Procházet podle oponent "VLČKOVÁ, Eva"
Nyní se zobrazuje 1 - 7 z 7
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Lidové tance pro základní etapu výuky na konzervatořiLebdušková, Natalie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-11Tato bakalářská práce se zabývá výukou lidového tance pro základní etapu výuky na konzervatoři. Cílem práce je analyzovat metody výuky lidového tance v této fázi výuky a zhodnotit jejich efektivitu v rozvoji tanečních dovedností a porozumění kulturního dědictví naší vlasti. Práce se zaměřuje na specifika výuky lidového tance, včetně techniky, rytmu, koordinace a tanečního projevu. V rámci práce je také zkoumán vliv výuky lidového tance na rozvoj tanečních schopností a uměleckého cítění studentů na konzervatoři. Metody výzkumu zahrnují analýzu výukových kroků, tanců a písní. Výsledky práce poskytují ucelený pohled na proces výuky lidového tance pro základní etapu výuky na konzervatoři a přispívají k diskusi o metodách výuky lidového tance a jejich úloze v rozvoji tanečních dovedností a kulturního povědomí studentů.
- Pohybová průprava pro předškolní věk tanečního souboru JaroNěmcová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-18Tato bakalářská práce se zabývá pohybovou a taneční průpravou dětí předškolního věku. Konkrétně se zaměřuje na lidový tanec dětí této věkové kategorie. Pro zpracování tohoto tématu jsem si vybrala známý lidový taneční soubor Jaro, který existuje již od 50. let 20. století. V práci je zaznamenána historie souboru a také život jeho zakladatele prof. Františka Bonuše a jeho dcery MgA. Živany Vajsarové. Teoretická část práce se zabývá vývojovými specifiky dětí předškolního věku a důležitostí respektování těchto specifik při pohybové průpravě a tanečním tréninku. Závěr práce je věnován praktické ukázce a rozboru pohybové lidové skladby Čížeček, která je vhodná k zařazení do výuky pro danou věkovou kategorii.
- Práce s lidovým oděvem v pedagogické praxiVoldřichová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-07Práce je zaměřena na zacházení s lidovým oděvem v pedagogické praxi ve výuce lidového tance. Při výuce tance ve školských nebo volnočasových zařízeních je zcela klíčové brát v potaz jak stránku pohybovou, tak hudební a v případě lidového tance i oděvní. Tyto tři komponenty jsou zde, na rozdíl od jiných stylů, zcela neoddělitelné a pedagog by je proto měl ve své činnosti všechny zohlednit. Výběr oblasti, ze které pedagog čerpá, pohybový materiál, věk žáků, složení skupiny, souvislost s výročními obyčeji a v neposlední řadě i finanční možnosti školského či volnočasového zařízení, to vše se odráží i na oděvu, v němž je lidový tanec prezentován. Zároveň oděv (a jeho stylizace) zpětnovazebně formuje a předurčuje pohybový materiál, který je ve výstupech obsažen. Záměrem práce je poukázat na fakt, že se na oděv musí pedagog lidového tance zaměřit již v průběhu plánování a realizace pedagogického procesu, zatímco v jiných technikách a stylech tento postup nemusí být tak striktně dodržen. Jako zdroje v teoretické části byly použity především písemné prameny – tištěné i elektronické. V empirické části byl představen příklad dobré praxe nakládání s lidovým oděvem a jeho stylizací z vybrané základní umělecké školy. Ten byl navíc podpořen rozhovorem s výtvarnicí a zároveň krejčovou, která se dlouhodobě věnuje poradenství pro umělecké soubory či školy se zaměřením na lidový tanec v oblasti stylizace kostýmů odkazujících na lidový oděv i tvorby originálních poloreplik krojů.
- Spoločné znaky hraničných oblastí Myjavských kopaníc a Moravských kopanícSojáková, Pavlína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Bakalárska práca Spoločné znaky hraničných oblastí Moravských kopaníc a Myjavských kopaníc sa zameriava na hľadanie spoločných znakov v ľudovej kultúre spomínaných regiónov. V prvej časti práce sa oboznamujeme s históriou, vznikom a rozvojom Moravských kopaníc. Približujeme si tradičné a najstaršie moravské tance. Vznik a pôsobenie cimbalovej muziky a v neposlednom rade opis hlavného znaku pre Moravské kopanice, teda tradičného ľudového odevu. V druhej časti práce sa rovnakým spôsobom venujem Myjavským kopaniciam, kde už prichádzame na spoločné znaky ľudovej kultúry oboch kopaníc. V krátkosti sa v práci venujem aj Strednému Považiu nakoľko podľa dostatočných informácií vieme a môžeme považovať túto oblasť ako prechod medzi Myjavou a Moravou. Koniec práce je zameraný na dôležité projekty pre oba regióny, vďaka ktorým sa ľudová kultúra šíri aj dodnes medzi ďalšie generácie. Sú to folklórne slávnosti alebo folklórny festival, kde sa prezentujú tanečné ale aj hudobné skupiny či súbory. The bachelor's thesis Common features of the border areas of the Moravian and Myjava Kopanice focuses on the search for common features in the folk culture of the mentioned regions. In the first part of the work, we familiarize ourselves with the history, creation and development of Moravian mines. We are getting closer to the traditional and oldest Moravian dances. The origin and influence of dulcimer music and, last but not least, a description of the main emblem for Moravian diggers, i.e. traditional folk clothing. In the second part of the work, I deal with the Myjavské kopanice in the same way, where we already come to the common features of the folk culture of both kopanices. In short, in my work I also deal with Stredné Považie, as according to sufficient information we know and can consider this area as a transition between Myjava and Moravia. The end of the work is focused on important projects for both regions, thanks to which folk culture is still spreading among the next generations. They are folklore celebrations or a folklore festival, where dance but also musical groups or ensembles are presented.
- Svatba a české čepeníVeselka, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-07Práce je zaměřená na popis vesnické svatby v rozmezí začátku 18. až konce 19. století na území Čech. V první části jsou rozebrány podmínky, které se musí splnit, aby k sňatku mohlo dojít, a jaké úkony oddání předchází. Druhá část práce se zabývá konkrétním průběhem celého svatebního dne. Třetí část je rozdělena na podkapitoly „svatební čepení“ a „čepení nevěsty“. Autorka si zde dala za cíl najít obecný průběh obřadů napříč regiony Čech a následně rozebrat regionální odlišnosti
- Taneční divadlo BUFOKopecká, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-10Bakalářská práce je věnovaná tvorbě a působení tanečního divadla Bufo. Zpracovává seznam představení a tanečních pořadů, kterých se taneční divadlo Bufo za svou existenci účastnilo. Zároveň mapuje tvorbu souboru Bufo a jeho dosud vzniklé inscenace.
- Úloha pedagóga pri výuke ľudových tancovMjartanová, Alžbeta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-11Vo svojej bakalárskej práci som sa zaoberala témou úlohy pedagóga pri výuke ľudového tanca, a to od charakteristiky pojmov, ako sú folklór, ľudový tanec, ľudový kroj, hudobný doprovod atď., ktoré pokladám za dôležité, ktorých podstatu by mal pedagóg tohto tanečného štýlu ovládať, až po rôzne možnosti pedagogických prístupov, typov výuky a taktiež na profil samotného pedagóga. Primárne som však zostavila dotazníkové šetrenie prostredníctvom ktorého mi štyria pedagógovia z rôznych konzervatórií zodpovedali na položené otázky. Od impulzu k výuke, ich koreňom v rámci folklóru, akí učitelia ich viedli pri ich začiatkoch, až k ich vlastnému prístupu a k nim som priradila môj vlastný pohľad na výuku a na daného pedagóga. Podľa jednotlivých odpovedí, literatúry a osnov som sa pokúsila na záver popísať, ako by mala vyzerať hodina ľudového tanca.