Deziluze svobody

Datum obhajoby
2020-09-08
Fakulta
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta
Katedra
Centrum audiovizuálních studií
Typ práce
Bakalářská práce
Podnázev
Abstrakt
Tématem práce je rozbor iluze svobodného rozhodování ve světě videoher. A dále toho, jak se tento proces podílí na struktuře narativu. Jak je řešen komplikovaný vztah autora, který utváří děj jistým směrem, hráče, který má zažívat pocit, že se do stejného místa dostal svou vlastní svobodnou vůlí, a v neposlední řadě programu, ve kterém se toto vše odehrává. Práce je rozdělena do tří částí, v kterých se nejdříve zabývám ujasněním terminologie a jednotlivými prvky, které se spolupodílejí na výsledném prožitku. Jedná se o “Kdo, s kým a proti komu”, “Autor je mrtev. Ať žije hráč” a na závěr “Co na to Stanley”. Jako případovou studii jsem vybral hru The Stanley Parable (Galactic Cafe, 2013). Spadá do žánru walking simulator. Hlas vypravěče, který zazní hned na začátku a provází nás doslova na každém kroku, vystupuje jako glosátor dění, rádce, ale i jako uražený průvodce. Skrze své komentáře odhaluje zákulisí vztahu hráče, stroje a programátora. Úryvky (v kurzívě) budou uvádět jednotlivé kapitoly a stejně jako její části budou ilustrovat celý složitý proces soužití téměř platónského trojúhelníku, kdy jednotlivými vrcholy jsou hráč (subjekt), programátor (objekt) a stroj (Bůh).
Popis
Klíčová slova
videohry, počítačové hry, vyprávění