Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education podle oponent "PROVAZNÍK, Jaroslav"
Nyní se zobrazuje 1 - 16 z 16
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Dětské divadlo a jeho hodnocení na přehlídkáchRezková Přibylová, Naděžda(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2005)Datum obhajoby: 2006-01-11Práce je zaměřena na přehlídky dětských divadelních souborů s důrazem na celostátní přehlídku dětského divadla Dětská scéna. Zabývá se postupovým systémem Dětské scény, funkcí poroty, požadavky na její činnost a předpoklady pro práci v porotě. Věnuje se otázce hodnocení inscenací dětského divadla s ohledem na jejich specifika a jednotlivé složky divadelní práce. Uvedené poznatky pak uvádí do souvislostí s Dětskou scénou v roce 2005.
- Dismanův rozhlasový dětský soubor (DRDS) v letech 2015-2021Hnilička, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-05-30Cílem této práce je postihnout jedno celé období fungování Dismanova rozhlasového dětského souboru, a to éru, kdy soubor pracoval pod uměleckým vedením Jany Frankové Doležalové (1967–2021). Na tomto období (2015–2021) se pokusíme popsat jednak proměny, jakými soubor prošel po umělecké i organizační stránce, a jednak na materiálu vybraných inscenací zrekonstruovat režijně-pedagogické metody Jany Frankové. Pozornost věnujeme též událostem v sezóně 2014/2015, v jejichž přímém důsledku došlo ke změně ve vedení souboru a které výrazně ovlivnily budoucí podobu tohoto uskupení. V práci čerpáme jak z odborné literatury, tak z dobových dokumentů, mediálních výstupů a dosud nezpracované pozůstalosti Jany Frankové. Autor práce se opírá také o vlastní zkušenosti, které získal jako spolupracovník Jany Frankové, a o rozhovory se členy souboru a dalšími svědky tehdejší éry.
- Divadelní a dramatická práce se senioryVorlová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-01-11Hlavním tématem mé diplomové práce je možnost uplatnění divadelních a dramatických aktivit při práci se seniory. V šesti na sebe navazujících kapitolách vymezuji základní pojmy, uvádím do problematiky sociální péče o seniory a představuji jednu z jejích částí ? aktivizační činnost. Postupně pojmenovávám bio-psycho-sociální zvláštnosti objevující se s přibývajícím věkem, zabývám se specifickými požadavky na komunikaci se seniory a uvádím tuto oblast do kontextu divadelních a dramatických aktivit. Součástí diplomové práce je přehled pražských zařízení a skupin, které se nechaly pro organizované činnosti se staršími lidmi inspirovat divadelním uměním. Na základě vlastních profesních zkušeností získaných v Domově pro seniory Krč představuji Literárně-dramatický klubu, jeho členy, východiska a náplň jeho činnosti. Ve speciální kapitole nabízím ukázku konkrétní dramatické lekce realizované se skupinou pravidelně se scházejících seniorů. Diplomová práce je doplněna osobními rozhovory se seniory, seznamem konkrétních organizací zabývajících se divadelními a dramatickými aktivitami s touto skupinou v Praze a fotodokumentací aktivit Literárně-dramatického klubu. Součástí přílohy je také návrh strukturované dramatické lekce na téma Alzheimerova choroba určené pro děti od deseti let.
- Dramatická výchova jako prostředek k pochopení kultury neslyšícíchWoláková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-06Práce se zabývá možnostmi dramatické výchovy ve vzdělávání neslyšících. Vychází z postoje, který chápe neslyšící jako kulturní a jazykovou menšinu. Možnou cestou pro dramatickou výchovu neslyšících je její propojení s multikulturní výchovou. Cílem práce je formulovat, jakou podobu by měla takto zaměřená multikulturní výchova mít, a dále pak navrhnout možné postupy při práci s dětmi v hodinách dramatické výchovy. V úvodní kapitole jsou nastíněny dva různé postoje, které tuto menšinu provázely celým historickým vývojem a které se odrážely ve způsobech vzdělávání sluchově postižených dětí. Dále se práce zaměřuje na definice kultury neslyšících a její aspekty. S ohledem ke specifičnosti situace neslyšících dětí a jejich kulturní identity se v dalších kapitolách práce pokouší postihnout východiska a cíle multikulturní výchovy. Dále jsou pojmenovány dva hlavní proudy multikulturní výchovy a jejich konkretizace v různých projektech. V propojení multikulturní a dramatické výchově jsou hledány možné výhody pro obě oblasti. V námětech na práci s neslyšícími dětmi se vychází ze čtyř zdrojových oblastí kultury neslyšících. V poslední kapitole jsou uvedeny ukázky hodin, jež vycházejí ze stanovených premis.
- Estetická výchova jako nový předmět na Z Š PouchovKobrle, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-05Diplomová práce se zabývá možností realizace předmětu estetická výchova na 2. stupni základní školy. Obsahem předmětu je hledání souvislostí mezi všemi obory spadajícími dle Rámcového vzdělávacího programu do vzdělávací oblasti Umění a kultura, tedy hudební výchovou, výtvarnou výchovou, dramatickou výchovou, filmovou/audiovizuální výchovou a taneční a pohybovou výchovou. Předmět estetická výchova vychází z výchovného pojetí artefiletiky. Kromě teoretického zdůvodnění vzniku předmětu estetická výchova práce nabízí i popis přípravné fáze realizace na konkrétní základní škole, včetně inspirativních materiálů pro výuku bloků estetické výchovy v 6. ? 9. ročnících této školy.
- Literární látky pro studentky střední odborné školy pedagogickéFidlerová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-06Jádrem této práce jsou literární a dramatickovýchovné analýzy sedmi literárních predloh vhodných pro práci s prevážne dívcí skupinou adolescentního veku na strední odborné škole pedagogické. Tyto rozbory se soustredují zejména na odkrývání témat výchovne hodnotných a zároven pritažlivých pro patnáctici šestnáctileté dívky a na možnosti jejich využití v ruzných typech dramatickovýchovných cinností a jsou doplneny detailním popisem ctyr realizovaných projektu a jejich prubehu. Zvláštní kapitoly jsou venovány pedagogicko-psychologické charakteristice skupiny, charakteristice predmetu Osobnostní a dramatické výchova, který se na SOŠPg vyucuje, a typum dramatickovýchovných práce, které je možné v jeho rámci provozovat.
- Malá čarodejnice jako námět pro dramatickou výchovu v MŠMíčková, Jitka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-04Tato bakalářská práce se zabývá využitím dramatické výchovy v mateřské škole. Porovnává cíle, možnosti a způsoby předškolního vzdělávání a dramatické výchovy, nabízí vypracovaný dramatický projekt, který vznikl na základě knihy Ottfrieda Preusslera "Malá čarodějnice", popisuje a hodnotí jeho realizaci a výsledek, reflektuje pocity dětí, jejich rodičů a třídních učitelek.
- Mateřská škola a lidová pohádkaLitterová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-04Práce je zaměřena na lidovou pohádku a její použití pro děti od tří do šesti let, které navštěvují mateřské školy nebo zájmové kroužky při mateřských centrech. V úvodních částech je popsán přínos a vliv lidové pohádky nebo jejích převyprávění na malé děti. Dále je tu specifikace možností použití tohoto druhu pohádek právě pro děti v mateřských školách, příklady práce s nimi pomocí metod dramatické výchovy. Obsahuje též podrobné náměty na konkrétní lekce a projekty, které již s dětmi tohoto věku byly realizovány. Těžištěm práce je popis vzniku inscenací s žáky ZUŠ, jejichž adresáty byly právě děti v mateřské škole. Zpracovávány byly tři lidové pohádky, které sloužily jako úvodní část preventivního programu v mateřské škole. Popsané postupy a úskalí při vzniku tohoto projektu doplňují scénáře ke dvěma realizovaným představením.
- Návštěva salonní společnosti 19. století (Dílna se studenty gymnázia)Lažanová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-12Tato bakalářská práce se zabývá výstavbou a realizací projektu inspirovaného salonními společnostmi 19. století. K tomu využívá metod dramatické výchovy, jež jsou především zakomponovány do práce založené na literárních znalostech studentů. Projekt byl realizován ve dvou dnech na půdě ústeckého gymnázia se skupinou studentů, která je všeobecně považována za problematickou. Jedním z cílů projektu bylo dokázat, že je možné vést i v takto negativně označené třídě zajímavý projekt, který studenti přijmou s nadšením. Před samotnou realizací projektu proběhlo několik přípravných hodin, které sloužily k diagnostikování skupiny, podmínek a metod, za nichž bude možné konečný projekt zdárně realizovat.
- Pedagogové a studenti na vlnách poetismu a surrealismuRazím, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-04V bakalářské práci jsem se věnoval rozboru a porovnání dvou realizací svého projektu - literárně-dramatické dílny nazvané Na vlnách poetismu a surrealismu. Dílna vznikla za účelem seznámení účastníků se dvěma významnými literárními styly z období 20. a 30. let 20. století a s jejich historickým kontextem. Měla posloužit také jako zdroj inspirace k četbě a autorské tvorbě účastníků, kterými byli dospělí zájemci (převážně pedagogové) a studenti gymnázia. Skrze pedagogické pojetí dílny s využitím metod dramatické výchovy jsem se pokusil zmapovat možnosti a cíle, jimiž může dramatická výchova napomáhat k obohacení školní výuky (nejen) literatury a dějepisu.
- Práce s dětmi s Aspergerovým syndromem ve skupině účastníků dramatickovýchovné dílnyHrdličková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-28Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi využití metod a technik dramatické výchovy při práci se skupinou dětí s diagnózou Aspergerova syndromu. Je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou představeny paradivadelní systémy, blíže pak dramatická výchova, dramaterapie a jejich vzájemné porovnání. Dále je věnován prostor Aspergerovu syndromu: diagnostickým kritériím, popisu symptomů a zásadám práce s dětmi s touto diagnózou. Jsou shrnuty dosavadní poznatky o možnosti využití paradivadelních systémů při práci s jedinci s Aspergerovým syndromem. Jako poslední je věnován prostoru Centru terapie autismu, ve kterém autorka práce působí a ve kterém byla realizována dramatickovýchovná dílna. Praktická část se věnuje dramatickovýchovné dílně pro skupinu dětí s Aspergerovým syndromem a dětí z intaktní populace. Je charakterizována skupina, která se projektu zúčastnila, přiblíženy inspirační zdroje pro přípravu dílny a následně popsána její celá realizace. Práci uzavírá závěrečná reflexe.
- Přínos dramtické výchovy pro začlenění dětí s odlišným mateřským jazykem a jiným sociokultuním znevýhodněním do kolektivu v mateřské školeWaloschková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-05-30Počty dětí s odlišným mateřským jazykem, které se vzdělávají v českých mateřských školách se každoročně zvyšuje, po migrační vlně v důsledku války na Ukrajině se počet těchto dětí takřka zdvojnásobil. Zavádění inkluzivních přístupů do všech mateřských škol tak nabývá důležitosti více než kdy předtím. Právě na možnosti uplatňování inkluzivních přístupů a nastavení vhodné podpory pro děti s odlišným mateřským jazykem a jiným sociokulturním znevýhodněním za využití metod dramatické výchovy se zaměřuje i tato práce. Tématem vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem se na odborné i metodické rovině zabývá mnoho českých i zahraničních autorů. Tato práce jej však pojímá z jiné perspektivy. Jejím hlavním záměrem je poukázat na přínos dramatické výchovy pro začlenění dětí s odlišným mateřským jazykem do kolektivu v mateřské škole, a to jak v adaptačních fázích, tak v průběhu jejich dalšího vzdělávání s důrazem na vytváření přijímajícího a respektujícího prostředí. Tato práce tak může představovat určitou validaci dramatické výchovy jakožto metody inkluzivního vzdělávání zaměřeného na podporu dětí s odlišným mateřským jazykem. Výzkumná část práce má podobu učitelského výzkumu, ve kterém bylo využito analýzy dostupných odborných a metodických zdrojů a jejich následné syntézy v souvislosti s cílem praktické části práce. Praktická část představuje dramatický výchovně-vzdělávací program, který vychází z potřeb dětí, a který se zaměřuje na podporu jazykového rozvoje a interkulturního soužití, čímž směřuje k efektivnímu začlenění dětí s odlišným mateřským jazykem do kolektivu v mateřské škole. Připravený program představuje praktickou ukázku možností využití dramatické výchovy v inkluzivním vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem a jiným sociokulturním znevýhodněním.
- Průniky dětského divadla a divadla vzešlého z druhé divadelní reformySittová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-06Práce se zabývá styčnými body vybraných divadel hraných dospělými na jedné straně a divadel, která vznikla cestou dramatické výchovy. Tyto body poukazují na fakt, že při zkoumání kvality a profesionality divadla nevede ostrá dělicí čára mezi dětským divadlem a divadlem hraným dospělými, ale jednoduše mezi divadlem dobrým a špatným. ?Dětské divadlo? je v práci vnímáno jako divadlo, které vzniklo na bázi dramatické výchovy. Vedoucí kolektivu, který dělá takové divadlo, je učitel dramatické výchovy. V práci jsou uváděna představení např. Hany Frankové, Aleny Palarčíkové nebo Ireny Konývkové. ?Divadlem vzešlým z druhé divadelní reformy? je míněna taková tvůrčí práce, která je podstatně inspirována tvorbou Grotowského a jeho přístupem k divadlu. V tom nejširším okruhu sem spadají jak práce samotného Grotowského, tak práce Odin Teatret či Gardzienic. Argumentace této diplomové práce je postavena na představeních Farmy v jeskyni a Divadla Continuo, která jsou v České republice nejdostupnější ?živou učebnicí? tohoto druhu. O představeních Farmy a Continua se v práci hovoří jako o inspiraci a učebnici divadelního umění pro učitele dramatické výchovy, a to nejen z pohledu zvolených prostředků ke sdělování divákům (tj. divadelního představení), ale i z pohledu zřejmých principů divadelní tvorby a přístupů k ní (tj. fáze průpravy hereckého kolektivu a fáze tvorby představení). Práce předkládá výčet bodů z oblasti divadelní průpravy, tvorby a realizace představení, v nichž jsou si oba typy divadel blízké. Jejich prostřednictvím se mohou představení divadel jako je Continuo nebo Farma v jeskyni stát cenným inspiračním zdrojem především těm učitelům dramatické výchovy, kteří výuku směřují k výstupům v podobě divadelních představení.
- Výchova herce k pedagogické činnostiHrnečková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-03Diplomová práce se soust?edí na situaci pedagogických p?edm?t? se zam??ením na dramatickou výchovu v pomaturitním studiu hudebn? dramatického odd?lení Pra?ské konzervato?e. Úst?edním cílem práce je vytvo?ení návrhu ?kolního vzd?lávacího programu (?VP) t?chto p?edm?t?, který by mohl být akceptován vedením Pra?ské konzervato?e a za?azen do celkového ?VP ?koly. Zejména na základ? vlastních studentských i pedagogických zku?eností autorky jsou nastín?ny základní problémy pedagogických p?edm?t?, je ?e?ena otázka jejich smyslu a stanoveny jejich základní cíle. Pro vytvá?ení ?VP je podstatná zejména reflexe specifických vlastností herce coby pedagoga dramatické výchovy, po?adavky Rámcového vzd?lávacího programu pro obor vzd?lávání Hudebn? dramatické um?ní a také analýza ?VP institucí stejného typu. Práce rovn?? stanovuje podobu praktické i teoretické absolventské zkou?ky z pedagogických p?edm?t?.
- Vyučování dějinám divadla technikami dramatické výchovyRosen, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-08Diplomová práce Vyučování dějinám divadla technikami dramatické výchovy ?aneb Vyučování dramatu dramatem? má za cíl čtenáře seznámit s možnostmi využití dramatické výchovy ve vyučování. Zabývá se podrobněji rolemi učitele ve vyučovacím procesu, s fokusem na učitele dramatické výchovy. Práce dále popisuje praktický projekt zaměřený na vyučování dramatu, který je vhodný nejen pro předmět český jazyk a literatura, ale i pro rozvoj divadelního myšlení. Projekt je vzhledem ke zvoleným různorodým metodám určen jak žákům základní školy s minimální zkušeností s DV, tak i těm kteří již s dramatem pracují. Použitá dramata byla vybrána tak, aby splňovala základní elementární složky divadla, kterými jsou dramatičnost a konflikt. Diplomová práce může být použita jako inspirace pro učitele, kteří chtějí rozšířit nejen své vlastní poznatky o divadle, ale i obohatit svůj způsob vyučování a myšlení.
- Výuka angličtiny dramatickými metodamiŠíp, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Tato práce se věnuje možné metodě výuky angličtiny jako cizího jazyka na prvním stupni základní školy s využitím prvků dramatické výchovy. Shrnuje metodické směry cizojazyčné výuky, popisuje a srovnává hlavní metody dramatické výchovy a metody anglického jazyka. V práci se zabývám tématikou dramatické hry a didaktickou hry, metodám výuky, principům cizojazyčné výuky. V další části se práce věnuje aplikaci jednotlivých metod dramatické výchovy jako je vstup do role, etuda, pantomima a improvizace do výuky angličtiny, popisuje lekce anglického jazyka vedené těmito metodami, včetně záznamu o průběhu jednotlivých lekcí. Tato práce je příkladem užití konkrétních metod.