Procházet podle oponent "MRÁZKOVÁ, Giedre"
Nyní se zobrazuje 1 - 6 z 6
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Cembalové skladby pro dva hráče do 1. poloviny 18. stoletíKrupková, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato práce se zaměřuje na cembalový repertoár pro dva hráče, tedy skladby hrané na jednom, či na dvou nástrojích, a to bez doprovodu dalších nástrojů. Období vzniku těchto skladeb je vymezeno od 16. století do první poloviny 18. století. První kapitola se zabývá obecným vývojem forem klávesového repertoáru od renesance po baroko, které souvisejí s repertoárem pro dva hráče Druhá kapitola je věnována jednotlivým zemím, tedy tomu, jakým hudebním stylem a formami se každá země vyznačovala. Kapitola třetí je zaměřena na konkrétní skladby pro dva hráče, ve které jsou jednotlivé kompozice podrobně pojednány z hlediska jejich forem a stylu. Poslední kapitola čtvrtá přináší stručný přehled repertoáru pro dva hráče, která může posloužit jako pomůcka pro ty, kteří tento repertoár vyhledávají.
- Japonská cembalová škola CLAVIS od Naoyi OtsukyKono, Shoko(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-07ABSTRAKT Cílem mé bakalářské práce je představit japonskou cembalovou školu Clavis od Naoyi Otsuky v porovnání s jinými didaktickými materiály. Zároveň uvádím kontext jejího vzniku související se vztahem Japonců ke klasické hudbě i systémem japonského hudebního vzdělávání. Práce se bude skládat ze šesti částí. Jsou jimi úvod, životopis autora, představení školy, srovnání s jinými materiály, systém japonského hudebního vzdělávání a závěr.
- Rain Dreaming Toru TakemitsuSakuma, Shoko(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Cílem mé diplomové práce je představit skladbu Rain Dreaming od Toru Takemitsua, japonské dějiny hudby, historii cembala v Japonsku, cembalové skladby od japonských autorů, charakter skladby Rain Dreaming a analýzu skladby. Práce se bude skládat z pěti kapitol a je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. V teoritické části bude představen skladatelův životopis, filozofie, dílo, dějiny japonské hudby, vztah cembala a Japonska, japonští skladatelé a jejích cembalová díla a v praktické části bude analýza skladby Rain Dreaming.
- Rozdílná úloha korepetitora a hráče bassa continuaŘíhová, Alina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-05Abstrakt Ve své bakalářské práci se zabývám otázkou vývoje role hráče na klávesové nástroje z hlediska doprovodní funkce. Cílem mé bakalářské práce je aplikace historicky poučené interpretace skladeb 17. a 18. století při doprovodu na klavír. Při rozboru tématu jsem se opírala o prameny techniky hry na historické klávesové nástroje, zásadní pravidla interpretace a realizaci bassa continua barokních skladeb. Vymezují úlohy korepetitora a zmiňuji problematiku editorských vydání generálbasu. Práce obsahuje úvod, přehled vývoje role hráče na klávesové nástroje, problematiku dnešního vzdělání korepetitorů. V praktické části se zabývám otázkami interpretace a uvádím základní pravidla realizaci doprovodu skladeb 17. a 18. století na klavír.
- Různé aspekty generálbasové praxe ve světle historických a moderních pramenůSkalická, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Generálbas je určitý systém zápisu a realizace doprovodné harmonie, který je charakteristický pro dobu 17. a 18. století. Systém byl určen především pro klávesové nástroje, jako jsou cembalo, varhany a další harmonické klávesové nástroje. Hra generálbasu se využívala v komorní a orchestrální hudbě. Generálbas prošel během dvou staletí značným vývojem. První teoretické zmínky se vyskytují přibližně od roku 1600 a informují nás o prvních generálbasových technikách z doby, kdy doznívaly renesanční motetové techniky a postupně přicházela barokní technika improvizace a polyfonnie. První doložení instrukce máme od Lodovica Viadany v traktátu Cento concerti ecclesiastici z roku 1602. Centrum vývoje generálbasu se postupně z Itálie rozšířilo do Německa a Francie. V každé zemi probíhal samostatný vývoj, který měl svá specifika a své důležité teoretické zdroje. Jednotlivé styly realizace se však i přes určitou izolovanost vzájemně ovlivňovaly a inspirovaly. Mezi významné zdroje italského stylu patří například Francesca Gaspariniho, Georga Muffata a Francesca Geminianiho. Francouzský styl zastupují Jean-Henri d´Anglebert, François Dandrieu, Michel de St. Lambert. Německý pak Johann Mattheson, Johann David Heinichen a Johann Sebastian Bach. V současné době se znovu setkáváme se studiem historických generálbasových pramenů a s určitou badatelskou činností vznikají také generálbasové učebnice nové. V České Republice jsou dostupné v českém překladu dvě publikace, a to Jespera Bøje Christensena a Barbary Marie Willi. Oba tito autoři čerpají ve své práci z historických pedagogických systémů a pravidel. Ve Francii vznikla v roce 2001 učebnice Michela Laizé, který přináší svůj vlastní metodický plán.
- Význam harmonického myšlení ve výuce cembalové hry na ZUŠMoravcová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Bakalářská práce se zabývá významem harmonie při výuce cembala na základních uměleckých školách. Zaměřuje se na rozvoj harmonického myšlení a slyšení u cembala. Ukazuje praktické ukázky harmonie na Malých preludiích od Johanna Sebastiana Bacha. Dále uvádí cembalové školy, které se zabývají harmonií. Práce zmiňuje i generálbas a jeho význam v cembalové výuce. Na závěr představuje cvičení, která pomohou ke zlepšení vnímání a cítění harmonie.