Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle Klíčová slova "divadlo"
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Divadlo krutosti v tvorbě Petera BrookaBychek, Oleksiy(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09Tato práce je zaměřena na období ?Divadla krutosti? a na něj navazující divadelní experimenty v tvorbě Petera Brooka. Jejím historickým těžištěm jsou roky 1963-1970 a zkoumá vlivy teorií Antonina Artauda na Brookovu praxi, oblasti, kde se tito divadelníci střetli. Jejím hlavním cílem je reflektovat konfrontaci Artaudových představ s praktickou divadelní činností a říci, v čem byly reálné, a v čem ne: postihnout, v čem mají pro divadlo největší přínos.
- Fenomén Černého divadlaPaňková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-06V mé diplomové práci jsem se zaměřila na fenomén černého divadla. Popíši jeho technickou stránku, vedení loutek a rekvizit, specifické herectví a černodivadelní efekt. Pkusím se také vysvětlit složitost režie tohoto syntetického divadla, kterou bude následovat krátká anamnéza černého divadla. Nakonec se zaměřím na Černé divadlo Jiřího Srnce od jeho počátku do dnešní doby a nasíním přínos jeho černodivadelní tvorby.
- Hovory s Jindřiškou KřivánkovouFröhlichová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-12Cílem této práce je zachytit principy tvorby Jindřišky Křivánkové, profesně starší a zkušenější divadelní performerky a konfrontovat její způsob myšlení a kreativity s vlastními názory na uměleckou tvorbu, stejně jako dovednostmi, získanými během studia na HAMU. Text se nejprve věnuje stručnému přehledu aktivit Jindřišky Křivánkové od počátku dodnes. Poté se snaží specifikovat Jindřiščin divadelní vývoj, okolnosti a hlavní aspekty jejího uměleckého zrání, podobně též vliv konkrétních osobností, které pomohly utvářet její svébytný pohled na divadlo. Následuje debata o nejrůznějších aspektech umělecké tvorby a tvůrčího procesu, ve vzájemné konfrontaci nás dvou, v němž se dotýkáme nejen obecných věcí týkající se kultury a divadla, ale také přístupu k němu.
- Naplnovanie nádobyDebnárová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Abstrakt: Táto práca poukazuje na jeden spôsob špecifikovania vzťahu témy a obsahu v súčasnom mimickom divadle. Zaoberá sa predo všetkým nachádzaním, vytváraním a funkciou telesnej výrazovej formy. Vychádza z analýzy môjho absolventského predstavenia Uroboros a na základe rozboru inscenácie pomenováva niektoré princípy, s ktorými pracuje súčasné pohybové divadlo.
- Pantomimické etudy v tvorbě Henryka TomaszewskéhoSvoboda, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Diplomová práce se zabývá osobností a uměleckou tvorbou polského mima, režiséra a divadelníka Henryka Tomaszewského.
- Pohyb v činohře a opeře - práce Roberta WilsonaWaidingerová, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-08Většina z nás se snaží tvořit představení v čistém stylu (pantomima, clownerie, groteska, fyzické divadlo, činohra, opera, muzikál, balet). Mě osobně více zajímá propojení stylů, a to Robert Wilson ve svých inscenacích dělá. Staví pohyb jako jeden ze základních sdělovacích prostředků. Pracuje ? stejně, jako pohybové divadlo - s obrazy, ale také s nadsázkou a s velkou stylizací, která je pohybovému divadlu blízká. Tato diplomová práce se věnuje pohybovému divadlu a jeho vztahu k ostatním složkám divadla. Dále se tato diplomová práce zabývá tím, jak se všemi divadelními elementy nakládá Robert Wilson, co tímto propojením na jevišti vytváří a jak jeho tvorba působí na diváky.
- Šašci současnostiPetrák, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06V této práci se zabývám pojmem šašek, jakožto těžko zařaditelné postavy, z hlediska žánru. Šašek zasahuje do sfér uměleckých, politických a dokonce i sociálně antropologických. Navazuji na svou předešlou bakalářskou práci, ve které jsem upřesňoval rozdíl pojmů šašek, kašpárek a clown. V této práci používám záměrně slovo clown s odkazem k Borisu Hybnerovi. V českém prostředí se může používat také slovo klaun to však může vyvolávat jiné asociace, které již nesouvisí s předmětem výzkumu. Zaměřil jsem se tehdy na jejich historický vývoj, nejvýznamnější představitele a přednesl taktéž teorii možné existence pozůstatků odkazu šaška do současnosti. V bakalářské práci uvádím několik současných umělců, kteří tyto hodnoty, dle autora, drží. Nyní se v magisterská práci zaměřuji na současnost a ony zmíněné umělce. Kladu si otázku: Udržuje se opravdu vědomě odkaz šaška v současné umělecké tvorbě?. Oslovil jsem 30 umělců, teoretiků a tvůrců z českého prostředí a vedl s nimi rozhovory. Během těchto rozhovorů se otevřely i další podtémata a otázky, které mohou lépe zachytit podstatu šaška a jeho místo v moderní společnosti. Kde se bere inspirace k postavě šaška? Může podle nich dnes šašek existovat? Jaký vztah k této bytosti mají samotní umělci? Proč jsou tito umělci často bráni za revoltující tvůrce? Na všechny tyto otázky jsem dostal odpovědi a skládám je do závěru který odpovídá na hlavní položenou otázku. Odkaz šaška se opravdu vědomě udržuje a je niterným základem pro současné scénické uměnÍ.
- Současný herec v mimickém divadleKřivánková, Jindřiška(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09Tato práce pojednává o úloze současného herce v mimickém divadle. Zabývá se otázkou autorství a fyzickou existencí herce na jevišti. Vychází z analýzy absolventského představení Jindřišky Křivánkové Lovci a na základě rozboru inscenace pojmenovává principy autorského divadla a současného herectví.
- Symbol a mimické divadloVotočková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Cílem diplomní práce je zmapovat souvislosti mezi základními pojmy jako symbol, archetyp, příběh v souvislosti s jejich využitím v mimickém divadle. Symbol sám o sobě je více vizuální nežli verbální, a proto právě v nonverbálním divadle funguje jako jeden ze základních stavebních prvků inscenace. Od vymezení obecných, v širším kontextu viděných definic spojených se pojmy mimického divadla, ať už je to mimésis, znak, symbol, archetyp práce směřuje k podstatě dramatického neverbálního díla, totiž zápletce a příběhu. Propojení zkoumaných pojmů a celkové koncepce inscenace sleduji na příkladu projektu Uroboros Barbory Debnárové.
- Vnitřní procesy herceKukuczková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-18Práce se zabývá procesy probíhajícími v mysli herce, a to jak při práci na postavě v průběhu zkoušení, tak i při jejím dalším životě na jevišti v reprízách inscenace. Věnuje se popisům příprav na zkoušky a představení, jednotlivým druhům zkoušek a rozmanitým způsobům práce s textem. Na vše nahlíží s vědomím specifických odlišností divadelních žánrů. Autorka vychází převážně ze svých zkušeností.
- Výučba pantomimy na SlovenskuKasprzyk, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-12Magisterská práca Výučba pantomímy na Slovensku je logickým pokračovaním mojej bakalárskej práce Festival PAN. Práca začína stručným zhrnutím niekoľkých významných slovenských mímov a novej generácie vyrastajúcej na HAMU v Prahe. Po uvedení rozmanitosti a životaschopnosti slovenskej pantomímy prechádza práca k postaveniu pantomímy v slovenskom školskom systéme, porovnáva ho s českým a zakončuje kapitolou o Asociácii profesionálnych mímov Slovenska. Mojimi zdrojmi boli osobné rozhovory s mímami a pedagógmi na základných umeleckých školách, konzervatóriách či VŠMU a oficiálne štátne dokumenty Slovenskej a Českej Republiky vzťahujúce sa k umeleckému vzdelávaniu. Inšpiráciou mi bol aj vznik asociácií AMIS a festivalu PAN Art, ktoré svojimi aktivitami posúvajú vnímanie pantomímy do súčasnosti. Ako člen asociácie a porotca festivalu môžem na základe svojho vzdelania získaného na HAMU a nadobudnutých skúseností v umení a pedagogike je mojou úlohou a úlohou tejto práce poskytnúť novú perspektívu vnímania slovenskej pantomímy a jej vyučovania v slovenskom umeleckom školstve.
- Znak a jeho proměna v pouličním divadleVnouček, Jonatan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-07-02Tato diplomová práce se zabývá, proměnami znaku v pouličním divadle, na příkladě autorského představení Johnny & Jenny. Dále se zabývá vztahem herce s objektem, proměnami jejich vztahů a dějotvorné schopnosti těchto vztahů. Cílem bylo zjistit do jaké míry objekt s hercem dokáží rovnocenně koexistovat na jevišti, jak utvářejí vzájemné charaktery, jak vybraný objekt ovlivňuje samotné téma představení, co vše je možné skrze objekt sdělit a jakým způsobem dokážeme u diváka pozměnit vnímání daného objekt. Otázky se podařilo úspěšně zodpovědět na základě teoretických studií a během praktické práce na představení Johnny & Jenny.