Procházet podle oponent "KUDLÁČKOVÁ, Jana"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 37
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autenticita a herecká stylizaceMaroušková, Hana Marie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-14Ve své magisterské práci se zaměřuji především na hledání charakteru herecké postavy. Ukazuji na dvou rozdílných hereckých příležitostech, které jsem v divadle DISK měla ? Marie v Moli?rově Tartuffovi a Karolína v Horváthově Kazimírovi a Karolíně ?, že přístupů a prostředků k hledání konečného tvaru je mnoho a že nikdy nelze se stoprocentní jistotou dopředu říct, jaký se kdy použije.
- Básnické drama na scéněKořínek, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Pod pojmem básnické drama chápe autor této bakalářské práce specifický typ dramatických textů, které stojí pomyslně rozkročeny mezi jevištěm a literaturou. Jde o texty, za nimiž rozpoznáváme nikoliv dramatika, ale básníka, jehož obraznost není primárně scénická. Hlavním předmětem autorova zájmu jsou konkrétní příklady specifických obtíží, s nimiž se mohou inscenátoři při scénování tohoto typu textů setkat, a na něž jako režisér sám narazil při vlastní tvůrčí práci v rámci studia režie-dramaturgie činoherního divadla. Na základě tohoto zkoumání se zamýšlí nad otázkami, jaké je místo dotyčných textů v české divadelní kultuře, zda mají být tyto texty vůbec připouštěny na jeviště, a pokud ano, jak se mají inscenátoři s jejich scénickými limity vypořádávat.
- Bratři Karamazovi. Inscenace v DiskuŠpinar, Daniel(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-19Má diplomová práce nese název BRATŘI (KARAMAZOVI) ? INSCENACE V DISKu, ve které, jak už titul napovídá, popisuji přípravy a realizaci inscenace podle románu Bratři Karamazovi spisovatele F. M. Dostojevského ve školním divadle DISK. V úvodní kapitole se věnuji samotnému F. M. Dostojevskému, snažím se poodhalit jeho složité osobnostní rysy, a popisuji nejrůznější životní zvraty a zlomová data, která jej výrazným způsobem formovala a celkově tak ovlivňovala jeho tvorbu. V kapitole druhé, která se jmenuje ČETBA ROMÁNU A JEHO REFLEXE, odkrývám svůj čtenářský zážitek z románu Bratři Karamazovi, rozebírám jeho spletitý děj a poukazuji na formální i obsahovou specifičnost tvorby tohoto autora. Odpovídám zde také na otázku, proč se Dostojevskij stále a opakovaně dramatizuje a inscenuje na divadle. Třetí kapitola je nazvána PRÁCE NA DRAMATIZACI, a zabývám se v ní svými postřehy, úvahami a pracovními postupy během psaní dramatizace Bratři (Karamazovi). V poslední kapitole s titulem PRÁCE NA INSCENACI líčím konkrétní přípravu a celý proces zkoušení inscenace Bratři (Karamazovi) v divadle DISK. Detailně rozebírám scénografii, popisuji kostýmy, scénickou hudbu a narážím na herecké problémy, které vyvstávají v souvislosti se zkoušením Dostojevského. Kromě informací o inscenaci a fotografií z představení je k práci přiložen i samotný text dramatizace Bratři (Karamazovi).
- Čechovovy Tři sestry a jejich současná generační reflexeBárta, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-19Bakalářská práce Čechovovy Tři sestry a jejich současná generační percepce (Možnosti a úskalí interpretace textu) vychází z dramaturgické analýzy hry Antona Pavloviče Čechova a dále zkoumá možností jeho současného inscenování. Text dramatu konfrontuje se dvěma nyní uváděnými inscenacemi a všímá si jejich podobné tendence k aktualizaci dramatu do doby nedávné normalizační minulosti.
- Česká coolness dramatikaLehečková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-10Tato práce se zabývá jedním z proudů současné české dramatiky - tzv. ?českou coolness dramatikou?. Řeší především otázku, zda-li se dá tento proud skutečně zařadit do celosvětové vlny coolness. Na začátku své práce se zabývám historií a charakteristikami zahraniční coolness dramatiky (čerpala jsem především z publikací Alekse Sierz, Kena Urbana a z různých esejí v časopisu Svět a divadlo). Ucelená publikace k tématu české coolness dramatiky schází - vycházím tedy především z vlastního úsudku: z rozboru tří českých her, které mohou být z různých důvodů do coolness zařazovány. Jedná se o hru Odpočívej v pokoji od Jiřího Pokorného, Vařený hlavy od Marka Horoščáka a Cestu do Bugulmy od Jáchyma Topola. Tyto hry posléze srovnávám se znaky zahraniční coolness. Na základě těchto rozborů jsem došla k následujícím závěrům: Odpočívej v pokoji se dá považovat za coolness drama, avšak není plně funkční. Vařený hlavy do coolness dramatiky vůbec nepatří a Cesta do Bugulmy je sice coolness, ale není coolness dramatem. Z těchto zjištění se dá soudit, že česká coolness vlna u nás (zatím) naplno nepropukla.
- Dílo Vladislava Vančury jako problém dramaturgickýJanál, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-24Diplomová práce se zaměřuje na významnou osobnost umělce Vladislava Vančury a jeho dílo, které chce vidět především ve vnitřních souvislostech a v kontinuálním vývoji Vančurovy tvorby, ale i v souvislostech celospolečenského vývoje. Tuto tvorbu přehledově zkoumá od jejích počátků, tedy od autorova zrání, přes formování jeho uměleckého názoru a účast v Devětsilu ke společenské angažovanosti v protifašistickém odboji, a dále od prvních literárních pokusů přes vrcholná prozaická díla až k obětavé práci na Obrazech z dějin národa českého. Toto zkoumání je vedeno touhou po pochopení některých souvislostí autorovy tvorby a jejích hlavních stavebných rysů, z nichž jmenujme především vytrvalou snahu o objevování nových (nejen) literárních postupů a úspěšné experimentování zejména s jazykovými prostředky směrem k vytvoření svébytného básnického slohu. Tato práce neopomíjí ani další umělecké formy, kterými se Vančura při své všestrannosti rovněž zabýval. Vančura nebyl tvůrcem osamoceným, ale tvůrcem osobitým a nanejvýš originálním, který netvořil odtržen od celkového kulturního dění, ale naopak v jeho centru. Dále se tato diplomová práce zaměřuje na praktickou dramaturgickou činnost jejího autora a analyzuje jeho vlastní práci při převodu Vančurova prozaického díla Marketa Lazarová do podoby volné dramatizace Markéta, dcera Lazarova, kterou připravil společně s režisérem Pavlem Ondruchem k využití pro stejnojmennou absolventskou inscenaci v Divadle DISK. Tato dramatizace se nejeví jako jediný možný způsob převodu Vančurovy novely do divadelní podoby, byla vytvořena s ohledem na konkrétní divadelní podmínky a herecké obsazení, ale i s úctou k Vančurově předloze, jejíhož ducha ctí.
- Divadelní etikaBeretová, Pavla(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-01-15Ve své diplomové práci jsem se snažila postihnout téma etiky v divadle. Nejde o vědeckou práci, spíše o osobní pohled na dané téma. Zabývám se pojmy ctností, neřestí, svobody a svobodné volby, smyslu povolání, zodpovědnosti. Pokusila jsem se obecná témata doplnit o mé vlastní zkušenosti, které jsem získala na škole a v divadle. Práce by se dala považovat za osobní zpověď člověka, pro něhož jsou etické otázky podstatnou součástí života.
- Dostojevského dialog na jevištiJurečka, Jaroslav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-25Tato práce se věnuje analýze Bratrů Karamazových F.M. Dostojevského z hlediska dramatičnosti jeho dialogu a možnostem převedení do jevištního tvaru. Na základě zkoumání dramatizace Evalda Schorma, záznamu jeho vlastní inscenace, vlastní úpravy jeho adaptace a následné scénické realizace, se práce snaží specifikovat způsob Dostojevského práci s dramatičností v epické formě
- Dramatik Woody AllenŠotek, Milan(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-25V první kapitole autor seznamuje s podstatou a historií americké stand-up comedy, jejímž významným představitelem byl v 60. letech právě Woody Allen. Modifikací klubových výstupů do dramatického textu se zabývá druhá kapitola, a to na příkladu Allenova broadwayského hitu Nepijte vodu. Také na další úspěšné hře, Zahraj to znovu, Same, autor vysvětluje, proč v Allenově dramatice přikládá větší význam minulosti stand-up komika než zkušenosti filmového režiséra. Třetí kapitola patří střetu americké a evropské kultury v díle Woodyho Allena. Autor ho dokládá na kafkovské travestii Smrt. V závěrečné kapitole nejprve zasazuje aktovku Central Park West do kontextu Allenovy tvorby 90. let, aby se poté věnoval reflexi vlastní dramaturgické spolupráce na její jevištní realizaci.
- Epická látka jako inspirace divadelního dílaNováková, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 0201-09-19Bakalářská práce Marie Novákové Epická látka jako inspirace dramatického díla se zabývá problémem transformace epického v dramatické a popisuje rozdíl mezi dramatizací a adaptací. Reflektuje proces tvorby scénáře a dramaturgickou spolupráci na inscenaci Krabat, legenda o čarodějově učni.
- Feminismus a Ibsenova NoraKrbcová, Kamila(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Práce se zabývá vztahem myšlenek a dramat Henrika Ibsena k feministickému hnutí a boji za ženská práva. Porovnává myšlenky obsažené v Ibsenových hrách s myšlenkami rodícího se feministického hnutí v druhé polovině 19. století a snaží se vysvětlit, proč Henrik Ibsen i přes své odmítavé stanovisko může být považován za stoupence boje za ženská práva. Z větší části se autorka věnuje Ibsenovu dramatu Domeček pro panenky a postavě Nory Helmerové, která vzbudila ve společnosti 19. století rozruch a byla jednou ze startovních raket feministického hnutí. V rámci práce se autorka věnuje také popisu tvorby klauzurní inscenace Domeček pro panenky a hledání paralel a aktuálních témat této hry v 21. století.
- H. Kleist: Katynka Heilbronská. Kostým jako objekt v dramatickém prostoru.Valevská, Lenka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-20Práce se zabývá principy fungování kostýmu v dramatickém prostředí. Praktická část přináší celkovou kostýmní koncepci pro představení Katynka z Heilbronnu do myšleného prostoru divadla Archa. Teoretická část hledá souvislosti mezi kostýmem jako objektem a paralelními tendencemi v umění hmotné kultury ale i v jiných odvětvích. Práce se v těchto souvislostech vyjadřuje k arte povera, akční scénografii, přenesení imaginace, scénickému objektu a fetiši.
- Herec a jeho tělo a význam pohybu jako složky pro postavu.Kouklová, Nikol(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-15Ve své diplomové práci zkoumám přístup herce k roli z pohledu jeho pohybového aparátu. Rozebírám zde zkoušení a práci na postavě v rámci budování charakteru pomocí této složky. Zabývám se zde mírou spontánního a technického projevu za pomocí mých dosavadních zkušenosti - studium na DAMU, v profesionálním divadle a také stáž na Stella Adler Studio of Acting New York
- Herec a textVaculík, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-17Této práci kladu za cíl základně utřídit hlasové a mluvní výrazové prostředky v herecké praxi, její principy na obecné rovině konfrontovat s principy praxe hudební a toto v přímých odkazech na vlastní absolventskou hereckou práci (nejen) na jevišti Divadla DISK.
- Herecké techniky a přístupy v akademickém i profesionálním životě herceOrozovič, Igor(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-26Autor se ve své práci podrobně věnuje hereckým technikám a metodám výchovy herce, se kterými se setkal během studií i na prknech profesionálních divadel. Popisuje jednotlivá cvičení a postupy, srovnává je a snaží se vyvodit obecně platné principy pro kvalitní hereckou práci a vývoj. Opírá se při tom o společný teoretický základ těchto metod, který položil Michail Čechov. Paralelně s tematikou herecké techniky se autor zabývá možnostmi herecké tvorby v kontextu různých divadelních stylů a přístupů: realistického - iluzivního, zcizovaného (inscenace Svatá země), stylizovaného (inscenace Oidipus). Červenou nití práce je téma přístupu k herci z pozice pedagoga či režiséra a jejich vliv na herce jako na samostatnou tvůrčí bytost.
- HERECTVÍ V ČINOHŘE, MUZIKÁLU, FILMU A TV SERIÁLUBadinková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-16Jelikož již během studia jsem měla možnost vyzkoušet si práci jak ve školních činoherních inscenacích, tak v muzikálu, filmu a televizním seriálu, rozhodla jsem se věnovat svou práci právě společným a naopak rozdílným přístupům k herecké tvorbě. Nejedná se tedy o práci ve smyslu teoretické studie, nýbrž subjektivní úvahu nad daným tématem.
- Historizace a aktualizace jako dva protichůdné přístupy k inscenování klasické dramatiky v současném divadleOndruch, Pavel(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-25Centrum této práce spočívá v pojmu velké klasické činoherní divadlo (neboli velká činohra). To je chápáno jako mluvené divadlo postavené na výrazně estetizovaném dramatickém textu, básnickém dramatu, které se dotýká hlubších společenských problémů, hodnot a vůbec celkového světonázoru člověka. Divadlo je zde tak pojímáno jako společenská, morální a vzdělávací platforma. Tato práce se jednak snaží fenomén velké činohry pojmenovat, a jednak chce zkoumat možnosti, jak dramatické texty velké činohry inscenovat v současném moderním divadle. Při scénování klasického dramatického textu se totiž střetávají odlišné konvence - konvence scénování v době vzniku textu a konvence scénování v současném divadle. Z toho vyplývá, že každá inscenace velké činohry je nutně adaptací. Vždy se jedná o pokus oživit, teď a tady, obsahové kvality dramatického textu. Způsob jakým adaptujeme klasický text velké činohry může být dvojí. Posílíme-li mýtickou hodnotu dramatu (interpretace z hlediska kosmu), adaptujeme text historizačním principem. Zatímco přeneseme-li text do současné aktuální společenské situace, postupujeme v adaptaci principem aktualizačním. První část této práce se snaží výše uvedené skutečnosti popsat. Druhá část tyto poznatky aplikuje na konkrétním praktickém případu inscenování českého dramatického textu velké činohry. Charakterizace adaptace Hippodamie Jaroslava Vrchlického mimo jiné dokazuje, že ač přistupujeme ke scénování dramatického textu velké činohry z historizačního hlediska a tedy z hlediska věčnosti, dotýkáme se zároveň jistým způsobem i současných problémů. Historizace a aktualizace se tak ukáží jako dvě strany jedné mince.
- Individuální výkon a partnerská souhraPeřinová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-18Ve své práci „Individuální výkon a partnerská souhra“ se zabývám problémy, které ovlivňují kvalitu hereckého výkonu. Vycházím při tom z problémů, na které jsem sama během studia narazila. Dále se snažím popsat vnější i vnitřní herecké předpoklady, které jsou podle mého názoru nezbytné pro herecké povolání. V následující části práce se zabývám problematikou „pravdivého jednání na jevišti“ a „hereckého partnera“ a soustředím se na okamžiky, které pro mě byly během studia a následné praxe stěžejní.
- INTERPRETACE: SLOVO, VÝZNAM, SMYSLSlezáková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-21Tato diplomová práce se zabývá interpretací, jež je klíčovým procesem vzniku divadelní inscenace. Klade si za cíl vymezit divadelní interpretaci a vztah mezi interpretací, interpretovaným materiálem a interpretátorem. (S ohledem na oborové zaměření na oblast dramaturgie se autorka soustředí na vztah interpretace-interpretovaný text-dramaturg.) V první části práce se autorka snaží přiblížit vlastní způsob uvažování nad interpretací, zamýšlí se nad funkcí kontextu a autorova záměru, definuje vztah interpretace, adaptace a dramatizace. Ve druhé části práce autorka reflektuje proces adaptace absolventské inscenace Šepoty a výkřiky, která vznikla na základě stejnojmenné filmové povídky Ingmara Bergmana. Soustředí se přitom na konkrétní interpretační postupy, dramaturgickou přípravu textové předlohy inscenace a její proměnu v kontextu hledání jevištního tvaru a jednotlivých postav.
- Klady a zápory mé praxeČerný, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-26Cílem této práce je popsání těch nejdůležitějších zkušeností, které ovlivnily mé dosavadní působení u divadla i mimo něj. Je to ohlédnutí za deseti lety mé praxe. Většina této diplomové práce předkládá můj pohled na muzikál, na cvičení a techniky, které mě dopomohly k dosažení lepších výsledků. Zmiňuji zde praxi v Disku, kde se spíše než rozborům jednotlivých inscenací věnuji okolnostem, které určovaly jejich vývoj a výsledný tvar. V kapitolách o černém a zájezdovém divadle zmiňuji asi nejvíce záporů ze své praxe a to především neprofesionalitu, se kterou jsem se setkal.Rád bych zdůraznil, že všechny postřehy a zkušenosti zde popsané, vychází čistě z mých vlastních zkušeností a názorů, se kterými nemusí každý čtenář souhlasit. Jejich neomylnost tedy není nevyvratitelná, ale pro mou budoucí praxi je v každém případě nepostradatelná