Procházet podle oponent "ULRYCHOVÁ, Irina"
Nyní se zobrazuje 1 - 16 z 16
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autenticita dětského jevištního projevuJurkasová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-02Diplomová práce se věnuje tématu autenticity jako cíli inscenačního procesu s dětmi a mládeží. V první části teoreticky popisuji, čím je inscenační tvorba s dětmi a mládeží specifická a které prvky mají vliv na scénickou autenticitu žáků. V druhé části začíná samotný výzkum, popis přípravy představení hraného žáky literárně-dramatického oboru a následného dotazování se diváků, hráčů a vybraných učitelek z oboru dramatické výchovy. Snažila jsem se zachytit moment, kdy jednající osoba před vámi vyjeví celou svou tvůrčí energii a téma prolíná všemi částmi práce. Hledám předpoklady a podmínky, které musím vytvořit k tomu, aby jevištní autenticita mohla nastat. Dívám se na ni z mnoha různých pohledů, které následně komparuji.
- Dílo Josteina Gaardera amožnosti jeho využití v dramatické výchověKorbelová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-08Diplomová práce je zaměřena na tvorbu současného norského autora Josteina Gaardera a na možnosti, které může jeho dílo přinést pro interní práci v dramatické výchově. Nabízí přehled společných rysů, témat, motivů a kompozičních principů, kterými se jeho tvorba vyznačuje, a nastiňuje možná úskalí divadelní a dramatické práce s jeho knihami. Podrobně se pak věnuje knihám Haló! Je tu někdo?, Jako v zrcadle, jen v hádance a Dívka s pomeranči, u kterých předkládá možná témata použitelná pro interní lekce dramatické výchovy. Na základě nalezených témat, jsou pak přílohou práce ukázky praktických lekcí, inspirovaných konkrétní knihou, připravených pro vybranou skupinu a reflexe z jejich průběhu.
- Kooperace v dramatické výchověMoravec, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Tato diplomová práce se zabývá problémem kooperace v dramatické výchově. Teoretická část obsahuje charakteristiku kooperace, podmínky její účinnosti, principy, metody a techniky kooperativního učení, kooperativní dovednosti a řízení v kooperativním vyučování a je završena kontextem dramatické výchovy a rolové hry. Ve výzkumné části se věnuji popisu a interpretaci dramaticko-výchovného programu pro utváření kooperativního chování a jednání dětí středního školního věku. Vycházel jsem z realizace celkem dvanácti dílen a ze společné práce na divadelní inscenaci ?Kráska a Netvor?.
- Literární předloha jako cesta k tématu nesvobodyMachková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-02Bakalářská práce pojednává o tvorbě a realizaci baklalářského projektu v podobě dvoudenní dílny dramatické výchovy pro žáky druhého stupně základní školy. Tato dílna byla vytvořena na základě dvou knih Petra Síse Tibet: Tajemství červené krabičky a Zeď: jak jsem vyrůstal za železnou oponou, jejím tématem je okupace a nesvobodný život v totalitním režimu. V úvodních kapitolách jsou popsány předlohy a jejich možnosti pro dramatickou výchovu. Následuje zpráva o dvou realizacích bakalářského projektu. V závěrečné kapitlole je pak uvedena struktura dvoudenní dílny, která byla vytvořena na základě popsaných realizací. Do příloh jsou zařazeny materiály, s nimiž se během dílny pracuje. Dále pak struktury, podle nichž probíhaly popisované realizace a úryvky z písemných reflexí účastníků.
- Nabúravanie rodových stereotypou štrukturovanou drámouKořínková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-02Abstrakt Bakalárska práca popisuje tvorbou a realizáciou bakalárskeho projektu v podobe ôsmych lekcií štruktúrovanej dramatickej hry. Tieto lekcie vznikli na základe mýtu o tulenej žene Fiony Maclead: Vítr a vlny a Clarissi Pinkoly Estét: Ženy, které běhaly s vlky. Tieto dve verzie jednej legendy sú kombinované s úryvkami z drámy škótskej dramatičky Sue Glower: Tulenia žena. Lekcie boli špeciálne vystavané pre 2. a 3. spojený ročník II. stupňa LDO ZUŠ Jozefa Kresánka v Bratislave. Cez fiktívny príbeh tulenej ženy Rony sa účastníčkam lekcií sprostredkovali témy : sloboda, tehotenstvo, rodičovstvo, konflikt, rozhodnutie. Práca predovšetkým ponúka možnosť náhľadu na tieto témy. Skúma ako sa dá štruktúrovaná dramatická hra využiť pri snahe o prihliadaní na rodovú problematiku.
- Poezie Josefa Bruknera pro děti a její inspirace pro dramatickou výchovuŠimánková, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-05-27Tato práce se věnuje poezii Josefa Bruknera určené dětem. První část zkoumá Bruknerovu poezii z hlediska použitých básnických prostředků, obsažených motivů, práce s rytmem a rýmem s ohledem na možnosti využití. Druhá část nabízí praktické využití poezie Josefa Bruknera pro děti v hodinách dramatické výchovy. Tato část obsahuje návrhy možných lekcí, které obsahují příklady, jak lze s poezií pracovat ve vybraných oblastech, kterými jsou: rozvoj kultury řeči, poznávání básnických prostředků, rozkrývání výtvarného uměleckého díla, rozvoj kreativity a fantazie, rozvoj herních a hereckých dovedností. Tato práce sleduje možnosti využití poezie Josefa Bruknera v interní práci v hodinách dramatické výchově a to i s ohledem na cestu k jevištnímu tvaru.
- Reflexe v dramatické výchověNavrátilová, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-05-28Předložená diplomová práce mapuje a rozšiřuje poznatky o reflexi v dramatické výchově a poskytuje tak teoretický základ pro vědomou práci s tímto pedagogickým nástrojem, který učební proces zefektivňuje a dává mu přesah. V jednotlivých kapitolách je popsáno, co se skrývá za pojmem reflexe, co pedagogovi dramatické výchovy a účastníkům lekce nabízí, jaký má v lekci význam, co je možné reflektovat, jak a kdy lze reflektovat, jakou roli hraje v reflexi otázka a čemu je nutné reflexi přizpůsobovat. Součástí práce je také analýza reflektivní složky pěti vybraných lekcí dramatické výchovy, která nabízí cestu k tomu, jak lze k rozboru reflexe přistupovat, a zároveň ověřuje a obohacuje dosud získané poznatky.
- Řešení agresivity žáků I. stupně ZŠ prostřednictvím pohádky a metod dramatické výchovyŠebesta, Jakub(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-06Má diplomová práce se zabývá využitím pohádky a metod dramatické výchovy při zvládání agresivity dětí I. stupně ZŠ. V teoretické části se pokouším charakterizovat tyto fenomény: agrese, agresivita, pohádka, hra v roli a improvizace. V praktické části diplomové práce se zabývám uskutečněným projektem, který se opírá o metody dramatické výchovy. Jeho součástí jsou scénáře lekcí a jejich zhodnocení.
- Současná česká próza s dětským hrdinou jako předloha pro divadlo hrané dětmiŠimůnek, Antonín(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01Práce se snaží zmapovat současnou českou produkci v oblasti prózy s dětským hrdinou s ohledem na to, co jednotlivá díla nabízejí jako předlohy pro divadlo hrané dětmi. Zaměřuje se přitom na prózy psychologického ladění, které vycházejí z aktuální reality. Za současná považuje díla, která vyšla po roce 1989. První část práce pojednává o próze s dětským hrdinou z pohledu literární teorie a mapuje vývoj žánru v posledních dvaceti letech. Druhá, nejrozsáhlejší část, rozebírá konkrétní díla s ohledem na to, jaká témata, jaké situace a jaké typy postav nabízejí. Třetí část se zabývá přenosem prózy s dětským hrdinou na jeviště. Soustředí se přitom na otázky, které souvisí s problematikou divadla hraného dětmi. Pozornost věnuje zejména způsobům ztvárnění dětského hrdiny.
- Současné francouzské divadelní texty pro děti a mládežCoufalová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Cílem práce je představit současné francouzské divadelní texty pro děti a mládež, jako nástroj k porozumění sobě, druhým a světu. Ambicí práce není komparovat, či hodnotit francouzský přístup k divadelnímu umění ve výchově s českým, spíše popsat a ukázat, jak tento ve Francii funguje. Díky divadelnímu textu, který je nezbytnou součástí mozaiky spolupráce mnoha různých aspektů, můžeme nahlédnout do skoro až organického propojení divadel, nakladatelství a škol, přičemž nám tyto instituce spojuje společný jmenovatel, a to dítě. Proto se ve své práci věnujeme jak historii divadel pro děti a mladé publikum, tak vzniku prvních edic divadelních her zaměřených na dětského diváka. Dále analyzujeme vybraná díla a zamýšlíme se nad příklady možné práce s dětmi ve školách. Pro lepší vykreslení situace uvádíme rovněž i příklad spolupráce umělce a učitele na základní škole v Saintry sur Seine, kteří společně s dětmi připravovali představení jednoho ze současných textů. V závěru se zamýšlíme nad proběhlou debatou o divadle pro děti a mladé publikum v České republice a ve Francii, která se uskutečnila v rámci prvního ročníku festivalu francouzského divadla v Praze.
- Strukturované drama BranSvobodová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-04Ve své bakalářské práci se pokusím zachytit plánování, realizaci a zpětnou reflexi dvou proběhlých dvoudenních dílen strukturovaného dramatu s názvem Bran. Realizovala jsem je se dvěma odlišnými skupinami. Mám v úmyslu pojednat o aspektech prvotní práce s literaturou, výstavbě aktivit a cvičení na základě předem stanovených cílů, průběhu jakožto dynamického procesu i vyvození určitých důsledků a závěrů z dané realizace. Dále se chci zaměřit na porovnání obou lekcí, neboť mezi věkovým průměrem obou skupin je přesně deset let. Aritmetický průměr věků hráčů z mladší skupiny je 13,5 roku, ze straší 23,5.
- Svět Astrid Lindgrenové v kontextu dramatické výchovyVitingerová, Pavla(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-08Diplomová práce zkoumá tvorbu Astrid Lindgrenové z hlediska témat, která mohou nalézt uplatnění v dramatické výchově. První kapitola pojednává o inspiračních zdrojích, které Lindgrenovou nasměrovaly k volbě konkrétních témat její tvorby. Druhá, nejrozsáhlejší kapitola rozčleňuje tvorbu Lindgrenové do tematických okruhů, na jejichž základě jsou formulovány jednotlivé subkapitoly. Každá subkapitola pak předkládá tematická východiska a jejich možné rozvíjení v rámci dramatické výchovy. Třetí kapitola je věnována vztahu Astrid Lindgrenové k dětskému divadlu a jejím dramatickým textům pro děti a mládež. Cílem práce je poskytnout učitelům dramatické výchovy orientaci v díle Astrid Lindgrenové a nabídnout náhled na možnosti rozvinutí daných témat v dramatické výchově.
- Výuka dramatické výchovy v rámci tematic kých celků ve 2. ročníku na střední pedagogické školeTurčanová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-05Anotace: Diplomová práce se zabývá zkoumáním funkčnosti výuky povinného předmětu Dramatická výchova na střední pedagogické škole, hledáním postupů, které by zajistily smysluplnost výuky pro studenty samotné, ale také pro jejich budoucí profesní praxi. Hledáme další možnosti ve výuce dramatické výchovy v rámci tematických celků, pokoušíme se nastínit systém práce v rámci projektové výuky. Seznamujeme s možnostmi didaktické transformace, metodickou přípravou pro vedení skupiny v rámci dramatické výchovy. Teoretickou část tvoří souhrn teoretických principů tematické a projektové výuky, teoretické předpoklady úspěšné didaktické transformace. Praktickou část tvoří výzkumné šetření zaměřené na zjišťování přístupu studentů k plánování lekcí dramatické výchovy.
- Využití dramatické výchovy ve výuce občanské výchovy na 2. stupni ZŠŠkrétová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-04Práce se zabývá konkrétními možnostmi využití dramatické výchovy jako metody výuky předmětu občanská výchova na druhém stupni základní školy. Nejprve popisuje dnešní podobu tohoto vyučovacího předmětu, stručně seznamuje s metodami a technikami DV, jakož i s jinými efektivními formami vyučování využitelnými ve výuce OV a v praktické části předkládá přehled témat OV vhodných pro zpracování metodami DV a několik podrobně popsaných lekcí.
- Využití postupů storytellingu v přípravě inscenace se středoškolským souboremKáňová, Žaneta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-02Bakalářská práce Využití postupů storytellingu v přípravě inscenace se středoškolským souborem pojednává o tvůrčím bakalářském projektu, jehož záměrem se stala tvorba inscenace se středoškolským souborem využívající základních prvků storytellingu: vypravěče, příběhu a komunikace s divákem. Součástí této práce je pokus o vymezení hranic této umělecké formy.
- Žánr fantasy jako východisko pro lekce dramatické výchovyZelená, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-08Tato diplomová práce se zabývá žánrem fantasy a možnostmi jeho využití v dramatické výchově, konkrétně v samostatných lekcích určených pro interní práci skupiny. Východiskem pro tvorbu lekcí se stala tři díla: Hobit, aneb Cesta tam a zase zpátky (J. R. R. Tolkien), Harry Potter (J. K. Rowlingová) a Hvězdný prach (N. Gaiman). Dramatické lekce jsou odstupňovány podle věku účastníků, náročnosti dramatických metod a technik a propojenosti s příběhem jednotlivých děl. Jsou vytvořeny s různými cíli, především z oboru dramatické a osobnostně-sociální výchovy a také z výchovy literární. Realizovány byly v několika skupinách žáků prvního i druhého stupně základní školy a jejich výstupem jsou podrobné písemné reflexe.