Procházet podle oponent "PŠENIČKA, Martin"
Nyní se zobrazuje 1 - 6 z 6
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Co je to divadloNeznal, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-26Dizertační práce Víta Neznala nejprve vymezuje divadlo jako specifickou mediální oblast. Takové pojetí je podle autora umožněno návazností na tradici české teorie divadla (nezáznamová povaha jako systémový rys média, syntetický základ, nesubstanční pojetí díla, herectví jako řídící umění, totální trojrozměrná zpětnovazební komunikace, která má zásadní důsledky pro specifickou povahu divadelního herectví, a aktivní pozice diváka). Na tomto podkladě Neznal následně vysvětluje, proč v divadelní teorii neexistuje opodstatnění rušit dichotomii ve vztahu umění - skutečnost. Vychází přitom z předpokladu, že divadlo je sice zakořeněné v životě, nicméně mediálně je z něj současně automaticky a nezvratně vytržené. Proto je z hlediska teorie divadla rozdíl mezi tím, když „život” v intenzifikované podobě vstupuje na jeviště a tvoří podstatu výrazového projevu (intenzifikace „života” tvoří základ vyjadřovacích prostředků a je tak „zezáměrněná”) a mezi jeho integrací s ostatními pilíři, které tvoří konstitutivní základ divadelního aktu jako takového na vysloveně mediální úrovni (umělé prostupované „životem”).
- Habilitační řízení RNDr. Mgr. Alice Koubové, Ph.D. et Ph.D.Koubová, Alice(2020)Datum obhajoby: 2020-03-11
- Pervazivnost v uměních živé interakceBrychta, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-03Cílem práce je nabídnout uplatnění konceptu pervazivity pro oblast umění živé interakce. První kapitola představuje koncept, jak byl formulován v prostředí herních studií, především badateli sdruženými kolem tamperské školy. K tomuto účelu využívá terminologický aparát pocházející především ze sociálních věd. Druhá kapitola nastiňuje vztah hry a divadla, odvozuje společné i odlišné aspekty těchto jevů a díky nim poté adaptuje model pervazivity pro oblast divadelního umění. Třetí kapitola nabízí možné podoby aplikace modelu na třech případech přístupu díla ke každodennosti: skrze akcentaci, fabrikaci a konstrukci. Závěr poté shrnuje možné podoby pervazivních aspektů uplatněných ve zkoumaných dílech.
- Odebráno
- Practice As Research: The Analysis of a Linguistic Aspect of Theatre Through Acting WorkshopsZinková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-17Many studies have been carried out on understanding the complexity of languages and language acquisition. Recently, the Embodied Language Theory, a subfield of Cognitive Linguistics, has come to prominence in linguistic research. This theory connects body and mind and demonstrates through neuroscientific research the embodiment of languages and meanings. The Embodied Theory has also found its place in arts research, working on the same premises of body-mind connections, but also on the embodied connection between performer and audience. However, the field of embodied arts and languages remains significantly unexplored. This research focuses on studying what might affect the performance of bilingual actors and actors performing in second languages, aiming to better understand the role of languages. For my thesis, I gathered data through practice as research in the form of acting workshops and analysed them using interpretative phenomenological analysis. The goal was to examine the position of language in the performer, categorize the data into group phenomena, and draft a pedagogical approach that would enable second language and bilingual actors to achieve higher levels of performance authenticity. As part of practice as research, I included my personal reflections in the findings as well. The findings indicate that bilingual actors from Malta make choices based on habitual preferences that may be also connected to Maltas colonial history, in contrast to second language actors, whose second language appears disembodied, and thus disconnected from emotions. The phenomena that emerged also highlighted that both groups of performers and their linguistic bases are influenced by their past and current environments. Finally, linguistic awareness in artistic work represented a new approach for both groups to achieve higher authenticity in acting and in case of second language actors to potentially connect their second languages with emotions.
- Vzdušná akrobacie jako východisko tvorby v cirkusovém uměníBrtnická, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-11-14Práce analyzuje proces tvorby inscenace současného cirkusu z pohledu vzájemných souvislosí obsahu a formy. Forma, v tomto případě akrobatický pohyb na visuté hrazdě, je výchozím bodem uměleckého výzkumu. Byla provedena řada popsaných cvičení, které byly zaměřeny na hledání nových choreografických možností vzdušné akrobacie. Tato cvičení přinesla několik zajímavých pohybových motivů. Na nich je následně postavena dramaturgie inscenace. Ta se během procesu dále setkává s japonskou estetikou, která vytváří platformu celého díla. Součástí práce je výsledný scénář s dramaturgicko-režijní koncepcí.