Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra střihové skladby - KSS / Department of Editing podle vedoucí "ČIHÁK, Martin"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 28
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- A Survey of the Editing Methods in Youssef Chahine's Alexandria Trilogy within the Deleuzian Framework of Minor CinemaFarag, Marguerite(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-21In 1985 Gilles Deleuze published his second book on Cinema entitled The Image - Time, where he used Youssef Chahine’s Alexandria ... Why? (1979) the semi-autobiographical film as an example of ‘minor cinema’, and almost a decade later Youssef Chahine finished the semi-autobiographical trilogy with his film Alexandria: Again and Forever (1990). The thesis acts as a survey of the editing methods used by Rashida AbdelSalm in Chahine’s Alexandria trilogy; Alexandria...Why?, An Egyptian Story (1982), and Alexandria: Again and Forever. The framework of the thesis follows Gilles Deleuze’s three conditions for minor cinema; compositional mode of missing people, deterritorialization of language and collective utterances as its structure. Through the survey and through the analysis of micro and macro structures of the films, the thesis traces how progressively Chahine and AbdelSalam stray away from the Deleuzian concept of minor cinema to formulate an authentic Egyptian filmic language.
- Alternative Modes of Feminine Doubling in Film: Semiotics, Montage, and ExpansionJimenez, Olivia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06Doubling has been a topic of cinema and cinematic criticism for decades, with particular attention being paid by filmmakers on the feminine double. In what ways have Freudian conceptions of the feminine affected these depictions of the feminine double and of doubling at large? Through a literature review of film semiotic criticism, feminist theory, and films, this paper will craft newfound definitions for the feminine double in film. It will also define techniques, particularly montage techniques, that serve to prop up their respective depictions of the feminine double. Montage is significant as there is doubling inherent within the cut, serving as the greatest similarity to the double conceptually. Filmmakers like Brian De Palma, Roman Polanski, and Andrzej Żuławski, will be juxtaposed with filmmakers like Maya Deren, Chantal Akerman, and Céline Sciamma, among many others. The former represents filmmakers who champion the dominant feminine double, whereas the latter will represent the alternative. Ultimately, the dominant foregrounds a Freudian lack in their characters, whereas the alternative foregrounds expansion through various means. Further, the dominant will produce a double which exists as a split stand-in for their counterpart, whereas the alternative will produce a double that is analogically bound with the protagonist. This paper has also defined categories under which to consider the alternative feminine double films.
- An Analysis of the Editing of the film SamsaraSaraçi, Enis(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05This thesis examines the editing of the feature film Samsara (2011) by Ron Fricke. Samsara is not a documentary with a traditional narrative; however, the film conveys a very emotional story on a gut level where the narrator is hidden. The methodology used relies on a neoformalist approach and Karen Pearlman's insights on rhythm in film editing. Based on this, an in-depth analysis of each segment of Fricke's film is conducted, concerning not only its semantic and thematic function but also the film's rhythm in evoking the viewer's emotions.
- CebronKlímová, Blanka(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-21Film v duchu cinema pur zaznamenává proměnu Botiče v závislosti na čase a na lidském fakoru. Film pracuje vizuálně v rovině abstrakce. Čistá vizuální forma ve spojení s elementárními zvuky, jeho rytmy a melodiemi je nejen cestou Botiče, ale je současně zobrazením vztahu člověka a přírody, řádu a chaosu a neustálé proměny. Proměna, která končí vždy smrtí jedné formy a zrodem formy nové.
- Didaktika skladbou a řádemKoldová, Tereza Rozálie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-12Diplomová práce zkoumá možnosti začlenění výuky střihové skladby do kurikula formálního vzdělávání pro střední školy. Rozebírá základní výchovné principy a jejich pojetí v rámci filmové výchovy, zkoumá její současný stav, cíle a metody. Práce pracuje s pojmem střihové skladby jako možným prostředkem k hlubšímu poznání a nástroje pro dynamické chápání světa a sebe sama. Dále rozebírá specifika pojmu skladebnosti a přístupů k výuce střihové skladby, ze kterých vyplývají hypotézy pro potenciální didaktické využití. Z analýzy vztahu reality k filmu vyplývá výhodnost využití dokumentárního filmu ve výuce a úzké zaměření se na jeho skladebnou stránku. Z formulovaných hypotéz vycházejí případové studie, jejichž obsahem je střihový workshop implementovaný do formálního vzdělávání. Studenti střihově pojímají principiálně ambivalentní materiál filmového portrétu příslušníka ukrajinského Pravého sektoru a jsou postaveni před výzvu k tématu zaujmout postoj a skrze skladbu filmového díla myšlenku artikulovat. V rámci případových studiích je využita metodika kvalitativního výzkumu a pro sběr dat pak polostrukturované rozhovory, skupinové diskuze, pozorování a dotazníky. Navržený model využití střihové skladby se jeví jako vhodný způsob práce s filmovou výchovou a jeho pedagogické dopady jasně dokládají didaktický potenciál implementace střihové skladby do formálního vzdělávání.
- Duch úlu - mezi historií, filmem a snemToupalová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-19Práce se zabývá filmem Duch úlu (El espíritu de la colmena, Victor Erice, 1973), který je považován za jeden z nejlepších španělských filmů, ale v České republice není příliš známý, ani zde o něm neexistuje literatura. Práce obsahuje překlady některých zajímavých textů o Duchovi úlu napsaných ve Španělsku. Skládá se ze tří částí. První se podrobně věnuje úvodním titulkům filmu, popisuje jejích důležitost pro celé filmové vyprávění. Ve druhé části jsou zmiňovány velké změny v literárním scénáři, ke kterým došlo ještě před natáčením, a jejich vliv na výslednou podobu filmu. Třetí část, nejobsáhlejší, je formální a obsahovou analýzou filmu. Popisuje způsob zacházení s postavami, ze kterého vyplývá zacházení s časoprostorem, způsob zobrazení poválečné atmosféry ? jak je možné vyprávět historické události, které vnímá dítě, bez toho, aniž by byly ukázány, a v závěru jsou rozebírány metafory použité ve filmu. Jedním z cílů je prozkoumat, jak je vytvářen svět malé holčičky a jak je možné, že je pro diváka tak věrohodný.
- Editing analysis of the film God Exists, Her Name is PetrunyaFranulovic, Paola Lada(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05The pool of authentic representations of women in films is growing and breaking the artistic canon’s depiction of women as either wives, mothers, maids, or mistresses. This text provides a comparative analysis between the 2019 North Macedonian film God Exists, Her Name is Petrunya and the tenth and final draft of its script. Its aim is to uncover, through Karen Pearlman’s cognitive approach to editing, the tools and devices used by Marie-Hélène Dozo to reshape the film’s rhythm. God Exists, Her Name is Petrunya exposes gender patriarchies within the Orthodox Catholic church, the state (police) and, the labour market in the context of North Macedonia and the Balkans. However, it does not manage to subvert or push the envelope of gender hierarchies because its narrative propagates a ‘salvation through romance’ resolution. Moreover, it builds its protagonist on the archetype of a virgin heroine, such as Joan of Arc, whose heroism is directly linked to their innocence.
- El Velador; The Distance Montage of a Drug WarPosada Ruiz, Laura Natalia(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-21This text is an analysis of the Mexican documentary El velador under the scope of Peleshyan’s theory of “distance montage”. The thesis reflects on the way the film creates the meaning of violence without showing violence itself, and how the function of montage constructs not only a concept but also an emotional meaning through the repetition of motifs, the distance between them and symbolic associations to have resonance with the viewer about how the war against drug traffic affects everyone one way or another.
- Filmové montážne štruktúry posvätnaMlynarič, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-17Téma diplomovej práce skúma vzťah filmového jazyka a fenoménu posvätna. Práce reflektuje možnosti sprostredkovania obsahov posvätna skrz médium filmu.
- Fotochemická trasformace kinematografick ého obrazuPolenský, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-19Fotochemická transformace je proces proměny latentního obrazu na filmu v obraz viditelný. Bakalářská práce s názvem Fotochemická transformace kinematografického obrazu obhajuje tento proces jako tvůrčí nástroj významně ovlivňující obrazovou stylizaci. V teoretické části analyzuji tento výrazový prostředek na příkladě vlastních snímků a na filmech Aus Der Ferne - The Memo book Matthiasse Müllera a Passion Jürgena Rebleho. Praktická část se zaměřuje na inverzní proces, popisuje tvůrčí nástroje fotochemické transformace a obsahuje výsledky experimentů provedených s filmovým materiálem Kodak Tri-X 7266.
- Fotocitlivá vrstva a její domácí připravaKrajbich, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-22Práce se zabývá domácí výrobou fotocitlivé vrstvy z běžně dostupných chemikálií. Je to alternativní kuchařka pro ty, kteří nechtějí být závislí na výrobě fotomateriálu komerčními firmami.
- Kdesi, v ríši príčinDonovalová, Simona(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-12Bakalárska práca skúma výtvarný prejav od jeho počiatkov až po súčasnosť. Zameriava sa na vizuálne umenie, ktorého styčné body nachádza vo večnom boji človeka s časom a v realizme hlboko zakorenenom v ľudskej mysli. Tým sa otvárajú otázky týkajúce sa reality samotnej. Nástupom média fotografie a filmu sa urputná túžba zadržať život pomocou umenia neoslobodzuje, ba práve naopak - stáva sa ešte vačším väzňom ilúzie skutočnosti.
- Komparace vnitrozáběrové montáže v jednozáběrových filmech Provaz a VictoriaHrdlička, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-14Tato práce si klade za úkol blíže popsat vnitrozáběrovou montáž a prvky, které ji tvoří. Dále, na příkladu dvou filmů, které byly natočeny pomocí jednoho záběru, porovnat dané prvky a následně závěrem na základě tohoto porovnání hledat to nejlepší možné východisko, kterým můžeme dát filmu jeho vlastní život, přesahující rám obrazu.
- La Mansion de Araucaima under Brechtian EyesEstrada Ramos, Samani(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-21This thesis explores the theoretical principles of Brechtian theory, and its relationship with Carlos Mayolo’s La Mansion de Araucaima (1986) by focusing on the structural elements and editing decisions that lead to the creation of this film. The thesis will explore the social context of the film as well as the implications of “tropical gothic” for the intentions of the director. Lastly it will attempt to some principles followed by the film in the way it developed its own dramaturgical structure.
- Lessons on Grief from Isao Takahata's Studio Ghibli and its Resonance in Live-ActionSen, Shubhroja(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06In the world of animation, Isao Takahata occupies a special place since he creates grounded, realistic worlds with touching stories revolving around poignant concerns of life. His perspective on depicting grief is unique and offers deep insight into how to create a narrative that is able to navigate the emotion adequately. This thesis looks at Isao Takahatas filmography, with special focus to Grave of the Fireflies and The Tale of Princess Kaguya, to understand what filmmaking elements enable these stories to be told in a sensitive manner. To that effect, looking at the two films from the lens of montage, an analysis of the two films leads to a five-point framework worldbuilding, point of view of main character, capturing the internal and external conflict for the protagonist, the depiction of the grief event, and response of the protagonist to the grief event created in this study. This Grief Framework can act as scaffolding to understand if a story is able to centre grief within a narrative. Subsequently, this study uses the Grief Framework to understand how three live-action films Life is Beautiful, Pans Labyrinth, and Jojo Rabbit reference grief within the context of their stories. The study concludes with the Grief Framework offering a guiding set of considerations that can allow stories to address grief in a holistic way, with the understanding that these stories can be difficult but necessary to tell.
- Methods of Montage within Luis Ospina´s Mockumentary Cinema in the Caliwood Movement- ColombiaSanchez Gomez, Camilo(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06In documentary theory, distinguishing between fiction and documentary films can be challenging, often leading to misclassification. One filmmaker affected by this issue is Colombian director and editor Luis Ospina, whose work is frequently labeled as fiction rather than documentary. This study examines Ospina's editing methods in his mockumentary trilogy and uses Bill Nichols' documentary theories to argue that his films should be considered documentaries. The project explores the history of documentary theory, defines documentary films according to Nichols' theories, provides context on the history of Colombian cinema, and analyzes each film in Ospina's mockumentary trilogy compared to Nichols' criteria. The findings show that Ospina's trilogy aligns with Nichols' concept of documentary films, particularly fitting within the reflexive documentary mode. This study contributes to the definition of mockumentaries and encourages further research to explore and propose new alternatives that enhance existing theories.
- Montage of a Joke in a Dialogue-less FilmAnand, Anagha(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05PUSHPAKA VIMANA was a completely dialogue-less Indian film made in 1987. This text is a study of the film that uses different aspects of filmmaking by the editor to execute a joke visually, without dialogue. The thesis intends to understand what makes a good joke and how the editor can work with the footage to create the intended comedy. For this purpose, we will be focusing on analysing various gags from Pushpaka Vimana. This text is to present the editor with a holistic approach to editing and to be aware and use all aspects of filmmaking- not just editing at the cutting table, as comedy starts way before that.
- Mrtvý čas filmuVrána, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-15Studie se tématicky zaměřuje na principy narace. Na možnosti filmového vyprávění je v ní nahlíženo především protřednictvím strukturalistických literárně-vědných teorií.
- Optofonetické harmonieKlímová, Blanka(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-21Základními východisky pro mou práci jsou statě českých teoretiků 30. let od básníků, vědců, filmových kritiků až po avantgardní filmové tvůrce. Práce vychází zpriority asynchronnosti, která je základním výrazovým prostředkem. Sleduje počátky práce se zvukem a jeho začlenění mezi významotvorné prvky filmového sdělení. Zaobírám se pokusy o vizualizaci zvuku založené na hledání analogie obrazové a zvukové složky. Východisky mi jsoufilmy O. Fischingra, bratrů Whitneyových, L. Lye, H. Hirshe, F. a S. Themersonových i J. Lehovce. K analýze vztahů geometrických a informelních struktur vzávislosti na prostoru a čase mi posloužily filmy M. Duchampa, F. Legéra, G. Dulacové, H. Chometta, R. Steinera, H. Richtera, V. Eggelinga a W. Ruttmanna. Nedílnou součástí této práce je skladebná analýza filmu Alexandra Hackenschmieda Na Pražském hradě. To vše za účelem nalézt optofonetické harmonie založené na vibracích zvukových a obrazových vln a jejich synchronních či asynchronních variací.
- Pablo. G. del Amo - střihačské fragmentyToupalová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-10-13Diplomová práce vznikla jako imaginární film, který přejímá strukturu snímku Carlose Saury Elisa, vida mía (Eliso, můj živote, Španělsko 1976). Hlavními postavami jsou střihač Pablo G. del Amo, režiséři Carlos Saura a Víctor Erice a producent Elías Querejeta, kteří zanechali hlubokou stopu ve španělské kinematografii druhé poloviny dvacátého století. Můj film se ale omezuje na období 1965 ? 1976, tedy na začátek jejich spolupráce. Pro tu byla příznačná snaha točit autorské filmy, docílit jisté kontinuity tvorby a vyjádřit se jak jen to bylo možné kpolitické situaci ? jedná se o dobu konce diktatury generála Franca. Dalším zcílů Querejetovy produkce bylo vychovat kritické diváky, respektive dokázat, že takové publikum už existuje. Saurův nejosobnější film Eliso, můj živote uzavírá jednu etapu tvorby všech mých postav a znamená zlom. Jeho práce sčasoprostorem a smotivy navádí a směruje můj film tak, aby vyprávěl o zvoleném období a filmech jen zurčitých úhlů pohledu. Tak je možné pracovat srůznými druhy materiálů: shistorickými fakty, dobovým tiskem, analýzami filmů i autobiografickými údaji. To vše tvoří různé linie, které se proplétají. Životní příběh Pabla G. del Ama je natolik osudový pro jeho rozhodnutí věnovat život filmu, že mu patří několik sekvencí. Můj film by měl zprostředkovat vzpomínkový charakter, příznačný pro zkoumaný materiál. Téma paměti dává postavám impulzy kpřesunům včasoprostoru, do dětství, představ či snů. Paměť, jak osobní, tak i společenská, není pojímána jen ve smyslu vzpomínání, ale i záměrného vytěsňování.