Procházet podle oponent "ZUPANC-LOTKER, Sodja"
Nyní se zobrazuje 1 - 8 z 8
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Aspekty loutkového divadla, divadla předmětu a masek v technologii běžného dnePetrovič, Zoran(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-03-15Tato disertační práce zpracovává poznatky, výstupy a analýzu praxe vykonané v rámci projektu Unplugged / Odpojení. Jeho cílem bylo vytvořit čtyři inscenace, které komunikují s publikem prostřednictvím jevištního jazyka, jenž jsme vybudovali specifickým užitím videotechnologie našich běžných dní. Tedy s přístroji, které tak významně formují náš životní styl, komunikaci a mezilidské vztahy. Dalším specifickým rysem naší práce je základ v kolektivní tvorbě a zkoušení. Co je pro náš případ příznačné, je použití uvedené technologie s oporou o postupy loutkového divadla, divadla předmětu a divadla masek. Zkoumali jsme možnosti, jak navodit interakci mezi člověkem a neživou hmotou s pomocí technologického vybavení a jak propojit tyto dvě entity v jednotný celek. V kapitolách této práce není kladen důraz pouze na technologii a její potenciál jakožto jevištního nástroje. Zajímají nás rovněž lidé na obou stranách jeviště, mezi nimiž vzniká s pomocí videotechnologie jevištní interakce. Projekt Unplugged / Odpojení byl zahájen téměř shodně s mým nástupem do doktorského programu a tvořil mou hlavní náplň během studia. První dva roky především jako praxe, následně jako analýza toho, co proběhlo, rozvíjení myšlenek a konečně jako možný podklad pro další projekty. Výstupy celého procesu zaznamenává tato práce.
- Černé tělo na českém jevištiNwagbo, Angela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14Tato bakalářská práce je věnována tématu lidí tmavé barvy pleti s africkými kořeny na jevištích českých divadel. Všímá si stereotypů rolí, do kterých jsou afro-čeští herci a herečky obsazováni. Poukazuje na počátky africké přítomnosti v Evropě a zabývá se tím, jak je téma obrazu černého těla vnímáno v evropském kontextu, zvláště pak ve Velké Británii a Francii. Autorka také upozorňuje na fenomén blackface, který se na českých jevištích stále objevuje a navrhuje několik řešení tohoto problému. Jedním z nich je tzv. barvoslepé obsazení. Práce zkoumá české divadelní prostředí zejména pomocí rozhovorů s českými herci a herečkami afrického původu a na základě osobní zkušenosti autorky. Podstatnou částí je i vhled českých divadelních režisérů, kteří se zmiňovanými herci spolupracují. Tato bakalářská práce by měla ukázat nejen historický a současný stav dané problematiky, ale měla by pomoci divákům i tvůrcům uvědomit si, že na české herce a herečky afrického původu může být nahlíženo i jinak než pouze optikou rasové odlišnosti.
- Co říkat holubůmŠtysová, Debora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-17Tato diplomová práce je snahou o stručnou analýzu současného kontextu umění ve veřejném prostoru. Na základě vlastních zkušeností autorky a příkladů ze současného umění se snaží zmapovat podmínky, za nichž umění ve veřejném prostoru v dnešní době vzniká nebo vznikat může. Zároveň pátrá po způsobech, kterými umění v takovém kontextu může s obyvateli veřejného prostoru komunikovat. Analýza se soustředí na prostředí hlavního města Prahy, neboť zde autorka působí.
- Divadlo oblečené do ženských šatůBrnula, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-16V této bakalářské práci se autor zabývá drag kulturou. Vymezuje pojem drag, popisuje jeho historii, společenský a kulturní vliv, jeho spojitost s problematikou genderu a queer teorií. Skrze své studium divadelního herectví a několika projektů z osobní praxe posuzuje divadelnost tohoto specifického žánru a dále teoreticky rozvíjí jeho potenciál využitelný jak ve sféře umělecké, tak i sociální.
- Hněv jako katalyzátor tvorbyRothermel, Emil Fabian(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-21V této práci se zabývám tvůrčí silou hněvu a jeho účinkem v divadle. Při své analýze se budu odvolávat na koncept Lordean Rage, jak ho rozpracovala Myisha Cherryová. Ten se zaměřuje na hněv jako pozitivní sílu v boji proti útlaku a ke změně společnosti. Tento koncept budu aplikovat na různé fáze práce v divadle. Budu analyzovat významné příklady, jako třeba tvorba Bertolta Brechta, Petra Handkeho nebo Sarah Kane. Hněv jako výkop. Hněv během zkoušení. Hněv jako výsledek, jako sdílená emoce mezi aktéry a diváky. Tuto analýzu pak aplikuji i na svou dosavadní práci. Nakonec shrnu svá zjištění a představím možný způsob práce s hněvem v divadle.
- Little Acts to Converse with Space.Ingea, Mara(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-15The projects I have worked on during my studies share similarities with one another in terms of elements or approach. This is why I decided to divide this thesis into three chapters, each one of them reflecting one of the major aspects that define my work. My projects are often anchored in the real, in what constitutes everyday life. They also often engage audience members in a more or less active way, and place space in the foreground, as a major component. The conception of the projects, and therefore of this thesis, came from the wish to communicate with an environment, listen to it and play with it. My aim was to create situations where the audience would be in dialogue with the surroundings. I wanted to create a theatrical machine where all components, including the audience, would work together to put the piece in action. From this starting point came the realization that audience participation and scenography in unconventional settings were deeply linked to one another, and that my interest for one of them could hardly be separated from the other. This thesis is a reflection on my way of working. It analyses what made me take this direction, and what has inspired me in this process. I am referring in it to some artists whose approaches or topics can be compared to mine, among which a few Lebanese ones that share with me an interest for space and places. My projects won’t be presented in a chronological order but in dialogue with the themes and concepts of each individual chapter, with theoretical writings and with other artists’ works.
- Re-evaluating the Visual in TheatreSchmitt, Katharina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-03-18Ve své disertační práci "Re-evaluating the Visual in Theatre" zkoumám vybrané režijní postupy současné divadelní tvorby, které přehodnocují vztah mezi perspektivou, vizualitou a tělesností účastníků představení. Metodologicky toto téma zpracovávám za pomoci postupů uměleckého výzkumu, jež umožňují efektivní kombinaci teoretické analýzy dané problematiky s vlastní tvorbou a její reflexí. Ve čtyřech částech své studie se kromě teoretické a historické kontextualizace tématu věnuji analýze dvou vlastních inscenací - Žádný člověk a Molyneuxova otázka – a tří inscenací jiných režisérů – On the Concept of the Face, Regarding the Son of God Romea Castellucciho, Delicate Instruments of Engagement Alexandry Pirici a Crowd Gisèle Vienne. Práce začíná zamyšlením nad významem starořeckého pojmu θέατρον (divadlo), který doslova znamená "místo pro dívání". Pojem divadlo tedy v sobě již od počátku ustavuje vztah mezi individuální tělesností každého diváka, prostorem a perspektivou pro sledování představení a konkrétní zkušeností diváckého zážitku. Ve druhé části práce vycházím z eseje Waltera Benjamina z roku 1935 Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti a zkoumám vztah mezi fyzickým odstupem, perspektivou a tělem diváka v divadle. Zaměřuji se dále na pojmy „perspektiva“, „ikona“ a „ikonoklasmus“ a popisuji, jak inscenování ikonoklasmů a změn perspektivy ovlivňuje percepci obrazu v divadle a umožňuje divákům aktivně reflektovat to, co vidí. Dále zkoumám fenomén obdivování ruiny v umění a jeho vztah k estetice fragmentu, nedokončenosti a palimpsestu, vedoucí až k post-dramatickým tendencím využíváných v avantgardním divadle 20. století. Ve třetí kapitole této studie zkoumám vybrané inscenace Romea Castellucciho, Alexandry Pirici a Gisèle Vienne, které zpochybňují divadelní portál jako základní rámec pro sledování představení, čímž významně přehodnocují standardní principy vizuálna v divadle. Ve svých analýzách se zaměřuji se na to, jak dané inscenace konfrontují své diváky s novými způsoby dívání se na známé obrazy a jak definují samotné dívání se jako plně subjektivní akt. Ve čtvrté části studie se věnuji dvěma vlastním inscenovaným představením: opeře Žádný člověk, která měla premiéru v březnu 2017 v Národním divadle v Praze a inscenaci Molyneuxova otázka, která měla premiéru v listopadu 2018 v berlínské galerii EIGEN + ART Lab a v prosinci 2018 v pražském divadle Studiu Hrdinů. S odkazem na pojem tělesné mysli kognitivních lingvistů George Lakoffa a Mark Johnsona popisuji vznik inscenací, jejichž záměrem bylo umožnit divákům projít racionálním i fyzickým procesem reflexe, a zároveň jim nabídnout konfrontaci se zpomalenou vizualitou, jež umožňuje objevovat nové vrstvy známých obrazů.
- The Dramaturgy of CompanionshipSalwiński, Michał(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14The thesis investigates the dramaturgical complexity of `journey-structure like performance` regarding my artistic works during master`s studies: one-on-one performances: `dream in the supermarket`, `journey with the boy to willow tree land` and audio-walk “dreamy-walking”. With the references of other artists and contexts, the writing characterises the potentials and risks in the layers of participation, personal accompaniment, dramaturgical meaning of public place and narrative.