Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "LEDVINA, Josef"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 28
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- All Organizing is Magic. Magie a magické praktiky v současném uměníČermáková, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-29V práci se zabývám Magií jako alternativou k dominantním kapitalistickým, neoliberálním a patriarchálním strukturám v souvislosti se současným uměním. Navrhuji v práci tezi, že současné umění podlehlo stejné kapitalizaci a komodifikaci jako jiné oblasti života a Magii ve vlastním pojetí, jak ji v práci popisuji na základě několika současných umělkyň, vidím jako východisko z tohoto stavu. Magii rozebírám z filozofického hlediska a nadále dokazuji její přítomnost, avšak v nestereotypizovaném pojetí, v pracích současného umění.
- Between Photography and VideoKunovski, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15This thesis is an attempt to observe the media of video and photography and the “space” between them. Many artists have operated within this “space”. The reasons behind this are the abilities of these media to be flexible and to transform, and with that, to give the artist, or the user, the wide pallet of possible interpretations by juxtaposing their characteristics. These two media are both widely used by inter-media artists and for communication purposes, mainly on social-media. Technically, they both operate similarly: both depict what is in front of the camera. However, because of the previously mentioned transformative character, video is capable of obtaining some of the characteristics of photography – and vice-versa – only by working with them in a specific manner. Through this thesis, I will attempt to show how the abilities of these media were put together in numerous authentic ways, blurring the lines between their separate fields.
- Bezkamerová fotografie krajiny:Klimešová, Eliška(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12V této práci zkoumám využití bezkamerové fotografie jako prostředku pro reflexi našeho vztahování se ke krajině. Problematizuji estetizující pohled, který je s fotografováním krajiny často spjatý, a hledám možná východiska, jak mohou tento pohled bezkamerové záznamy měnit. Zkoumám, jak skrze perspektivu environmentální estetiky, a skrze přístup ke krajině jako k subjektivnímu prožitku, dochází ke konceptualizování fotografických záznamů krajin v současné době. V průběhu celé práce nastiňuji vztahy mezi fotografií, fotografovanou krajinou a námi, a zabývám se jejich vzájemnými vlivy. Na projektech umělců Jiřího Šiguta a Anaïs Tondeur demonstruji přístupy, ve kterých krajina není pouhým estetickým motivem, ale je chápána jako komplexní (ne)materiální síť významů.
- Botanikova expanzeNetočný, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-07V kontextu tuzemské vědecké scény se v současné době pohybuje několik postav, jejichž aktivita v mnoha ohledech výrazně převyšuje oblast exaktního bádání. Projekty, kterými se zabývají, naplňují původní diskurs jejich primární oblasti zájmu, svými kvalitami však často převyšují vědecký půdorys a inklinují k řadě interdisciplinárních přesahů. Jedním z nezpochybnitelných aspektů těchto prací je výrazná akcentace estetického nahlížení dané problematiky. Téměř obsesivní tenzi můžeme v kontextu výše popsaného vysledovat v celoživotní práci botanika Jana Alberta Šturmy, jemuž vědecké chápání expanzivních rostlin na našem území zdaleka nestačí a samovolně se tímto posouvá k vykročení do prostoru současného výtvarného umění. Jeho akce vykazují řadu formálních podobností s oblastí československého undergroundu 60. a 70. let, především pak dění kolem kapel The Primitives Group, Plastic People of the Universe a Dg. 307. Dosud realizované landartové instalace jsou tedy typické svou intuitivní nespoutaností a inklinací k pseudosakrální tématice. Tato práce si klade za cíl zmapovat na půdorysu kreativního výzkumu vybrané projekty Alberta Šturmy a pomocí zúčastněného pozorování popsat ty stávající.
- České galerie v době koronavirové krizeMacková, Zuzana-Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-29V této práci budu komparovat různé přístupy českých galerií a uměleckých institucí reagující na podmínky vyvolané koronavirovou krizí. Budu se převážně věnovat následujícím otázkám: Co vlastně znamená přesun fyzického prostoru do toho digitálního? Je etické/správné prezentovat uměleckou instituci skrze sociální média? Proč není internet plnohodnotným ekvivalentem veřejného prostoru? Je možné a hlavně žádoucí se ještě vracet do před-pandemického režimu? Virtuální prostředí nám umožňuje snadno překračovat hranice, přesto jsem se rozhodla soustředit se pouze na české umělecké instituce. I když by se nabízela komparace se zahraničními institucemi, domnívám se, že bych nebyla schopná plnohodnotně a objektivně obhájit obě strany. Ve své práci se pokusím pojmenovat a obhájit nejlepší a nejhorší řešení posunutí prostoru fyzické bílé kostky do virtuálního/nefyzického prostředí, se kterými české galerie přišly v roce 2020. Budu se ptát, jak moc je online prostředí inkluzivní a jak moc exkluzivní.
- Creatively Accessible:Holtzman, Ava(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-09This thesis seeks to examine the role of the curator in providing greater access to virtual artistic spaces for disabled people and artists, focusing particularly on the vital integration of creative accessibility into contemporary curatorial practices, and for greater emphasis on disability awareness at the intersections of art and technology to reduce barriers to digital inclusion. Under discussion will be the potential to create welcoming and accessible artistic spaces if given the proper attention and structures to allow access to all visitors, as well as the limiting design and biases of digital technologies and virtual environments which may actively exclude viewers. Using the lens of digital sociology, attention will be paid to the ways in which digital inclusion influences aspects of community, individuality, creativity, and independence, particularly for those with disabilities. Analysis of both successful and lacking curatorial disability accommodation within physical gallery and museum spaces will be considered in the discussion to bring understanding to the past and evolving states of accessibility in more traditional art spaces. Utilizing this history as a precursor to how curation and discourses around digital accessibility are being structured, it will become possible to further investigate and evaluate specific exclusionary practices and hurdles, as well as to identify areas in which those with disabilities are still not being considered and included in the organization and design of contemporary art spaces both on and offline. Ultimately, the goal of this thesis is to emphasize the necessity of standards for accessible digital curation across platforms as a means to allowing for maximum audience access, and to elevate and enhance the experience and connection to virtual art and environments.
- (De)kolonizace Podkarpatské RusiVobořil, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-08České země v rámci státního útvaru Rakouska-Uherska ani během své nezávislosti nikdy neměly vlastní kolonie a proces dekolonizace se tak u nás podobně jako v ostatních státech středoevropského kontextu může zdát příliš vzdálený. Pro Česko podobně jako jiné marginálně koloniální státy je charakteristickým jevem přehlížení skutečného zapojení zemí do globálního kolonialismu či jejich profitování z něj. Zástupci Podkarpatské Rusi byli sice připojení území k Československé republice nakloněni, motivy, které doprovázely tuto civilizační misi, ale mají bezpochyby koloniální charakter. Tato práce se věnuje exotizaci Podkarpatské Rusi a uplatňování nadvlády koloniálního chrakteru v meziválečném období skrze československou fotografii. Zaměřím se přitom na fotografie českého antropologa Vojtěcha Suka, který v meziválečném období na Podkarpatské Rusi pořizoval fotografie a obličejové odlitky za účelem antropologického výzkumu místního obyvatelstva. Jeho fotografie je možné číst jako nástroj státní biopolitiky a vědy, protože vytváří formu mechanické objektivity. Kromě toho popisuji, jak se koloniální charakter československé politiky projektoval do běžného života, skrze analýzu rodinných fotografií mého pradědy, který zde působil jako zaměstnanec československé pojišťovny. Práce se snaží o pochopení specifik „československého kolonialismu“ a dekolonizaci fotografického obrazu Podkarpatské Rusi.
- Deník ve výtvarném uměníMička, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-13Tato práce se zabývá jevem využívání deníkového záznamu ve výtvarném umění a to především v oboru fotografie. Analyzuje příčiny a motivace, proč a jak jednotliví autoři takový postup využívají. Uvádí autory, kteří deníkový přístup ve svých uměleckých pracech využívají. Nejde o úplný výčet autorů, kteří s deníkem ve svých dílech pracují.
- Estetika amatérské fotografie, autenticita, současná módní fotografieTreťjačenko, Nikolaj(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-12Tato práce zkoumá estetiku amatérské fotografie, a zaměřuje se na její komerční využití v současné módní fotografii. Cílem je definovat klíčové vlastnosti estetiky amatérské fotografie, a prozkoumat konkrétní příklady módních kampaní, které využívají tuto estetiku jako nástroj pro autentifikaci.
- Etické vlastnosti pornografiePešková, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-09Cílem mé bakalářské práce je přiblížení a celkový teoretický náhled do tématu pornografie. Především mi ale jde o poukázání na v celku nový žánr „porna pro ženy“, kterým je etická pornografie. Nejdříve se věnuji nastínění pornografie v kontextu minulého století, především jeho pozdější základ opírající se o feministický diskurzu, příchod druhé feministické vlny a sexuální revoluci. Rozebírám pohled jak ze strany antipornografického, radikálního feminismu, tak pro moji práci přínosnější perspektivou, sexuálně pozitivního, liberálního feminismu. Důležitým literárním podkladem této části práce je kniha: „Hodné holky se dívají jinam. Feminismus a pornografie“ od autorky Kateřiny Liškové, která mimo jiné vedla několik diplomových prací, jejímž hlavním námětem byla právě pornografie většinově zaměřena na ženský úhel pohledu. Následná část směřuje k samotnému tématu pornografie a pornografického průmyslu. V této části se snažím o vysvětlení některých vlastností a obsahových záměrů, které jsou s klasickou pornografií úzce spjaty. Jedná se především o prvky stereotypizace, které souvisejí například s přítomností nerealistických obrazů, či genderové diskriminace. Poslední, hlavní část je věnovaná již zmíněnému tématu odkazujícímu se k názvu celé práce: etickému přístupu v pornografii. Autoři/autorky etického pornografického obsahu svou pozornost směřují k představám sexu z ženské perspektivy, zejména k prezentaci ženských sexuálních tužeb a představ, které se zdají být často přehlížené v běžném pornoprůmyslu. Jedná se o pornograficky obsah, který si klade za cíl uspokojit diváky nejen pocitem bezpečí a etickými hodnotami, ale primárně obsahem, který se od klasické pornografie liší například skutečným vyprávěním děje a důrazem na reálnost především ze strany herců. Herci, kteří se podílí na samotném vzniku obsahu a mají prostor pro sdílení osobních priorit, jsou tímto vedeni k přínosnějšímu vystupování, dokáží skutečněji prožít moment sexuálního vzrušení a tedy i skutečného orgasmu
- Finská krajinářská fotografie se zaměřením na Helsinki SchoolBureš, Mojmír(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-12Ve své bakalářské diplomové práci se zabývám tématem fotografie krajiny v podání předních finských fotografických autorů. Pokusím se rozklíčovat politické a kulturní vlivy, které ovlivnily estetické uvažování nad vnímáním snímané krajiny. Dále bych se rád zabýval vlivem výtvarného umění, které formovalo a inspirovalo finské autory a porovnal je s přístupy zahraničních, ale i českých umělců. Jako například Dieseldorfská škola fotografie (Bernd and Hilla Becher, Andreas Gursky), japonská fotografie (Hiroshi Sugimoto, Rinko Kawauchi), čeští umělci (Josef Sudek, Josef Koudelka) a další. Rejstřík autorů Into Konrad Inha, Caj Breme, Ismo HÖLTTÖ, Arno Rafael Minkkinen, Ilkka Halso, Maija Savolainen, Eeva Karhu, Kalle Kataila, Jyrki Parantainen, Elina Brotherus, Maanantai Collective, Mikko Rikala, Sandra Kantanen, Tiina Itkonen, Jorma Puranen, Susanna Majuri, Petri Juntunen, Eija-Liisa Ahtila, Nanna Hänninen, Pentti Sammallahti, Karl Emil Stahlberg, Riitta Päiväläinen, Marja Pirilä, Ritva Kovalainen, Sanni Seppo, Juha Suonpää
- Formovanie excelentnej inštitúcie a seba-inštitucionalizáciaKiripolský, Andrej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-08Prostredníctvom mapovania rôznych foriem inštitucionalizácie, práca predstavuje prípadové štúdie súčasných inštitucionálnych experimentov a vytvára porozumenie nad evolúciou inštitucionálnej problematiky. Práca hľadá vykonávané alternatívne postupy umeleckých inštitúcií, pozoruje stabilitu, zlyhanie a ich prínosy v kontexte vývoja a kritického premýšľania o inštitúciách. Cieľom je priniesť pohľad na súčasnú problematiku umeleckých inštitúcií v kontexte vzostupu kreatívnych a kultúrnych priemyslov a ich urýchlenej nutnej adaptácie do kapitalistickej logiky. Prináša kritické skúmanie umeleckej inštitúcie s pochopením toho, ako sú vytvorené a potenciálne menené prostredníctvom vykonaných postupov. Ak dokážeme vybudovať inštitúcie založené na nových princípoch, kto sú títo ľudia, pre ktorých ich budujeme?
- Fotografický deníkHájková, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-09Tato práce zkoumá metody a přístupy deníkové fotografie, a to z obecné teoretické stránky, tak v rámci rozboru děl konkrétních autorů. V těchto rozborech práce analyzuje deníkovou tvorbu tří rozdílných fotografů, Libuše Jarcovjakové, Josefa Koudelky a Viktora Kopasze, a jejich individuální přístup k osobnímu deníku, jak z obsahové, tak formální strany. Klíčová slova: Deník, fotografie, autoportrét, Libuše Jarcovjáková, Josef Koudelka, Viktor Kopasz, osobní prostor
- Hledání malebna v kontextu české krajinyMalinová, Světlana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Krajina a příroda jsou během chůze upomínkou na jednotlivá místa, události, zvuky a pachy. Estetické, geologické a filozofické komponenty či aspekty, kterými se necháme vědomě či nevědomě ovlivňovat při procházení se v krajině, nám ztělesňuje vědomí i bezvědomí naší mysli a těla. Námaha, koncentrace, setrvačnost nebo ztráta vědomé kontroly. To vše nás může potkat při chůzi v krajině. Během přepravy z bodu A do bodu B, procházky či ztrácení se. Krajina a její zákoutí v nás vyvolávají reakce jimiž zkoumáme ztělesněný fyzický zážitek z ní. Během chůze prostorově prožíváme význam krajiny, reflektujeme povahu jejího terénu, duševně i fyzicky ji cítíme. Ve svém výzkumu se pokusím co nejlépe popsat nejprve estetické a historické chápání krajiny, které je typické při jejím hodnocení v kontextu střední Evropy a poté se pomocí výzkumné formy chůze zaměřit na vybranou část krajiny, kdy budu sama zkoumat terén, trasy, vzdálenosti či dispozice jiných chodců a cíle jejich chůze. Tato výzkumná metoda by měla odhalit, jak přesně lze specifikovat termín malebna. Ten označuje, jednak vhodnost krajiny pro malířské ztvárnění, jednak výtvarnou a estetickou hodnotu krajiny samotné, což je vždy spojeno s klidným vyzněním, neokázalostí či líbeznou všedností. Mozaika rybníků, luk, lesíků, alejí, polí, pěkných „tradičnějších“ vesnic či městeček . Cílem práce je tak odhalovat estetické kvality malebna a přírodní estetiky. Každý z nás ale chápeme krajinu subjektivně a jiném způsobem vnímání. Krajinu nejintenzivněji a nejpřirozeněji cítíme, jen když v ní chodíme. Noříme se tak stále hlouběji do jejích zákoutí.
- Homers Odyssey and PhotographyRigoigne, Flore(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-11Photography and Homer's Odyssey is a thesis structured in three parts to answer the question of how to connect photography with Homer's Odyssey. The question of how to connect photography with photos in historical archives will first be answered. Then, the link between photography, Homers Odyssey, and philosophy will be studied. Finally, we will study the connection between the Odyssey and photography as an artistic medium. This thesis is documented with sources that include contemporary authors like Catherine Collobert, Sophie Cahier, and Peter Burke, as well as more ancient ones. This reflection in this thesis also puts in light a visual artistic narration related to Homers Odyssey.
- Jídlo jako vyjadřovací prostředek umělce v současném uměníČechmánková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Ve své bakalářské práci se zaměřuji na jídlo jako na vyjadřovací prostředek umělce. Tato práce vysvětluje staré a zároveň hledá nové přístupy, které autoři využívají při práci s jídlem jako vyjadřovacím prostředkem a materiálem. Pro některé se jídlo může stát hlavním vyjadřovacím prostředkem k danému tématu, jiní využívají jídlo jako klíč v části jejich příběhů. Někdy se musíme snažit hledat symboliku jídla a jeho odkazy pod povrchem děl. Mým cílem je se snažit spojovat umělce ze starší generace se současnými českými umělci a nalézt jejich podobné motivy a směry, ve kterých se shodují i přes různorodost období, ve kterém se každý nacházel nebo nachází. Na základě své zkušenosti s vytvářením objektů z těsta, kdy se těsto stalo mým pracovním a vyjadřovacím materiálem, budu hledat podobnosti i mého vlastního vnímaní v práci s jídlem s jiným současným autorem. Práce se dotýká etnografických, společensko-kulturních, antropologických a filozofických oblastí. Tyto fakta jsou obsažena v samotném rozboru u každého umělce a jeho díla. Připojuji i své myšlenky a vlastní vnímaní při využití jídla v umělecké tvorbě i s názorem k určitým celospolečenským změnám, které přináší dnešní uspěchaná doba.
- Nezávislé vydávání tištěných periodik a práce s fotografiíMenšl, Teodorik(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-10Bakalářská práce na téma Nezávislé vydávání tištěných periodik a práce s fotografií popisuje historii zahraničních časopisů v návaznosti na první využití fotografie. Práce se zejména soustředí na současné nezávislé časopisy, které jsou vydávány čtvrtročně, bi-anuálně a vyjímečně i měsíčně. Tyto periodika nevlastní žádné vydavatelství, jejich základní redakční tým zřídka přesahuje pět členů. Redakce spolupracují na bázi jednorázových přispěvovatelů, či dlouhodobých spolupracovníků, kteří jsou zaměstnáni externě na dané zadaní. Většina těchto magazínů nepřizpůsobuje obsah "klientům", ale snaží se s nimi spolupracovat na bázi sponzorských příspěvků. Někdy dokonce klient, který chce inzerci v časopise, přizpůsobuje reklamu danému stylu časopisu. Tyto periodické publikace mají svojí početnou základnu čtenářů, s tím souvisí pořádaní společenských akcí a jiných aktivit na podporu prodeje a získání nových předplatitelů.
- Objectification of Women in Fashion and Advertising PhotographyGorbunova, Varvara(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15This work is an attempt to investigate the shift that is happening amongst trends in representation of women in fashion and advertising photography. The research is particularly focusing on the concept of sexual objectification with examining it through two of its components: ‘male gaze’ perspective (referencing Laura Mulvey) and fetishism (referencing Sigmund Freud, Diana Fuss). It also aims to study the works of photographers such as Helmut Newton, Guy Bourdin, Ellen von Unwerth and others in comparison with younger generation of photographers who are currently setting the direction and making changes in the industry (Carlota Guerrero, Harley Weir, Ronan McKenzie) Even though the main emphasis of the thesis is on the fashion industry: trends and strategies used in creation of visual communication, it will also explore its impact on the consumer. How differently men and women consume advertising and fashion imagery and, most importantly, what effects it has on women’s mental health and their social life.
- Off-White a tvář feminismuProcházka, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15V bakalářské práci “Off-White a tvář feminismu” zpracovávám téma vizuální prezentace módního domu Off-White na sociálních médiích a dopad který tato činnost má v kontextu vytváření celkové podoby feminismu, tedy obrazu vnímaného širokou veřejností. První část se soustředí na zakladatele značky, Virgila Abloha a klíčové momenty v jeho tvorbě v návaznosti na zvolené téma. Dále se pak zaměřuji na jednotlivé principy utvářející obraz ženy jako někoho, kdo již nadále není prostřednictvím fotografie prezentován jako objekt sexuální touhy ale jako rovnoprávná osoba nezátížená jakýmikoliv stereotypy utvářející vizuální kulturu módního průmyslu minulých let. V textu se snažím o jakousi analýzu fenoménu “high fashion”/“hypebeast fashion” a způsobu jakým tato forma vizuálního umění komunikuje s divákem. Závěrem se snažím o kritické vystižení lokálního prostředí v kontextu zvoleného tématu, v návaznosti na otázky zda je vůbec možné promlouvat k široké veřejnosti způsobem určeným výhradně úzkému okruhu určité sociální vrstvy.
- Pozice české dokumentární fotografie za normalizaceFolk, Čeněk(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-12Předmětem mé práce je pozice české dokumentární fotografie v době normalizace na českém území. Termín „pozice“ v sobě zahrnuje několik zkoumaných aspektů: politické i tvůrčí podmínky, za kterých česká dokumentární fotografie vznikala; její status v rámci fotografie jakožto umělecké disciplíny a v rámci ostatních uměleckých disciplín; myšlení o dokumentární fotografii a jeho proměny v čase; společenské uplatnění dokumentární fotografie a v neposlední řadě také její vliv na politické události. V 70. a 80. letech dosáhla česká dokumentární fotografie největšího rozmachu, navzdory nelehkému politickému pozadí a zázemí. Má práce (mimo jiné) zkoumá, jak, proč a za jakých okolností k tomuto rozmachu došlo.