Procházet podle oponent "VOSTÁREK, Karel"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 28
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- "...a klidný bude Canterville"Hlubučková, Romana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-02Tématem této bakalářské práce je inscenace "...a klidný bude Canterville". se souborem Překvapený štrúdl ze ZUŠ Chlumec nad Cidlinou. Autorka nejprve píše o svém obrovském zájmu o dětské divadlo, o jeho vlastnostech a souvislostech. Poté popisuje Literárně-dramatický obor a prostředí Základní umělecké školy, soubor Překvapený štrúdl, kde uvažuje nad jednotlivými žáky i těžkostmi, se kterými se musela vypořádat. Poté se soustředí na novelu Strašidlo cantervilleské a jejího autora Oscara Wildea. Nejdůležitější a největší část této práce se pak soustředí na cestu od zmíněné literární předlohy k jevištnímu tvaru. Zvláštní pozornost je věnována dramaturgii, režii, scénografii a hudbě.
- AutoanimacePernicová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-26Tento text je vlastní reflexí tvorby výtvarníka, který se ze všeho nejvíce zajímá o způsob, jakým člověk vnímá a chápe svět, a o formy naší koexistence se světem a v něm. Zabývá se prací s objekty a animací, kterou však nepojímá jen jako estetickou funkci. Její efekt vztahuje na bazální vlastnosti lidského vnímání a kořeny jejího účinu vidí v samotné (až živočišné) podstatě člověka. Navíc termín animace do svého titulu modifikuje na autoanimaci, čímž se snaží napřímit pozornost právě do našeho vnímání, ve kterém teprve vše vzniká (jen s menším či větším ohledem na to, co k němu zrovna doputovává prostřednictvím smyslů). Na příkladech vlastní tvorby, která má těžiště ve videu, pak osvětluje principy, jakými se snaží nabízet prostor k přijímání i jiných výkladů, než k jakým jsme zvyklí docházet rutinně, na základě svých dávno nabytých zkušeností a navyklých schémat. Chce takto člověka otevřít možnostem, zjemnit jeho vnímání a přimět ho pojímat svět, jenž ho obklopuje, s citem a nakonec (pokud je to možné) i s jistou dávkou respektu.
- Bible jako zdroj námětů pro dramatickou výchovuSklenáková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-10Diplomová práce se zabývá otázkou hledání témat pro dramatickou výchovu v biblických příbězích. První část se zabývá historií Bible, jejím rozdělením a obsahem. Druhá část se věnuje třem biblickým příběhům – Ester, Davidovi a Goliášovi, Jonášovi. U každého z příběhu je nejprve uvedeno jeho převyprávění z Bible a pak možná témata, která lze v příběhu nalézt. Témata jsou rozdělena do dvou kategorii - pro širokou veřejnost a pro teologicky zaměřenou skupinu. Třetí část je popis práce na divadelní inscenaci podle biblického příběhu o Jonášovi. Součástí práce je také scénář popisované inscenace.
- Cesta k divadelnímu tvaru se skupinou dospívajícíchPajanková, Naděžda(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-09Bakalářská práce se zabývá inscenačním procesem se souborem mladých ve věku od třinácti do osmnácti let. Je v ní zachycena diagnostika skupiny, jež byla východiskem pro zvolený námět. Předlohou se staly dvě legendy ? Svatá noc a Betlémské děcko ? z knihy Legendy o Kristu švédské autorky Selmy Lagerlöfové (přel. Emil Walter). Na základě analýzy obou textů byla vypracována dramaturgicko-režijní koncepce, která ovlivnila vznik scénáře. Ten byl inspirován též improvizacemi a etudami souboru v přípravné fázi zkoušení. Práce dále zachycuje hlavní metody inscenačního procesu, jeho průběh, výsledný tvar i následnou reflexi.
- Dagmar Jandová a její přínos pro dramatickou výchovuMoravcová, Monika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-03Diplomová práce popisuje život, práci, metody a přínos Dagmar Jandové pro dramatickou výchovu, jedné z osobností loutkového divadla hraného dětmi, loutkového divadla pro děti hraného dospělými a dramatické výchovy. Práce se věnuje jejímu životu a zkušenostem v práci s dětmi a studenty na základní škole, lidové škole umění a vysoké škole (Západočeská Univerzita v Plzni), metodám vedení dramatických kroužků, literárně-dramatického oboru a seminářů v těchto institucích. Popisuje, jak Dana Jandová vnímala loutkové divadlo a dramatickou výchovu, a v čem shledávala jejich pozitivní vliv na rozvoj dětí.
- Divadlo DRAK a jeho vliv na divadlo Spare Parts Puppet TheatreKopecká, Aneta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-06Tato diplomová práce se zabývá dvěma loutkovými divadly, a to českým Divadlem DRAK a australským loutkovým divadlem Spare Parts Puppet Theatre a vlivem tohoto českého loutkového divadla na divadlo australské. První kapitola se věnuje vývoji Divadla DRAK, jeho specifikám a charakteristice vybraných inscenací z posledních několika let. Další kapitola shromažďuje zprávy o australském loutkovém divadle od 60. let 20. století. Třetí kapitola nastiňuje vývoj divadla Spare Parts Puppet Theatre a následně se věnuje inscenacím z posledních. Poslední kapitola zaznamenává vztahy a spolupráci Divadla DRAK a Spare Parts Puppet Theatre a mapuje jejich podobnosti a odlišnosti.
- Divadlo v Dlouhé dětemKostrhunová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-04V této práci se zabývám problematikou divadla pro děti v Čechách. V první části se snažím nastínit specifika divadla pro děti, jejich odrazu v čase a možnosti vlivu divadla na dítě. Ve druhé části se zaměřuji na Divadlo v Dlouhé, jež se pravidelně věnuje tvorbě pro děti. Důkladněji se věnuji inscenacím od Jana Borny: Malá vánoční povídka aneb Jak jsem se ztratil, Kdyby prase mělo křídla a Myška z bříška.Všímám si dominantních prvků a jednotlivých složek inscenace a reakcí dětského publika na ně. Součástí této práce jsou i dva rozhovory s tvůrci - režisérem Janem Bornou a hercem Martinem Matejkou a výtvarné počiny malých diváků na základě zhlédnutých inscenací.
- Dramaticko-výchovný projekt v lesní mateřské škole se začínající skupinouKadlecová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-04V bakalářské práci Dramaticko-výchovný projekt v lesní mateřské škole se začínající skupinou aneb Kouzelná baterka mapuji specifika využití dramatické výchovy v prostředí lesní mateřské školy. Zejména se jedná o odlišný prostor a jedinečné neopakovatelné přírodní podmínky, se kterými se lektor setkává. Text se dotýká zároveň problematiky krátkodobé výchovně-dramatické práce se začínající skupinou vedenou externím lektorem v prostředí lesní mateřské školy. V projektu jsem k vytvoření jednoduché struktury cyklu lekcí využila literární námět-příběh z knihy Kouzelná baterka od spisovatelky Olgy Černé. Lekce byly realizovány v lesní mateřské škole Remízek v Kraselově. Práce obsahuje teoretickou část a popis realizovaného projektu včetně popisu spolupracující mateřské školy.
- Hrdinové pražských pověstíGrödlová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-27Cílem této práce je vytvoření a realizace tří strukturovaných dramat pro děti ve věku 6-8 let, které dětem zprostředkují více perspektiv na problémové situace, ve kterých se nachází hlavní postavy tří pražských pověstí. První část práce je teoretická a pojednává se zde o předloze, kterou tvoří tři pražské pověsti – Faustův dům, O Golemovi a O ohnivém muži Na poříčí. Je zde charakterizována skupina, se kterou byl projekt realizován a jsou zde definovány krátkodobé a dlouhodobé cíle v oblastech osobnostně sociálního, dramatického a vzdělávacího rozvoje, které jsou vyvozeny z potřeb dětí této skupiny. Poslední část teoretické části je věnovaná metodám, které byly v projektu použity, zejména metodě strukturovaného dramatu, která je hlavní užitou metodou. V druhé části práce je popsaná struktura jednotlivých dílen a analýza jejich průběhu při realizaci. Závěr je věnován analýze toho, do jaké míry se podařilo naplnit krátkodobé cíle projektu.
- Inscenační práce s dětmi dvou skupin na různých ZUŠŽáková, Dana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-09V této práci jsem se věnovala popisu inscenačního procesu v projektu s dětmi na dvou různých školách. Jednalo se nejen o propojení těchto dvou škol společnou prací na inscenaci, ale zároveň o práci tří různých dětských skupin. Tato práce v sobě zahrnuje charakteristiku skupin i se společnými důvody, pro které se tento projekt uskutečnil. Společně s konkrétními cíli tak navazují na samotný inscenační proces od volby předlohy, rozboru až po dramaturgickorežijní koncepci a úpravy. Pozornost je věnována i loutkářským prostředkům, jejich praktickému využití v inscenačním procesu spolu s inspirací japonským divadlem. Stěžejní částí této práce je samotný popis inscenačního procesu s jeho fázemi v jednotlivých skupinách na konkrétních příbězích. V závěru je pak společně s hodnocením popsán proces proměn inscenace od předpremiéry po reprízy a stručné shrnutí celého tohoto projektu.
- Inscenační proces se skupinou dívek dramatického kroužkuOplatek, František(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-09Cílem této bakalářské práce je popis roční činnosti dramatického krouţku působícího na základní škole v Bechyni ulice Školní. Práce zachycuje průběh inscenačního procesu směřujícího ke vzniku divadelního představení, jehoţ námětem se stal příběh Stará ţena a chlapec, kterého pohodili z knihy Jáchyma Topola Trnová dívka. Práce obsahuje informace o skupině, pasáţe o tematických východiscích, dále pak informace o realizaci a prezentaci divadelního projektu. Mapuje také vliv této práce na skupinu. Odráţí tedy pedagogické i divadelní aspekty procesu a pokouší se pojmenovávat moţné klady i zápory mé práce vedoucího dramatického krouţku. Důleţitým aspektem bakalářské práce je můj pokus o vhled do činnosti ?běţného? školního krouţku a zachycení cesty k divadelnímu tvaru právě v těchto poměrně specifických podmínkách.
- Instalace jako jeviště pro divákaVýprachtická, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-03Diplomová práce se zabývá propojením výtvarného a divadelního umění v rámci jedné z forem výtvarného umění ? instalace (Installation art). Zabývá se hledáním divadelních prvků v instalaci a klade si za cíl najít odpověď na otázku, zda se může instalace stát jevištěm pro diváka? A za jakých podmínek se tak může stát. V druhé části práce poukazujeme na zážitek získaný v instalaci a jak jej můžeme využít v rámci dramatické výchovy. Jsou zde představeny možnosti inspirace pro práci s dětmi, které nám nabízí instalace jako prostor vytvořený umělcem. U konkrétních návrhů ukazujeme, kdy se může stát instalace jevištěm v rámci dramatické výchovy.
- Kostým v divadle hraném dospívající mládežíPařízek, Aleš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Diplomová práce s názvem Kostým v divadle hraném dospívající mládeží se pokouší o náhled do specifické oblasti, která je součástí tvorby jakékoliv divadelní inscenace. V teoretické rovině pohlíží na pojem kostým z hlediska současné teatrologie - definuje jeho funkci jako jeden z důležitých znaků divadelní komunikace a vnímá ho jako výrazný stylotvorný prvek divadelní inscenace. Shrnuje vývoj kostýmu v různých obdobích historie evropského divadla a zabývá se jeho využitím v rámci školského řádového divadla. V užším pohledu otevírá otázku funkce oděvu, jako kostýmu v civilním životě. Specifikuje ho jako důležitý projev identifikace s příslušností k určitým skupinám - subkulturám a nahlíží rovněž do problematiky využití kostýmů při zážitkových akcích typu LARP a Cosplay. Na konkrétních příkladech několika divadelních inscenací ukazuje různé varianty práce s kostýmem v divadle hraném současnou dospívající mládeží. Ve výzkumné části nabízí rámcový pohled na problematiku využívání kostýmu v divadelních souborech základních uměleckých škol a jejich veřejných prezentacích.
- Kritéria a styl hodnocení studentských souborů na divadelních přehlídkáchSkála, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-06Tato práce si klade za cíl zmapovat současný stav hodnocení studentských souborů na divadelních přehlídkách, jeho styly i kritéria. Mapování bylo založeno na výzkumu, kterého se zúčastnilo 101 respondentů z řad účastníků a 8 respondentů z řad organizátorů dílen, přehlídek a festivalů, na kterých se můžeme setkat se studentskými soubory. Základem výzkumu jsou dotazníky a rozhovory, které se zaměřují na samotné studentské divadlo, dále na přínosy a rizika diskusních seminářů a složení lektorského sboru.
- OŽIVLÉ OBRAZY – CESTA DO OBRAZU POMOCÍ METOD DRAMATICKÉ VÝCHOVYRajchlová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-28Bakalářská práce pojednává o možnostech využití metod dramatické výchovy na cestě dětského diváka ke komunikaci s výtvarnými díly, k jejich vnímání a interpretaci. Zabývá se hledáním prostředků, pomocí nichž lze dodat dítěti pocit interpretační svobody a odstranit obavy z konfrontace s uměním. Práce popisuje dílnu, která vznikla jako bakalářský projekt. Dílna určená žákům věkem odpovídajícím druhému stupni základní školy byla realizována v rámci tří odlišných institucí, tato práce popisuje plán projektu i průběh v jeho jednotlivých realizacích. Předmětem dílny je získávání pocitu svobody na poli interpretace výtvarného umění, hledání vlastních výkladů viděného a způsobů tvořivého rozvíjení narativního potenciálu zkoumaných děl, sdílení názorů na jednotlivá díla ve společných diskusích, porozumění pojmům abstraktní a figurativní malba, pronikání do obrazu pomocí metod dramatické výchovy a prohloubení zájmu o výtvarné umění. Výstupy z projektu potvrzují premisu bakalářské práce, že zapojení metod dramatické výchovy při práci s obrazy (a s jejich narativním potenciálem) vede k intenzivnějšímu tělesnému a emočnímu prožitku, čímž je obohacována zkušenost diváka na poli výtvarného umění, kterou lze dále využít a rozvíjet.
- Práce na divadelním tvaru se studenty pedagogické školyKopecká, Aneta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-05Tato bakalářská práce se věnuje cestě při vytváření divadelního představení středoškolskými studenty a studenty vyšší odborné školy pedagogické. První část práce je zaměřena na celkové možnosti a připravenost mládeže pro práci na divadelním představení. Druhá část obsahuje dokumentaci práce, ukázky zápisů z lekcí a rozbory dramatických aktivit, které předcházely divadelnímu představení a práci na divadelním tvaru a jeho následné fixaci. Třetí část se zabývá analýzou textů různých verzí příběhu Kráska a Zvíře a zejména rozborem dramatického textu Františka Hrubína, podle něhož je inscenace souboru zdramatizována a upravena.
- Příběh a obrazyKadlecová, Marcela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Má práce se zabývá tématem rozkrytí poetiky Daisy Mrázkové prostřednictvím rozvoje dětské představivosti, kreativity a tvořivosti na základě využití technik a metod dramatické výchovy. Cílem práce je analyzovat vliv dramatické výchovy na rozvoj schopností a dovedností u dítěte staršího školního věku. V teoretické části jsou popsány základní principy dramatické výchovy. V praktické části jsou zobrazovány konkrétní aktivity a cvičení, které vychází z části teoretické a jsou seřazeny a vybrány tak, aby byly přístupné dětem s různými schopnostmi a umožňovaly jim rozvíjet svůj potenciál.
- Příběh o KrabatoviPtáčková, Magdalena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-01Tato bakalářská práce se zabývá transformací literární předlohy Otfrieda Preusslera Čarodějův učeň do podoby příběhového dramatu se žáky ve věku 10 – 15 let na základní škole a v zájmové činnosti dramatické výchovy v Domě dětí a mládeže. Práce je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. Teoretická část se věnuje rozboru předlohy, její proměně pro potřeby skupiny a úvaze o následné inscenační práci. V praktické části je navrženo osm lekcí, které sledují témata přátelství a moci na základě příběhu o Krabatovi prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy.
- Přínos Milady Mašatové pro dramatickou výchovuZborníková, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Diplomová práce popisuje život, práci, metody a přínos pro dramatickou výchovu jedné z významných osobností dramatické výchovy a loutkového divadla hraného dětmi v Československu, později v České republice, Milady Mašatové. Práce se věnuje jejímu životu a zkušenostem v práci s dětmi a studenty na základní škole, lidové škole umění (dnešní základní umělecké škole) a vysoké škole (Univerzita Palackého Olomouc), metodám vedení dramatických kroužků, literárně-dramatického oboru a seminářů v těchto institucích. Popisuje, jak Milada Mašatová vnímala dramatickou výchovu a loutkové divadlo, a v čem shledávala jejich pozitivní vliv na rozvoj dětí.