Procházet podle oponent "MACHKOVÁ, Eva"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 30
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Buduji - Pracujeme - RozhodujíLőffelmann, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Cílem této práce je vytvoření funkční dvoudenní dílny pro instituci muzea. Dílna se opírá o lokální téma – výrobu zápalek v Sušici a okrajově také využití dnes již opuštěného továrního komplexu. Teoretická část se zabývá přípravnou fází projektu – pojmenováním cílů, stručným rozborem historických pramenů, charakterizací cílové skupiny a zvolenou formou (strukturovaným dramatem). Praktická část seznamuje čtenáře s finálním scénářem a realizací se dvěma třídami Gymnázia v Sušici. Kromě popisu realizace obsahuje reflexi všech zúčastněných stran a pokouší se nabídnout i některé změny k vylepšení celé dílny. Práce tedy především zkoumá, jak lze využít metodu strukturovaného dramatu při edukační práci v muzeu.
- České divadlo pro děti v první polovině 19. stoletíŘezníčková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-01-11Tato diplomová práce se zabývá českým divadlem pro děti v první polovině devatenáctého století. První kapitola se věnuje úvodu do kontextu doby, připomíná historické souvislosti, vývoj školství a literatury pro děti v té době. Další kapitola shromažďuje zprávy o realizovaných dětských představeních, stejně jako rozebírá teoretická pojednání, která se věnují způsobu hraní divadla v té době. Nejobsáhlejší kapitola pojednává o textech divadelních her pro děti, přeložených do češtiny, zejména o hrách Christiana Felixe Weisseho. Poslední dvě kapitoly se věnují původním českým textům, jednak regulérním činohrám, jednak kratším textům uveřejněných v časopise Přítel mládeže.
- Dětské divadlo na PodblanickuDudová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Tato diplomová práce se zabývá repertoárem dětských souborů na Podblanicku do roku 1989, zaměřuje se na jeho žánrové a tematické rozpětí, na kvalitu textů a na proměny repertoáru v kontextu změn politických, kulturních i společenských. Práce je rozdělena do pěti částí podle historického období: 1. Období do roku 1918, 2. Mezi dvěma světovými válkami, 3. Okupace a druhá válka, 4. Léta mrazu a tání, 5. Období normalizace. Každá z těchto částí nejdříve přibližuje historický dobový kontext, podblanické školství v celonárodním kontextu a vývoj soudobé literatury pro děti a mládež. Poté se přistupuje k samotnému zkoumání dětského divadla na území Podblanicka.
- Divadelní hra ve službách dramatické výchovyChvátalová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-02Tato diplomová práce Divadelní hra ve službách dramatické výchovy nabízí pohled na divadelní hru jako na někdy opomíjený, zato při vhodném výběru plnohodnotný a zajímavý literární zdroj pro různé typy práce v dramatické výchově se zohledněním, zároveň využitím jejích specifik. V počátku práce jsou osvětleny možné pohledy na dramatický text z let minulých i současnosti, dále je shrnut vlastní výklad jeho specifik a jsou pojmenovány výhody a nevýhody práce s využitím dramatického textu. Hlavní část se věnuje problematice inscenování hotových divadelních her. K tomu jsou vybrána některá konkrétní představení z národních přehlídek dětského a mladého divadla, u nichž si soubor zvolil jako předlohu divadelní hru různého typu, aby bylo nahlédnuto na zdařilé i problematičtější postupy takové práce. V závěru autorka nezapomíná ani na interní dramatickou výchovu, kde jsou popsány další možné způsoby a náměty na využití dramatického textu.
- Dramatická výchova v lesní mateřské školeJančová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-01-05V diplomové práci - Dramatická výchova v lesní mateřské škole, popisuji prostředí lesních mateřských škol, jejich filozofii a provoz v České republice. Zaměřuji se na specifika prostředí lesních mateřských škol vzhledem k využívání dramatické výchovy. Největším specifikem je přírodní prostor, kde se často dramatické aktivity odehrávají. Práce obsahuje rozbor z hospitace dramatických aktivit ve třech lesních školách a ukázky projektů vlastní dramaticko výchovné práce v Lesním klubu Pramínek (projekt Ptačí sněm, příprava divadelního představení - Džiró a čtyři posvátné svitky a seminář Dramatická výchova pro pedagogy lesních mateřských škol).
- Dramatizace starověkých bájí a pověstí se začínající skupinou mladšího školního věkuZitová, Marta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-01-11Práce se zabývá dramatizací starověkých bájí a pověstí a představuje inscenační proces se skupinou dětí mladšího školního věku, kteří nemají předchozí zkušenost s dramatickou výchovou. Je zde podrobně představena skupina, s kterou se pracuje. Následuje popis přípravy inscenačního procesu, kdy je jeho cílem najít tematické východisko a vybrat vhodnou předlohu pro danou skupinu. Tou se stala kniha Hany Doskočilové Diogenés v sudu. Předloha je pak podrobena analýze a jsou z ní vybrány konkrétní báje a pověsti. Po návrhu rámce inscenace jsou stanoveny cíle inscenačního procesu. Práce dále pokračuje popisem zrealizovaného inscenačního procesu a z důvodu pandemie covid-19 následně teoretickým pokračováním inscenačního procesu, který uzavírá celková reflexe.
- Inscenační práce se středoškolským souborem - Medvěd, který nebylMlatečková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-03Cílem této bakalářské práce je popis intenzivní dvouměsíční činnosti na Základní umělecké škole Pardubice – Polabiny. Práce zachycuje průběh autorské inscenační práce a vzniku divadelního představení, jehož námětem se stala kniha „Medvěd, který nebyl“ obsahující témata blízká především dospívajícím lidem. Práce obsahuje informace o skupině literárně – dramatického oboru a její proměně. V jednotlivých kapitolách nalezneme informace o procesu vzniku představení od výběru předlohy, přes analýzu textu, po samotnou inscenační práci, její prezentaci a reprízování.
- Inscenační proces s dětmi předškolního věkuŠmolková, Mária(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26Obsahom bakalárskej práce je opis inscenačného procesu s deťmi predškolského veku prostredníctvom metód dramatickej výchovy. Sústreďujem sa na odôvodnenie prítomnosti dramatickej výchovy v prostredí materskej školy prostredníctvom hľadania jej spoločných cieľov s cieľmi rámcovo vzdelávacieho programu pre predškolské vzdelávanie ako základného kurikulárneho dokumentu v Českej republike. Vymedzením kľúčového postavenia hry u predškolských detí poukazujem na vhodnosť použitia metód dramatickej výchovy pri práci s deťmi v tomto období. Prostredníctvom praktickej realizácie projektu zachycujem osobitosti práce na javiskovom tvare v súlade s poznatkami z vývinovej psychológie predškolského obdobia.
- Kvalita divadla pro dětiUrbanová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-05Tato práce pojednává o divadle pro děti, konkrétně se zaměřuje na určení a poznání kvality divadelní inscenace pro předškolní dítě, vzhledem k naplnění jeho potřeb. Hlavním cílem práce je sestavit žebříček kritérií pro hodnocení divadelní inscenace pro děti a skrze něj ukázat, v čem ho vybrané inscenace naplňují, nenaplňují, nebo překračují, a za pomoci žebříčku kritérií pak nalézt to, co je, nebo by mělo být kvalitní divadlo pro děti, a co z toho pak vyplývá pro praxi v mateřské škole. V teoretické části se práce zabývá psychickými potřebami dítěte, zvláště pak takovými, které mohou být naplněny skrze divadlo. Sleduje také specifika předškolního dítěte, jakožto divadelního diváka. Dále jsou zde vymezeny pojmy týkající se divadla pro děti, jeho specifika, funkce a předpoklady, které by mělo divadlo naplnit. Podrobněji se pak zabývá stavbou divadelní inscenace, určené dětem. V praktické části je pak popsán žebříček kritérií hodnocení divadelní inscenace pro děti. Dále je popsána a zreflektována případová studie zahrnující pozorování dětí během divadelních představení, která jsou pak na základě žebříčku kritérií vyhodnocena. Prostřednictvím případové studie je pak zaznamenáno, popsáno a zhodnoceno pět divadelních inscenací, které byly odehrány v jedné konkrétní mateřské škole. Tři inscenace z celkového počtu pěti inscenací, byly vyhodnoceny jako vhodné a svou kvalitou přínosné pro naplnění psychických potřeb dítěte předškolního věku.
- Malí / Velcí hrdinové divadla LampionKottasová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Diplomová práce se zabývá současnou tvorbou Divadla Lampion, a to v letech 2017-2020. První část je věnována samotnému divadlu, jeho stručné historii a posledním třem sezónám pod novým uměleckým vedením. Druhá část se zaměřuje na rozhovory s uměleckou šéfovou Lucií Radimerskou, dramaturgem Matoušem Danzerem, režisérem Matějem Formanem, herečkou Kristýnou Dámovou a lektorkou Dominikou Prokopovou. Závěrečná část je poté věnována inscenacím Divadla Lampion, které měly premiéru v sezóně 2018/2019, tedy inscenacím Šťastný princ, Broučci, Myši patří do nebe, Dlouhý, Široký a Bystrozraký a Prapodivné království.
- Metody dramatické výchovy jako cesta k rozvoji dětského čtenářstvíNečasová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01Tato diplomová práce se zabývá vztahy mezi čtenářstvím a dramatickou výchovou.V úvodních kapitolách se dotkne některých aspektů problematiky čtenářství se zřetelem na čtenářství dětské. Následující část je věnována analýze způsobů, kterými může dramatická výchova rozvíjet čtenářství u dětí. Další kapitoly popisují a hodnotí projekt pro děti ze čtvrtého ročníku základní školy, který usiloval o podporu dětského čtenářství metodami dramatické výchovy. Na základě studia teorie čtenářství i na základě praktické zkušenosti s projektem autorka vyvozuje, že dramatická výchova je vhodným nástrojem, který může u dětí posílit čtenářskou kompetenci i motivaci ke čtení.
- "Napiš". Popis vzniku inscenace prostřednictvím projektu dramatické výchovyProkopová, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-04Tato bakalářská práce se zabývá popisem vzniku inscenace v rámci projektu dramatické výchovy. Cílem práce je vytvořit a poté zrealizovat dramaticko-výchovný projekt pro skupinu adolescentů a zakončit tento projekt uvedením inscenace, využívající principů dokumentárního divadla. V rámci projektu je jako hlavní inspirační zdroj užíván biografický materiál. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá možnostmi a cíli dramatické výchovy, využitím jejích metod a technik k osobnostně sociálnímu rozvoji adolescentů, pojetím inscenačního procesu se skupinou adolescentů a stručné charakterizaci hlavního principu žánru dokumentárního divadla. Praktická část představuje celý projekt a následně popisuje jeho realizaci a inscenační proces, včetně uvedení inscenace a závěrečné reflexe.
- Nonsensová poezie jako východisko pro inscenační práciŠteidlová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-04Bakalářská práce přibližuje inscenační proces s dvojicí adolescentních dívek, které navštěvují literárně-dramatický obor na základní umělecké škole. Námětem naší práce se stala nonsensová poezie. Dívky se s interpretací této poezie setkaly pouze v rámci předmětu přednes. Práce na inscenaci tak byla pro obě cestou objevování nových možností inscenační tvorby. Opírala jsem se o dovednosti a zkušenosti, které dívky získaly během předchozího studia literárně-dramatického oboru, ale i v dalších uměleckých oborech. Pro inscenaci jsme tak využily zejména jejich schopnost pracovat s nadsázkou, ztvárnit situaci pohybově, podpořit atmosféru zvukem, hudbou. V jednotlivých kapitolách přibližuji dvojici dívek, s nimiž jsem pracovala, a to jak z hlediska jejich zkušeností s dramatickou výchovou, tak z hlediska vývojové psychologie. Dále analyzuji námět, popisuji dramaturgicko-režijní koncepci a práci na budování vytyčených situací. Popisuji také, jak se naše koncepce v průběhu práce měnila v závislosti na budování dramatického oblouku a na tom, zda vybrané texty dívky oslovily a jak jsme je následně uchopily. Sleduji také proces reprízování a jeho vliv na konečnou podobu inscenace.
- Obrazy prechodových rituálov v ľudovej r ozprávke a možnosti ich využitia v dramatickej výchoveJurinová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-01-15JURINOVÁ, Barbora: Obrazy prechodových rituálov v ľudovej rozprávke a možnosti ich využitia v dramatickej výchove. [Diplomová práca]. Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta; Katedra výchovné dramatiky. Školiteľ: doc. Jaroslav Provazník. Stupeň odbornej kvalifikácie: magister. Mesto: DAMU Praha, 2012. 68 s. Cieľom tejto práce je aplikovať rituál prechodu do dramaticko-výchovnej lekcie prostredníctvom rozprávky. Práca je rozdelená do šiestich kapitol. V nich sú vysvetlené základné pojmy ako rituál, prechodový rituál, ich jednotlivé časti, význam iniciačných rituálov pri hľadaní identity v období dospievania, spoločné znaky a väzby, ktoré poukazujú na súvislosť čarovných rozprávok a rituálov. Tieto sú potom aplikované na konkrétne rozprávkové príbehy a začlenené do procesu dramatickej výchovy v konkrétnych scenároch lekcií.
- Participační divadloDočkal, Viktor(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2008-01-08Diplomová práce se soustřeďuje na fenomén participačního divadla, divadla ve výchově. Hledá spojitost mezi světovým vývojem tohoto typu divadla a jeho promítáním do oblasti výchovy. Pojmenovává jednotlivé druhy divadla ve výchově.Důkladněji se věnuje vybraným předatavením divadla tohoto typu - Agentura Bořivoj, Divadlo Medvěd, Divadelní Sdružení Spolupospolu..Závěrečná část je pak věnována otázkám zaměřeným na současný stav tohoto typu divadla u nás. Součástí této práce jsou i 4 rozhovory - Jnana Pilátová, Hana Kasíová, Mirka Vydrová a Iveta Dřízhalová.
- Po stopách táborské synagogy. Využití židovské tematiky pro víkendový projektJiránková, Pavla(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2007-09-11Tato práce se zabývá využitím židovské tématiky pro potřeby víkendového dramatickovýchovného projektu. Téma Židů a židovství otevírá skrze regionální historii, což účastníkům umožňuje spojit si dané téma s prostředím, ve kterém žijí. Práce popisuje záznam projektu, realizovaného se skupinou táborských dětí, které mají minimální zkušenost s dramatickou výchovou. Cílem projektu je, přiblížit účastníkům život a osudy táborských Židů a seznámit je s židovskou kulturou prostřednictvím technik a metod dramatické výchovy. Součástí práce je tematický podklad, který je pro zpracování projektu nezbytný. Obsahuje popis židovských svátků šábes a chanuka, stručnou historii táborské židovské obce a táborské synagogy.
- Pohádky H.Ch.Andersena v dramatizacích českých dětských souborůTurková, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-05-28Práce se zabývá pohádkami Hanse Christiana Andersena, které byly zdramatizovány pro české dětské soubory. Autorka se věnuje analýze Andersenovy pohádkové tvorby, s ohledem na jeho vypravěčský styl a jeho přínos pro žánr autorské pohádky. Rozebírá pohádku Sviňáček z hlediska kvalit, které nabízí dětskému divadlu, a porovnává s ostatními dramatizovanými pohádkami. V druhé části rozebírá šest dramatizací pohádky Sviňáček, které byly inscenovány s dětskými soubory, a to především z hlediska způsobu převedení literárního vypravěče do divadelní podoby, jeho vlivu na kompozici a postavy inscenace. V jednotlivých scénářích sleduje, do jaké míry se autorkám podařilo zachovat žánr a styl předlohy a jaké měly případné posuny vliv na sdělení tématu příběhu.
- Proměna pohádkového motivu v různých kulturáchKohoutová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26Abstrakt: Tato práce se věnuje konkrétnímu pohádkovému motivu – narození atypického dítěte. Práce se žáky staršího školního věku v osmi lekcích umožnila zkoumat a porovnávat tento motiv z hlediska odlišných kultur – evropské, indické a vietnamské. Jedním z cílů projektu bylo zmapovat situaci, jaké povědomí mají žáci o tomto žánru. Na vybraném motivu žáci pracovali společně na čtyřech pohádkách. V teoretické části jsou shrnuty základní informace o historii a dělení pohádek. Tato část také zahrnuje kapitolu o možnostech dramatické výchovy a její využití v práci s literárním textem. Praktická část je věnována kazuistice skupiny, samotné realizaci, skutečnému průběhu lekcí a vyvozením závěrů. Pozornost je zaměřena především na vnímání tohoto motivu žáky a nahlížení na něj z různých úhlů pohledu. Tato práce sleduje i posun ve vnímání pohádky dětmi jako specifického žánru pro široké využití.
- Rakša: Skauting a otázky boje za svoboduKolářová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-01-13Bakalářská práce Rakša: Skauting a otázky boje za svobodu popisuje přípravu, průběh a zhodnocení výsledků stejnojmenného dramaticko-výchovného projektu, který byl realizován se dvěma skupinami skautů a skautek ve věku dvanáct až patnáct let převážně bez zkušenosti s dramatickou výchovou. Skupiny se lišily intenzitou přátelských vztahů. Jedna dlouhodobě existuje jako skautský oddíl. Druhá vznikla pouze pro potřeby projektu. Jako námět projektu jsem si zvolila životní příběh Dagmar Skálové, skautky a politické vězenkyně v době komunistického režimu, která byla později za své postoje a činy oceněna Řádem Tomáše Garrigua Masaryka. Tento námět jsem se pokusila zpracovat formou strukturovaného drama. Cílem této práce je skrze příběh otevřít téma boje za svobodu, učit se v rámci tématu posuzovat lidské jednání z různých úhlů pohledu a rozšířit povědomí účastníků o významu některých skautských ideálů. Práce se snaží hledat odpovědi na otázky, proč některé části projektu nefungovaly podle předpokladu.