Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle Klíčová slova "Bach, Johann Sebastian, 1685-1750"
Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Koncerty pro jeden klavír a smyčce Johan na Sebastiana BachaRaková, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tato bakalářská práce se zabývá koncerty pro jeden klavír a smyčce Johanna Sebastiana Bacha. Vzhledem k tomu, že jsou tato díla v naší zemi poněkud opomíjenou literaturou, přibližuje práce vznik těchto skladeb, které byly napsány pro lipský hudební spolek Collegium musicum, jehož byl Bach během svého působení v tomto městě uměleckým ředitelem. Dále rozebírá jejich původ, protože jsou všechny transkripcemi jiných koncertů pro melodický nástroj (některé předlohy jsou ztracené, jiné se hrají jako houslové koncerty). Okrajově se tato práce zabývá také interpretací Bachových děl na moderní klavír s přihlédnutím ke klavírním koncertům. V neposlední řadě přibližuje Bacha jako skladatele, interpreta a pedagoga. I když jsou Bachovy koncerty pro jeden klavír a smyčce pouhým zlomkem skladatelovy tvorby pro klávesové nástroje a jsou transkripcemi jiných koncertů, neztrácejí nic ze své umělecké hodnoty rozhodně a nestojí v pozadí za jinými Bachovými klavírními kompozicemi.
- Srovnání nahrávek Goldbergových variací v podání Glenna Goulda Glenn Gould jako interpret Goldbergových variací, srovnání nahrávek z let 1955 a 1981Znamenáčková, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Tato bakalářská práce se věnuje dvěma nahrávkám Goldbergových variací, které za svoji interpretační kariéru nahrál kanadský klavírista Glenn Gould. Tyto nahrávky srovnává a na základě srovnání vyvozuje závěry nejen o rozdílech mezi nimi, ale i o směřování a tvůrčím vývoji interpreta v průběhu dvaceti šesti let kariéry.
- Transkripce závažných varhanních skladeb J.S. Bacha pro klavírPernetová, Tatiana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Tato práce se všestranně věnuje problematice klavírních transkripcí závažných varhanních skladeb J. S. Bacha. Za závažná se počítají především velká díla, jejichž okruh je přesně ohraničen v úvodu této práce a převážně složen z velkých preludií a fug. Na zmíněný druh transkripcí se pohlíží z historického, metodického, interpretačního a muzikologického úhlu pohledu. Zde čtenář najde nejen podrobný rozbor tvorby tří významných skladatelů v této oblasti (F. Liszt, F. Busoni, M. Reger) s jejich charakteristickými rysy, historickým kontextem a příklady, ale také i obecný přehled hudebního dědictví a veškerou důležitou informaci pro získání širokého přehledu v této zvláštní oblasti klavírní literatury. Nechybí zde ani podrobný rozbor metodiky přepisu varhanních děl na klavír, který také prozradí důležité složky stylové interpretace varhanních transkripcí a může posloužit jako inspirace a návod pro sestavení vlastních transkripcí. Uvádí se také základní rozdíly mezi dvěma nástroji pro lepší pochopení jejich přirozených vlastností (především tedy varhan) a tudíž věrohodnější interpretaci. Nechť je tato práce inspirací, informačním zdrojem a zajímavým náhledem do této oblasti klavírní literatury pro všechny, jež to vyhledávají.
- Význam harmonického myšlení ve výuce cembalové hry na ZUŠMoravcová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Bakalářská práce se zabývá významem harmonie při výuce cembala na základních uměleckých školách. Zaměřuje se na rozvoj harmonického myšlení a slyšení u cembala. Ukazuje praktické ukázky harmonie na Malých preludiích od Johanna Sebastiana Bacha. Dále uvádí cembalové školy, které se zabývají harmonií. Práce zmiňuje i generálbas a jeho význam v cembalové výuce. Na závěr představuje cvičení, která pomohou ke zlepšení vnímání a cítění harmonie.