Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "MACHKOVÁ, Eva"
Nyní se zobrazuje 1 - 15 z 15
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- České divadlo pro děti v první polovině 19. stoletíŘezníčková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-01-11Tato diplomová práce se zabývá českým divadlem pro děti v první polovině devatenáctého století. První kapitola se věnuje úvodu do kontextu doby, připomíná historické souvislosti, vývoj školství a literatury pro děti v té době. Další kapitola shromažďuje zprávy o realizovaných dětských představeních, stejně jako rozebírá teoretická pojednání, která se věnují způsobu hraní divadla v té době. Nejobsáhlejší kapitola pojednává o textech divadelních her pro děti, přeložených do češtiny, zejména o hrách Christiana Felixe Weisseho. Poslední dvě kapitoly se věnují původním českým textům, jednak regulérním činohrám, jednak kratším textům uveřejněných v časopise Přítel mládeže.
- Dětské divadlo na PodblanickuDudová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Tato diplomová práce se zabývá repertoárem dětských souborů na Podblanicku do roku 1989, zaměřuje se na jeho žánrové a tematické rozpětí, na kvalitu textů a na proměny repertoáru v kontextu změn politických, kulturních i společenských. Práce je rozdělena do pěti částí podle historického období: 1. Období do roku 1918, 2. Mezi dvěma světovými válkami, 3. Okupace a druhá válka, 4. Léta mrazu a tání, 5. Období normalizace. Každá z těchto částí nejdříve přibližuje historický dobový kontext, podblanické školství v celonárodním kontextu a vývoj soudobé literatury pro děti a mládež. Poté se přistupuje k samotnému zkoumání dětského divadla na území Podblanicka.
- Divadelní hra ve službách dramatické výchovyChvátalová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-02Tato diplomová práce Divadelní hra ve službách dramatické výchovy nabízí pohled na divadelní hru jako na někdy opomíjený, zato při vhodném výběru plnohodnotný a zajímavý literární zdroj pro různé typy práce v dramatické výchově se zohledněním, zároveň využitím jejích specifik. V počátku práce jsou osvětleny možné pohledy na dramatický text z let minulých i současnosti, dále je shrnut vlastní výklad jeho specifik a jsou pojmenovány výhody a nevýhody práce s využitím dramatického textu. Hlavní část se věnuje problematice inscenování hotových divadelních her. K tomu jsou vybrána některá konkrétní představení z národních přehlídek dětského a mladého divadla, u nichž si soubor zvolil jako předlohu divadelní hru různého typu, aby bylo nahlédnuto na zdařilé i problematičtější postupy takové práce. V závěru autorka nezapomíná ani na interní dramatickou výchovu, kde jsou popsány další možné způsoby a náměty na využití dramatického textu.
- Dramatická výchova v lesní mateřské školeJančová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-01-05V diplomové práci - Dramatická výchova v lesní mateřské škole, popisuji prostředí lesních mateřských škol, jejich filozofii a provoz v České republice. Zaměřuji se na specifika prostředí lesních mateřských škol vzhledem k využívání dramatické výchovy. Největším specifikem je přírodní prostor, kde se často dramatické aktivity odehrávají. Práce obsahuje rozbor z hospitace dramatických aktivit ve třech lesních školách a ukázky projektů vlastní dramaticko výchovné práce v Lesním klubu Pramínek (projekt Ptačí sněm, příprava divadelního představení - Džiró a čtyři posvátné svitky a seminář Dramatická výchova pro pedagogy lesních mateřských škol).
- Kvalita divadla pro dětiUrbanová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-05Tato práce pojednává o divadle pro děti, konkrétně se zaměřuje na určení a poznání kvality divadelní inscenace pro předškolní dítě, vzhledem k naplnění jeho potřeb. Hlavním cílem práce je sestavit žebříček kritérií pro hodnocení divadelní inscenace pro děti a skrze něj ukázat, v čem ho vybrané inscenace naplňují, nenaplňují, nebo překračují, a za pomoci žebříčku kritérií pak nalézt to, co je, nebo by mělo být kvalitní divadlo pro děti, a co z toho pak vyplývá pro praxi v mateřské škole. V teoretické části se práce zabývá psychickými potřebami dítěte, zvláště pak takovými, které mohou být naplněny skrze divadlo. Sleduje také specifika předškolního dítěte, jakožto divadelního diváka. Dále jsou zde vymezeny pojmy týkající se divadla pro děti, jeho specifika, funkce a předpoklady, které by mělo divadlo naplnit. Podrobněji se pak zabývá stavbou divadelní inscenace, určené dětem. V praktické části je pak popsán žebříček kritérií hodnocení divadelní inscenace pro děti. Dále je popsána a zreflektována případová studie zahrnující pozorování dětí během divadelních představení, která jsou pak na základě žebříčku kritérií vyhodnocena. Prostřednictvím případové studie je pak zaznamenáno, popsáno a zhodnoceno pět divadelních inscenací, které byly odehrány v jedné konkrétní mateřské škole. Tři inscenace z celkového počtu pěti inscenací, byly vyhodnoceny jako vhodné a svou kvalitou přínosné pro naplnění psychických potřeb dítěte předškolního věku.
- Malí / Velcí hrdinové divadla LampionKottasová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Diplomová práce se zabývá současnou tvorbou Divadla Lampion, a to v letech 2017-2020. První část je věnována samotnému divadlu, jeho stručné historii a posledním třem sezónám pod novým uměleckým vedením. Druhá část se zaměřuje na rozhovory s uměleckou šéfovou Lucií Radimerskou, dramaturgem Matoušem Danzerem, režisérem Matějem Formanem, herečkou Kristýnou Dámovou a lektorkou Dominikou Prokopovou. Závěrečná část je poté věnována inscenacím Divadla Lampion, které měly premiéru v sezóně 2018/2019, tedy inscenacím Šťastný princ, Broučci, Myši patří do nebe, Dlouhý, Široký a Bystrozraký a Prapodivné království.
- Metody dramatické výchovy jako cesta k rozvoji dětského čtenářstvíNečasová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01Tato diplomová práce se zabývá vztahy mezi čtenářstvím a dramatickou výchovou.V úvodních kapitolách se dotkne některých aspektů problematiky čtenářství se zřetelem na čtenářství dětské. Následující část je věnována analýze způsobů, kterými může dramatická výchova rozvíjet čtenářství u dětí. Další kapitoly popisují a hodnotí projekt pro děti ze čtvrtého ročníku základní školy, který usiloval o podporu dětského čtenářství metodami dramatické výchovy. Na základě studia teorie čtenářství i na základě praktické zkušenosti s projektem autorka vyvozuje, že dramatická výchova je vhodným nástrojem, který může u dětí posílit čtenářskou kompetenci i motivaci ke čtení.
- Obrazy prechodových rituálov v ľudovej r ozprávke a možnosti ich využitia v dramatickej výchoveJurinová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-01-15JURINOVÁ, Barbora: Obrazy prechodových rituálov v ľudovej rozprávke a možnosti ich využitia v dramatickej výchove. [Diplomová práca]. Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta; Katedra výchovné dramatiky. Školiteľ: doc. Jaroslav Provazník. Stupeň odbornej kvalifikácie: magister. Mesto: DAMU Praha, 2012. 68 s. Cieľom tejto práce je aplikovať rituál prechodu do dramaticko-výchovnej lekcie prostredníctvom rozprávky. Práca je rozdelená do šiestich kapitol. V nich sú vysvetlené základné pojmy ako rituál, prechodový rituál, ich jednotlivé časti, význam iniciačných rituálov pri hľadaní identity v období dospievania, spoločné znaky a väzby, ktoré poukazujú na súvislosť čarovných rozprávok a rituálov. Tieto sú potom aplikované na konkrétne rozprávkové príbehy a začlenené do procesu dramatickej výchovy v konkrétnych scenároch lekcií.
- Participační divadloDočkal, Viktor(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2008-01-08Diplomová práce se soustřeďuje na fenomén participačního divadla, divadla ve výchově. Hledá spojitost mezi světovým vývojem tohoto typu divadla a jeho promítáním do oblasti výchovy. Pojmenovává jednotlivé druhy divadla ve výchově.Důkladněji se věnuje vybraným předatavením divadla tohoto typu - Agentura Bořivoj, Divadlo Medvěd, Divadelní Sdružení Spolupospolu..Závěrečná část je pak věnována otázkám zaměřeným na současný stav tohoto typu divadla u nás. Součástí této práce jsou i 4 rozhovory - Jnana Pilátová, Hana Kasíová, Mirka Vydrová a Iveta Dřízhalová.
- Pohádky H.Ch.Andersena v dramatizacích českých dětských souborůTurková, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-05-28Práce se zabývá pohádkami Hanse Christiana Andersena, které byly zdramatizovány pro české dětské soubory. Autorka se věnuje analýze Andersenovy pohádkové tvorby, s ohledem na jeho vypravěčský styl a jeho přínos pro žánr autorské pohádky. Rozebírá pohádku Sviňáček z hlediska kvalit, které nabízí dětskému divadlu, a porovnává s ostatními dramatizovanými pohádkami. V druhé části rozebírá šest dramatizací pohádky Sviňáček, které byly inscenovány s dětskými soubory, a to především z hlediska způsobu převedení literárního vypravěče do divadelní podoby, jeho vlivu na kompozici a postavy inscenace. V jednotlivých scénářích sleduje, do jaké míry se autorkám podařilo zachovat žánr a styl předlohy a jaké měly případné posuny vliv na sdělení tématu příběhu.
- Současné podoby dramatické výchovy v ČRLőffelmann, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-05-28Diplomová práce se zabývá dramatickou výchovou v České republice napříč nejvýznamnějšími institucemi a směry v současné době. První část představuje především analýzu kurikulárních dokumentů (zejm. RVP) daných institucí a jejich pojetí oboru. U zaměření bez tohoto ukotvení pojmenovává základní cíle a provázání s oborem. Výzkumná část se věnuje kvalitativnímu výzkumu mezi učiteli/lektory, kteří se dramatické výchově věnují. Cílem výzkumu je zjistit, jak daní respondenti vnímají celý obor i směr, kterému se věnují. Výsledky výzkumu jsou dále dány do kontextu s doplňkovou částí této práce – dokumentárním filmem Dramatická výchova. Závěry práce mohou posloužit jako zpětná vazba oboru, zdroj informací pro detailněji zaměřené práce podobného charakteru a dokumentární film pak i jako výukový materiál.
- Ukrajinská dětská dramatická literatura jako inspirace pro DVToros, Anastázie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-05Hlavním cílem mé práce je prozkoumat ukrajinskou dětskou dramatickou literaturu, pokusit se v ní nalézt témata, co by byly přínosné pro dramatickou výchovu. Chci se zaměřit na hledání současných literárních námětů skrze folklorně-fantastické motivy, které jsou přítomné v práci ukrajinských spisovatelů. Pokusím se rovněž nastínit, jakým způsobem funguje Divadlo mladého diváka na Ukrajině. Práce je přínosná především díky překladům z ukrajinštiny do češtiny.
- Václav Čtvrtek a jeho tvorba pro děti předškolního věkuMíčková, Jitka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-05-31Diplomová práce se zabývá přínosem díla Václava Čtvrtka pro děti předškolního věku. Na základě literárního rozboru vybraných děl se zaměřuje na aspekty Čtvrtkovy tvorby, které jsou významné pro dramaticko-výchovnou práci v mateřské škole. Práce popisuje praktické využití metod a technik dramatické výchovy v realizovaných projektech. V závěru ukazuje možnosti postupů při plánování projektů s ohledem na potřeby cílené skupiny dětí.
- Využití metod dramatické výchovy pro rozvoj emoční inteligenceMecová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-03Předložená diplomová práce se zabývá konceptem emoční inteligence a jeho průniky s dramatickou výchovou. Sumíruje poznatky z teorií emocí a využívá jich k pedagogické práci s cílem rozvoje emoční inteligence. Práce je členěna do čtyř základních kapitol. V první kapitole s názvem emoční inteligence, jsou vysvětleny odborné pojmy a koncepty emoční inteligence, další kapitolou jsou teorie emocí a jejich vztah k dramatické výchově, třetí kapitola je věnována pojmům dramatické výchovy a v poslední kapitole konkrétnímu návrhu a realizaci pedagogického programu. Kromě konkrétních témat a situací směřujících k emočnímu rozvoji přináší práce i konkrétní zkušenosti a vyhodnocení pedagogického experimentu
- Vztah hudební a dramatické výchovyMichlová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-01-06Diplomová práce se věnuje vztahu hudební a dramatické výchovy. V první části hledá společné principy a styčné body obou výchov. Druhá část sleduje hudební a dramatickou výchovu směrem k základní umělecké škole, zabývá se tedy vztahem hudebního a literárně-dramatického oboru základních uměleckých škol. Třetí a čtvrtá část práce je výzkumná, sleduje vliv dramatické výchovy na rozvoj hudebních schopností, dovedností, na oblast interpretace, komunikace a vztahů.