DAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet DAMU Disertační práce / Doctor theses podle autor "Chalupová, Simona"
Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Prezentace divadelního díla v paměťových institucích prostřednictvím výstav s akcentem na loutkové divadloChalupová, Simona(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-11-26Tato dizertační práce se zaobírá v širších souvislostech praktickým problémem, jak vystavovat divadelní dílo v muzeu. Zkoumá, co se stane, když divadelní dílo, ze své podstaty průběžné, umístíme do prostředí muzea, které je ze své podstaty nehybné. V kontextu historie českého muzejnictví a stavu současných expozic zaměřených na loutkové divadlo u nás hledá odpověď na otázku, zdali existuje způsob, který by zachoval či předal původní smysl divadelního díla návštěvníkovi muzea. Má se muzeum o něco takového vůbec pokoušet? Po analýze možností nalézá práce potenciál ve vzájemné inspiraci divadla a muzea, která může spočívat v přímém vstupu divadelní inscenace do prostoru muzea a uvádí příklady dobré praxe v zahraničí a u nás. Ve schopnosti divadla vyprávět srozumitelně příběh, pracovat s emocemi, poskytnout zážitek i poznání vidí práce inspiraci aplikovatelnou do prostředí muzea. Práce podrobněji rozpracovává inspirativní myšlenky Liama Wisemana o tvorbě výstav a na příkladu jedné zahraniční a jedné tuzemské výstavy dokládá dopady rozdílnosti přístupu na výsledné vyznění výstavy. V textech o dramaturgii od Jean-Claude Carrièra nalézá odpověď na otázku, proč v muzeu vyprávět příběhy a pokouší se pojmenovat, proč se to většinou muzeím nedaří. Brilantní úvahy Owena Hopkinse o historickém vývoji muzeí a dnešní naléhavé nutnosti změn v poslání muzea přivádějí práci k jádru problému současného českého muzejnictví, který pramení z jeho silného a historicky podmíněného zaměření na sbírkový předmět jako takový, což implikuje problémy spojené s neschopností většiny českých muzeí přemýšlet o svých sbírkách a jejich prezentaci tak, aby měly co říct pro život v současné době. V případových studiích z praxe o vystavování divadelního díla z praxe dizertační práce zkoumá, jak tuto divadlu přirozenou schopnost atraktivního vypravování příběhu přenést do procesu tvorby výstav. Na základě kritické analýzy případových studií z výstav Divadlo zrozené z vody, Tajemství malé tanečnice, Loutky na frontě a výstavního záměru Loutka 2026 vyvozuje obecněji platné dílčí závěry. Práce poukazuje na benefity průniku divadelnosti do muzea, spočívající v otevření možnosti tvořit výstavu, která má ambici být živým dílem. Znamená to stavět výstavu podobně, jako se vypravuje příběh v divadle a pracovat s emocemi, které dílčí části výstavy mohou u návštěvníků probudit, a tím se vyvarovat monotónnosti. Osobní angažovanost tvůrců na tématu výstavy, srozumitelnost sdělení, včetně artikulovaného přesahu tématu pro dnešní dobu, snaha inspirovat návštěvníky k přemýšlení nad tématem a poskytnutí prostoru pro jejich aktivní přístup k tématu jsou jednou z cest, po které by se dnes muzea při tvorbě výstav mohla vydat.