Divadení fakulta - DAMU / Theatre Faculty
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Divadení fakulta - DAMU / Theatre Faculty podle vedoucí "BEČKA, Marek"
Nyní se zobrazuje 1 - 19 z 19
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Aspekty loutkového divadla, divadla předmětu a masek v technologii běžného dnePetrovič, Zoran(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-03-15Tato disertační práce zpracovává poznatky, výstupy a analýzu praxe vykonané v rámci projektu Unplugged / Odpojení. Jeho cílem bylo vytvořit čtyři inscenace, které komunikují s publikem prostřednictvím jevištního jazyka, jenž jsme vybudovali specifickým užitím videotechnologie našich běžných dní. Tedy s přístroji, které tak významně formují náš životní styl, komunikaci a mezilidské vztahy. Dalším specifickým rysem naší práce je základ v kolektivní tvorbě a zkoušení. Co je pro náš případ příznačné, je použití uvedené technologie s oporou o postupy loutkového divadla, divadla předmětu a divadla masek. Zkoumali jsme možnosti, jak navodit interakci mezi člověkem a neživou hmotou s pomocí technologického vybavení a jak propojit tyto dvě entity v jednotný celek. V kapitolách této práce není kladen důraz pouze na technologii a její potenciál jakožto jevištního nástroje. Zajímají nás rovněž lidé na obou stranách jeviště, mezi nimiž vzniká s pomocí videotechnologie jevištní interakce. Projekt Unplugged / Odpojení byl zahájen téměř shodně s mým nástupem do doktorského programu a tvořil mou hlavní náplň během studia. První dva roky především jako praxe, následně jako analýza toho, co proběhlo, rozvíjení myšlenek a konečně jako možný podklad pro další projekty. Výstupy celého procesu zaznamenává tato práce.
- Autorská tvorba v loutkovém divadlePurmová, Bára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-06Práce se zabývá procesem tvorby autorské loutkové inscenace Pštrosi od prvotního nápadu až po premiéru. Podrobným popisem poukazuje na rozdíly vize a reality, teorie a praxe. Popisuje získané zkušenosti, jež ovlivnily další tvorbu. Autorský pokus uvádí do kontextu jiné současné tvorby pomocí rozhovorů s tvůrci v profesionálním loutkovém divadle. V závěru se zamýšlí nad nuancemi rozdílu mezi pojmy autorskou tvorbou a autorstvím.
- Divadelní loutky ve filmuVolánková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-01-29Tato diplomová práce se zabývá především problematikou přenesení zkušeností s loutkovým divadlem nebo i divadlem obecně do filmového prostředí. Ačkoli se jedná o práci absolventky hereckého oboru, snaží se postihnout hlavně rozdíly nebo naopak shody mezi filmem a divadlem z hlediska jejich autora a tvůrce. Práce se dělí na tři části, přičemž ta první se věnuje porovnávání těchto dvou médií (divadla a filmu) a pokuší se stanovit si terminologii srozumitelnou jak pro divadelní, tak i pro filmovou obec. Rozebírá některé z možných variant filmové animace, vždy ovšem ve vztahu k jedné z nich, která je ústředním motivem této práce a kterou je loutka vedená antiiluzivně a v reálném čase. Druhá část pak popisuje průběh tvorby dvou konkrétních filmových počinů v režii autorky práce, Terezy Volánkové, kde jsou loutky právě tímto způsobem vedené. Třetí část je už jen pouhým nástinem možného převrácení celého principu, kdy v divadle používá tvůrce některých filmových postupů.
- Divadlo vs. AdolescentKranich, Dan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-29V diplomové práci Divadlo vs. Adolescent se zabývám problematikou vytváření inscenace pro adolescenty. Toto téma rozebírám v souvislosti se dvěma inscenacemi: Goon: Krvavá pomsta a Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých. Podrobně popisuji realizaci těchto projektů. Tvůrčí práci ve školním prostředí porovnávám s inscenováním v profesionálním divadle. V práci se také zabývám vztahem současných adolescentů k divadlu a zároveň vztahem divadel k adolescentům. Své teze a myšlenky opírám o praktické zkušenosti nabyté uváděním těchto dvou inscenací.
- Fenomén divadelního diváka předškolního věkuMolčíková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-27Tato diplomová práce se soustředí na dětského diváka ve věku od 3 do 7 let a na jeho schopnost přijímat a reflektovat divadelní dílo v prostředí mateřské školy a ve společnosti svých vrstevníků. Vychází z ročního projektu Fenomén divadelního diváka předškolního věku, který proběhl v pěti mateřských školách Středočeského kraje. Tento projekt zaznamenává, analyzuje a reflektuje. Na základě získaných zkušeností zkoumá, zda existují nějaké mantinely divadelní tvorby určené dětem předškolního věku a prezentované v nedivadelním prostředí jejich vlastní mateřské školy. Na základě dramatických principů použitých v šesti vybraných inscenacích a závěrů vyplývajících z reakcí dětského publika zkoumá, zda a jak jsou umělci při tvorbě představení limitováni zralostí diváků této věkové kategorie a prostředím předškolního zařízení. Práce má prokázat, že hraní divadla v mateřských školách má smysl a že při přípravě představení není vhodné ani žádoucí slevovat z nároků, které na sebe klademe jako tvůrci představení určených dospělému nebo smíšenému publiku.
- Filmové postupy v loutkovém divadle.Šumbera, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-15Tato bakalářská práce se zabývá použitím základních filmových postupů v loutkovém divadle. Zabývá se změnami perspektivy, pohybem mezi detailem a celkem, metodou filmového střihu a interpunkce, deformacemi času a obrazu. Práce nezkoumá animovaný film nebo loutkový film a rozdíly animace v něm a v divadle, nezkoumá ani použití projekcí nebo videa a ani historickým vztahem mezi loutkovým divadlem a filmem. V první části práce autor definuje film jako takový a následně jej srovnává s loutkovým divadlem, obecně tím vymezuje manévrovací prostor použití filmových postupů a jejich základní principy. V druhé části popisuje konkrétní metody, jejich převedení do inscenační praxe a různá technická řešení. Použití filmových postupů uvádí na příkladech z inscenační praxe.
- HraKubišta, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-02-28V této práci si kladu zásadní otázku: "Jak došlo k tomu, že jsem se dostal od dětských her až k hraní divadla?" Sleduji vývoj v hraní her a hraní si vůbec od dětství přes léta dospívání až do dospělosti. Porovnávám dva paralelní vývoje. Cestu her sportovních a cestu mimetických her. Vyvstává tak mnoho dalších otázek. Na ně hledám odpovědi v momentech, okamžicích, jež mi utkvěly v paměti pro svá někdy jasná a někdy zahalená sdělení. Zároveň se na hraní her dívám z pohledu již známých teorií. Kromě toho se snažím vidět i něco mimo ně. Pojmenovávám zde podobnosti i rozdíly mezi hraním divadla a sportovními zápasy. Většina textu se vztahuje k osobní zkušenosti. Oporu hledám v již publikovaných pracích na příbuzná témata. Na závěr shrnuji poznání, jež mi sepsání práce přineslo. Na jeho základě se snažím zjistit, jak si hrát.
- Já mezi materiálem a animacíHavelka, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-17V této bakalářské práci pojednávám o své cestě světem loutkového divadla a animace. Uvažuji o způsobech animování různých druhů divadelních i filmových loutek. V celé práci se odkazuji na dětskou hru jako výchozí bod mé cesty k oživení materiálu. Leitmotivem se stává iluze v loutkovém divadle. Na jednotlivých projektech od školních cvičení, studentských inscenací i inscenací v profesionálním divadle, kterých jsem byl součástí, popisuji své dojmy a poznatky. Postup je vždy sledován od prvotní myšlenky přes proces výroby a zkoušení až po výsledný tvar. Má účast na projektech byla většinou v souladu s myšlenkou devised theatre, takže není definováno, jestli na témata nahlížím z role herce, režiséra nebo scénografa. Snažím se najít – ze svého úhlu pohledu – dokonalý způsob animace.
- LOUTKOVÉ DIVADLO JAKO CESTA DO DĚTSKÉ DUŠEVolpi, Elena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-02-12Disertace vychází z pojmu loutkového divadla jako divadla obrazového, které nevytváří dokonalou repliku světa, ale vyjadřuje se prostřednictvím metafor a symbolů o své podstatě. Na základě loutkových inscenací a odborných studií z oblasti vývoje dítěte hledá možné spojitosti mezi výchovností a loutkovým divadlem, s důrazem na hereckou tvorbu, ale také ve spojitosti s režií, dramaturgií a scénografií. Odmítá myšlenku příliš zjednodušených, didaktických a moralistických představení jako výchovných a místo nich nabízí hravý, zkoumavý přístup k tvorbě, specifický pro loutkové divadlo. Pojednává o tom, jak takový přístup, který vychází z vnímání dítěte jako kompetentního diváka, mimo jiné povzbuzuje k rozvoji přirozené zvědavosti a empatie. Z hereckého hlediska zkoumá vztah k loutce a vynalézá analogii se vztahem k dětskému divákovi. Nabízí způsob, jak je prostřednictvím autentického kontaktu možné zlepšit hereckou práci s loutkou a umožnit dítěti stát se nejen příjemcem, ale také spolutvůrcem uměleckého zážitku.
- Loutkové divadlo pro nedětského divákaStrýček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-20Cílem této diplomové práce je podat teoretickou zprávu o současné podobě profesionálního loutkového divadla pro (ne)dětského diváka v České republice. Nejedná se o komplexní vědeckou studii, ale o snahu vytvořit na základě podkladů od zástupců těchto jednotlivých statutárních loutkových divadel v ČR alespoň základní přehled pro všechny, kdo se – ať už ze studijních nebo jiných důvodů – snaží zorientovat v hlavních oblastech a principech jejich tvorby. Tato diplomová práce navazuje na mou bakalářskou práci Malé/ Velké loutky, ve které se problematika diváckých skupin objevila poprvé, a zasazuje ji do širšího kontextu. Text obsahuje pokus o vymezení termínů dětský a nedětský divák, příklady typů tvorby pro dané diváky, krátkou historii jednotlivých profesionálních statutárních loutkových scén u nás a momentální způsob jejich profilace. Závěr této práce doplňuje mé subjektivní hodnocení problematiky na základě mých praktických zkušeností s těmito druhy tvorby.
- Loutky mluví anglickyWildtová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-22Diplomová práce se zabývá podrobnějším pohledem na spolupráci scénografa se zahraničními studenty. V teoretické části se snaží nahlédnout na jednotlivé možnosti studia pro cizojazyčné adepty, především však na ty, které jsou podporovány KALD. Dále se zabývá dotazníkovým šetřením v oblasti kooperace studentů zahraničního magisterského programu, ERASMUS+ programu a studentů Katedry alternativního a loutkového divadla. V praktické části jsou prezentovány osobní zkušenosti získané ze spolupráce na jednotlivých představeních, která vznikala na DAMU či mimo ni. Mezi tyto realizace patří The laboratory of 梵, Three Cigarettes, Persona atlas, Islands a Včela. Na těchto představeních je důkladněji přiblížena spolupráce s cizojazyčnými studenty, její úskalí a výhody, které mohou divadelního výtvarníka obohatit. Součástí práce je obrázková dokumentace zahrnující fotografie z inscenací doplněné o záznamy z představení.
- Malé / velké loutkyStrýček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-27Tato bakalářská práce je teoretickým shrnutím praktického uměleckého projektu, jenž byl závěrečným výstupem z bakalářského studia předmětu Animace, na katedře alternativního a loutkového divadla Akademie múzických umění v Praze. Jejím cílem je zhodnotit s odstupem proces tvorby projektu, od počátečního teoretického vytýčení, až po závěrečnou realizaci. Současně by měla problematiku jednotlivých bodů tvorby argumentačně podpořit ověřeným teoretickým zázemím a vytvořit tak možný návod a příklad pro všechny, kteří by chtěli v budoucnu vytvořit loutkové představení na podobných principech. V první části se práce zabývá otázkou profilu typického diváka loutkového divadla, snaží se rozbít panující mýtus, že loutky jsou jen pro děti a hledá hranici mezi tím, co lze označit za „loutkové pro děti“ a „loutkové pro dospělé“. V druhé části se práce zabývá problematikou stavby děje příběhu, o němž v průběhu představení rozhoduje divák. Snaží se odhalit všechny rizikové faktory, poukázat na již existující praktické ukázky a pátrá po tom, proč je tento postup v divadelní tvorbě na okraji zájmu. V poslední části se pak zaměřuje na problematiku zkušebního procesu s loutkou a na možnosti, kterými při něm omezuje nebo naopak obohacuje živého herce.
- Nezávislé loutkové divadlo po roce 1989Vašíček, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-13Předmětem této diplomové práce je reflexe nezávislého loutkového divadla pro dospělé po roce 1989. Popisuji v ní ?nástup? fenoménu nezávislých skupin, jeho kořeny a specifika. Zabývám se též reflexí inscenací, které mě ? v takto vymezeném prostoru ? nejvíce zaujaly a inspirovaly. V druhé části práce reflektuji svoji vlastní tvorbu v rámci nezávislého divadla a zkoumám, jak se v ní projevily vlivy popsané v první části.
- Potenciál loutkového divadla pro dospělé reflexe české divadelní scény na počátku 21. stoletíPodrazil, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-13Hlavním tématem této diplomové práce je loutkové divadlo. Sleduje se v ní historický vývoj loutky a její pozice na evropském kontinentu v průběhu posledních více než 150 let. Tyto informace jsou obohaceny i o poznatky mimoevropské , např. z oblasti Japonska a Indonésie. Autor se zabývá samotným původem loutky, její funkcí, dělením, herectvím s loutkou, možnostmi loutky a jejím významem na jevišti. Stejně tak je předmětem zkoumání samotný význam divadla pro člověka. Dále se v této práci hledají rozdílnosti mezi divadlem hereckým (neloutkovým) a loutkovým. V neposlední řadě autor zkoumá jak se liší dětský divák od dospělého a jaký je aktuální stav loutkového divadla pro dospělé na české divadelní scéně.
- Rozdíly loutkového divadla pro děti a pro dospělé na základě vlastních zkušenostíValenová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-23Diplomová práce se zabývá rozdíly loutkového divadla pro děti a pro dospělé, popisuje a analyzuje je pomocí dvou autorských loutkových inscenací Batosnění a Sólo Matches. Teoretická část krátce shrnuje poznatky o psychickém vývoji dítěte, uvádí příklady současných loutkových scén v České republice a hovoří o fenoménu zvaném Theatre for the Very Young, tedy divadlo pro nejmladší. Praktická část staví proti sobě inscenaci Batosnění, jakožto zástupce tvorby pro děti a to i již zmiňované tvorby pro děti do tří let, a Sólo Matches jako projekt určený primárně dospělým divákům. Na základě práce na těchto inscenacích prezentuje zkušenosti a poznatky spjaté s jejich přípravou a získané následným uváděním. Součástí diplomové práce jsou fotografie a DVD se záznamy z představení.
- "Rozhovor" herce a loutkyDušková, Ilona(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-01-21Předložená disertační práce ?Rozhovor? herce a loutky se soustřeďuje na východiska, předpoklady a atributy vzniku jevištní postavy. Rekevantní pojmosloví a kontextY tvorby jevištní realizace dramatického díla jsou předmětem zájmu v teoretické části, na jejímý půdorysu jsou dále prezentovány výsledky rozhovorů s herci a režiséry a analyzovány zkušenosti doktorandky z výuky a faktických realizací.
- Svět animacíCikán, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-19Tato bakalářská práce je teoretické shrnutí příprav, postupů a procesu na zrealizovaném školním projektu, který byl zadaný na volném tématu v předmětu Animace. Má poukázat na možnosti, které se objevují při přípravách inscenace. Zároveň detailně popisuje jaké to je, když chcete napsat svůj vlastní scénář podle počítačové hry a využít potenciál na interakcích s diváky. Částečné ovlivnění děje ze strany diváků je hlavním bodem, ze kterého jsem vycházel. Popisuji zde, i jak moc pro mě byla důležitá práce se zvukem a střihem. V závěru poukazuji na chyby a nedostatky, které se během výstupu objevily a ze kterých budu do budoucna vycházet při dokončování tohoto projektu.