DAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet DAMU Disertační práce / Doctor theses podle vedoucí "BEČKA, Marek"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Aspekty loutkového divadla, divadla předmětu a masek v technologii běžného dnePetrovič, Zoran(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-03-15Tato disertační práce zpracovává poznatky, výstupy a analýzu praxe vykonané v rámci projektu Unplugged / Odpojení. Jeho cílem bylo vytvořit čtyři inscenace, které komunikují s publikem prostřednictvím jevištního jazyka, jenž jsme vybudovali specifickým užitím videotechnologie našich běžných dní. Tedy s přístroji, které tak významně formují náš životní styl, komunikaci a mezilidské vztahy. Dalším specifickým rysem naší práce je základ v kolektivní tvorbě a zkoušení. Co je pro náš případ příznačné, je použití uvedené technologie s oporou o postupy loutkového divadla, divadla předmětu a divadla masek. Zkoumali jsme možnosti, jak navodit interakci mezi člověkem a neživou hmotou s pomocí technologického vybavení a jak propojit tyto dvě entity v jednotný celek. V kapitolách této práce není kladen důraz pouze na technologii a její potenciál jakožto jevištního nástroje. Zajímají nás rovněž lidé na obou stranách jeviště, mezi nimiž vzniká s pomocí videotechnologie jevištní interakce. Projekt Unplugged / Odpojení byl zahájen téměř shodně s mým nástupem do doktorského programu a tvořil mou hlavní náplň během studia. První dva roky především jako praxe, následně jako analýza toho, co proběhlo, rozvíjení myšlenek a konečně jako možný podklad pro další projekty. Výstupy celého procesu zaznamenává tato práce.
- LOUTKOVÉ DIVADLO JAKO CESTA DO DĚTSKÉ DUŠEVolpi, Elena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-02-12Disertace vychází z pojmu loutkového divadla jako divadla obrazového, které nevytváří dokonalou repliku světa, ale vyjadřuje se prostřednictvím metafor a symbolů o své podstatě. Na základě loutkových inscenací a odborných studií z oblasti vývoje dítěte hledá možné spojitosti mezi výchovností a loutkovým divadlem, s důrazem na hereckou tvorbu, ale také ve spojitosti s režií, dramaturgií a scénografií. Odmítá myšlenku příliš zjednodušených, didaktických a moralistických představení jako výchovných a místo nich nabízí hravý, zkoumavý přístup k tvorbě, specifický pro loutkové divadlo. Pojednává o tom, jak takový přístup, který vychází z vnímání dítěte jako kompetentního diváka, mimo jiné povzbuzuje k rozvoji přirozené zvědavosti a empatie. Z hereckého hlediska zkoumá vztah k loutce a vynalézá analogii se vztahem k dětskému divákovi. Nabízí způsob, jak je prostřednictvím autentického kontaktu možné zlepšit hereckou práci s loutkou a umožnit dítěti stát se nejen příjemcem, ale také spolutvůrcem uměleckého zážitku.
- "Rozhovor" herce a loutkyDušková, Ilona(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-01-21Předložená disertační práce ?Rozhovor? herce a loutky se soustřeďuje na východiska, předpoklady a atributy vzniku jevištní postavy. Rekevantní pojmosloví a kontextY tvorby jevištní realizace dramatického díla jsou předmětem zájmu v teoretické části, na jejímý půdorysu jsou dále prezentovány výsledky rozhovorů s herci a režiséry a analyzovány zkušenosti doktorandky z výuky a faktických realizací.