Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle oponent "VALENTA, Josef"
Nyní se zobrazuje 1 - 14 z 14
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Čím pohyb, hudba, literatura a výtvarné umění obohacují dramatickou výchovu?Kubecová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-05ANOTACE: Diplomová práce je v teoretické i praktické rovině cíleně směřována k obhajobě dramatické výchovy v souvislosti se současným pojetím vzdělávání v naší zemi. Krom vymezení dramatické výchovy coby svébytného inovačního proudu vycházejícího z principů konstruktivní školy se práce zabývá interdisciplinárním charakterem dramatické výchovy. Teoreticky i prakticky práce dokládá různou vazbu dramatické výchovy na další vědní, praktické i umělecké obory s cílem doložit smysluplnost této vazby konkrétně při vyučování dramatické výchovy v rámci literárně dramatického oboru základní umělecké školy.
- Dramatická výchova v speciálně pedagogic kém prostředíHelemíková, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-01-15Práce se zabývá možnostmi užití dramatické výchovy ve speciálně pedagogickém školství. Je rozdělena na čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje vymezení jednotlivých druhů a forem postižení, specifikuje nároky kladené na pedagoga ve speciálním školství i v oboru dramatické výchovy. Popisuje činitele, které ovlivňují reakce jedince na jeho postižení. Druhá kapitola vymezuje dramatickou výchovu v systému paradivadelních systémů, přibližuje i jiné systémy, které jsou v rámci speciálně pedagogického prostředí užívány. Třetí kapitola hledá možnosti aplikace dramatické výchovy do výchovného a vzdělávacího prostředí u různých skupin jedinců s postižením. Čtvrtá kapitola předkládá několik realizovaných projektů a hodin u jedinců s mentálním postižením.
- Inscenování literární předlohy Magor dětem ve třech věkových skupinách a třech divadelních formáchŠeráková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Diplomová práce se zabývá zkoumáním inscenačního procesu ve třech věkových skupinách za využití jedné literární předlohy. V práci jsou podrobně popsány všechny tři skupiny ve vývojových fázích: mladší školní věk, prepuberta a adolescence. Text se dále velmi podrobně věnuje inscenačnímu procesu vycházejícímu z předlohy a zaměřuje se na odlišnosti způsobené věkem. Dále popisuje divadelní formy, které z inscenačního procesu vzešly: scénické čtení, divadlo poezie a dokumentární divadlo.
- Koncepce dramatické výchovy na nižším gymnáziuVrzáčková, Blanka(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-03Autorka této diplomové práce pracuje jako učitelka dramatické výchovy a angličtiny na nižším gymnáziu. Popisuje vznik vlastní koncepce dramatické výchovy na konkrétní škole vycházející ze státního kurikulárního dokumentu (tzv. Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání). V první části se zabývá tím, jakou má dramatická výchova v rámci tohoto dokumentu pozici a jaké jsou možnosti jejího zařazení do školního vzdělávacího programu. Dále se zamýšlí nad možnostmi tohoto oboru přispět k rozvoji klíčových kompetencí. Další část se věnuje období pubescence ve vztahu k dramatické výchově. Následuje část, ve které je představen školní vzdělávací program gymnázia v Kralupech nad Vltavou a také je zde popsán způsob, jak tento dokument vznikal. Jádrem diplomové práce je autorčina vlastní koncepce dramatické výchovy, která se stala součástí školního vzdělávacího programu zmíněné školy. V této kapitole jsou uvedeny jednotlivé části dokumentu doplněné autorčinými komentáři a návrhy na hodnocení. V poslední části věnované realizaci je k nahlédnutí tématický plán pro primu. Dále jsou popsána některá pravidla a rituály, jež se osvědčily v hodinách dramatické výchovy. Tato kapitola je zakončena podrobným popisem lekcí realizovaných během prvního pololetí. Na konci autorka shrnuje své zkušenosti z vytváření koncepce i jejího ověřování, vyvozuje některá doporučení a zmiňuje úkoly, kterými se chystá zabývat v budoucnu.
- Metodika zpřítomňování v dramatické výchověMrázek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-01-11Název Divadlo jako každodenní zpřítomňování propojuje autorovy zkušenosti ze stáže v polském Teatru Węgajty s jeho výchovně dramatickou praxí. Předmětem práce je fenomén zpřítomění v divadelní improvizaci a jeho význam pro budování identity jedince. Práce si klade otázky po metodě, tedy jak se zpřítoměním naložit ve výchovné dramatice. Autor vedle sebe staví své zkušenosti, teorii výchovné dramatiky, pojetí Teatru Węgajty, spolu s ním pojetí Jerzy Grotowského a Barbovy divadelní antropologie, psychosomatickou literaturu (Keleman, Csíkszentmihályi), psychologickou literaturu (gestalt terapie) a fenomenologickou literaturu (Merleau-Ponty).
- Mýty severoamerických indiánů jako zdroj témat pro dramatickou výchovuKalinová, Karolina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Diplomová práce se zabývá hledáním témat mýtů severoamerických indiánů vhodných pro využití v dramatické výchově. Nejprve zasazuje mýty severoamerických indiánů do širšího kontextu myšlení přírodních národů a světové mytologie. Zabývá se magickým myšlením, rituály a mýty přírodních národů. Dále popisuje způsob myšlení a náboženské představy severoamerických indiánů, jejich hodnoty a způsob života. Jádrem práce je rozbor několika konkrétních mýtů a návrh lekce dramatické výchovy vycházející z jednoho z rozebíraných mýtů. Jednotlivé rozbory obsahují vždy stručný obsah mýtu, seznam témat, která v něm můžeme nalézt, a návrh jak je v dramatické výchově můžeme využít. Přílohy obsahují anotace knih obsahujících mýty severoamerických indiánů a populárně naučných publikací zabývajících se životním stylem severoamerických indiánů; další příklady témat, která mýty severoamerických indiánů nabízí pro dramatickou výchovu; a popis reálií severoamerických indiánů.
- Prospektivní práce se senioryPekárek, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-05-31Hlavním záměrem mé práce je akční výzkum s využitím dramatické výchovy se seniory v Domově pro seniory. Přičemž otázkou není prevence nebo zpomalení nástupu patologických jevů spojených se stářím, nýbrž naopak pozitivní pohled na seniory a jejich celkovou socio-psychologickou osobnost jako zdroje seberozvoje a zkušenosti. Akční výzkum bude probíhat v 7 lekcích s dobrovolně přihlášenými jedinci přímo v Domově pro seniory v Rožmitále pod Třemšínem.
- Průřezová témata v projektech s využitím dramatickovýchovných metodHonsnejmanová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-01-11Tato práce se věnuje průřezovým tématům Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a chce na základě vytvořených a realizovaných projektů ověřit, zda je lze (a jak efektivně) vyučovat metodami dramatické výchovy. První část práce se věnuje průřezovým tématům, možnostem jejich zařazení do učebního plánu a přínosu pro žáky základní školy a rozvoj jejich klíčových kompetencí. Poté se zabývá projektovým vyučováním, jeho zákonitostmi, zásadami a významem pro žáky. A dále dramatickou výchovou jako umělecko-pedagogickým oborem, jehož metody umožňují naplňování cílů jiných oblastí uplatnění dramatických prostředků. Ve druhé části jsou zmapována jednotlivá průřezová témata a ke každému je vytvořen vlastní projekt realizovaný metodami dramatické výchovy. Část třetí se věnuje hodnocení jednotlivých lekcí, použitých metod a technik, pojmenování jejich úskalí a nabízí metodické poznámky k jejich realizaci. Závěr práce obsahuje zhodnocení užití dramatické výchovy jako metody k realizaci průřezových témat v základním vzdělávání.
- Systém výuky dramatu v Anglii a WalesuKrátká, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-01-11Tato práce mapuje systém dramatu v Anglii a Walesu od předškolní výchovy až po vyskoškolské studium. Blíže se zabývá programem učitelství dramatu na univerzitě v Readingu a nastiňuje možnosti inspirace pro českou dramatickou výchovu.
- Tělové vnímání v herecké pedagogice a v dramatické výchověSkuhrovcová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-05Práce popisuje, co je tělové vnímání, jak funguje v našem těle, a jak je využíváno v herectví. Hledá způsoby jak je možno tělové vnímání rozvíjet pomocí dramatické výchovy. Inspiruje se z práce Michaila Čechova a Jerzyho Grotowského.
- "Ten druhý" v dramatické výchověDoubravová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-06Tato práce se zabývá využíváním tandemové výuky v rámci dramatické výchovy na Základních uměleckých školách, v dramacentrech a v zájmovém vzdělávání. Cílem práce je zachytit a popsat využívání tandemové výuky lektory a učiteli dramatické výchovy napříč různými institucemi a pochopit, jaká specifika klade dramatická výchova na tandemovou výuku a jaké specifické výhody může dramatická výchova z tandemové výuky čerpat. V teoretické části práce je popsána tandemová výuka, její specifika, formy i její pozice ve vzdělávání v České republice. Dále jsou uvedeny základní informace o dramatické výchově a také o reflexi v procesu učitele, lektora. Výzkumná část této práce analyzuje data získaná formou polostrukturovaných rozhovorů s lektory, učiteli dramatické výchovy využívajícími prvky tandemové výuky. Získaná data jsou poté třízena do kategorií, která se snaží nastínit způsob využívání tandemové výuky v dramatické výchově.
- Využití dramatické výchovy k rozvoji psychické odolnosti a optimismuPušová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-01-07Tato práce zkoumá působení dramatické výchovy na osobnost, konkrétně možnost jejího využití při rozvoji psychické odolnosti a optimismu. Teoretická část vymezuje pojem psychické odolnosti, věnuje se tzv. měkkým dovednostem a tomu, jak je dramatická výchova rozvíjí. Práce uvádí výsledky provedených výzkumů v oblasti působení dramatické výchovy na tyto kompetence. Dále se věnuje modelu psychické odolnosti podle Moniky Gruhlové a Huga Körbächera a zkoumá možnost rozvoje jeho jednotlivých složek, zejména optimismu, prostředky dramatické výchovy. Praktická část práce obsahuje návrhy dvou konkrétních lekcí včetně reflexe jejich realizací. Přináší také několik osobních výpovědí o pozitivní zkušenosti s dramatickou výchovou.
- Využití DV v průřezových tématech na základní škole praktickéLaloušková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-05-28Tato diplomová práce pojednává o využití dramatické výchovy v průřezových tématech na základní škole praktické. Vzhledem ke specifikům cílové skupiny žáků se práce věnuje vymezení jednotlivých skupin postižených dětí, jejich zdravotním omezením, projevům a možnostem. Prostředí základní školy praktické je v mnoha ohledech odlišné od běžných základních škol, což výrazně modifikuje vzdělávání těchto dětí. Podrobnější náhled na problematiku žáků se zdravotním postižením přináší pochopení pro možnosti dramatické výchovy. Cílem této diplomové práce je ukázat, že i ve speciálním školství lze využívat metody dramatické výchovy ke vzdělávání žáků. Vycházím zde ze své praxe speciálního pedagoga a ze zkušeností s dramatickou výchovou u postižených jedinců. Součástí diplomové práce jsou tři projekty, které využívají dramatickou výchovu jako prostředek k pochopení daného problému. Projekty jsou propojeny také s výtvarnými a pracovními činnostmi, které jsou na základní škole praktické významně zastoupeny.
- Využití metod dramatické výchovy v projektu Rande je hraSoukupová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Diplomová práce pojednává o přínosu a možnostech využití metod dramatické výchovy v rámci seznamovacích akcí. V teoretické části porovnává chování zvířat a lidí v procesu námluv, seznamuje stručně s historií seznamování, fenoménem "singles" a zabývá se dnešními možnostmi seznamování. Dále nahlíží do vzdělávání dospělých lidí ve spojitosti s dramatickou výchovou a do obecné roviny komunikace. Praktická část popisuje proces vzniku autorského projektu "Rande je hra" a představuje ukázku tří programů, které byly realizované jako seznamovací akce pro nezadané s využitím dramatických metod.