Procházet podle oponent "MARUŠÁK, Radek"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 32
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autorské divadlo s dětmi a mládežíGréeová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-05-30Diplomová práce se zabývá autorskou inscenační tvorbou s dětmi a mládeží. Definuje, v čem je autorská tvorba pro kolektiv tvůrců přínosná, nahlíží ale zároveň i na její možná úskalí. Práce dochází k závěrům na základě popisů čtyř inscenačních procesů se dvěma skupinami studentů na základní umělecké škole. Díky získanému materiálu z praxe následně obecněji pojmenovává zásadní kroky, kterými je možné se inspirovat při tvorbě autorského divadelního tvaru s dospívajícími.
- Čínský mýtus Opičí král jako literární předloha pro práci v dramatické výchověŠvecová, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-07Tato diplomová práce hledá cestu propojení čínského mýtu Opičí král a dramatické výchovy. V první kapitole se dotkne některých aspektů problematiky využití literatury v dramatické výchově a hledá témata a možnosti mýtu jako literární předlohy napříč věkovými skupinami. Následující část je věnována mýtu, jeho historii a je směřována k mýtu čínskému s jeho specifiky a oblastmi, které úzce souvisí s mýtem o Opičím králi. Další kapitola popisuje a hodnotí projekt pro žáky třetích a čtvrtých ročníků středních škol, který usiloval o zprostředkování témat čínského mýtu Opičí král této věkové skupině metodami dramatické výchovy. Na základě studia mýtu i na základě praktické zkušenosti s projektem autorka vyvozuje, že mýtus Opičí král je vhodnou literární látkou pro dramatickou výchovu.
- Den, kdy se mi změnil životOplatková Rezková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-05-31Anotace Magisterská práce s názvem Den, kdy se mi změnil život, je výukovým programem pro žáky devátých tříd základní škol zaměřený na období Protektorátu Čechy a Morava. Prostřednictvím tohoto projektu se žáci seznámí s osudy čtyř dětí, jejichž životy významně ovlivnila druhá světová válka a holocaust. Jedná se o dějepisný projekt s využitím metod dramatické výchovy. Jeho možnou součástí je divadelní inscenace Anděl nepřišel?. V první části práce se zabývám teoretickými východisky včetně nabídky dramatických metod vhodných pro výuku dějepisu. V druhé části se věnuji popisu samotného projektu včetně scénáře a realizace na dvou základních školách. Cílem projektu je získávání a prohlubování dějepisných vědomostí a především vytvoření hlubšího vztahu žáků k tomuto tématu.
- Divadelní lektor v profesionálním divadleLišková, Kristina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-10Předložená diplomová práce se zabývá prací divadelního lektora v českém prostředí, představuje specifika i úskalí této profese a mapuje a popisuje příklady divadelních lektorů ve vybraných divadlech na území republiky. Teoretická část práce se zabývá proměnou funkce divadla a změnou role diváka. Dále se zabývá vztahem mezi výchovou a umění a možnostmi uměleckého lektorství, vymezením pojmu divadelní lektor a jeho možností práce. Praktická část se zabývá popisem vybraných konkrétních divadel a jejich edukačních aktivit. Na závěr je popsána autorčina praktická zkušenost v Divadle pod Palmovkou.
- Dramatická výchova jako samostatný vyučovací předmětBlahůšková, Marcela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-04Diplomová práce se věnuje problematice dramatické výchovy na druhém stupni základní školy. Cílem práce bylo jednak zmapování situace na brněnských základních školách, jednak specifikace faktorů, které v praxi umožňují úspěšné začlenění dramatické výchovy do výchovně vzdělávacího procesu na druhém stupni základní školy, a také hledání cesty, jak využívání potenciálu dramatické výchovy na druhém stupni základní školy rozšířit. Východiskem práce byl výzkum autorky na brněnských školách, data získaná z 83 škol jsou zpracována do sumářů a tabulek. Autorka zachycuje kromě číselných výstupů také zkušenosti pedagogů i ředitelů škol s výukou dramatické výchovy jako samostatného předmětu na 2. stupni i se vstupem dramatické výchovy do školy. Kromě přehledu faktorů, ovlivňujících úspěšnost zavádění i vyučování dramatické výchovy nabízí práce v závěru návrh rámcového plánu začlenění dramatické výchovy do života základní školy, vytvořený na základě informací, získaných z výzkumu i zkušeností autorky.
- Dramatická výchova ve výuce kanonických děl na střední školeŘezáčová, Bára Meda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Tato diplomová práce se zabývá možnostmi uplatnění metod dramatické výchovy ve výuce kanonických literárních děl v systému vzdělávání středoškolských maturitních oborů. Na základě vlastního výzkumu popularity konkrétních titulů českého literárního kánonu se autorka tomuto tématu rozhodla věnovat na konkrétních příkladech dvou nejméně oblíbených děl, a to Máje Karla Hynka Máchy a Babičky Boženy Němcové. V první části práce se autorka zabývá literárněteoretickým vymezením pojmu literárního kánonu, jeho pozicí a funkcí v daném systému vzdělávání. Na základě vlastních zkušeností z realizací lekcí, teoretické konfrontace cílů vzdělávání v oblasti literárního kánonu s principy dramatické výchovy autorka popisuje používané metody dramatické výchovy, jejich přínos pro výuku kanonické literatury a vymezuje také obecné hodnoty a principy jejich uplatňování při výuce literárního kánonu.
- Dramatické metody ve vyučování mediální výchovyStonová Prančlová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-05-31Diplomová práce zkoumá možnosti využití dramaticko výchovných metod ve vyučování témat mediální výchovy. Diplomová práce má dvě části. První část je teoreticky zaměřena na vymezení tří oblastí - médií, mediální a dramatické výchovy. Tato část práce tedy podrobněji nastiňuje, co jsou masová média, mediální komunikace, jaký je vliv médií. Vymezuje mediální výchovu jako průřezové téma a popisuje její tematické okruhy a obsah. Pojmenovává principy, metody a obsah dramatické výchovy a současně naznačuje, jakým způsobem je možné využít metod dramatické výchovy při výuce mediální výchovy a proč tak vůbec činit. Druhá část práce obsahuje scénáře a reflexe realizací programů věnovaných vybraným tématům mediální výchovy. Scénáře jsou doplněny o stručné vymezení mediální problematiky, které se daný program věnuje - objektivní a vyvážené zpravodajství, mediální stereotypy a reklama. Scénáře programů i reflexe realizací ověřují a hodnotí funkčnost využití konkrétních dramaticko výchovných metod ve vyučování témat mediální výchovy.
- Dramaticko-výchovná setkání v krajině bibleKochová, Teodora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-28Tato bakalářská práce zkoumá možnosti interpretace bible pomocí celostních dramaticko výchovných metod. Hlavních poznatků je dosaženo skrze realizaci projektu dvou celodenních biblicko dramatických dílen. V rámci těchto dílen skupiny adolescentů zkoumaly vybrané biblické úryvky pomocí celostních dramaticko výchovných metod a jiných kreativních technik práce s biblí. Dílny, které proběhly v rámci křesťanských katolických akcí pro mládež, se věnovaly tématům odpuštění a Duch svatý. Obě vycházely z úryvků textů Nového zákona v Českém ekumenickém překladu. V teoretickém úvodu práce je představena samotná bible a nastíněna problematika interpretace biblického textu – kdo může text interpretovat a jaká interpretace je ta „správná“. Následně práce odpovídá na otázku, co může bible nabídnout dramatické výchově a v čem je uplatňování celostních dramaticko výchovných metod při interpretaci bible přínosné a v čem naopak ošemetné. Práce dokazuje, že i člověk bez teologického vzdělání může za určitých podmínek vlastním rozumem objevovat v Písmu pravdy křesťanské víry a posvátný text bible si osobně interpretovat. Demonstruje, že využívání dramaticko-výchovných metod pro zkoumání Písma je pro adolescenty nejen atraktivní, ale i velmi obohacující a motivuje je se biblickým textem dále zabývat.
- Efektivní využití metod dramatické výchovy ve vlastivědném projektu o svaté Anežce a Václavovi I.Holáková, Sandra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26Tato bakalářská práce se zabývá efektivním využitím metod dramatické výchovy ve vlastivědném projektu o svaté Anežce a Václavovi I. Prozkoumává život a dobu Anežky Přemyslovny a Václava I., zkoumá jejich téma i odkaz. Její součástí je charakterizace kolektivu třídy, kde se projekt uskutečnil, a podrobný popis plánu projektu s evidencí realizace. Bakalářská práce je zaměřena na studium komunikačních i kognitivních jevů, jevů týkající se výuky dramatické výchovy a jevů týkající se realizátorky projektu. Tyto jevy jsou odhalovány systematickou analýzou realizace projektu, který je evidován na podkladě videozáznamu. Na jejich základě autorka vyvozuje pro sebe nové cíle, které by měly vést ke zkvalitnění jejích kompetencí v profesní dráze učitelky.
- Eva Machková a konstituování české moderní dramatické výchovyDemjanovičová, Soňa(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-04Eva Machková a konstituování české moderní dramatické výchovy Tato diplomová práce je dokumentem o významné osobnosti v oblasti české dramatické výchovy, Evě Machkové. Zaměřuje se především na činnost Evy Machkové v letech 1960 až 1990, kdy se konstituovala česká moderní dramatická výchova. Práce je rozčleněna na tři časová období, ve kterých je v kontextu vývoje české dramatické výchovy sledován přínos Evy Machkové coby redaktorky, teoretičky, organizátorky dětských národních divadelních přehlídek, dramaturgyně, autorky mnoha odborných publikací atd. Práce se podrobněji věnuje publikační a redaktorské činnosti Evy Machkové; v šedesátých až sedmdesátých letech se jednalo o vydávání odborného periodika Divadelní výchova, v sedmdesátých a osmdesátých letech o nemalý počet odborných publikací z různých oblastí dramatické výchovy.
- Hudební a filmová dílna o době covidovéRotterová, Šárka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-01-10Projekt pětidenního příměstského tábora s názvem Hudební a filmová dílna SVČ Trutnov si kladl za cíl probudit v dětech zájem o dění ve společnosti. Bakalářská práce popisuje specifické parametry projektu, cestu k tématu, organizační těžkosti a pokus o jejich řešení. Díky metodám a postupům dramatické výchovy si děti samy definovaly témata, která ovlivňovala jejich život v době poznamenané covidovou pandemií, jako je například potřeba komunikace s druhými lidmi a její kvalita, obavy ze zásahu do životního standardu, který dítě samo neovlivní a prozkoumání různých úhlů pohledu na tato témata. Zároveň jsme umožnili dětem vyjádřit se jako umělec pomocí filmového média a zažít výhody i úskalí týmové práce. Výstupem je společně vytvořený krátký film, koláž složená z hraných částí a animovaných sekvencí, ke kterému vedlo společné hledání tématu, nutné odlehčení výpovědi, tvorba fiktivního příběhu a zvukového podkresu scén.
- Inscenační proces představení COMENIUS VACUUM LAUTUS aneb Duševní očistecRajdl, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-27Bakalářská práce se zabývá inscenačním procesem představení COMENIUS VACUUM LAUTUS aneb Duševní očistec. Projekt se uskutečnil s devítičlennou skupinou žáků literárně dramatického oboru Základní umělecké školy Josefa Suka v Benešově. Tento proces obsahoval fáze: výběr námětu, sběr témat a motivů, improvizační cvičení na dané zadání, tvorba struktury díla, určování významů, sjednocování do určitého stylu, nácvik a fixace dramatického tvaru, příprava vystoupení, prezentace projektu, zúčastnění se soutěže základních uměleckých škol v kolektivním projevu, reflexe a úvahy o dalším směřování divadelního projektu. Inscenační proces probíhal v duchu dramatické výchovy, a tak při jeho tvorbě bylo dbáno na osobnostní a sociální rozvoj žáků. Žáci si tak nejenom osvojovali umělecko-divadelní postupy, ale rozvíjeli se všestranně. Při práci užívali kritické myšlení, spolupracovali s ostatními členy, vypořádávali se s přicházejícími překážkami a svou práci prezentovali veřejnosti. Aktivně se tak zapojili do místního kulturního dění. Tato práce podrobně popisuje celý vývoj projektu, analyzuje jednotlivé části a reflektuje, co pro danou skupinu práce na něm přinesla.
- Inspirace specifickými potřebami a zvyky školy pro tvorbu a realizaci dramaticko-výchovné dílnyHardtová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-28Cílem bakalářské práce bylo vytvořit a realizovat dramaticko-výchovnou dílnu, která by vycházela vstříc potřebám konkrétní školy a napomáhala v jejich naplnění. Součástí práce je záznam realizace této dílny, která byla vytvořena na základě specifických potřeb a zvyklostí na svobodné a demokratické ZŠ a SŠ Donum Felix. Dále je v práci popsán způsob zjišťování těchto potřeb a domluva se školou na formě a obsahu dílny. Zároveň práce seznamuje čtenáře s představou „dobré školy“ a s cíli, ke kterým dramatická výchova a vzdělání obecně směřuje. V neposlední řadě tento text obsahuje seznámení s divadelní improvizací, která se stala hlavním ohniskem dílny pro žáky střední školy.
- Jiná cesta k výuce literatury na gymnáziuSlepičková, Vendula(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-06Tato práce se pokouší pohlédnout na metody a techniky dramatické výchovy z pohledu gymnaziálního učitele předmětu Český jazyka a literatura. Úvod odpovídá na otázku Proč hledat jinou cestu k výuce literatury na gymnáziu. První kapitola pak hledá v současném systému (Rámcový vzdělávací program, státní maturita) možnosti uplatnění metod a technik dramatické výchovy v hodinách literatury. Další kapitola už je věnována teorii metod a technik dramatické výchovy, i toho, co je dále označováno jako větší výukové celky. Třetí kapitola obsahuje konkrétní návrhy, jak lze metody a techniky dramatické výchovy využít v praxi při vyučování literární výchově. Jedna podkapitola se věnuje znovu menším celkům, v druhé najdeme návrhy velkých výukových celků pro jednotlivé ročníky gymnázia vycházející z probírané literatury ? Othello, Maryša, Proces a Nesnesitelná lehkost bytí. V závěru práce hodnotí potenciál a upozorňuje na úskalí použití těchto metod v hodinách literatury.
- Literární předloha jako východisko pro dílnu v rámci příměstského táboraHart, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-01-16Tato bakalářská práce prozkoumává možnosti využití literární předlohy v dramatickovýchovném procesu v rámci příměstského tábora. Mapuje vznik konkrétní pětidenní dílny od výběru předlohy, přes plánování, až po samotnou realizaci a reflexi. Autor pracoval se skupinou dětí ve věku 9-13 let s různou vstupní úrovní zkušeností s dramatickou výchovou. Cílem bylo provést účastníky příběhem knihy Svěřte případ Kallovi od Astrid Lindgrenové a nabídnout jim skrz to možnost seznámit se s různými metodami a technikami dramatické výchovy a rozvíjet jejich dovednosti v oblasti divadla. Cílem bylo též případně najít potenciální účastníky celoročního kroužku dramatické výchovy. V první části práce jsou představeny výchozí podmínky pro tvorbu a realizaci projektu. Druhá část je věnovaná analýze předlohy. Následující dvě kapitoly popisují plán a realizaci projektu. Poslední část se zaměřuje na zhodnocení dosažených výsledků a jsou v ní předloženy návrhy na změny pro příští realizaci.
- Možnosti a úskalí metod a postupů dramatické výchovy ve firemním vzdělávání dospělýchHurych, Matyáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-28Tato bakalářská práce se zabývá využitím metod a technik dramatické výchovy v rámci firemního vzdělávání. V praktické části popisuje a hodnotí využití metod a technik dramatické výchovy v rámci firemních workshopů, které se týkaly přechodu na tyrkysovou formu řízení organizace.
- Možnosti využití divadelní masky při práci v dramatické výchově s dětmi nad 12 letFerklová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-09-12Tato magisterská práce se věnuje použití divadelní masky při práci s dětmi v dětském divadelním souboru. Práce se zaměřuje na smysl a funkci masky, specifika hraní s maskou a zásady používání masky při práci s dětmi. Dále se zabývá praktickým použitím divadelní masky a to konkrétně prací s larvální, charakterní a neutrální maskou. Práce také popisuje charakteristiku a specifika hraní s jednotlivými druhy masek a zaměřuje se na to, co jednotlivé masky nabízí dětem, co se tedy díky nim děti učí. Součástí kapitol je i metodický postup a konkrétní příklady cvičeních pro práci s maskou.
- Mravní výchova jako součást obsahu dramatické výchovyNěmecká, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Diplomová práce se věnuje problematice mravní výchovy v souvislosti s výchovou dramatickou. Zdůvodňuje, jakými způsoby a proč je výhodné začleňovat mravní výchovu do obsahu dramatické výchovy. Objasňuje efektivitu postupů dramatické výchovy ve vztahu k morálnímu vývoji. Dokládá kvality dramatické výchovy vzhledem k dosahování kompetencí požadovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V praktické části předkládá konkrétní návrh lekcí dramatické výchovy, které mají za cíl podporu morálního rozvoje dětí ve třetím až pátém ročníku základní školy.
- O princezně na klíčekVrabcová, Iveta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-27V této práci se zaměřuji na popis procesu vzniku inscenace s mládeží věkové kategorie 10 – 15 let. Proces vznikal v rámci setkávání se na hodinách literárně dramatické výchovy v DDM Libertin v České Lípě. Práce je zasvěcena popisu procesu vzniku inscenace, jejím úskalím a hledání divadelních prostředků pro práci s literární předlohou. V jednotlivých kapitolách se snažím prezentovat naši společnou práci od charakteristiky skupiny i jednotlivců, přes hledání příběhu a jeho témat až k výslednému produktu celé skupiny.
- Po stopách Raye BradburyhoHlaváčková, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-27Cílem této práce je vytvořit pětidenní dílnu v rámci příměstského tábora v Domě dětí a mládeže, která bude inspirována osobností Raye Bradburyho a jeho povídkami Raketa, Step a Burácení hromu ze sbírky Kaleidoskop. V rámci dílny bude věkově rozmanitá skupina dětí nejen seznámena s osobností a příběhy Raye Bradburyho, ale také vůbec poprvé seznámena s metodami a technikami dramatické výchovy. Cílem práce je ověřit, jakým způsobem budou účastníci na nové metody reagovat, zda dojde během pěti dní k posunu v oblasti jejich projevu, schopnosti přistoupit na hru v roli, schopnosti improvizace atd. Práce je rozdělena na tři části. V první, teoretické části se věnuji osobnosti autora a rozboru předlohy, ze které dílna vychází, a také skupině, která se dílny zúčastnila. Druhá část detailně popisuje obsah dílny, její jednotlivé části, cíle a obsažené metody. Třetí část obsahuje celkové zhodnocení projektu, jak byly naplněny jednotlivé cíle, co by bylo po nabyté zkušenosti možné vylepšit atd.