Procházet podle oponent "LJUBKOVÁ, Marta"
Nyní se zobrazuje 1 - 17 z 17
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Aktivizace divákaJedinák, Boris(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Bakalářská práce se zabývá tendencí aktivizace diváka ve vybraných inscenacích vzniklých ve Spojených státech amerických v šedesátých letech (skupin Performance Group, Living Theatre), v inscenaci Augusta Boala, v níž uplatňuje metodu divadla fórum, a v inscenacích ze současné české divadelní scény (Petra Tejnorová – YOU ARE HERE, Linda Straub – Busking un/limited, Lukáš Brychta - Pomezí). Skrz jejich analýzy autor reflektuje vlastní projekty vzniklé během bakalářského studia na KALD DAMU, v nichž divák zaujímal i jinou roli než jen úlohu recipienta divadelního díla.
- Diváctví textu a čtení divadlaMíka, Matyáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Tato práce tematizuje rozpínání principů komunikace literárního textu směrem ke komunikaci divadelní, a to skrze možnosti aktivizace čtenáře. V hranicích textu autor experimentálně ohledává způsoby, skrze které napsaný text zdůrazňuje fakt vždy konkrétní časoprostorové realizace čtení a rozmanitým způsobem bere do hry čtenáře jako psychofyzickou bytost. Opírá se přitom jednak o literární díla vědomě pracující se situovaností čtenáře a v druhé řadě o autorem sestavenou antologii Poezie situace. Své závěry dává do kontextu divadelní komunikace, v jejímž rámci je divák vybízen k opuštění role pouhého pozorovatele a stává se aktivním spolutvůrcem.
- Divák ve veřejném prostoruStárková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-16Tato diplomová práce se zabývá veřejným prostorem a předně pak divákem, kterého můžeme v rámci uměleckých akcí ve veřejném prostoru potkat. Nejdříve je vysvětlena základní terminologie. Jsou to pojmy místo, prostor, genius loci, veřejný prostor, performance, performativity a následně divák a ostenze, kterou autorka pojímá jako umělecký nástroj. Na základě této terminologie reflektuje autorka vlastní tvorbu ve veřejném prostoru. V textu popisuje hlavně svůj magisterský projekt Suburbia, který byl určený nejen pro platícího diváka, ale i pro diváka náhodného – kolemjdoucího. Na základě teoretických a praktických znalostí definuje v závěru této práce tři typy diváka a jejich specifika v rámci divadelní tvorby ve veřejném prostoru, přičemž klíčovou podmínkou pro vznik divadelní komunikace je divák aktivně zažívající, zakoušející.
- Dramaturgické aspekty vývoja divadelného jazyka v západnej kultúre.Turošík, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-19Práca sa zaoberá fenoménom divadelného jazyka, a to najmä jeho činohernou podobou, ktorá je určujúca pre svet západného divadelníka. Rozoberá sa vzťah kodifikácie, konvencií a poetiky západného tvorcu. Na modeli dynamického vzťahu východného a západného divadla sa pokúša sa o dramaturgickú analýzu špecifík európskeho typu divadla a západnej kultúry ako takej. Okrem toho práca skúma interkultúrne tendencie vzájomných vplyvov východných a západných divadelných tradícií v 20. storočí a predstavuje hlavné osobnosti tohto vývoja, a to najmä jeho divadelne antropologickej vetvy.
- Fenomén divadelního diváka předškolního věkuMolčíková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-27Tato diplomová práce se soustředí na dětského diváka ve věku od 3 do 7 let a na jeho schopnost přijímat a reflektovat divadelní dílo v prostředí mateřské školy a ve společnosti svých vrstevníků. Vychází z ročního projektu Fenomén divadelního diváka předškolního věku, který proběhl v pěti mateřských školách Středočeského kraje. Tento projekt zaznamenává, analyzuje a reflektuje. Na základě získaných zkušeností zkoumá, zda existují nějaké mantinely divadelní tvorby určené dětem předškolního věku a prezentované v nedivadelním prostředí jejich vlastní mateřské školy. Na základě dramatických principů použitých v šesti vybraných inscenacích a závěrů vyplývajících z reakcí dětského publika zkoumá, zda a jak jsou umělci při tvorbě představení limitováni zralostí diváků této věkové kategorie a prostředím předškolního zařízení. Práce má prokázat, že hraní divadla v mateřských školách má smysl a že při přípravě představení není vhodné ani žádoucí slevovat z nároků, které na sebe klademe jako tvůrci představení určených dospělému nebo smíšenému publiku.
- Herec mezi divadlem a filmemŠurková, Julie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-20Tato magisterská práce se zabývá problematikou herce mezi divadlem a filmem. Práce má teoreticko-empirický charakter s podkladem praktické části vytvořeného divadelního projektu Láska, sex a trápení ve srovnání s projektem filmovým Erotica of Sadness. Magisterská práce srovnává tak blízké a zároveň vzdálené profese jako je divadelní a filmové herectví. Cílem této práce je pojmenovat v čem se profese shodují a kde se naopak rozcházejí. Zabývala jsem se otázkou, zda je pro divadelního herce těžké stát před kamerou, pro filmového herce stát na jevišti. Dále za jakých okolností je možné být profesionálním hercem na obou polích. V první části se práce opírá o teorii a seznamuje čtenáře s divadelním a filmovým vzděláváním v České republice, dále s nahlédnutím do historie divadla a filmu připomíná vybranými příklady některé etapy, respektive osobnosti, jež byli pro vývoj herectví určující. Tato studie je podložena osobní zkušeností a nahlíží na různé pohledy hereckého umění. V poslední části se pak zaměřuje na část empirickou, která zahrnuje jednotlivé rozhovory a výstupy z nich.
- Herectví a křesťanská liturgie: kolize a vzájemná inspiraceMensdorff-Pouilly, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-22Tato diplomová práce se zabývá podobnostmi a rozdíly mezi theatralitou a křesťanskou praxí. Hledá původ některých aspektů herecké práce v liturgii a liturgie v divadle. Snaží se nahlédnout kolize k nimž může dojít sloučením herecké praxe a praktikované křesťanské víry (zejména katolické). Například problematiku podobnosti hereckého prožívání či práce s objektem a prožíváním vztahu k Eucharistii. Jejím cílem je jednak snaha nabídnout divadelnímu prostředí méně známé inspirační zdroje z oblasti křesťanské liturgie a praxe. Dále je cílem přispět ke zlepšení způsobu slavení liturgie zvýšením povědomí o performativní povaze a možnostech současné katolické liturgie. V neposlední řadě je cílem přispět k aktivisaci nevelkého okruhu věřících a praktikujících herců a divadlem se zaobírajících, kteří mohou být často paralisováni problémy v práci zmíněnými.
- Jste našimi protihráči.Caldová, Radka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-17Touto bakalářskou prací se snažím reflektovat tři konkrétní klauzurní inscenace, na jejichž vzniku, jsem se v průběhu tří let studia na DAMU spolupodílela. Popisuji zde sběr materiálů a průběh tvorby. Následně pak, jak se tyto konkrétní klauzurní inscenace zaměřují na různé způsoby zapojení diváka, na práci s ním a na jeho provokaci. V druhé části pak porovnávám autorskou a hereckou zkušenost se zkušeností diváckou na konkrétních inscenacích, které jsem během studia měla možnost zhlédnout a následně se pokusím tyto zkušenosti zařadit do skupin. V závěru se snažím o shrnutí myšlenek a témat, která se objevila nejen během práce ale v průběhu celého studia.
- Performing the Machine and the Theatre without ActorDumas, Elie Dominique(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-27When I started to be interested in art in general, I was immediately fascinated by the emo-tions and the experimental nature that one is confronted within a piece of art. That expres-sion of art has inspired me since before I can remember. I have practiced various concepti-ons and had a variety of experiences in the world while trying to change our vision and state of mind. These experiences of form and the space are making a new world in our minds, it is an ideal way to feel the emotion of the Art Piece. Today we need to awaken imagery in people's mind because they have been selfish and frustrated. Since the beginning of the century the concept of the life in art is false, without the sensibility; therefore we have to prove that the world can be saved. Today we need to be frustrated, tired, afraid, sick, happy and feel love. In this new age of modern machines and high technology we want to get new experiences. We are addicted to see the imaginations in the reality. It is a new way to feel emotion for me as well.
- Práh kolapsuPrstková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Tato magisterská diplomová práce se zabývá nestabilními momenty komunikace v performativním umění. Autorka se skrze kritický náhled na část vlastních divadelních prací snaží porozumět okolnostem tvorby v měnícím se globalizovaném světě. V první kapitole představuje přemýšlení o dramaturgii za hranicí paradigmatu mysli oddělené od těla jako metodologické východisko pro psaní práce. Ve druhé kapitole se prostřednictvím analýzy komunitní události věnuje problematice mediality divadla a vztahu s diváky. Ve třetí kapitole skrze situaci angažování ryb v performanci a dvě eseje Uny Chaudhuri zkoumá možnosti etického přístupu ke zvířatům v performativním umění. Ve čtvrté kapitole představuje východiska a zázemí absolventského projektu Radio Gotika
- Regionální kultura jako inspirace pro divadelní a hereckou tvorbuKozinová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-17V práci se zabývám regionální kulturou a jejím vlivem na mé divadelní a herecké myšlení. Dále v ní nacházím nové inspirační zdroje pro budoucí, představení, performance. Shrnuji celou chodskou kulturu (etnografické vymezení, nářečí, lidové zvyky, kroje) Zabývám se průběhem starodávné chodské svatby a rituály s ní spojené. Uvádím dotazník, kde se zajímám o odpovědi jiných divadelníků. Do jaké míry propojují svou kulturu s divadelní tvorbou.
- Simulated Presence - Alternative Ways of Being TogetherYu, En Ping(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-15ABSTRACT In this thesis, I aim to reflect on the projects I did in the Academy of Performing Arts in Prague (2019-2022). My main research topic is alternative ways of social encounter. The research questions are whether it is possible to converse through touch; being together or sharing space; and finding alternative ways of social encounter and dialogue through senses. My method of research is mainly based on experimenting on materials with participants to arrive at a place to have a dialogue in the format of sensory experiences. I will describe the process of working with performers and finding results together, focusing on my two works “Someone Has Shared A Document With You”, and “Sensorium – Take A Break From Being Human.”
- Smyčky interakcíVaverka, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-22Text pojednává o problematice interaktivních uměleckých děl, ve kterých tvůrci chtějí, aby významy, které si recipienti odnáší, vznikaly právě skrz interaktivitu. Pomocí rozboru uměleckých děl z různých médií (literatura, videohry, stolní vyprávěcí hry a malba) a s využitím teorie herního designu autor popisuje, jak může vznikat význam pomocí interaktivity a kde mohou vzniknout překážky při snaze o významotvornou interaktivitu. Dále autor přibližuje, jak mohou tvůrci nepřímo kontrolovat chování recipientů v rámci interaktivity, aniž by narušili pocit jejich svobody, a jak mohou být akce a reakce recipientů součástí dramaturgie. Na základě tohoto všeho se pak autor snaží definovat obecné dramaturgické principy, které by mohly pomoct tvůrcům k preciznější dramaturgii interaktivních děl.
- Somatic and Aesthetic Dramaturgies.Botero, Susana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14This thesis is about the research Human Creatures that I have been developing since 2019, about creating dialogues between costumes and people’s bodies, through the application of somatic practices. The text navigates between a description and analysis of the projects I did during my Master's studies, my interest in the body (biological and cultural studies), the redesign of it through performative costumes and masks, and the acknowledging of the potentials of visual thinking to make performance by rethinking design processes. In the chapters I describe the material produced during the research process of Human Creatures, which was quite extensive allowing me to explore different performative formats, with the same conceptual intentions and aesthetic decisions. I also analyse different reviews and feedback that was given to me during presentations in Prague, Czech Republic; Ljubljana, Slovenia and Rimini, Italy. The two main performances are Fasciarium (Lat.Fascia: Connective Tissue), a participatory laboratory where people are invited to transform their bodies through costumes, by reflecting on their body stories and giving themselves space to release, celebrate and dance. The second is a performative lecture Anamorphosis, a monologue in which I open publicly intimate body stories while I transform my appearance with objects. The projects’ insights and processes are not presented chronologically but according to the concepts and methods that I was developing to understand different ways in which costumes are tools to transform identity and appearance. The document examines dramaturgical methodologies I explore for directing performance, from my knowledge in design practices, especially textile design, and from my interest in the human body as an object and as a subject. My methodology includes the combination of concepts and processes that I have used as art director for theatre, but this time giving them performative agency. Likewise, I incorporate into this research, relations I find between how science studies the body and how it can be interpreted in art, an analysis of how we see our own bodies and how we see others according to body culture, and a reflection on how costume and mask are powerful tools to determine, hide or transform identity. I associate my practical results with theory that have been inspiring me, as well as with other performance and artistic projects that I watched and met along the way.
- Think of it as a HouseKoncz, Eszter(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Thinking with the topics that generated my final performance, River Room, for the MA degree in Directing for Devised and Object Theater at the Academy of Performing Arts in Prague, this thesis is a road map of my working method. In this process, I think of devising and dwelling as the same act: oriented towards the same future (that is the performance) and conducted in collaboration with the animate and inanimate habitants of the city whom we move along with. It is a proposal to think of a performance as a house, built of fragments, a conjuring of a certain future, to be occupied.
- Working on RelationshipsEichert, Levin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-13Alongside the artistic work I conducted during my M.A. studies at Damu in the programme Directing of Devised and Object Theatre, I investigate artistic strategies of creating participatory performances that the audience actively shapes and influences. I discuss dramaturgical strategies of facilitating participation and investigate what care audiences require to become actively involved in performances. Through the notion of relationship I explore what happens once the audience has become a part of participatory artistic work. I devise and discuss different angles that can be used to analyse or to create performances with active audience involvement. Expanding the notions discussed before, I give a brief overview on how objects can facilitate and shape audience participation and how non-human beings can participate in performances.
- Z netradičních prostor dovnitř a venHuláková, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-29Cílem práce je představit bakalářský studijní program KALD DAMU divadelní tvorba v netradičních prostorech (2012–1015), speciálně pak náplň oboru performerství. V úvodní části předkládám historické souvislosti oboru u nás i ve světě. Následně navazuji svou vlastní divadelní historií. V ústřední části popisuji konkrétní zkušenosti ze svého studia performerství a zaměřuji se na práci s prostorem. Pokračuji projekty, které jsou ovlivněny studiem Divadelní tvorby v netradičních prostorech, ale vznikají už při mém magisterském studiu oboru dramaturgie. V závěrečné kapitole oceňuji hodnoty zaniklého studijního programu.