Procházet podle oponent "CHRZ, Vladimír"
Nyní se zobrazuje 1 - 6 z 6
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autorské herectví a jeho proměny v rámci terapie závislýchKřesadlová, Václava(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-24Ve své disertační práci se snaţím reflektovat vlastní zkušenosti s aplikací autorského přístupu k herectví v terapeutické komunitě pro drogově závislé. V tomto zařízení působím jiţ dvanáct let jako terapeut, garantuji program neverbální techniky a pravidelně 1x ročně vedu divadelní projekt.Disertační práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Nejprve se zabývám otázkami autorského herectví a jeho pedagogikou. Pokouším se přiblíţit specifika, která v sobě nese autorský přístup k herectví. Dále popisuji dialogické jednání a hereckou propedeutiku na základě volné hry a kolektivní improvizace. Tyto dramatické experimenty pomáhají aktérům při vlastní stavbě psychosomatické kondice, jeţ je jádrem studia na Katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU.Druhou část práce věnuji svému působení v oblasti léčení klientů s drogovou závislostí. Snaţím se přiblíţit problematiku léčby v komunitě, zvláště se zaměřuji na otázky spojené s dramatickým projevem klientů. V komunitě Magdaléna vedu program ?neverbální techniky?, vytvořila jsem vlastní koncepci tohoto programu a v disertační práci ji podrobně popisuji. Dále se pokouším přiblíţit přípravu divadelních projektů v komunitě a jedenáct konkrétních inscenací.Nakonec uvaţuji nad vztahem mezi autorským herectvím a psychoterapií. V obou případech vnímám jako nejdůleţitější schopnost tvořivě jednat v přímém kontaktu s druhými. Pozastavuji se nad otázkou sebe-zkušenosti v terapii a psychosomatické kondice v autorském herectví a jejich vzájemným vztahem.
- Budování vztahu s prostorem jako předpoklad autorské kondiceDurdilová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-24? své disertační práci se? zaměřuji na? vztah člověka s prostorem, který považuji za? základ autentického vztahování se? k přítomné situaci a za? podmínku jejího naplněného prožívání v každodenním životě a zejména při veřejném vystupování.Práci rozděluji na? dvě části. V? první ukazuji podstatnost této relace napříč různými obory a seznamuji s genezí svého osobního vztahu s prostorem. Zdůrazňuji důležitost uvědomované interakce s prostorem a vyzdvihuji žádoucnost budování vlastní vnitřní prostornosti, která je podmínkou pro dosažení kondice k prostorovosti. Tu považujiza? nezbytnou součást psychosomatické kondice i kondice k veřejnému vystupování, což dokazuji mimo jiné na? nutnosti reflexe prostoru pro práci s dechem a hlasem.
- Dialogické jednání v osobnostní průpravěSuda, Stanislav(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-03-27Cílem práce je pokus o vyhodnocení účinků dialogického jednání jako jedné z možností osobnostní průpravy. 1) Práce obsahuje rozsáhlé množství sebereflexí semestrální výuky Osobnostní průpravy pedagogů na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. Analýzou těchto reflexí jsou objeveny určité znaky typické pro určitý typ výpovědi. Takto je vyhodnoceno celkem 5 skupin studentů s podobnými prvky v sebereflexích. Práce sleduje i změny počtu studentů v jednotlivých skupinách na základě kvantitativních (např. menší počet studentů) i kvalitativních (růst kondice instruktora) změn.
- Lektor a herecWortner, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-23Co se lektoři mohou učit od herců, co mají společného? S touto otázkou jsem začal studovat na DAMU, na Katedře autorské tvorby a pedagogiky, především psychosomatické disciplíny. Zaznamenané zkušenosti a poznatky z pěti let denního studia a z 25 dílen a stáží (především divadelní improvizace) se staly základem mého výzkumu, první várkou dat. Souběžně jsem pracoval jako lektor firemního vzdělávání, vedl jsem 106 kurzů, kterými prošlo 1474 účastníků. Z kurzů jsem psal závěrečné zprávy, které se staly druhou várkou mých dat. V závěru studia jsem data analyzoval metodou zakotvené teorie, sledoval vývoj své psychosomatické kondice, jak se projevuje v lektorské praxi, s čím jsem se na kurzech potýkal a co se mi osvědčilo. Z analýzy mi vyšel základní model - Dolmen sebedůvěry. Jako klíčová se pro práci lektora ukázala sebedůvěra založená na třech oporách: opoře v obsahu sdělení, opoře v těle a opoře ve vztahu k sobě. V kapitole obsah sdělení jsem se věnoval směřování, autorství a integritě lektora. V kapitole opora v těle jsem zkoumal strach, uvolněné soustředění, schopnost vnímat, vědomí těla a tělesný postoj, výslovnost a plynulost řeči. Od techniky jsem se dostal k sebepoznávání. Z toho vychází kapitola vztah k sobě. Lektorovu sebedůvěru ovlivňuje, jestli má k sobě spíše výkonový nebo partnerský vztah, a s tím související postoj k vlastní chybě. To se projevuje v jeho interakcích a vztahu s účastníky. Lektor musí být stejně jako herec odborníkem na vztah nejen k divákům či účastníkům, ale i k sobě. Při syntéze výsledků jsem svá zjištění konfrontoval s literaturou. Díky tomu jsem zjistil, že psychologická perspektiva, se kterou jsem dělal analýzu, byla omezená, že pod sebepoznáním, které jsem ve svém modelu považoval za „základovou desku“, jsou sociální, historické a antropologické vlivy. To, s čím se potýkám, není jen osobní věc: přestože je tato práce založená na subjektivních datech, vypovídá o stavu a proměnách současné společnosti. Ze závěrů práce, tedy z toho, co jsem se naučil na DAMU, z divadelní improvizace a ze své lektorské praxe, jsem vydestiloval 42 Rad pro Václava; mohou ale platit i pro ostatní lektory a obecně při veřejném vystupování.
- Případ začínajícího učitele na KavkazeŠimáková Dosoudilová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-06Diplomová práce Případ začínajícího učitele na Kavkaze: autorský přístup ve školském systému je pokusem o ztvárnění a zreflektování zkušenosti učitelských začátků. Případová studie vychází z půlročního působení autorky na mezinárodní škole ve Tbilisi v Gruzii a je vedena snahou „poučit se z krizového vývoje“ a získat potřebný vhled jak do vlastní pedagogické činnosti, tak do možností, jak pracovat uvnitř omezujícího školského systému tvořivě a osobitě. V první části se experimentálně zachází s narativní biografií - „románově“ je líčen první půlrok v práci učitelky, přičemž se využívá autentických deníkových zápisů a úvah, e-mailů a stylizovaných literárních deníkových záznamů z tohoto období. Druhá část vyprávěnou zkušenost reflektuje a rozebírá s pomocí odborné literatury a nachází témata, která i vzhledem k budoucí zamýšlené pedagogické praxi autorky potřebují být hlouběji propátrána (nenásilná komunikace, důslednost, svoboda a řád ve vyučování a vztazích, potřeba zůstat jako učitelka přítomná, zapojená). Autorka pro sebe nalézá k těmto tématům zdroje, které mohou sloužit jako inspirace pro její další výchovnou a učitelskou činnost (metoda nenásilné komunikace, unschooling, dialogické jednání), propojuje impulsy a doporučení z těchto inspiračních zdrojů s příklady ze školní praxe a vytváří si na základě toho vlastní příručku pro další pedagogické (a rodičovské) působení. Na závěr je celý příběh nahlédnut optikou narativní analýzy, která odkrývá prvky shodné s žánrem Bildungsromanu a zjišťuje, že se v podaném vyprávění jedná o příběh hledání. Hledání smyslu konání, hledání sebe, své dospělé podoby, svého místa ve společnosti. Hledání vztahu ke školským institucím a k žákům v nich. V tomto posledním bodě dochází diplomová práce k potřebě vytvoření vzdělávacího systému, který by nebyl hierarchický, ale představoval by spíše společenství rovných, ve kterém se vztahy budují nikoliv na principu moci a síly, příkazů a zákazů, ale na podkladu široce rozvinuté empatie.
- Zkušenosti s psychosomatickými disciplínami na PF JUMatějíčková, Milena(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-11-21Ve své disertační práci se zabývám vlastní zkušeností s psychosomatickými disciplínami na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.Jedná se zejména o pokus teoreticky reflektovat a popsat mé dosavadní zkušenosti s dialogickým jednáním, přednesem a autorským čtením.