Procházet podle oponent "PILÁTOVÁ, Jana"
Nyní se zobrazuje 1 - 17 z 17
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Být a být si toho vědom aneb Od sebepozn ání k psychoterapiiVaverová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-11Tato magisterská práce popisuje životní cestu autorky od zájmu o vědomé sebepoznání k aktuálnímu profesnímu směřování. Zpracováno je téma sebepoznání s ohledem na studium psychosomatických disciplín. Autorka postupně reflektuje jednotlivé disciplíny a následné hledání a tvorbu závěrečné autorské prezentace. Důraz při tom klade na sebereflexi a osobní zkušenost.
- Být tělem - žít v duchu.Machková, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-16Práce pojednává o studiu psychosomatických disciplín a zejména dialogického jednání Ivana Vyskočila. Ve světle teoretického principu dialogičnosti v práci Martina Bubera a z vlastních reflexí praktického studia se autorka snaží postihnout duchovní přesahy, jaké mohou takové disciplíny skýtat. Esejistickou formou se rovněž rozhlíží po vlastní duchovní cestě a ptá se, do jaké míry vychází duchovní zkušenost z vědomí vlastního těla.
- Divadlo a šílenství (Blázen jako dramatický obraz a jako sociální role)Bárta, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-14Magisterská diplomová práce Divadlo a šílenství ? Blázen jako dramatický obraz a sociální role zkoumá proměnlivé podoby obrazu Blázna v divadle a dramatu západní kultury, od antiky až po moderní dobu ve vztahu k širšímu společenskému a kulturnímu kontextu. Neklade si za cíl úplnost výzkumu, spíše se zajímá o vybrané kapitoly z divadelní tradice, jež částečně souvisejí i s dosavadní tvůrčí činností, především s dramaturgií inscenace hry Johna Webstera Vévodkyně z Amalfi ve školním divadle Disk. Práce se snaží o hledání a uvědomění kořenů archetypálního obrazu, jenž stojí na počátku divadelní tvorby a může představovat její zdroj i ohrožení. Popsáním tohoto obrazu se jej snaží naplnit a přesáhnout.
- Drama jako možná cesta k osobnostnímu rozvojiBesta, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-10-12Cílem této diplomové práce je zdokumentovat a shrnout autorovu zkušenost s dramaterapií, pedagogikou a s nimi souvisejícím rozvojem osobnosti. Zkušenosti popsané v této práci zahrnují zkušenosti z dramaterapeutického výcviku DvT, psychoterapeutického centra v Americe, pražské základní školy a libereckého gymnázia. Autor si prošel v rámci těchto zkušeností několika rolemi. Nejdříve jako účastník a klient, potom jako dramaterapeut a nakonec jako vedoucí dramatické výchovy. Text si dává za cíl srovnat tyto rozdílné zkušenosti a pokusit se v nich najít styčné téma: sebe/tvorba zdravé osobnosti. Uvádí zde jak své konkrétní, praktické zkušenosti, tak i teoretické a myšlenkové okruhy poznaných přístupů a z obojího se snaží vyvodit vlastní poznatky. Tato práce si již svým názvem pokládá otázku, zda je drama možný nástroj k práci s osobností a na osobnosti.
- Funkční pedagogikaPellarová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-16FUNKČNÍ PEDAGOGIKA Petra Pellarová Ve své práci se zabývám problematikou klasického vzdělávání z hlediska své vlastní zkušenosti. Jsem absolventkou taneční konzervatoře Duncan Centre a studovala jsem čtyři roky na taneční univerzitě v Essenu, v Německu. Získala jsem roční stipendium balijského tance na univerzitě v Denpasaru na ostrově Bali. Ve své práci mapuji svoji cestu vzdělávání od jeslí po DAMU. Zaměřuji se proto na to, jaký vliv může mít pohybová průprava a jak a co vše se učíme pomocí pohybu. Významným milníkem mého vzdělávání je současné studium na katedře autorské tvorby a pedagogiky, které mi umožnilo nadhled nad mou taneční i pedagogickou praxi a jejich vzájemné propojení v současné i budoucí praxi.
- GŁOS I RUCHJawor, Maja(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-11-05Niniejsza praca stanowi refleksję nad problematyką techniki i twórczości aktorskiej na podstawie moich doświadczeń wypływających z procesu pracy w Akademii Praktyk Teatralnych ?Gardzienice? oraz w teatralnym studio Farma v jeskyni w czasie prób do przedstawienia Sclavi / Emigrantova Pĺseň.
- Herní improvizace lidí s těžkým zrakovým postiženímLaňková, Renata(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-14Ve své diplomové práci jsem psala o herních improvizacích lidí s v letech 2007 až 2008, jehož historii a náplni se věnuji v první části práce zrakovým postižením. Tyto improvizace se konaly v rámci divadelního kurzu těžkým Uvádím zde problematiku zrakového handicapu, jeho psychický dopad na osobnost. Druhá část práce je zaměřena na samotné aktéry s jejich specifickými potřebami, verbální a pohybové improvizace. Na závěr jsem reflektovala práci skupiny a popsala zkušenosti, které jsem z této dlouhodobé činnosti získala jakz pozice člena souboru, tak i sociálního pracovníka.
- Hledání stavu inspiraceBočková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26V práci se zabývám procesem přechodu role. Tak jak ji vnímám já a taktéţ jiní herci. Popisuji přístup hledání role a vztah k roli různých divadelních tvůrců. Barbovu předexpresivitu a potřebné techniky k jejímu naleznutí. Uvádím vlastní vnímání a prostředky pro vznik koncentrace a inspirace na jevišti. Shrnuji rituály, které jsem si v rámci práce stanovila a po dobu psaní před představením realizovala.
- Koho volám?Prosecká, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-24Tato práce je osobní výpovědí podpořenou reflexemi dialogického jednání a teorií transakční analýzy. Skrze vzpomínky na vlastní dětství autorka přibližuje, jaké byla dítě a jak by mohla vypadat její hravost. Navíc v čerstvé roli matky hledá způsob, jak přistoupit k hravosti vlastního dítěte jako rodič.
- Kořeny, původ, rodina jako impuls / inspirace / odraz pro uměleckou tvorbuZiębińska, Olga(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-19V mé diplomové práci se zabývám analýzou vlastních kořenů, původu a jejich vlivem na moji tvorbu. Tato analýza mě přivede k pojmům: divadelní antropologie, ritualizace, obřad, ceremoniál, tělo, maska, sociální role a identita. Tyto pojmy rozvíjím v rámci svých projektů na DAMU. Ptám se, odkud pochází dílo, odkud pochází umělec, odkud pochází člověk. V první části práce popisuji a reflektuji tři vlastní projekty: Tajemství, Propustky do nebe a Rodinnou oslavu. V druhé části textu se pokouším analyzovat tvorbu dalších umělců pracujících s vlastím původem, kořeny a rodinou. Celek mě přivádí k otázkám o základu divadla o tom, co je pro mě v divadle důležité a jakou roli hraje divadlo v dnešní společnosti.
- Lekce (ne)herectvíČechová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-03-26Tématem práce jsou otázky autorského herectví a výchovy k němu na Katedře autorského herectví a pedagogiky DAMU (KATaP) v souvislosti s herectvím a režií neherců v dokumentárním divadle. Vyplývají ze vzájemně se prostupující divadelní a pedagogické praxe. Práce se nesnaží porovnávat autorské herce a neherce, ale ptá se, jaké jsou možnosti “zachování” autenticity na jevišti u neherců a jaké u autorských herců. Zároveň se zaměřuje na pedagogické procesy výchovy k autorskému herectví, která mi poskytla „lekci“ specifického typu „(ne)herectví“ a dovedla mě k režijnímu přístupu v práci s neherci. V teoretické části pojmenovávám některé divadelní kořeny, ze kterých výchova k autorskému herectví KATaP vychází a snažím se uchopit aspekty herectví, k němuž může vést. Dále popisuji vlastnosti psychosomatické disciplíny Dialogického jednání a dovednosti, které přináší studentům KATaP. V mém výzkumu představuje dialogické jednání východisko pro ideové, etické, estetické i pedagogické principy výchovy k autorskému herectví. Výzkum se zaměřuje na sledování prvků dialogického jednání v další scénické tvorbě studentů KATaP a to v jejich autorských prezentacích. Pozorování různého využívání elementů dialogického jednání při tvorbě i realizaci autorské prezentace mě přivedlo k několika cvičením na základě dialogického jednání, která jsem společně se studenty autorského herectví ověřovala v semináři Herecké propedeutiky. Tato disertace vychází z dlouholetého zájmu o práci s osobním příběhem a žitou zkušeností. Opírá se o kazuistiky interních studentů KATaP, externích frekventantů kurzu Kreativní pedagogiky při KATaP a neherců dokumentárních inscenací spolku TisíciHRAn. Prostřednictvím jejich individuálních příběhů hledá cesty k přesvědčivosti a autenticitě osobního projevu u neherců a autorských herců. Pokládá si otázku, dají-li se některé aspekty neherectví vztáhnout na autorské herectví a naopak.
- Living Theatre: Inscenování revoluce na Festivalu v AvignonuPizinger, David(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-01-20V polovině 60. let odchází Living Theatre do Evropy, aby uskutečnil rozchod s americkou kulturou a šířil myšlenku anarchistické revoluce. Během pobytu v Evropě vytvoří Living Theatre několik inscenací, které zobrazí téma revoluce pomocí řady nových scénických postupů. Skutečný příspěvek k anarchistické revoluci zinscenuje Living Theatre v létě 1968 na Avignonském festivalu. Na festivalu se koná premiéra inscenace Paradise NOW a v programu se představí dva starší projekty Mysteries and Smaller Pieces a Antigone. Každá z těchto tří inscenací obsahuje jiný princip proměny vnímání, který má vést diváky k novému, „revolučnímu“ způsobu jednání. Inscenace Mysteries and Smaller Pieces zaměřuje pozornost účastníků k aktivaci smyslů a k prohloubení dojmu „slyšení“ skrze poslouchání, „vidění“ skrze dívání se, „cítění“ prostřednictvím tělesného vnímání. Inscenace Antigone zobrazuje pohyb a jeho absenci, která se stává zdrojem bytí, života a smyslu. Inscenace Paradise NOW otevírá dveře zakoušení přítomného času, který vstupuje do reality scénického díla a naplňuje ji životem. Prostřednictvím nových scénických forem Living Theatre usiluje objevit nové formy vnímání, které umožní vytvořit podmínky pro anarchistickou revoluci. Pokusy promítnout revoluci ze scény do skutečnosti však vedou k dystopickým účinkům. Inscenování revoluce na druhou stranu otevírá účastníkům nové druhy dojmů, které by nebylo možné vyjádřit jinak a jinými prostředky.
- Mít tělo, být tělem, výzkumný, inscenačn í a integrační projektJungová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-10Magisterská práce se zabývá reflexí projektu Mít tělo, být tělem, který probíhal v letech 2009 ? 2012. Jeho tématem bylo lidské tělo a to, jak k tělesnosti v současné době přistupujeme a jaký k ní máme vztah. Zahrnoval zkušenosti lidí, kteří žijí s různými druhy zdravotních či sociálních handicapů a také lidí, jejichž vztah k tělu ovlivnila profese. První, výzkumná část obsahovala šest sérií workshopů s následujícími skupinami: lidé s mentálním postižením, chlapci z výchovného ústavu, senioři, lidé s tělesným postižením, IT experti a lékaři. Lektoři vedoucí workshopy pracovali prostřednictvím různých pohybových konceptů, metod a přístupů (např. Feldenkraisova metoda, moderní tanec, rytmika, taneční a pohybová terapie, dramaterapie, fyzioterapie, neutrální maska?) s jednotným cílem přivést účastníky k sebevyjádření a sebepoznání skrze vlastní tělo a autentický pohyb. V druhé inscenační části vzniklo autorské divadelní představení (veřejně uváděné v letech 2010 ? 2012), na němž se jako tvůrci a zároveň i účinkující podíleli lidé ze jmenovaných workshopových skupin. Projekt měl inkluzivní a integrační rysy. Předkládaná práce nabízí vhled do projektu na základě jeho zásadních témat prostřednictvím tematických průřezů ? obsahuje např. kapitoly Lektoři, vedoucí a jejich práce ve skupinách, Skupinová dynamika, Asistence a její proměny v průběhu projektu, Integrace, inkluze, resocializace a projekt, aj. Vychází mimo jiné z bohaté dokumentace pořizované neustále v průběhu celého projektu. Obsahuje citace deníkových záznamů, rozhovorů s lektory, asistenty, účastníky a kurátory workshopových skupin a z dotazníků pro účastníky a tvůrce projektu. Práce je doplněna videopřílohami a bohatou fotodokumentací.
- Od slova do slovaPlachá, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-26Tato bakalářská práce popisuje průběh vzniku mé závěrečné autorské prezentace Slovobraz a sleduje, jak z chaotické subjektivity vzniká objektivně sdělný řád představení. Chaos a řád tu jsou popisovány jako důležitý základ tvůrčí práce.
- Přijetí jinakostiHereu Macho, Lara(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-19Tato studie využívá přístup založený na praktických metodách, který je vybudován na základě mých osobních zkušeností. Zaměřuje se na případovou studii vycházející z mé účasti jako performerky v komunitním performativním projektu s názvem BPART! Nořím se do osobní transformační cesty, kterou jsem prošla během svého angažmá v komunitním projektu BPART! tím, že se nořím do skutečného setkání s jinakostí. Představě skutečného setkání odpovídají i principy Dialogického jednání s vnitřním partnerem (DJ), vypracované Ivanem Vyskočilem, a základní disciplína studijního programu na Katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU (KATaP), kterou Vyskočil sám založil. Praxe Dialogického jednání s vnitřním partnerem (DJ) slouží jako cenný referenční bod pro komplexní srovnání a analýzu výše uvedeného transformačního procesu, a to jak na osobní, tak na profesionální úrovni. Proto zkoumám, jak aplikace dialogického jednání s vnitřním partnerem (DJ), spolu s dalšími základními disciplínami KATaP zahrnujícími psychosomatický přístup a smysl pro hravost, poskytla základ a váchozí fázi pro kvalitativní transformativní setkání v sociálním rámci projektu BPART!
- Studium vzniku autorského představení.Čechová, Miroslava(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-13Tato práce se zabývá analýzou tvůrčího procesu v autorském představení. Jako praktický příklad uvádím rozbor vlastních autorských představení Mimi a Lord; Sbohem, Tourniére; Hlas Anne Frankové a jejich postupný vývoj od prvotních impulsů, přes konkrétní zkoušení až k premiéře.
- Vědomé těloRiedlbauchová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-02-24Riedlbauchová, Veronika: Vědomé tělo (Fyzický jazyk herce a jevištní kompozice), dizertační práce, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Praha 2015, str. 321. Autorka ve své dizertační práci nahlíží na divadelní tvorbu prizmatem ?těla?. Své poznatky opírá o dlouhodobý divadelní výzkum, ke kterému přistupuje empirickým způsobem; vychází z vlastní zkušenosti herecké, režijní a pedagogické. Výsledky a tvrzení podkládá nejen odbornou literaturou, ale především aplikací teorie na praxi (dílčí fyzická cvičení a vlastní scénická tvorba). Práce je rozčleněna na dva oddíly. První oddíl Fyzický jazyk herce (Metody ? principy ? cvičení ? výklady) je zaměřen na výchovu celistvého ?otevřeného? herce skrze tělesný výraz a fyzické jednání. Autorka čerpá z celé řady metod divadelních reformátorů 20. století, které mají jednotícího jmenovatele: je jím důsledná práce s lidskou fyzičností, důraz na jednání vzniklé na základě vnitřních a vnějších impulzů a systematický trénink v rámci dlouhého časového horizontu. Osvojování si různých pohybových technik a principů utváří fyzický slovník herce, díky němuž pak může svobodně tvořit. Výklady tohoto oddílu jsou podloženy velkým množstvím konkrétních cvičení, která slouží k tomu, aby herec pochopil, jak tělo funguje, a naučil se ho ?vědomě? používat pro sebevyjádření a při divadelním jednání. Cvičení jsou doplněna rozborem, jenž odráží autorčinu zkušenost, i reflexemi studentů a herců, kteří jimi prošli. Tato cvičení (z nichž některá jsou zaznamenána také na DVD) rozvíjejí jednotlivé aspekty herectví: práce s energií; s prostorem, partnerem a skupinou; s časem, temporytmem a dynamikou; s gestem; s hlasem, textem a hudbou; s maskou V druhém oddíle Fyzický jazyk jevištní kompozice (Hlubinná interpretace scénického myšlení) se autorka, reflektující vlastní tvůrčí praxi, zaměřuje na ?vědomé tělo? herce v rámci formování jevištní kompozice. V detailních explikacích představuje proces zkoušení vybraných šesti inscenací, v nichž často vedle režiséra plnila také roli autora, choreografa, a výjimečně i herce. Vybranými inscenacemi jsou: site-specific projekt Vodu po lžičkách (2007), pohybový projekt Camille (2009), hra Sarah Kane Očištění/Depurados (2010), komorní opera Jiřího Hájka Slavík a růže (2011), work in progress sociálně-dokumentárního projektu Plus Minus Praha (2012) a cirkusová humoreska Plovárna (2013). Autorka rozebírá způsob svého scénického myšlení, charakteristického ?přetavováním? tématu do pohybových a vizuálních metafor, i způsob vedení herce při procesu zkoušení. Na proces zkoušení nahlíží jako na divadelní výzkum. Dělí ho do tří fází: rešerše (tedy dramaturgicko-scénografická příprava), hledání divadelní řeči (objevování výrazového materiálu skrze tělo) a celková organizace výsledného tvaru. Proces zkoušení přitom vnímá jako celosouborovou intenci, zdůrazňuje potřebu dostatku času na zkoušení a roli improvizace jako hybatele skrytých sil umožňujících tvorbu. prvním oddíle tedy autorka sleduje výchovu herce, která se musí opírat o celoživotní trénink, a dochází k poznání, že ?vědomé tělo? herce proměňuje hereckou akci v ?celostný? divadelní akt. V druhém oddíle pak zkoumá fyzický jazyk celé jevištní kompozice i odlišnosti mezi průběžným tréninkem a procesem zkoušení. Na vlastních inscenacích dokládá, že proces zkoušení podléhá ?vědomě? stavěné struktuře na základě tématu. Oba oddíly pak přinášejí závěr, že ?vědomé tělo? umožňuje napojit se na vyšší zdroje přesahující jevovou sféru a transformovat je do přítomného bytí na jevišti i do konkrétního tvůrčího počinu.