Procházet podle oponent "VALENTA, Josef"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 26
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 100 let Junáka v Kutné HořeJeřábková, Johana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-27Pro skauting a organizaci Junák byla v České republice druhá polovina 20. století velmi turbulentním obdobím. Mladá zájmová organizace byla komunistickým (či nacistickým) režimem několikrát zakázána a znovu povolena. Jestliže chtěli skauti a skautky pokračovat v činnosti s mládeží, museli se přesouvat do jiných, snáze ovladatelných spolků – například turistických oddílů nebo pionýrů. Hlavní náplní této bakalářské práce je popis vzniku, realizace a zhodnocení třídenní dílny, která se právě historií skautingu ve 20. století zabývala, a to s důrazem na historii Junáka v Kutné Hoře, odkud autorka této práce pochází. Jelikož je téma historie skautingu často opomíjené, bylo cílem dílny seznámit účastnice ve věku 14-19 let s historií skrze dramaticko-výchovné metody a techniky – poskytnout jim jiný náhled na tuto problematiku a ukázat cestu, jak tato témata vnášet mezi mladé skauty a skautky. V teoretické části popisuje práce historii skautingu jak světového, tak českého. Mimo to nabízí popis technik a metod dramatické výchovy, které byly v dílně využity. Po charakteristice skupiny, která se dílny zúčastnila, už následuje samotný popis her a aktivit dílny, což je hlavním výstupem této práce. Název bakalářské práce je „100 let Junáka v Kutné Hoře“, protože měl být projekt zařazený do plánovaných oslav století skautingu v Kutné Hoře. Kvůli pandemii covidu-19 se však oslavy neuskutečnily.
- Alan TuringKubíček, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-04Cílem této práce je vytvořit dvoudenní dílnu formou strukturovaného dramatu. Dílna se zabývá aktuálním tématem sexuality a všeobecně problémem předsudků ve společnosti. Vychází z příběhu Alana Turinga, geniálního matematika, který na jednu stranu pomohl zkrátit válku a zachránil tím, jak uvádí někteří vědci, až dva miliony lidí, na druhou stranu byl odsouzen k hormonální léčbě za svou homosexualitu, což vyústilo v jeho sebevraždu. Práce se dále věnuje strukturovanému dramatu a jeho výhodám, charakteristice skupiny, realizaci dílny se skupinou ve věku 13 až 18 let, reflexi procesu a úpravy dílny v reakci na reflexi.
- Cesta k filozofii dramaticko výchovnými metodamiKohout, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Cílem této bakalářské práce je nabídnout vhled do způsobů použití dramatické výchovy jako formy výuky filozofie. Dramatická výchova prokázala svoji užitečnost v mnoha školních předmětech. Výhodou dramatické výchovy je spojení tématu s přímou zkušeností. Bohužel, právě přímá zkušenost a její spojení se skutečným životem je to, co filozofii chybí. Tato práce ukazuje různé přístupy použití dramatické výchovy ve výuce filozofie na základě běžného rozdělení filozofických disciplín. Pojednává dramatickou výchovu jako způsob předání filozofického textu studentům skrze přípravu divadelního tvaru, ale také dramatickou výchovu jako jednotlivou metodu, která může být použita v hodině. Tato práce obsahuje taktéž záznam praktické realizace projektu zaměřeného na Sókrata a Platónův pohled na vztah jednotlivce a obce.
- Čím pohyb, hudba, literatura a výtvarné umění obohacují dramatickou výchovu?Kubecová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-05ANOTACE: Diplomová práce je v teoretické i praktické rovině cíleně směřována k obhajobě dramatické výchovy v souvislosti se současným pojetím vzdělávání v naší zemi. Krom vymezení dramatické výchovy coby svébytného inovačního proudu vycházejícího z principů konstruktivní školy se práce zabývá interdisciplinárním charakterem dramatické výchovy. Teoreticky i prakticky práce dokládá různou vazbu dramatické výchovy na další vědní, praktické i umělecké obory s cílem doložit smysluplnost této vazby konkrétně při vyučování dramatické výchovy v rámci literárně dramatického oboru základní umělecké školy.
- Čtyři živly v dramatické výchově s dospělýmiRojíková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-05V bakalářské práci na téma „Čtyři živly v dramatické výchově s dospělými“ se věnuji popisu dramaticko-výchovné dílny s vysokoškolskými studenty. Skupina se skládala z šesti osob, které neměly s dramatickou výchovou zkušenosti žádné nebo jen minimální. Zastřešující téma dílny představují čtyři přírodní živly: oheň, voda, země a vzduch. Za hlavní tematicky cílové oblasti dílny jsem si stanovila z osobnostního rozvoje kreativitu, psychohygienu a sebepoznání, ze sociální oblasti rozvoj kooperace a z cílů dramatických rozvoj hry v roli a improvizace. Práce je dělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části popisuji téma živlů, psychologická východiska skupiny a cíle dílny. Část praktická potom zachycuje průběh dílny, tedy jednotlivé metody, jejich průběh, cíle a reflexe.
- Divadlo jako estetická nabídka mezilidské komunikaceŠplíchalová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-12-16Ve své disertační práci se budu zabývat principiydivadelní práce s lidmi s mentální retardací, jejich talentem pro oživování loutek, jejich psychofizickými předpoklaey a limity, a především potřebou komunikovat s divákem - být s ním v tvůrčím a recipročním kontaktu v divadelních projektech, které převážně tvoří sami. Budu též reflektovat perspektivy integrovaného divadla - herců s mentální retardací a herců profesionálů (případně vysokoškolských studentů herectví)
- Dramatická výchova v speciálně pedagogic kém prostředíHelemíková, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-01-15Práce se zabývá možnostmi užití dramatické výchovy ve speciálně pedagogickém školství. Je rozdělena na čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje vymezení jednotlivých druhů a forem postižení, specifikuje nároky kladené na pedagoga ve speciálním školství i v oboru dramatické výchovy. Popisuje činitele, které ovlivňují reakce jedince na jeho postižení. Druhá kapitola vymezuje dramatickou výchovu v systému paradivadelních systémů, přibližuje i jiné systémy, které jsou v rámci speciálně pedagogického prostředí užívány. Třetí kapitola hledá možnosti aplikace dramatické výchovy do výchovného a vzdělávacího prostředí u různých skupin jedinců s postižením. Čtvrtá kapitola předkládá několik realizovaných projektů a hodin u jedinců s mentálním postižením.
- Dramatické aktivity se senioryDemjanovičová, Soňa(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-09V bakalářské práci jsem popsala svůj pokus, ve kterém jsem zavedla dramatické aktivity v domově s pečovatelskou službou v Bristolu v Anglii. Čtenář se může seznámit s lekcemi, které jsem odučila ve dvou skupinách seniorů, do nichž byli účastníci rozděleni dle míry ztráty paměti. Zabývám se chováním jednotlivců nejen během aktivit ale i mimo ně, popisuji prostředí, ve kterém žijí. Snažím se zachytit změny, které mohly hodiny dramatické výchovy zapříčinit. V teoretické části se věnuji různým aspektům stáří a zkoumám, co tomuto období může dramatická výchova nabídnout. Součástí práce jsou přílohy, jež ukazují materiál, který jsem používala, některé výtvory skupin a podrobný popis chování účastníků při jednotlivých aktivitách.
- Hlas jako nástroj k hledání sebevědomí, autority a identity budoucího učitele dětí předškolního věkuMařádková, Ladislava(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-09V bakalářské práci jsem popsala svůj projekt, který zkoumá uţitečnost hlasové výchovy pro budoucí pedagogy dětí předškolního věku. Čtenář se můţe seznámit s osmi lekcemi, které jsem odvedla na Střední odborné škole pedagogické v Nové Pace ve skupině studentek prvního ročníku. V teoretické části se zabývám fyziologií dechových a hlasových orgánů a souvislostmi psychologických a filosofických pojmů ? sebevědomí, identita, autorita ? s lidským hlasem.
- Inscenování literární předlohy Magor dětem ve třech věkových skupinách a třech divadelních formáchŠeráková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Diplomová práce se zabývá zkoumáním inscenačního procesu ve třech věkových skupinách za využití jedné literární předlohy. V práci jsou podrobně popsány všechny tři skupiny ve vývojových fázích: mladší školní věk, prepuberta a adolescence. Text se dále velmi podrobně věnuje inscenačnímu procesu vycházejícímu z předlohy a zaměřuje se na odlišnosti způsobené věkem. Dále popisuje divadelní formy, které z inscenačního procesu vzešly: scénické čtení, divadlo poezie a dokumentární divadlo.
- Jedinec proti většiněČernochová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Tato práce se věnuje tématu konformity jedince a působení tlaku většiny na jednotlivce. Průzkum tohoto tématu vychází z osobní potřeby věnovat se problematice, kterou shledávám v kontextu současného společenského vývoje jako aktuální a hodící se k reflexi. Teoretická část se věnuje tématu z obecného hlediska, upozorňuje na psychologické výzkumy provedené na toto téma, a nahlíží na konformitu v období dospívání z pohledu vývojové psychologie. Praktická část popisuje realizaci projektu, jehož podkladem se stalo drama Maryša od bratří Mrštíků a postupy využívané ve strukturovaném dramatu.
- Koncepce dramatické výchovy na nižším gymnáziuVrzáčková, Blanka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-03Autorka této diplomové práce pracuje jako učitelka dramatické výchovy a angličtiny na nižším gymnáziu. Popisuje vznik vlastní koncepce dramatické výchovy na konkrétní škole vycházející ze státního kurikulárního dokumentu (tzv. Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání). V první části se zabývá tím, jakou má dramatická výchova v rámci tohoto dokumentu pozici a jaké jsou možnosti jejího zařazení do školního vzdělávacího programu. Dále se zamýšlí nad možnostmi tohoto oboru přispět k rozvoji klíčových kompetencí. Další část se věnuje období pubescence ve vztahu k dramatické výchově. Následuje část, ve které je představen školní vzdělávací program gymnázia v Kralupech nad Vltavou a také je zde popsán způsob, jak tento dokument vznikal. Jádrem diplomové práce je autorčina vlastní koncepce dramatické výchovy, která se stala součástí školního vzdělávacího programu zmíněné školy. V této kapitole jsou uvedeny jednotlivé části dokumentu doplněné autorčinými komentáři a návrhy na hodnocení. V poslední části věnované realizaci je k nahlédnutí tématický plán pro primu. Dále jsou popsána některá pravidla a rituály, jež se osvědčily v hodinách dramatické výchovy. Tato kapitola je zakončena podrobným popisem lekcí realizovaných během prvního pololetí. Na konci autorka shrnuje své zkušenosti z vytváření koncepce i jejího ověřování, vyvozuje některá doporučení a zmiňuje úkoly, kterými se chystá zabývat v budoucnu.
- Metodika zpřítomňování v dramatické výchověMrázek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-01-11Název Divadlo jako každodenní zpřítomňování propojuje autorovy zkušenosti ze stáže v polském Teatru Węgajty s jeho výchovně dramatickou praxí. Předmětem práce je fenomén zpřítomění v divadelní improvizaci a jeho význam pro budování identity jedince. Práce si klade otázky po metodě, tedy jak se zpřítoměním naložit ve výchovné dramatice. Autor vedle sebe staví své zkušenosti, teorii výchovné dramatiky, pojetí Teatru Węgajty, spolu s ním pojetí Jerzy Grotowského a Barbovy divadelní antropologie, psychosomatickou literaturu (Keleman, Csíkszentmihályi), psychologickou literaturu (gestalt terapie) a fenomenologickou literaturu (Merleau-Ponty).
- Mýty severoamerických indiánů jako zdroj témat pro dramatickou výchovuKalinová, Karolina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Diplomová práce se zabývá hledáním témat mýtů severoamerických indiánů vhodných pro využití v dramatické výchově. Nejprve zasazuje mýty severoamerických indiánů do širšího kontextu myšlení přírodních národů a světové mytologie. Zabývá se magickým myšlením, rituály a mýty přírodních národů. Dále popisuje způsob myšlení a náboženské představy severoamerických indiánů, jejich hodnoty a způsob života. Jádrem práce je rozbor několika konkrétních mýtů a návrh lekce dramatické výchovy vycházející z jednoho z rozebíraných mýtů. Jednotlivé rozbory obsahují vždy stručný obsah mýtu, seznam témat, která v něm můžeme nalézt, a návrh jak je v dramatické výchově můžeme využít. Přílohy obsahují anotace knih obsahujících mýty severoamerických indiánů a populárně naučných publikací zabývajících se životním stylem severoamerických indiánů; další příklady témat, která mýty severoamerických indiánů nabízí pro dramatickou výchovu; a popis reálií severoamerických indiánů.
- Příběh trojské válkyŠvejda, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-09Bakalářská práce popisuje přípravu a realizaci dvoudenní dílny na téma Příběh trojské války. Je primárně připraven pro skupinu patnácti žáků literárně-dramatického oboru ve věku jedenáct až čtrnáct let. Žáci se prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy dozvídají o příčinách, průběhu a postavách trojské války, zároveň je kladen důraz na poznání řeckých bohů. Vedle kognitivních aspektů projektu je kladen důraz na sociální rozvoj dětí. Realizace projektu nemá zastupovat komplexní poznání celé problematiky trojské války, soustřeďuje se toliko na základní dějovou linku příběhu. Primárně proto také vychází z literární předlohy určené pro dětského čtenáře, která je doplněna další faktografií.
- Prospektivní práce se senioryPekárek, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-05-31Hlavním záměrem mé práce je akční výzkum s využitím dramatické výchovy se seniory v Domově pro seniory. Přičemž otázkou není prevence nebo zpomalení nástupu patologických jevů spojených se stářím, nýbrž naopak pozitivní pohled na seniory a jejich celkovou socio-psychologickou osobnost jako zdroje seberozvoje a zkušenosti. Akční výzkum bude probíhat v 7 lekcích s dobrovolně přihlášenými jedinci přímo v Domově pro seniory v Rožmitále pod Třemšínem.
- Průřezová témata v projektech s využitím dramatickovýchovných metodHonsnejmanová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-01-11Tato práce se věnuje průřezovým tématům Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a chce na základě vytvořených a realizovaných projektů ověřit, zda je lze (a jak efektivně) vyučovat metodami dramatické výchovy. První část práce se věnuje průřezovým tématům, možnostem jejich zařazení do učebního plánu a přínosu pro žáky základní školy a rozvoj jejich klíčových kompetencí. Poté se zabývá projektovým vyučováním, jeho zákonitostmi, zásadami a významem pro žáky. A dále dramatickou výchovou jako umělecko-pedagogickým oborem, jehož metody umožňují naplňování cílů jiných oblastí uplatnění dramatických prostředků. Ve druhé části jsou zmapována jednotlivá průřezová témata a ke každému je vytvořen vlastní projekt realizovaný metodami dramatické výchovy. Část třetí se věnuje hodnocení jednotlivých lekcí, použitých metod a technik, pojmenování jejich úskalí a nabízí metodické poznámky k jejich realizaci. Závěr práce obsahuje zhodnocení užití dramatické výchovy jako metody k realizaci průřezových témat v základním vzdělávání.
- Rok 1968Hrnečková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-09Bakalářská práce popisuje přípravu a realizaci projektu určeného coby doplněk výuky dějepisu na základní škole. Projekt je vytvářen pro devátou třídu základní školy a je zamýšlen jako universální, s úpravami použitelný na jakékoli české základní škole. Realizován byl v únoru 2009 na 1. základní škole v Benátkách nad Jizerou během dvou po sobě následujících dnů, ve dvou blocích po šesti hodinách. Ve formě strukturovaného dramatu seznamuje projekt žáky s událostmi roku 1968 v Praze. Skrze fiktivní příběh sedmnáctileté dívky Julie a její rodiny poznávají žáci postupně důležité momenty pražského jara a následné okupace vojsky Varšavské smlouvy. Práce především zkoumá, jaký vliv má na průběh a vyznění projektu poměr podaných informací a zprostředkovaných emocí.
- Systém výuky dramatu v Anglii a WalesuKrátká, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-01-11Tato práce mapuje systém dramatu v Anglii a Walesu od předškolní výchovy až po vyskoškolské studium. Blíže se zabývá programem učitelství dramatu na univerzitě v Readingu a nastiňuje možnosti inspirace pro českou dramatickou výchovu.
- Tělové vnímání v herecké pedagogice a v dramatické výchověSkuhrovcová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-05Práce popisuje, co je tělové vnímání, jak funguje v našem těle, a jak je využíváno v herectví. Hledá způsoby jak je možno tělové vnímání rozvíjet pomocí dramatické výchovy. Inspiruje se z práce Michaila Čechova a Jerzyho Grotowského.