Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "MARUŠÁK, Radek"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 23
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autentický člověk Jan PatočkaMrázek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Práce je popisem realizace pedagogického projektu, který používá metod dramatu ve výuce filosofie. Jeho tématy jsou pravda, autenticita a Charta 77, s přihlédnutím k osobě a práci Jana Patočky. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je představen vznik projektu, příprava realizace, filosofická východiska a také rozbor metodiky dramatu ve filosofii. V praktické části je pak zaznamenán průběh projektu s poukazy na naplnění, či nenaplnění východisek z teoretické části. Klíčovou metodou práce je reflexe. Oborově stojí na pomezí pedagogiky, filosofie a divadla a jejím cílem je vyvodit z realizace projektu metodické závěry. Tyto závěry jsou postaveny na pedagogických i filosofických předpokladech. Práce může být inspirací pro pedagogy zabývající se spojením metod dramatu a jiných oborů ve výuce nebo pro pedagogy, hledající filosofická východiska své práce.
- Buduji - Pracujeme - RozhodujíLőffelmann, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Cílem této práce je vytvoření funkční dvoudenní dílny pro instituci muzea. Dílna se opírá o lokální téma – výrobu zápalek v Sušici a okrajově také využití dnes již opuštěného továrního komplexu. Teoretická část se zabývá přípravnou fází projektu – pojmenováním cílů, stručným rozborem historických pramenů, charakterizací cílové skupiny a zvolenou formou (strukturovaným dramatem). Praktická část seznamuje čtenáře s finálním scénářem a realizací se dvěma třídami Gymnázia v Sušici. Kromě popisu realizace obsahuje reflexi všech zúčastněných stran a pokouší se nabídnout i některé změny k vylepšení celé dílny. Práce tedy především zkoumá, jak lze využít metodu strukturovaného dramatu při edukační práci v muzeu.
- Cesta k filozofii dramaticko výchovnými metodamiKohout, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Cílem této bakalářské práce je nabídnout vhled do způsobů použití dramatické výchovy jako formy výuky filozofie. Dramatická výchova prokázala svoji užitečnost v mnoha školních předmětech. Výhodou dramatické výchovy je spojení tématu s přímou zkušeností. Bohužel, právě přímá zkušenost a její spojení se skutečným životem je to, co filozofii chybí. Tato práce ukazuje různé přístupy použití dramatické výchovy ve výuce filozofie na základě běžného rozdělení filozofických disciplín. Pojednává dramatickou výchovu jako způsob předání filozofického textu studentům skrze přípravu divadelního tvaru, ale také dramatickou výchovu jako jednotlivou metodu, která může být použita v hodině. Tato práce obsahuje taktéž záznam praktické realizace projektu zaměřeného na Sókrata a Platónův pohled na vztah jednotlivce a obce.
- Dárce - přijmout či nepřijmout?Vodičková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-27Tato práce se zabývá návrhem a reflexí realizace dvou dílen. Jedna dílna byla pro dospívající účastníky, druhá pro dospělé. V závěru práce je porovnán způsob práce obou skupin. Dílna je založena na literární předloze Lois Lowryové – Dárce a zabývá se tématem totalitní společnosti.
- Inscenační práce s dětským souborem - Dáte si jablíčko?Dojčánová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Obsahem této bakalářské práce zmapování a popis tvůrčí činnosti dětské skupiny z literárně-dramatického oboru na Základní umělecké škole Karla Malicha v Holicích. Práce se zabývá průběhem inscenačního procesu během tří měsíců. V jednotlivých kapitolách je popsána analýza předlohy, tvarování situací, prezentace inscenace a její reflexe. Součástí práce je podrobná charakteristika jednotlivých členů skupiny. Inscenace je inspirovaná povídkou Zimní řez z knihy Příšerné příběhy strýce Montaguea a pokouší se spojovat žánr hororu a komedie. V rámci inscenační práce se účastníci zabývají tématem podivínství a na jeho základě vyloučení z kolektivu. Téma objevují ve zkoumaném příběhu, ke kterému během inscenačního procesu přistupují autorsky.
- Inscenační práce se středoškolským souborem - Medvěd, který nebylMlatečková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-03Cílem této bakalářské práce je popis intenzivní dvouměsíční činnosti na Základní umělecké škole Pardubice – Polabiny. Práce zachycuje průběh autorské inscenační práce a vzniku divadelního představení, jehož námětem se stala kniha „Medvěd, který nebyl“ obsahující témata blízká především dospívajícím lidem. Práce obsahuje informace o skupině literárně – dramatického oboru a její proměně. V jednotlivých kapitolách nalezneme informace o procesu vzniku představení od výběru předlohy, přes analýzu textu, po samotnou inscenační práci, její prezentaci a reprízování.
- Keltové v nás aneb Jak učit dramatickou výchovu ve věkově heterogenní skupiněTothová, Martina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-12Práce Keltové v nás aneb jak učit dramatickou výchovu ve věkově heterogenní skupině popisuje záznam třídenního dramaticko?výchovného projektu Keltové v nás, který jsem realizovala s věkově heterogenní skupinou žáků literárně-dramatického oboru ze ZUŠ Nové Strašecí. Cílem mé práce je vymezit na podkladě odborné literatury, mých pedagogických zkušeností a zejména na podkladě realizovaného projektu Keltové v nás, jaká specifika má práce s věkově heterogenní skupinou v dramatické výchově, jaké jsou její výhody a úskalí. Protože jedním z možných úskalí výuky ve věkově heterogenní skupině je výběr vhodného tématu, chce má práce ověřit, zda je téma Keltové vhodné jak pro výuku ve věkově heterogenní skupině, tak obecně pro práci v dramatické výchově. Záznam vlastního projektu Keltové v nás jsem záměrně doplnila o informace z historie Keltů tak, aby bylo možné podle této práce projekt Keltové v nás znovu realizovat.
- Nabúravanie rodových stereotypou štrukturovanou drámouKořínková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-02Abstrakt Bakalárska práca popisuje tvorbou a realizáciou bakalárskeho projektu v podobe ôsmych lekcií štruktúrovanej dramatickej hry. Tieto lekcie vznikli na základe mýtu o tulenej žene Fiony Maclead: Vítr a vlny a Clarissi Pinkoly Estét: Ženy, které běhaly s vlky. Tieto dve verzie jednej legendy sú kombinované s úryvkami z drámy škótskej dramatičky Sue Glower: Tulenia žena. Lekcie boli špeciálne vystavané pre 2. a 3. spojený ročník II. stupňa LDO ZUŠ Jozefa Kresánka v Bratislave. Cez fiktívny príbeh tulenej ženy Rony sa účastníčkam lekcií sprostredkovali témy : sloboda, tehotenstvo, rodičovstvo, konflikt, rozhodnutie. Práca predovšetkým ponúka možnosť náhľadu na tieto témy. Skúma ako sa dá štruktúrovaná dramatická hra využiť pri snahe o prihliadaní na rodovú problematiku.
- Nonsensová poezie jako východisko pro inscenační práciŠteidlová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-04Bakalářská práce přibližuje inscenační proces s dvojicí adolescentních dívek, které navštěvují literárně-dramatický obor na základní umělecké škole. Námětem naší práce se stala nonsensová poezie. Dívky se s interpretací této poezie setkaly pouze v rámci předmětu přednes. Práce na inscenaci tak byla pro obě cestou objevování nových možností inscenační tvorby. Opírala jsem se o dovednosti a zkušenosti, které dívky získaly během předchozího studia literárně-dramatického oboru, ale i v dalších uměleckých oborech. Pro inscenaci jsme tak využily zejména jejich schopnost pracovat s nadsázkou, ztvárnit situaci pohybově, podpořit atmosféru zvukem, hudbou. V jednotlivých kapitolách přibližuji dvojici dívek, s nimiž jsem pracovala, a to jak z hlediska jejich zkušeností s dramatickou výchovou, tak z hlediska vývojové psychologie. Dále analyzuji námět, popisuji dramaturgicko-režijní koncepci a práci na budování vytyčených situací. Popisuji také, jak se naše koncepce v průběhu práce měnila v závislosti na budování dramatického oblouku a na tom, zda vybrané texty dívky oslovily a jak jsme je následně uchopily. Sleduji také proces reprízování a jeho vliv na konečnou podobu inscenace.
- Pedagogové a studenti na vlnách poetismu a surrealismuRazím, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-04V bakalářské práci jsem se věnoval rozboru a porovnání dvou realizací svého projektu - literárně-dramatické dílny nazvané Na vlnách poetismu a surrealismu. Dílna vznikla za účelem seznámení účastníků se dvěma významnými literárními styly z období 20. a 30. let 20. století a s jejich historickým kontextem. Měla posloužit také jako zdroj inspirace k četbě a autorské tvorbě účastníků, kterými byli dospělí zájemci (převážně pedagogové) a studenti gymnázia. Skrze pedagogické pojetí dílny s využitím metod dramatické výchovy jsem se pokusil zmapovat možnosti a cíle, jimiž může dramatická výchova napomáhat k obohacení školní výuky (nejen) literatury a dějepisu.
- Příběh trojské válkyŠvejda, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-09Bakalářská práce popisuje přípravu a realizaci dvoudenní dílny na téma Příběh trojské války. Je primárně připraven pro skupinu patnácti žáků literárně-dramatického oboru ve věku jedenáct až čtrnáct let. Žáci se prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy dozvídají o příčinách, průběhu a postavách trojské války, zároveň je kladen důraz na poznání řeckých bohů. Vedle kognitivních aspektů projektu je kladen důraz na sociální rozvoj dětí. Realizace projektu nemá zastupovat komplexní poznání celé problematiky trojské války, soustřeďuje se toliko na základní dějovou linku příběhu. Primárně proto také vychází z literární předlohy určené pro dětského čtenáře, která je doplněna další faktografií.
- Příprava celoročního výukového projektu pro 5. ročník ZŠ s využitím metod a techniky dramatické výchovyŠobáňová, Kateřina(2004)Datum obhajoby: 2004
- Prozkoumání dramatické předlohy pomocí strukturovaného dramatuPůlpánová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-27Cílem této práce je vytvořit funkční dvoudenní dílnu pro amatérské dospělé herce. Dílna se opírá o dramatickou předlohu Návštěva staré dámy Friedricha Dürrenmatta. Předloha řeší morálně humanistické téma, které se stalo ústředním motivem dílny. První část práce plní informativní úlohu – pojmenování cílů, charakterizace skupiny, nastínění života a tvorby autora předlohy, základní rozbor předlohy a její potenciál ve vztahu k cílům projektu. Druhá část práce se zabývá přípravnou fází dílny – stručná formulace postupů práce s narativem v kontextu metody strukturovaného dramatu a cíly projektu. Prostřední část se věnuje popisu plánu dílny s reflexí a hodnocením jejího průběhu. Poslední část je věnována zpracování hodnocení účastníků, vlastnímu zhodnocení celého projektu a závěrečným stanoviskům. Práce zkoumá, jak efektivně lze použít metodu strukturovaného dramatu v herecké práci s postavou a seznámením s novou dramatickou předlohou.
- Rok 1968Hrnečková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-09Bakalářská práce popisuje přípravu a realizaci projektu určeného coby doplněk výuky dějepisu na základní škole. Projekt je vytvářen pro devátou třídu základní školy a je zamýšlen jako universální, s úpravami použitelný na jakékoli české základní škole. Realizován byl v únoru 2009 na 1. základní škole v Benátkách nad Jizerou během dvou po sobě následujících dnů, ve dvou blocích po šesti hodinách. Ve formě strukturovaného dramatu seznamuje projekt žáky s událostmi roku 1968 v Praze. Skrze fiktivní příběh sedmnáctileté dívky Julie a její rodiny poznávají žáci postupně důležité momenty pražského jara a následné okupace vojsky Varšavské smlouvy. Práce především zkoumá, jaký vliv má na průběh a vyznění projektu poměr podaných informací a zprostředkovaných emocí.
- Strukturované drama BranSvobodová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-04Ve své bakalářské práci se pokusím zachytit plánování, realizaci a zpětnou reflexi dvou proběhlých dvoudenních dílen strukturovaného dramatu s názvem Bran. Realizovala jsem je se dvěma odlišnými skupinami. Mám v úmyslu pojednat o aspektech prvotní práce s literaturou, výstavbě aktivit a cvičení na základě předem stanovených cílů, průběhu jakožto dynamického procesu i vyvození určitých důsledků a závěrů z dané realizace. Dále se chci zaměřit na porovnání obou lekcí, neboť mezi věkovým průměrem obou skupin je přesně deset let. Aritmetický průměr věků hráčů z mladší skupiny je 13,5 roku, ze straší 23,5.
- Téma nesvobody v literárním díle Perlorodky pomocí metod dramatické výchovyKolářová, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-01Tato práce se věnuje tématu nesvobody v literárním díle Perlorodky. Průzkum tématu vychází z osobního zaujetí autorky životním příběhem spisovatele Jiřího Stránského, jehož knihy určené dětem vznikaly jako korespondence z komunistického vězení. V teoretické části se zabývám tématem osobní a občanské svobody a vnímáním nesvobody očima porevolučních generací. Praktická část popisuje přípravu a částečnou realizaci projektu, ve které jsem si ověřovala, zda je literární dílo na poli dramatické výchovy pro téma nesvobody nosné.
- Transport za věčnost - projekt na základě knihyMátlová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-07Práce je popisem dvoudenního projektu s žáky sedmé a osmé třídy základní školy. Reflektuje první praktickou zkušenost s realizací dramaticko-výchovného projektu, který se stala předlohou kniha Transport za věčnost. Kniha nabízí náměty z historického období druhé světové války. Práce rozebírá předlohu z hlediska jejích literárních kvalit a dále z hlediska možností pro práci v dramatické výchově. V první části jsou popsány dramaturgické úvahy, které provázely přípravu projektu. Důležitou část tvoří popis skupiny a jejích specifik. Samotný scénář je nastíněn v další části. Příprava dílny je zapsána v jednotlivých blocích, každý blok je po realizaci reflektován. V další části jsou popsány zpětné vazby od účastníků a následně jsou zhodnoceny původní nastavené cíle projektu.
- Výprava na severní pólLohniská, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-07Bakalářská práce se zabývá tvorbou a realizací bakalářského projektu v podobě dvoudenní dramaticko-výchovné dílny pro děti, které navštěvují kroužek divadla v DDM Stodůlky. Dílna byla vytvořena na základě knihy Martiny Skala: Medvídek Kuma. V první části popisuji teoretická a tematická východiska vedoucí k projektu, který se snaží vzbudit v dětech zájem o ohleduplnost vůči zvířatům a přírodě. Druhá a největší část práce je věnována samotnému projektu – jeho přípravě, popisu realizace a reflexi.
- Výuka průřezového tématu Výchova demokratického občana formou dramatické lekceSýkorová, Jaroslava(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-03Práce popisuje možnosti dramatické výchovy při výuce průřezového tématu Výchova demokratického občana. Je založena na konkrétní dramatické lekci, jež byla provedena se třemi různými skupinami. Autorka pojmenovává problémy a popisuje další možnosti práce s touto lekcí.
- Výukový projekt o přátelství pro volitelnou dramatickou výchovu v 7. a 8. ročníku základní školyBlahůšková, Marcela(2004)Datum obhajoby: 2004