláme zbytek“. Ale pokud je zbytek dávno hotový ještě před spuštěním spouště fotoaparátu, co nám pak zůstane z historického sloganu firmy Kodak? Jak se promění naše životy v éře, kdy fotografie konzumujeme simultánně s událostmi, které tyto fotografie zachycují? Svět se stal rychlejším a fotografie s ním. Její základní a nejstarší funkcí je ukazovat, jak něco vypadalo, stvrzovat existenci vyfotografovaného a sdělovat “to již bylo”. Přítomnost je tak pomíjivá, že vše co se nyní stane se rozplyne během pár okamžiků. Takže čím více fotografií je pořízeno, tím více je uspokojena digitální nenasytnost uživatelů. Produkce obrazů zašla dál než produkce samotná a daleko dál než masová produkce, to je naše konzumace. To nás přivádí k obrazovému kapitalismu, kde jsou followers stejně nejistí jako peníze v bance. Homo photographicus tráví fotografie bulimickým způsobem. A homo photographicus není biologicky připraven vidět takové množství dat se kterými se musí denně vypořádat. Čím více fotografií spotřebovává, tím více roste jeho touha spotřebovávat další. Co se tedy s námi stane v éře tzv. instantní fotografie? Tato práce se věnuje instantní povaze dnešních společností, zejména pak na příkladu současných vernakulárních fotografických praxí poukazuje na sociální důsledky instantnosti.
- Integration of self in social documentary worksYoung, River(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-14In the wake of Martha Rosler's Critique in her essay “In, around and afterthoughts” the genre of Documentary photography has experienced a crisis as to defining itself in the face of history and its own purpose. Leaving space for new kinds of approaches to creating work in this field that may not completely address or avoid the critiques, however lead to powerful ways of interpreting problems and challenges in the world around us. My interest in this topic comes from my own questions and doubt surrounding the genre of Social Documentary photography. My intention in writing this thesis is to find merit in projects that have personal contexts with the artists who make them. The strategy of the integration of the ‘self’ in the social documentary themed projects is the approach that I will attempt to define and discuss in this thesis. I will review artists Latoya Ruby Frazier and Sophie Calle and their approaches with specific projects. By defining and discussing the strengths and weaknesses of artists and literature surrounding this strategy I will prove the existence of social documentary works that yield more importance in the face of typical critiques like that of Martha Rosler's in 1980’s. This theses will address the strengths and weaknesses of the strategy of integration of the ‘self’, however ultimately it will address this approach in context of contemporary ways of interpreting social documentary issues and its place in the current climate of the world.
- Iranian Jews and Their Family Photo AlbumsSarbakhshian, Hassan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14The thesis investigates how newer generations of immigrant Iranian Jews understand their family’s photo albums, all of which were captured in Iran several decades ago during the analog era. Since locating to a new country, the majority of them can not return to their birthplace and the meaning of a family album has seen a significant change from the print era to the cyber world. The thesis aspires to find answers to relevant questions such as: What is the process of reading family photos? What is the meaning of the language of photography in a new environment? How do new generations view their old photos? Can photos be called an inheritance? And, finally, can photographs help to find family's roots and identities?
- Nenormativní těla v performance a performativním uměníSvoboda, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-29Tato teoretická práce se zabývá klíčovými aspekty performance a performativního umění v posledním desetiletí, a pozicí nenormativních těl v ní. Toto časové období je zvolené zejména proto, že nastal v tomto desetiletí největší rozmach sociálních médií, která jak budu ukazovat, ovlivnila reprezentaci a viditelnost nenormativních těl a ovlivnila tak i vývoj performance a performativního umění. Hlavní metodologií je zde intuitivní výběr a rozhovory, jak s umělkyněmi*umělci z Česka pracující s nenormativní tělesností v performance a performativním umění, tak osobnosti ze zahraničí, které hrají klíčovou roli v rozvoji tématů těla, queer komunity a nových technologií. Kritický postoj autora textu vychází ze specifické pozice a optiky queer osoby vůči heteronormativnímu uvažování. Text je rozdělen do několika kapitol jejichž názvy si autor propůjčil ze slangu queer taneční subkultury vogue. Tento specifický tanec je klíčovým zdrojem jako historická forma performativního umění, která silně rezonuje v určitých komunitách a za posledních deset let stále roste. Principy tance vogue a některých současných performance jsou reflektovány v popisovaných uměleckých pracích a fungují jako strategie proti heteronormativnímu diktátu.
- Okno jako fotografický motiv a objekt v české fotografiiŠevčíková, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Bakalářská práce se zabývá motivem pohledu z okna a také samotnému oknu jako estetickému objektu ve fotografii. Cílem mé bakalářské práce je analýza nahlížení formy vybraných autorů na tento motiv. Přibližuji čtenáři, jak autoři s tímto motivem pracují. Mimo jiné se v mé práci věnuji výzkumu psychologických principů nahlížení na motiv okna z pohledu pozorovatele. Vědomí versus nevědomí estetické formy rámovaného obrazu, iluze zobrazování ohraničené reality či imaginace tohoto objektu.
- Pornografie jako součást audiovizuální kulturyTvrdík, Kajetán(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Během druhého a třetího ročníku studia na katedře fotografie FAMU jsem v ateliéru dokumentární fotografie pracoval s tématem problematiky internetové pornografie a jejího vlivu na společnost především se zaměřením možných rizik a patalogických vlivů na konzumenta. Produkci pornografie vnímám jako neoddělitelnou součást audiovizuální kultury, která má zásadní vliv na dynamiku společnosti, vztahů v nich a vývoj jedince především během dětství a následného dospívání. Především období dětství vnímám jako velmi alarmující. Všeobecné povědomí a zažitý postoj ke konzumaci pornografie z mého pohledu vysoce neodpovídá možným rizikům s konzumací spojenou. Tento pocit se mi stal motivací pro bližší zkoumání tohoto fenoménu. Informovanost a vzdělanost v této oblasti mohou přispět k prevenci před patalogickými důsledky nad míru užívané pornografie nebo špatně užívané pornografie. Mezi běžně diskutované patří závislost na pornografii, která může přispívat ke vzniku psychických poruch. Zdravá míra se odvíjí od každého jednotlivce individuálně a je tedy problematické generalizovat a aplikovat obecně platná tvrzení. Pornografie bývá jedním z prvních zdrojů informací o sexu se kterým se člověk v západní společnosti setká. Tento jev může vést k pokřiveným představám dospívajícího o mezilidských vztazích a sexu, bodyimage, genderových rolí a dalších. Ve své práci plánuji zmapovat jakým způsobem na toto téma reagují uměleci a umělkyně v kontextu současného umění.
- Premeny výstavného priestoru typu biela kocka po roku 1989Janíčková, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-08Vo svojej bakalárskej práci sa venujem premene výstavného priestoru biela kocka po roku 1989. Tematiku by som chcela ozrejmiť práve prostredníctvom českého prostredia. Mám záujem rozobrať charakter, ako i funkciu modernistickej umeleckej inštitúcie. Predmetom záujmu je aj skúmanie relevancie výstavného priestoru typu biela kocka, vzhľadom k istému časovému rozdielu, medzi obdobím modernizmu a súčasnosťou. Prostredníctvom tejto VŠKP by som rada načrtla aj ideologické predpoklady, ktoré je možné aj v súčasnom českom prostredí registrovať, a to skrz odlišné spôsoby prezentácie umeleckého diela.
- Principy a strategie auratičnosti v uměleckých dílechČechmánková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09Ve své magisterské práci se zaměřuji na principy a strategie auratičnosti v uměleckých dílech. Tato práce vysvětluje staré a zároveň hledá nové přístupy, které umělci využívají při vytváření svých děl za pomoci různých médií a technik od malby, kresby, objektu až po videa. Snažím se definovat, co je to aura, auratičnost v uměleckém díle a jak můžeme charakterizovat tyto znaky. Analyzuji tvůrčí postupy a přístupy jak po formální, tak po obsahové stránce u vybraných umělců a hledám klíč k tomu, co činí jejich dílo auratické. Mým cílem je spojovat umělce ze starší generace a ze současného umění a nalézt jejich podobné motivy a postupy práce, ve kterých se shodují, nebo naopak neshodují i přes různorodost období, ve kterém každý vybraný autor tvořil. Na základě své zkušenosti pátrám po důležitosti auratičnosti v uměleckých dílech. Práce se dotýká etnografických, společensko-kulturních, antropologických a filozofických oblastí. Tato fakta jsou obsažena v samotném rozboru u každého umělce a jeho díla. Připojuji i své myšlenky a vlastní vnímání k tomuto tématu práce.
- Remediace: Fotokniha v digitálním věkuČervená, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09Fotokniha je kniha založená převážně na fotografiích. V knize The Photobook: A History zmiňuje autor Gerry Badger “Fotokniha je kniha s textem nebo bez něj, jejíž hlavní sdělení nesou fotografie. Autorem je fotograf nebo osoba, která upravuje či seřazuje práce jednoho i více fotografů.” První příklad fotoknihy je připisován autorce Anně Atkinsové. Její dílo s názvem “Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions” se datuje do roku 1843. Svazek byl vydán jejím vlastním nákladem, papíry byly napuštěny světlocitlivou emulzí. Dalším příkladem je dílo Williama Henryho Foxe Talbota, který vydal v letech 1844 až 1846 první komerční fotografickou knihu s názvem "The Pencil of Nature”. Důležitým bodem v historii fotoknih jsou fotografická alba, jejichž první stopy nás zavedou do 50. let 19. století. Nejdříve alba sloužila pouze k ukládání snímků, především vernakulárních, ale postupem let se dostávala do uměleckých oborů. Příkladem nám je album “Alaska” vytvořené v roce 1899. Jeho autor George F. Nelson ho sestavil ze snímků Edwarda S. Curtise a Edwarda H. Harrimana. Hlavním tématem byla dokumentace Harrimanovy expedice na Aljašce. Toto album obsahující více než 100 fotografií, písní, básní, kreseb a textů je příkladem vývoje od samotného fotoalba ke knize. V dnešní době díky demokratické povaze fotografie a její digitální revoluce v roce 2000, vzniká více fotografií než kdykoliv předtím. A tudíž je samozřejmostí, že i fotoknihy a fotoalba jsou touto proměnou zasaženy. Potřeba ukládání snímků se přenesla z fyzického média, výtisků, alb a knih na digitální médium, počítač, telefon a internet. K fotografiím máme stále stejný vztah. Znamená to, že máme potřebu o ně pečovat, mít je stále při sobě, ale způsob jak toho dosáhneme je jiný. Vzhledem k tomu, že můžeme uchovávat prakticky neomezené množství snímků, proměňuje se i způsob, jakým fotografii prožíváme. Na internetu se situace příliš neliší: na mnoha platformách si můžete nastavit časovač, jak dlouho si můžete fotografii prohlížet, jeden den či 15 sekund. Fotografie nejsou určeny k tomu, aby se ukládaly, uchovávaly, znovu viděly, ale aby byly pomíjivé. Snímek není trvalý. V určitém okamžiku ztrácí smysl, pokud ho srovnáme se snahou o fixaci světla na ploše a v průběhu let se neustále vyvíjí. Můžeme, ale vidět nebo prožít obrazy? Stali jsme se “fast- food” diváky. Snadno se začínáme nudit, a tak potřebujeme zažít vždy něco navíc. Je to bulimický věk fotografie. Ale jaké místo má v tomto scénáři, kdy fotoalbum hraje roli telefonu, fotokniha? Jak se bude vyvíjet a která média ji budou ztělesňovat?
- Representation of Suicide Across Media & CulturesDeb, Ranaji(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14Objective of this thesis is to explore the phenomenon of suicide through various forms of representation across media and popular culture. To establish context, we begin by understanding the (self) construction of identity from a sociotechnological sense and how the proliferate visual culture affects our life expectations. Thereafter an attempt is made to trace the origins of suicidal representation across various art forms while dissecting the semiotics and context associated with events in antiquity, which might have a bearing on how we understand the topic today. Correlations between mythologies, artistic expressions and culturally linked traditions are subsequently outlined and a contemporary albeit fragmented version of perception is assessed through hashtags on popular social media platforms. In conjunction, stock photographs and non-professional image uploads are analyzed through computer vision vis-à-vis my own perceptions to uncover trends and unstated associations in the content we are consuming. Concluding remarks are intended towards asking understated questions rather than an attempt to reconfigure the meaning of voluntary death or being a discourse on universal representation.