Procházet podle oponent "ULLRICHOVÁ, Daria"
Nyní se zobrazuje 1 - 9 z 9
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza a interpretaceHliněnská, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Bakalářská práce s názvem Analýza a interpretace zkoumá tyto pojmy z hlediska praxe současné interpretační činohry, a to jak samostatně, tak ve vzájemném vztahu. Práce se věnuje nejen procesu transformace literární předlohy (dramatického textu) do scénické podoby, ale také roli a vzájemnému vztahu režie a dramaturgie v rámci tvorby. Autorka za pomoci získaných teoretických znalostí reflektuje vlastní zkušenosti s přípravou inscenací v rámci studia oboru režie-dramaturgie činoherního divadla. Ze zvoleného hlediska budou zkoumány dvě inscenace, na kterých se autorka podílela jako dramaturg a jedna, kde plnila roli dramaturgie a režie zároveň, aby bylo možné vyvodit obecný závěr vzhledem ke zvolenému tématu práce.
- Divadelní dramaturgie a její podobyStudená, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-01-06Práce se zabývá divadelní dramaturgií a jejími podobami. Autorka téma zkoumá na základě dvou divadelních projektů, ve kterých působila jako dramaturg. Jedná se o absolventskou činoherní inscenaci Přelet nad kukaččím hnízdem a imerzivní projekt My se neznáme. Zabývá se jednotlivými aspekty práce dramaturga a dokládá je příklady z projektů. U inscenace Přelet nad kukaččím hnízdem se zaměřuje především na výběr předlohy pro scénické zpracování. U projektu My se neznáme autorka popisuje jeho specifickou divadelní formu a pozici dramaturga při zkoušení takové inscenace.
- Dramatický svět T. WilliamseKosová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-16Teoretickým základem této práce je portrét osobnosti Tennessee Williamse a jeho autorský podíl na vytvoření svébytného dramatického světa. Zkoumá širší souvislosti jeho života a díla. Praktická část práce reflektuje bakalářskou inscenaci Tennessee blues z dramaturgického hlediska. Zahrnuje analýzu použitých dramatických textů - Dům na zbourání, 27 vagónů bavlny a Mluv ke mně jako déšť, a já budu naslouchat. Popisuje koncept inscenace, interpretační východiska scénické montáže a dramaturgickou úpravu jednotlivých her.
- JAZYK A SKUTEČNOST V ČESKÉM VENKOVSKÉM REALISTICKÉM DRAMATU MRŠTÍKOVÉ - PREISSOVÁ - JIRÁSEKHančilová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-17Práce se zabývá vztahem umělecky stylizovaného jazyka dramat českého vesnického realismu a realismu jako směru, který se snaží co nejvíce přiblížit skutečnosti, tedy směru, který by měl být stylizaci vzdálený. V první části se tato problematika rozebírá na historickém pozadí vzniku her. Zabývá se soudobými uměleckými teoriemi realismu a naturalismu. Autorka zároveň analyzuje hry zvolených dramatiků. Pojednává o střetu formy a obsahu, rozebírá tematické podobnosti jednotlivých her, na základě kterých vznikala montáž textů pro klauzury. V druhé části potom reflektuje vznik inscenace Maryšo! Evo! Dom!, především popisem procesu vzniku textové montáže a následné jevištní realizace
- Kafkův Proces a jeho inscenační možnostiStudená, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-27Práce se zabývá Kafkovým románem Proces a možnostmi jeho jevištního ztvárnění. Nejprve se autorka soustředí na Franze Kafku jako spisovatele a jeho život. Následně zkoumá román Proces po teoretické stránce a snaží se popsat jeho divadelní potenciál. V další části práce se autorka věnuje porovnání dramatizací Jana Grossmana a Evalda Schorma. Praktickým výstupem této práce je text určený k jevištnímu zpracování, který vychází z adaptací Jana Grossmana a Evalda Schorma. V další části práce se proto autorka věnuje procesu vzniku tohoto textu určeného pro klauzurní inscenaci.
- Mezi autorstvím a režií, dramatizace versus autorská úpravaLoužný, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-19Diplomová práce Tomáše Loužného si klade za cíl analýzu různých přístupů k textu a k vyprávění příběhu. Zároveň mapuje inscenační východiska školní i mimoškolní režijní práce. Autor se pohybuje mezi dvěma póly autorství, mezi autorstvím režijní interpretace a autorstvím inscenovaného textu nebo jeho úpravy. První část práce nahlíží na úpravu textové předlohy z různých hledisek a představuje tak několik teoretických premis, o které se následně celá práce opírá. Druhá část se pak s ohledem na téma diplomové práce zabývá dvěma inscenacemi. První z nich je absolventská režie dramatizace románu Egona Hostovského Cizinec hledá byt, a druhá je režie hry Jeana-Luca Lagarce Jenom konec světa. Ve zkratce se autor také dotýká samotného zkoušení, převážně však těch jeho částí, které zpětně ovlivnili úpravu textu. Na závěr také uzavírá úvahu, která je přítomná v celé práci: jaký je rozdíl mezi plnohodnotnou a originální interpretací a adaptací?
- Od vyprávění k divadlu a zpět aneb Prvky a principy epického divadlaVerecká, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-18Práce se v první části zabývá fenoménem epického divadla tak, jak tento termín chápe a rozvíjí ve svých textech Bertolt Brecht. Text se snaží zachytit podstatu toho, jak jednotlivé prvky a principy epického divadla ovlivňovaly vyznění divadelních produkcí a jakým způsobem se skrze ně proměňoval způsob divadelní narace. Práce se dotýká také toho, jak je skrze divadlo možné manipulovat s divákem. V druhé části text reflektuje dosavadní autorskou zkušenost Terezy Verecké a souborně se zabývá jejími dramatickými texty. Snaží se pojmenovat nešvary těchto textů i úskalí, na něž Tereza Verecká při své tvorbě naráží. Následně se snaží najít možná řešení těchto překážek právě skrze některé z postupů epického divadla.
- Ruské "nové drama"Magdová, Marcela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-26Práce se zabývá současným ruskojazyčným psaním pro divadlo, přesněji jeho nejsilnější a také mimo domácí půdu nejznámější výsečí tzv. hnutím „nové drama“. Problematizuje použití samotného termínu. Nastiňuje historický vývoj ruského divadla a zejména dramatu posledních více než pětadvaceti let a s tím související události rozpadu SSSR a změnu společenského paradigmatu. Popisuje vznik fenoménu „nové drama“, představuje jména, instituce, obecné tendence i jeho typologii. V další části se práce zaměřuje na tvorbu čtyř vybraných autorů hnutí: Olju Muchinu, Ivana Vyrypajeva, Michaila Durněnkova a Jaroslavu Pulinovič, jejichž díla zevrubně analyzuje. Rozobr díla čtyř zvolených autorů i kontext jeho vzniku potvrzuje počáteční tezi o postupném sbližování původního subkulturního jevu s mainstreamem. V závěru se práce snaží pojmenovat okolnosti, které vedly ke změně autorských strategií a tedy obecně k proměně subkultury v mainstream.
- Svár svobody a odpovědnosti v dramatech J.P. SartraGabašová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-27Práce je rozdělena na dvě části. V první se autorka zabývá existencialistickou filozofii Jean-Paul Sartra a zkoumá, jakým způsobem se filozofie tohoto myslitele, literáta a dramatika projevuje v jeho dramatických dílech. Práce se snaží poznávat fenomény „svoboda“ a „odpovědnost“ a ústřední motivy v dramatickém díle Jean-Paul Sartra. Druhá část práce se soustředí na jednoaktovku S vyloučením veřejnosti a autorčiny osobní zkušenosti při tvorbě bakalářské inscenace, a její reflexi, v souvislosti s teoretickými poznatky.