DAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet DAMU Disertační práce / Doctor theses podle Klíčová slova "amplifikace"
Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Dialogické jednání - osvobozující tanec na hranici možnostíKeprt, Boleslav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-26Ve své disertační práci Dialogické jednání – osvobozující tanec na hranici možností se zabývám kvalitativním výzkumem Dialogického jednání (DJ) s vnitřním partnerem na Katedře autorské tvorby a pedagogiky (KATaP). Práce je zaměřena na klíčové momenty experimentů s DJ, kdy se před člověkem objeví možnost opustit civilní projev a dotyčný buď objevuje svobodu hry, rozvíjí spontánní impulzy, nebo z této možnosti kvůli svým zábranám utíká zpět do bezpečí civilnosti. Východiskem práce je záměr využít koncept hranic a další koncepty procesově orientované psychologie (POP) za účelem zachytit, popsat a lépe se orientovat v klíčových momentech DJ. Zaměření práce nevychází z teoretických předpokladů a hypotéz, ale je vyústěním mého několikaletého zabývání se DJ, které je, tak jak je pojato na katedře autorské tvorby a pedagogiky již samo o sobě participativním výzkumem. Tato zkušenost mi dovolila již v projektu práce zaostřit optiku výzkumu na momenty hranic, které se u studentů dialogického jednání projevují jako dramatická situace v podobě střetu vnitřních zábran a zároveň zájmu dovídat se o sobě něco nového, hrát si. V hledáčku výzkumu tedy jinými slovy byly hranice, které jsou prožitkovým zhmotněním názorových přesvědčení na jedné straně a odvahy a chuti experimentovat s neznámým, zahlížet nevídané, dovídat se ze svých úst neslýchané, hravým způsobem objevovat, kým vším ještě může člověk být, když nepřekáží tomu, co se skrze něho má tendenci odehrávat. Jde tedy i o objevování a zvědomování repertoáru vnitřních postav, které námi často hýbou bez našeho uvědomění. Cílem je ověřit výhodnost použití konceptů POP, zvláště konceptu hranic. Disertační práce je rozdělena do několika kapitol. Nejprve vysvětluji koncepty POP a metodologický rámec práce. Během analýzy sebereflexí, rozhovorů, dotazníku, focus groups a videozáznamů účastníků výzkumu kromě tématu hranice vykrystalizovaly klíčové kategorie: vnitřní kritik, vstřícný svědek, stud a trapnost. Tyto kategorie se staly ústředními kapitolami práce. V kapitole Na hranici se snažím zachytit, jak se hranice projevují v posloupnosti od povšimnutí impulzu až po objevení vnitřní postavy. V kapitole Využití videozáznamu analyzuji zkušenost účastníků s natáčením na kameru. Poslední kapitolou je případová studie, na které ukazuji ucelenější vývoj v DJ i s ohledem na vztah ke konceptu hranic. V závěru práce shrnuji výsledky analýzy, zhodnocuji, nakolik se osvědčilo použití konceptů POP a také nakolik mě samotného výzkum a psaní práce ovlivnilo.