DAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet DAMU Disertační práce / Doctor theses podle Klíčová slova "20. století"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Hudebně dramatická díla Janáčkovských festivalů v severomoravském krajiHošna, Petr(1989)Datum obhajoby: 1989
- Svět Ivana Vyskočila v kontextu Patočkovy filosofie moderního uměníJankovec, Boris(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-01-23Cílem projektu je vyzdvižení smyslu a hodnoty, které literární a dramatické tvorbě Ivana Vyskočila přičítal filosof Jan Patočka ve studie Svět Ivana Vyskočila (1963). V první kapitole v rámci zkoumání současného stavu bádání poukazuji na to, že dosavadní interpretace Patočkovy reflexe Vyskočilovy tvorby mají velmi zásadní limity. Současně se pokouším ukázat, že Patočkovu náhledu na Vyskočilovu tvorbu je možné adekvátně porozumět jen prizmatem historicko-společenského kontextu, ve kterém Patočkova studie vznikla jako apologická polemika s oficiální a ideologicky motivovanou kritikou Vyskočilovy tvorby. V druhé kapitole přistupuji k podrobnější interpretaci studie Svět Ivana Vyskočila, jelikož v první kapitole upozorňuji i na to, že Patočkova reflexe Vyskočilovy tvorby dosud svým způsobem nebyla samostatným předmětem zkoumání. Následně ve dvou samostatných kapitolách přistupuji i k interpretaci studie Svět Ivana Vyskočila v širším kontextu Patočkovy filosofie moderního umění a umění 20. století. Ve třetí kapitole proto nejprve kladu Patočkovu reflexi Vyskočilovy tvorby do kontextu Patočkovy filosofie literatury a dramatu, přičemž se zaměřuji zejména na problematiku katarze, problematiku práce s výrazovými prostředky či existenciální rovinu umělecké tvorby. Ve čtvrté kapitole pak kladu Patočkův náhled na Vyskočilovu tvorbu do kontextu Patočkovy filosofie dějiny umění, přičemž ukazuji například vymezení pojmu absurdity či smyslu experimentu a hry v moderním umění. Závěrečná pátá kapitola je především – avšak nejen – pokusem o naznačení určité rezonance mezi Vyskočilovým pojetím tvorby založeným v Dialogickém jednání s vnitřním partnerem a Patočkovým myšlením. V rámci páté kapitoly tak poukazuji například na jistou přímou souvislost mezi Dialogickým jednáním a problematikou odhalování a projasňování přirozeného světa (Lebenswelt).