Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "PROVAZNÍK, Jaroslav"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 29
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Alan TuringKubíček, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-04Cílem této práce je vytvořit dvoudenní dílnu formou strukturovaného dramatu. Dílna se zabývá aktuálním tématem sexuality a všeobecně problémem předsudků ve společnosti. Vychází z příběhu Alana Turinga, geniálního matematika, který na jednu stranu pomohl zkrátit válku a zachránil tím, jak uvádí někteří vědci, až dva miliony lidí, na druhou stranu byl odsouzen k hormonální léčbě za svou homosexualitu, což vyústilo v jeho sebevraždu. Práce se dále věnuje strukturovanému dramatu a jeho výhodám, charakteristice skupiny, realizaci dílny se skupinou ve věku 13 až 18 let, reflexi procesu a úpravy dílny v reakci na reflexi.
- Cesta k divadelnímu tvaru se skupinou dospívajícíchPajanková, Naděžda(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-09Bakalářská práce se zabývá inscenačním procesem se souborem mladých ve věku od třinácti do osmnácti let. Je v ní zachycena diagnostika skupiny, jež byla východiskem pro zvolený námět. Předlohou se staly dvě legendy ? Svatá noc a Betlémské děcko ? z knihy Legendy o Kristu švédské autorky Selmy Lagerlöfové (přel. Emil Walter). Na základě analýzy obou textů byla vypracována dramaturgicko-režijní koncepce, která ovlivnila vznik scénáře. Ten byl inspirován též improvizacemi a etudami souboru v přípravné fázi zkoušení. Práce dále zachycuje hlavní metody inscenačního procesu, jeho průběh, výsledný tvar i následnou reflexi.
- Dramatickovýchovná dílna o Franzi KafkoviTušlová, Štěpánka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-04V této čtyřdenní jednorázové dílně jsem se zabývala Franzem Kafkou, jeho životem, dílem (zvláště povídkou Proměna) a místy v Praze, která jsou s ním spojená. Cílem práce bylo seznámit žáky s Proměnou pomocí strukturovaného dramatu, ukázat jim místa v Praze, kde Franz Kafka pobýval, a předat informace, které se jim budou hodit k maturitní zkoušce. V bakalářské práci analyzuji povídku, píšu stručně o Kafkově životě, popisuji a reflektuji jednotlivé dny dílny. Žáky jsem s Proměnou seznámila, vyzkoušeli si v ní především hru v roli a prošli si jiným způsobem nahlížení na literární dílo. Procházka po Praze dovolila žákům propojit teorii s konkrétními místy. Myslím, že si žáci odnesli z dílny především inspiraci pro svou budoucí práci, než teoretické informace. Na tomto posledním bodě by se dalo pro příště zapracovat.
- Indiáni v mateřské školeDavídková, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-27Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi využití tématu indiáni v lekcích dramatické výchovy v mateřské škole. Pojednává o specifikách dramatické výchovy s dětmi předškolního věku, vybraných metodách dramatické výchovy, o literatuře s indiánskou tématikou, která byla inspirující pro tvorbu jednotlivých lekcí. Největší kapitolu pak tvoří samotný projekt 9 lekcí s indiánskou tématikou, popisuje a hodnotí jeho realizaci.
- Inscenační práce s dětmi dvou skupin na různých ZUŠŽáková, Dana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-09V této práci jsem se věnovala popisu inscenačního procesu v projektu s dětmi na dvou různých školách. Jednalo se nejen o propojení těchto dvou škol společnou prací na inscenaci, ale zároveň o práci tří různých dětských skupin. Tato práce v sobě zahrnuje charakteristiku skupin i se společnými důvody, pro které se tento projekt uskutečnil. Společně s konkrétními cíli tak navazují na samotný inscenační proces od volby předlohy, rozboru až po dramaturgickorežijní koncepci a úpravy. Pozornost je věnována i loutkářským prostředkům, jejich praktickému využití v inscenačním procesu spolu s inspirací japonským divadlem. Stěžejní částí této práce je samotný popis inscenačního procesu s jeho fázemi v jednotlivých skupinách na konkrétních příbězích. V závěru je pak společně s hodnocením popsán proces proměn inscenace od předpremiéry po reprízy a stručné shrnutí celého tohoto projektu.
- Inscenační proces s dětmi předškolního věkuŠmolková, Mária(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26Obsahom bakalárskej práce je opis inscenačného procesu s deťmi predškolského veku prostredníctvom metód dramatickej výchovy. Sústreďujem sa na odôvodnenie prítomnosti dramatickej výchovy v prostredí materskej školy prostredníctvom hľadania jej spoločných cieľov s cieľmi rámcovo vzdelávacieho programu pre predškolské vzdelávanie ako základného kurikulárneho dokumentu v Českej republike. Vymedzením kľúčového postavenia hry u predškolských detí poukazujem na vhodnosť použitia metód dramatickej výchovy pri práci s deťmi v tomto období. Prostredníctvom praktickej realizácie projektu zachycujem osobitosti práce na javiskovom tvare v súlade s poznatkami z vývinovej psychológie predškolského obdobia.
- Ke spolupráci a empatii skrze příběhŘezáčová, Bára Meda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27V této práci se zabývám formou dramatické výchovy, která směřuje primárně k osobnostně-sociálnímu rozvoji v problematické skupině, která se s dramatickou výchovou dříve nesetkala. V teoretické části se v začátku věnuji důvodům vzniku projektu, konkrétní formě dramatické výchovy, cílům, a popisu cílové skupiny. Dále se ale také snažím o obecný popis způsobů práce při projektu – od typu lekce, přes přístup pedagoga, po konkrétní metody a techniky. V praktické části popisuji průběh osmi lekcí dramaticko-výchovného projektu, které jsou zaměřené na rozvoj kooperace a vztahů v kolektivu.
- Knihy obrazových příběhů jako zdroj inspirace pro dramatickou výchovu v mateřské školceKalušová, Helena(2004)Datum obhajoby: 2004
- Literárně-dramatická dílna pro městskou knihovnuKrálová, Daniela(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26Bakalářská práce se zabývá dětským čtenářstvím. Záměrem je vytvoření literárně-dramatické dílny, která je pořádána v městské knihovně. Tato dílna si klade za cíl využití metod dramatické výchovy jako prostředku k orientaci v literatuře a podnícení zájmu o ni. Práce se nejdříve zabývá vztahem dramatické výchovy, literatury a knihoven. Na základě toho je rozepsán a zdůvodněn výběr textů. Autorka realizuje svou dílnu ve dvou skupinách, které se odlišují zkušenostmi s dramatickou výchovou. Práce obsahuje scénář dílny, popis realizace a srovnání skupin. V závěru hodnotí naplňování cílů vzhledem ke zkušenosti účastníků i volbu metod a jejich přiměřenost v práci s literaturou.
- Literární předloha jako cesta k tématu nesvobodyMachková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-02Bakalářská práce pojednává o tvorbě a realizaci baklalářského projektu v podobě dvoudenní dílny dramatické výchovy pro žáky druhého stupně základní školy. Tato dílna byla vytvořena na základě dvou knih Petra Síse Tibet: Tajemství červené krabičky a Zeď: jak jsem vyrůstal za železnou oponou, jejím tématem je okupace a nesvobodný život v totalitním režimu. V úvodních kapitolách jsou popsány předlohy a jejich možnosti pro dramatickou výchovu. Následuje zpráva o dvou realizacích bakalářského projektu. V závěrečné kapitlole je pak uvedena struktura dvoudenní dílny, která byla vytvořena na základě popsaných realizací. Do příloh jsou zařazeny materiály, s nimiž se během dílny pracuje. Dále pak struktury, podle nichž probíhaly popisované realizace a úryvky z písemných reflexí účastníků.
- Literární předloha jako východisko pro dílnu v rámci příměstského táboraHart, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-01-16Tato bakalářská práce prozkoumává možnosti využití literární předlohy v dramatickovýchovném procesu v rámci příměstského tábora. Mapuje vznik konkrétní pětidenní dílny od výběru předlohy, přes plánování, až po samotnou realizaci a reflexi. Autor pracoval se skupinou dětí ve věku 9-13 let s různou vstupní úrovní zkušeností s dramatickou výchovou. Cílem bylo provést účastníky příběhem knihy Svěřte případ Kallovi od Astrid Lindgrenové a nabídnout jim skrz to možnost seznámit se s různými metodami a technikami dramatické výchovy a rozvíjet jejich dovednosti v oblasti divadla. Cílem bylo též případně najít potenciální účastníky celoročního kroužku dramatické výchovy. V první části práce jsou představeny výchozí podmínky pro tvorbu a realizaci projektu. Druhá část je věnovaná analýze předlohy. Následující dvě kapitoly popisují plán a realizaci projektu. Poslední část se zaměřuje na zhodnocení dosažených výsledků a jsou v ní předloženy návrhy na změny pro příští realizaci.
- OŽIVLÉ OBRAZY – CESTA DO OBRAZU POMOCÍ METOD DRAMATICKÉ VÝCHOVYRajchlová, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-28Bakalářská práce pojednává o možnostech využití metod dramatické výchovy na cestě dětského diváka ke komunikaci s výtvarnými díly, k jejich vnímání a interpretaci. Zabývá se hledáním prostředků, pomocí nichž lze dodat dítěti pocit interpretační svobody a odstranit obavy z konfrontace s uměním. Práce popisuje dílnu, která vznikla jako bakalářský projekt. Dílna určená žákům věkem odpovídajícím druhému stupni základní školy byla realizována v rámci tří odlišných institucí, tato práce popisuje plán projektu i průběh v jeho jednotlivých realizacích. Předmětem dílny je získávání pocitu svobody na poli interpretace výtvarného umění, hledání vlastních výkladů viděného a způsobů tvořivého rozvíjení narativního potenciálu zkoumaných děl, sdílení názorů na jednotlivá díla ve společných diskusích, porozumění pojmům abstraktní a figurativní malba, pronikání do obrazu pomocí metod dramatické výchovy a prohloubení zájmu o výtvarné umění. Výstupy z projektu potvrzují premisu bakalářské práce, že zapojení metod dramatické výchovy při práci s obrazy (a s jejich narativním potenciálem) vede k intenzivnějšímu tělesnému a emočnímu prožitku, čímž je obohacována zkušenost diváka na poli výtvarného umění, kterou lze dále využít a rozvíjet.
- Po stopách Raye BradburyhoHlaváčková, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-27Cílem této práce je vytvořit pětidenní dílnu v rámci příměstského tábora v Domě dětí a mládeže, která bude inspirována osobností Raye Bradburyho a jeho povídkami Raketa, Step a Burácení hromu ze sbírky Kaleidoskop. V rámci dílny bude věkově rozmanitá skupina dětí nejen seznámena s osobností a příběhy Raye Bradburyho, ale také vůbec poprvé seznámena s metodami a technikami dramatické výchovy. Cílem práce je ověřit, jakým způsobem budou účastníci na nové metody reagovat, zda dojde během pěti dní k posunu v oblasti jejich projevu, schopnosti přistoupit na hru v roli, schopnosti improvizace atd. Práce je rozdělena na tři části. V první, teoretické části se věnuji osobnosti autora a rozboru předlohy, ze které dílna vychází, a také skupině, která se dílny zúčastnila. Druhá část detailně popisuje obsah dílny, její jednotlivé části, cíle a obsažené metody. Třetí část obsahuje celkové zhodnocení projektu, jak byly naplněny jednotlivé cíle, co by bylo po nabyté zkušenosti možné vylepšit atd.
- Po stopách táborské synagogy. Využití židovské tematiky pro víkendový projektJiránková, Pavla(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2007-09-11Tato práce se zabývá využitím židovské tématiky pro potřeby víkendového dramatickovýchovného projektu. Téma Židů a židovství otevírá skrze regionální historii, což účastníkům umožňuje spojit si dané téma s prostředím, ve kterém žijí. Práce popisuje záznam projektu, realizovaného se skupinou táborských dětí, které mají minimální zkušenost s dramatickou výchovou. Cílem projektu je, přiblížit účastníkům život a osudy táborských Židů a seznámit je s židovskou kulturou prostřednictvím technik a metod dramatické výchovy. Součástí práce je tematický podklad, který je pro zpracování projektu nezbytný. Obsahuje popis židovských svátků šábes a chanuka, stručnou historii táborské židovské obce a táborské synagogy.
- Poem macht freiSkála, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-05Tato práce se zaměřuje na inscenační proces při tvorbě inscenace POEM MACHT FREI, která vychází ze života a díla Hanuše Hachenburgera. Inscenaci tvořila ročníková třída literárně dramatického oddělení na Základní umělecké škole Floriana Leopolda Gassmanna v Mostě. V procesu tvorby je kladen důraz na kontext doby, rozmanitost pohledů různých zúčastněných stran a na problematiku židovství za druhé světové války. Výstupem práce je krátká inscenace POEM MACHT FREI, která divákovi přibližuje osobu a život Hanuše Hachenburga.
- Poetický večer pro nejmenšíJedličková, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-09Ve své bakalářské práci popisuji svůj projekt. Ten jsem vytvářela se středoškolskými studenty, žáky literárně - dramatického oboru na základní umělecké škole. A mým záměrem bylo pracovat s uměleckým přednesem. Od poetického večera pro dospělé jsme se nakonec nasměrovali k nové cílové skupině, a to k dětem v mateřských školách. Po složité cestě za výběrem těch správných textů pro náš pořad, jsme se nakonec dostali, k původně folklórním, pohádkám a říkadlům sebraným a sepsaným Karlem Jaromírem Erbenem. Z nich jsme vytvořili krátké představení, založené z větší části na vyprávění pohádek dětem. Chtěli jsme jim přiblížit klasické pohádky, jako základ naší moderní a současné literatury pro děti. Zařadili jsme tam též původně lidová říkadla, základ dětských říkadel a poezie, která děti oceňují pro jejich typický rytmus, humor a hravost. Snažila jsem se zaznamenat proces celého našeho snažení a přinést postřehy, poznatky a závěry, ke kterým jsme v jeho průběhu došli.
- Prohlubování empatie v interním dramatickovýchovném projektuGabrielová, Vanda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-01Bakalářská práce mapuje přípravu dramatickovýchovného projektu s názvem „Síla empatie”, pro skupinu mládeže ve věku 15 - 20 let. Na empatii v této práci autorka nahlíží jako na schopnost, kterou lze tréninkem prohlubovat a rozvíjet. Tato schopnost umožňuje porozumění druhým lidem, ale i sobě samým. V přípravě jednotlivých lekcí se opírá o techniky aktivního naslouchání a o metodu nenásilné komunikace (NVC) představenou americkým psychologem a mediátorem Marshallem Rosenbergem. Pro dramatickovýchovný projekt využívá literární předlohy Blade Runner od Philipa K. Dicka.
- Romské pohádky jako most pro interkulturní porozuměníPonížilová-Koutová, Lubomíra(2004)Datum obhajoby: 2004
- Rozvoj čtenářské gramotnosti dramatickovýchovnými metodamiChvátalová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-18Tato bakalářská práce se zabývá využitím metod a technik dramatické výchovy vedoucích k rozvoji čtenářské gramotnosti u dětí a mládeže. Ukazuje tak způsob, jak jim představit knihy v prostředí veřejných knihoven tvořivou formou, na rozdíl od většiny běžných programů. Diplomová práce nabízí především dva vypracované tvůrčí projekty pro odlišné věkové skupiny, které vznikly na základě knihy Petra Stančíka – Mrkev ho vcucla pod zem a Soví zpěv od Ivy Procházkové, popisuje a hodnotí jejich přípravu i jednotlivé realizace.
- Seznámení skupiny s biblickými motivy v středoevropské každodennostiKrňávková, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-01-11Bakalářská práce se zaměřuje na několik vybraných výrazů, které mají původ v Bibli. Základem je analýza podpůrných předloh, které jsou využívány pro celý koncept. Cílem je následně přiblížení tématiky biblických příběhů a vybraných slovních spojení žákům literárně dramatického oboru. Hlavním bodem jsou jednotlivé lekce na dané téma. Jejich průběh a vybrané předlohy pak nabízejí základní kameny pro vznik inscenace.