Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle Klíčová slova "analýzy filmových děl"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 79
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Andrea Arnold – Portrét rozhněvané básnířky za kamerouPochobradská, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-02-10Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře s tvorbou britské režisérky Andrey Arnold a popsat režijní styl, kterým navazuje na bohatou tradici britského sociálního realismu. Na žánr se tato práce soustředí primárně a stává se z analýz sedmi filmů. Práce současně hledá témata a motivy procházející celou režisérčinou filmografií.
- Autenticita ve fikčním filmu. Analýza trilogie Before Richarda LinklateraEichlerová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-27Tato diplomová práce se zaobírá autenticitou ve fikčním filmu. Z hlediska autenticity analyzuje trilogii Before: Before Sunrise (Před úsvitem 1995), Before Sunset (Před soumrakem 2004) a Before Midnight (Před půlnocí 2013) Richarda Linklatera. Dílo nezávislého amerického režiséra je vybráno k analýze mj. proto, že jedním z autentizujících postupů je využití přirozeného stárnutí herců (ve fikčním filmu novátorské). V souvislosti s trilogií Before je termín autenticity poměrně frekventovaný, přestože ne všechny Linklaterovy filmařské techniky mají autentický charakter. Práce shrnuje, co si pod nesnadno vymezitelným pojmem představit. Na autenticitu v trilogii Before nahlížím zejména ze scenáristického úhlu pohledu; ať už se jedná o dialogy, strukturu vyprávění, postavy aj. Vzájemná detailní komparace posledních verzí scénářů s výslednými filmovými zpracováními tvoří jádro původního výzkumu. Práce registruje významové posuny, k nimž mezi literárním scénářem a výsledným audiovizuálním dílem došlo. Nepomíjí však ani techniku snímání, herecké uchopení či tematickou bohatost dialogů.
- Autorská realizace filmového dialoguKocábek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-08Tato diplomová práce se zabývá autorskou realizací filmového dialogu od jeho podoby ve scénáři až po výsledné ztvárnění ve filmu. Analýzou čtyř filmů, Gauneři, Hledám Amy, Před soumrakem a Rushmore práce ukazuje, jak jejich autoři natáčí konverzační scény originálně. Nejprve je zde nastíněna americká nezávislá scéna devadesátých let, z níž analyzované filmy vycházejí, dále je připomenuta autorská teorie a vysvětlen výběr analyzovaných filmařů a jejich děl. Následně práce demonstruje, jak k dialogu přistupují filmové kuchařky a jak vypadá konvenční konverzační scéna, vůči kterým se následné analýzy vymezují.
- Český film 60. let : dramaturgická východiska a tvůrčí metody některých autorských dílenŠofr, Radomír, 1964-(1991)
- Človek ako bytosť v hraničnej situácii prostriedky štylizácie autenticity v súč asnej autorskej kinematografiiMicenková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-10-11Diplomová práca Človek ako bytosť v hraničnej situácii. Prostriedky štylizácie autenticity v súčasnej autorskej kinematografii sa zaoberá analýzou piatich súčasných autorských filmov, ktoré v sebe nesú znaky realistickosti, dokumentárnosti a autenticity. Práca sa zameriava na prostriedky a sposoby, akými sa autenticita v daných filmoch dosahuje. Zároveň sa po obsahovej stránke sústredí na postavy, ktoré sa v rámci autentického filmového pohľadu nachádzajú v hraničnej životnej situácii bez výraznej možnosti voľby.
- Coming out náctiletých queer hrdinů v současném evropském filmuHosenseidl, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-10-06Tato práce se zabývá podobnostmi zobrazování coming outu v současném evropském filmu se zaměřením na náctileté mužské queer hrdiny. Vychází přitom z chápání coming outu jako sociologického fenoménu s obvyklými modely průběhu, přičemž připouští jeho různorodost jak v žité realitě, tak ve filmovém zpracování. Klade si za cíl vysledovat možné podobné prvky filmů zachycujících tento proces - opakující se narativní postupy, témata, postavy a motivy, přičemž prostřednictvím analýz tří vybraných filmů reflektuje význam coming outového narativu v rámci širšího filmového vyprávění.
- Dětská perspektiva: Filmové vyprávění a imaginaceNicholas, Roger(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-26Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu filmového vyprávění z dětské perspektivy, s důrazem na její roli při zprostředkování komplexních a často traumatických témat. V posledních desetiletích se v kinematografii objevilo několik významných děl, která využívají dětský pohled jako klíčový narativní prvek, což divákům umožňuje prozkoumat hluboké emocionální a sociální problémy z unikátního úhlu. Práce analyzuje čtyři klíčové filmy: Ivanovo dětství (1962), Tideland (2005), Faunův labyrint (2006) a The Florida Project (2017), které představují rozmanité přístupy k využití dětské perspektivy. Skrze tyto filmy zkoumá dynamiku narace, kinematografické techniky, symboliku a emocionální rezonanci, které dětský pohled nabízí. Metodologicky práce využívá kombinaci filmové teorie, naratologie a psychologie, aby odhalila, jak dětská perspektiva přispívá k tematické hloubce a diváckému zážitku. Závěry této práce zdůrazňují význam dětské perspektivy jako silného nástroje pro filmové tvůrce při vyjadřování komplexních sociálních a emocionálních témat.
- Dětský film, rodinný film a film o dětech v kontextu české kinematografie let 2014-2018Ansorge, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-26Diplomová práce je žánrovou studií týkající se rozlišení žánrů dětský film, rodinný film a film o dítěti s důrazem na odlišné způsoby oslovování cílového diváctva. V této souvislosti se práce opírá především o filmové teorie Noela Browna a Bruce Babingtona. Poznatky aplikuje na české filmy, které měly kinopremiéru v letech 2014-2018. V této souvislosti diplomová práce obsahuje případové studie filmů Pojedeme k moři (2014, Jiří Mádl), Lajka (2017, Aurel Klimt) a Po strništi bos (2017, Jan Svěrák).
- Do posledního okna : od scénáře k filmům Rychlé pohyby očí, Indiánské léto, MarianTuček, Benjamin, 1972-(2000)
- Dramaturgie paralelních světůTěšitelová, Milada(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-21V této práci se zabývám tím, jak je ve scénáři vytvářen paralelní svět a jaké metody lze k jeho úspěšnému vybudování použít. Na konkrétních případech tří filmů (Humr, Nevinnost, Hang the DJ) tyto metody demonstruji a analyzuji.
- Dvojí cesta KrálovnyBobreková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-10-09Tato práce je zaměřena na analýzu narativní skladby filmu dvojí cesty Královna podle tří struktur vyprávění - klasické tříaktové, sekvenční a cesty hrdiny. Každá z těchto analytických metod zkoumá příběh filmu s důrazem na to, že jde o film se dvěma protagonisty. Zaměřuje se rovněž na to, jakým způsobem je možné upravit vybrané modely tak, aby seděly právě tomuto konkrétnímu příběhu. Ve výsledku dokazuje, že každá z těchto metod je svým způsobem přínosná, použije-li se ve službách vybraného tématu.
- Ecocinema ve filmovém vyprávění: Proč v Red Rocket Seana Bakera nejsou lední medvědi, ale jako by tam byli?Petrová, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-27Tato práce se zabývá fenoménem ekokriticismu ve filmu a jeho uplatněním v současné kinematografii, čímž navazuje na anglofonní tradici. Teoreticky vychází zejména ze dvou dílů antologií esejů Ecocinema Theory and Practice a na konkrétních příkladech ze současné kinematografie vykládá tři kategorie, jež se dají uplatnit i v takovém filmovém vyprávění, které se explicitně nezabývá ekologickými tématy - amoralita, oslabená narace a etické budování fikčního světa. Dále práce analyzuje snímek Red Rocket (2021) režiséra Seana Bakera, na němž se snaží ukázat, jak se dá ekokriticky nazírat na skutečně jakýkoli příběh a filmový žánr. V závěru potom stručně jmenuje platformy a zdroje, které mohou sloužit jako inspirace pro další vývoj ekologicky uvědomělého obsahu.
- Filmová a seriálová zpracování románu Mistr a Markétka Michaila BulgakovaStará, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-16Tato diplomová práce se zabývá rozborem rozdílných přístupů k adaptaci románu Mistr a Markétka Michaila Bulgakova s ohledem na problematické aspekty literárního textu. První část práce vybírá problematické aspekty a následně je rozebírá; jsou jimi: mnohovrstevnatost příběhu, autobiografičnost díla, divadelnost textu, početný ansámbl postav, práce s prostorem a časem a metatextovost díla. Druhá část práce se soustředí na vybrané filmové a seriálové adaptace, kterými jsou filmy Mistr a Markétka (1972, Aleksandar Petrović) a Pilát a ti druzí (1972, Andrzej Wajda) a stejnojmenné seriály Mistr a Markétka (1988, Maciej Wojtyszko), (2005, Vladimir Bortko). Analýza adaptací se zaměřuje na práci se scénářem, reaguje na konkrétní zvolená adaptační řešení jednotlivých tvůrců a všímá si, kdy tvůrci záměrně kopírují text předlohy a kdy se vůči němu naopak vymezují s ohledem na stopáž výsledného filmového díla. Cílem práce je analýza vybraných adaptačních přístupů a jejich rozdílnosti vztažená ke komplexnosti předlohy a jejím problematickým aspektům. Zjišťuje tak, že tvůrce filmových adaptací nutí kratší stopáž hledat adaptační klíče umožňující zjednodušení složité struktury románové předlohy a při konfrontaci s jejími problémovými aspekty nacházet řešení vyžadující posuny ve scénáři. Tvůrci seriálových adaptací jsou schopni kopírovat předlohu mnohem věrněji, což s sebou zároveň nese riziko sklouznutí k přílišné doslovnosti.
- Filmové přízraky Paula Thomase AndersonaNováková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-26Paul Thomas Anderson (1970) je světově uznávaný filmový režisér a scenárista, řazen do mírně zavádějící kategorie současného amerického nezávislého filmu. Cílem této diplomové práce je představit jeho filmografii na základě výběru čtyř filmů, které se pokusím zanalyzovat, a najít skrze tyto analýzy společné vlastnosti všech jeho filmů, které v závěru práce předložím coby výsledek svého bádání.