Katedra bicích nástrojů / Department of Percussion Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra bicích nástrojů / Department of Percussion Instruments podle Klíčová slova "bicí nástroje"
Nyní se zobrazuje 1 - 18 z 18
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Balkánské inspirace v hudbě pro bicí nástrojeHrábek, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14Tato práce si klade za cíl popsat vliv hudby balkánských zemí a poukázat na jeho výskyt ve skladbách pro bicí nástroje. K nalezení tohoto vlivu, je zapotřebí rozpoznat společné atributy hudby balkánského regionu a rámcově je definovat. První kapitola pojednává o sociálně kulturním kontextu. Následují kapitoly, které mapují konkrétní hudební prvky a závěr práce je zaměřen na hledání těchto prvků ve skladbách pro bicí nástroje.
- Bicí nástroje severských zemí EvropyBrabec, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Cílem práce je zmapovat historii a současnost bicích nástrojů nacházejících se v severských oblastech Evropy. Je také důležité se zaměřit na způsoby a účely jejich využití. Pro plnohodnotné pochopení způsobu využití bude třeba nahlédnout do mysticismu starých národů, které tato odlehlá místa Evropy obývaly.
- Bicí nástroje v ÁzerbajdžánuPashayev, Mikhail(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-11Tématem této bakalářské práce jsou Bicí nástroje v Ázerbajdžánu. Práci rozděluji do tří kapitol. V první kapitole píši o historiografii ázerbájdžánských národních hudebních nástrojů, seznamuji čtenáře s bicími nástroji existujícími v Ázerbájdžánu. Ve druhé kapitole popisuji nejpoužívanější ázerbájdžánské bicí nástroje. Třetí kapitola je věnována formování a rozvoji moderní vědy o ázerbájdžánských lidových nástrojích. Jako přílohu přikládám CD s hudebními ukázkami bicích nástrojů, ázerbajdžánské lidové hudby a fotografiemi bicích nástrojů.
- Bicí nástroje ve vojenských hudbáchVytiska, Miroslav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Tato práce je zaměřena na úlohu bicích nástrojů ve vojenském dechovém orchestru. První část se zabývá funkcemi a úkoly vojenské hudby. V druhé části je popsána historie vojenské hudby od starověku až do současnosti se zaměřením na středoevropský region. Ve třetí části je potom provedena analýza postavení bicích nástrojů v rámci vojenského dechového orchestru a jsou zde z hlediska bicích nástrojů popsány souvislosti mezi vojenskou hudbou a symfonickými orchestry či populární hudbou. Závěr třetí části tvoří srovnání dvou vyhraněných typů skladeb pro vojenské hudby ? klasického vojenského pochodu Julia Fučíka a moderní kompozice Hudba pro Prahu 1968 od Karla Husy.
- Cvičení, tvorba, interpretace - nástroj poznání sebe samaDoležal, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Diplomová práce nahlíží na důležitost přijmutí vlastní zodpovědnosti za své konání. Popisuje vliv našeho chování a myšlení na kvalitu cvičení, tvorby a interpretace. Úvodní část práce je věnována tématům, kterými by se měl zabývat každý hudebník, hodlající, spolu se zdokonalováním své hudební profese, rozvíjet i svou uměleckou osobnost. V částech následujících se věnuji konkrétním situacím, se kterými se hudebník během studia i během své praxe setkává a jejich možným řešením.
- Doznění - dozvuk - tlumení bicích nástrojůDoležal, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-06Jednou ze specifických vlastností bicích nástrojů je různá doba jejich doznívání. Z toho vyplývá nutnost jejich tlumení a práce se zvukem. Různorodost bicích nástrojů je velká, proto i způsobů technik tlumení je celá řada. Správné techniky tlumení jsou neopomenutelným předpokladem pro úspěšnou interpretaci skladeb. Seznámení se s touto problematikou nám může pomoci do jisté míry ovlivnit i dobu dozvuku a naučit se správně pracovat s nástrojem v rozdílných akustických podmínkách. Výběr nástrojů byl dán především jejich rozdílnou charakteristikou z hlediska pojednávaného tématu. Současně se jedná o nástroje, se kterými se nejčastěji setkávám ve své hudební praxi. Větší kapitulu věnuji tympánům. Popisuji historický vývoj tohoto nástroje, v souvislosti se změnami v jeho doznění a tlumení.
- Etnické, liturgické, folklórní a nové bicí nástrojeProcházka, Antonín(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-04V práci autor představuje různé role etnických bicích nástroje v kulturách jejich původu a jakým způsobem se změnily v kontextu jazzové hudby a později symfonické hudby. Dále vysvětluje sociálně-kulturní kontext vývoje soupravy bicích nástrojů, jakožto unikátního nástroje zkomponovaného multikulturní společností Spojených států amerických. Zmiňuje také vliv jazzu na symfonickou hudbu a představuje příklady skladatelů, kteří bicí soupravu a etnické bicí nástroje začlenili do svých skladeb. Dále se zabývá proměnou funkcí bicí soupravy v nonartificiální hudbě a jak se tyto změny promítly do hudby artificiální.
- Evropská specifika umění hry na bicí nástroje: Základy přirozené hryZhdanovich, Anton(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Tato práce je souhrnem získaných informací a znalostí o základech, tvořících současnou tradici hry na bicí nástroje v Evropě (převážně Západní). Její hlavním cílem je podpora vývoje oboru bicí nástroje v České republice, obzvlášť ve školách, kde úroveň hry je ve stádiu rozvoje a potřebuje podporu z jiných zdrojů. Během mého magisterského studia na HAMU (2014-2017) jsem se zúčastnil řady mezinárodních akcí v daném oboru, které byly zaměřeny na vývoj mladých hudebníků mé generace po stránce hudební, technické, mentální a estetické. Informace získané ve formě zpětné vazby a komentářů u významných učitelů a interpretů v daném oboru tvoří absolutní fundament teto práce. Uvědomení principů a základů, o nichž se tu bude psát, vyžaduje již přítomnost určených hudebních a životních zkušeností, proto je tato práce určená pro věkovou kategorii od posluchačů středních odborných škol a výš.
- Gamelan v České republiceDiviš, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-11V bakalářské práci se věnuji tématu gamelanu v České republice. V úvodu práce po-jednávám o obecné historii a popisu gamelanu. Dále pak zmiňuji fyzické osoby a insti-tuce, jež vlastní dané nástroje a nechali si je dovézt do České republiky. Zaměřil jsem se na popis nástrojů a jejich aktivní využití, tedy na to, kdy a kde byl daný gamelan po-užíván. Na závěr bylo mým cílem udělat rozhovory s lektory, kteří vedli či stále vedou gamelan na Indonéské ambasádě v Praze. Podařilo se mi zrealizovat čtyři rozhovory. Tato práce má pomoci zvýšit povědomí o gamelanu v České republice a poskytnout informace pro případné další použití nástrojů.
- Gene Koshinski a jeho přínos pro multipercussion setupMatyska, Vít Rafael(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-11Tato práce se zaměřuje na bubeníka, skladatele a pedagoga Gene Koshinského. Představuje jeho život a dílo s důrazem na jeho přínos v oblasti multiperkusních sestav. Práce zkoumá Koshinského originalitu a přínos prostřednictvím analýzy vybraných skladeb. Dvě z těchto skladeb jsou detailně rozebrány tak, aby pomohly interpretům při jejich studiu a provedení. Práce rovněž obsahuje stručný historický kontext multiperkusí, který slouží jako úvod do této oblasti bubenického umění. V práci jsou zahrnuty také zkušenosti jiných interpretů, což poskytuje širší perspektivu na Koshinského tvorbu a jeho vliv na současnou hudební scénu. Tento výzkum zdůrazňuje význam Koshinského specifického přístupu a jeho popularitu mezi interprety, což je částečně dáno tím, že je sám aktivním bubeníkem.
- Klasické bicí nástroje v nonartificiální hudběBrabec, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-11Ve své diplomové práci se pokusím určit, kde leží hranice mezi artificiální a nonartificiální hudbou. Následně také přijít na to, které nástroje se v současné době považují za klasické bicí nástroje a které za ty ostatní. Pak teprve bude možné mapovat klasické bicí nástroje v nonartificiální hudbě. Hranice bude v obou případech velmi neurčitá a také na ni budou rozdílné názory. Dále se zabývám vývojem bicích nástrojů z hlediska jejich proměňující se funkce a jejich případné modifikace a přístupu v použití v nonartificiální hudbě. Důležité bude také přihlédnout k současnému stavu vnímání bicích nástrojů, tj. zařazení do příslušné kategorie z pohledu interpretů vážné hudby i interpretů hudby populární, filmové, rockové, jazzové atd.
- Poučená interpretace orchestrálních partů bicích nástrojůProcházka, Antonín(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Smyslem práce je hráčům přiblížit problematiku poučené interpretace hry orchestrálních partů bicích nástrojů s ohledem na vývoj literatury, instrumentáře, techniky hry a chápání bicích nástrojů v historickém kontextu. Inspirovat je ke studiu širších souvislostí partů a díky novým poznatkům podat v orchestru lepší výkon a koncert si i více užít. Práce je strukturována chronologicky podle jednotlivých slohových období do čtyř kapitol. Každá začíná zařazením do historického kontextu doby a vylíčením jejích interpretačních specifik. Popsána je stručná charakteristika vývoje orchestru a role bicích nástrojů v něm. Dále jsou popsány nejdůležitější nové nástroje či fenomény každého období, které ilustrují použité obrazové materiály. Na příkladech orchestrálních partů jsou představeny nejcharakterističtější momenty z repertoáru orchestrálních bicích nástrojů.
- Pražský soubor bicích nástrojůBilan, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Tato práce je zaměřena na činnost a okolnosti vzniku Pražského souboru bicích nástrojů. Cílem práce je zmapovat spektrum působení souboru, od pražské školy hry na bicí nástroje až po organizaci Pražských dnů bicích nástrojů, které měly bezesporu nesmírný dopad na celý vývoj české bubenické scény. Představuje též jednotlivé členy souboru, včetně jejich uměleckých kariér a nynějšího působení. Práce je doplněna o fotografie z dob největšího uměleckého vrcholu souboru a také o kritiky, jež byly v této době publikovány na adresu souboru.
- Rámové bubny - historie a současnostRehberger, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-08Cílem práce je seznámit čtenáře s historií a vývojem rámových bubnů, i způsoby jejich využití v minulosti i v současném hudebním myšlení. Pro plnohodnotné využití možností tohoto nástroje je užitečné pochopit zákonitosti vývoje jeho výroby i technik hry. V neposlední řadě se práce pokouší také o přehled a popis alespoň hlavní části z nepřeberného množství variant rámových bubnů používaných v současnosti a vhled do nejednotného názvosloví.
- Rozvoj interpretačních možností hry na bicí nástrojeHon, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-23Tato práce je zaměřená na vývoj bicích nástrojů z hlediska změny jejich konstrukcí a také jejich měnící se úlohy ve společnosti. Cílem této práce je popsat a zhodnotit vývoj konstrukce bicích nástrojů a jeho vliv na interpretační možnosti hráčů.
- Systemizace orchestrálních partů bicích nástrojůKasal, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-10Cílem práce Systemizace orchestrálních partů bicích nástrojů je pomoci hráčům na bicí nástroje zefektivnit přípravu partů pro interpretaci v orchestru a pomoci uspět u konkurzů do domácích i zahraničních orchestrů. Práce rozebírá průběh přijímacího řízení, požadavky na hráče, uvádí i žebříček nejčastěji požadovaných partů. Podrobný rozbor typických partů, který je utříděn podle jednotlivých nástrojů, upozorní na nejobtížnější místa i na to, jak by měl hráč při přípravě postupovat. Práce je kromě ukázek pozvánek na konkurzy doplněna nejdůležitějšími výtažky z partů bicích nástrojů a stává se tak jakousi malou specifickou antologií pro studenty uměleckých škol i pro hráče připravující se na konkurz.
- Techniky hry na různé bicí nástroje - specifika a souvislostiBilan, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-23Tato práce si klade za cíl přesné vymezení specifik u konkrétních bicích nástrojů a jejich následné zařazení do kontextu s nástroji jinými. V textu jsou pro porovnání uvedeny příklady provedení interpretačního záměru na malý bubínek a na marimbu. Pro přiblížení problematiky bylo použito také několika notových ukázek. Uvědomění si těchto společných jevů má mít za následek větší provázanost této nástrojové skupiny v představách čtenářů a hudebníků.
- Vývoj nároků na interpretaci děl českých skladatelů pro bicí nástroje od 60.let 20.stol. po současnostVeselý, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Tato diplomová práce pojednává o rostoucí tendenci skladatelů české artificiální hudby od 60. let 20. století až po současnost objevovat nové technické možnosti bicích nástrojů a následně je aplikovat do tvůrčího procesu. Práce obsahuje několik poznámek k historickému přehodnocování bicího nástroje jakožto kompozičního činitele v rukou skladatele a jeho emancipace v tvorbě českých skladatelů. Práce obsahuje několik teoretických a interpretačních analýz, konkrétně analýzy děl Miloslava Kabeláče, Marka Kopelenta a Daniela Chudovského. Cílem práce je poukázat na prohlubující se nároky na interpretaci děl soudobé hudby pro bicí nástroje, ale také na rezonující pluralitu a otevřenost různých skladatelských osobností vybraného období.