Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "MARUŠÁK, Radek"
Nyní se zobrazuje 1 - 14 z 14
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Dramaticko-výchovná setkání v krajině bibleKochová, Teodora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-28Tato bakalářská práce zkoumá možnosti interpretace bible pomocí celostních dramaticko výchovných metod. Hlavních poznatků je dosaženo skrze realizaci projektu dvou celodenních biblicko dramatických dílen. V rámci těchto dílen skupiny adolescentů zkoumaly vybrané biblické úryvky pomocí celostních dramaticko výchovných metod a jiných kreativních technik práce s biblí. Dílny, které proběhly v rámci křesťanských katolických akcí pro mládež, se věnovaly tématům odpuštění a Duch svatý. Obě vycházely z úryvků textů Nového zákona v Českém ekumenickém překladu. V teoretickém úvodu práce je představena samotná bible a nastíněna problematika interpretace biblického textu – kdo může text interpretovat a jaká interpretace je ta „správná“. Následně práce odpovídá na otázku, co může bible nabídnout dramatické výchově a v čem je uplatňování celostních dramaticko výchovných metod při interpretaci bible přínosné a v čem naopak ošemetné. Práce dokazuje, že i člověk bez teologického vzdělání může za určitých podmínek vlastním rozumem objevovat v Písmu pravdy křesťanské víry a posvátný text bible si osobně interpretovat. Demonstruje, že využívání dramaticko-výchovných metod pro zkoumání Písma je pro adolescenty nejen atraktivní, ale i velmi obohacující a motivuje je se biblickým textem dále zabývat.
- Efektivní využití metod dramatické výchovy ve vlastivědném projektu o svaté Anežce a Václavovi I.Holáková, Sandra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26Tato bakalářská práce se zabývá efektivním využitím metod dramatické výchovy ve vlastivědném projektu o svaté Anežce a Václavovi I. Prozkoumává život a dobu Anežky Přemyslovny a Václava I., zkoumá jejich téma i odkaz. Její součástí je charakterizace kolektivu třídy, kde se projekt uskutečnil, a podrobný popis plánu projektu s evidencí realizace. Bakalářská práce je zaměřena na studium komunikačních i kognitivních jevů, jevů týkající se výuky dramatické výchovy a jevů týkající se realizátorky projektu. Tyto jevy jsou odhalovány systematickou analýzou realizace projektu, který je evidován na podkladě videozáznamu. Na jejich základě autorka vyvozuje pro sebe nové cíle, které by měly vést ke zkvalitnění jejích kompetencí v profesní dráze učitelky.
- Hudební a filmová dílna o době covidovéRotterová, Šárka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-01-10Projekt pětidenního příměstského tábora s názvem Hudební a filmová dílna SVČ Trutnov si kladl za cíl probudit v dětech zájem o dění ve společnosti. Bakalářská práce popisuje specifické parametry projektu, cestu k tématu, organizační těžkosti a pokus o jejich řešení. Díky metodám a postupům dramatické výchovy si děti samy definovaly témata, která ovlivňovala jejich život v době poznamenané covidovou pandemií, jako je například potřeba komunikace s druhými lidmi a její kvalita, obavy ze zásahu do životního standardu, který dítě samo neovlivní a prozkoumání různých úhlů pohledu na tato témata. Zároveň jsme umožnili dětem vyjádřit se jako umělec pomocí filmového média a zažít výhody i úskalí týmové práce. Výstupem je společně vytvořený krátký film, koláž složená z hraných částí a animovaných sekvencí, ke kterému vedlo společné hledání tématu, nutné odlehčení výpovědi, tvorba fiktivního příběhu a zvukového podkresu scén.
- Inscenační proces představení COMENIUS VACUUM LAUTUS aneb Duševní očistecRajdl, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-27Bakalářská práce se zabývá inscenačním procesem představení COMENIUS VACUUM LAUTUS aneb Duševní očistec. Projekt se uskutečnil s devítičlennou skupinou žáků literárně dramatického oboru Základní umělecké školy Josefa Suka v Benešově. Tento proces obsahoval fáze: výběr námětu, sběr témat a motivů, improvizační cvičení na dané zadání, tvorba struktury díla, určování významů, sjednocování do určitého stylu, nácvik a fixace dramatického tvaru, příprava vystoupení, prezentace projektu, zúčastnění se soutěže základních uměleckých škol v kolektivním projevu, reflexe a úvahy o dalším směřování divadelního projektu. Inscenační proces probíhal v duchu dramatické výchovy, a tak při jeho tvorbě bylo dbáno na osobnostní a sociální rozvoj žáků. Žáci si tak nejenom osvojovali umělecko-divadelní postupy, ale rozvíjeli se všestranně. Při práci užívali kritické myšlení, spolupracovali s ostatními členy, vypořádávali se s přicházejícími překážkami a svou práci prezentovali veřejnosti. Aktivně se tak zapojili do místního kulturního dění. Tato práce podrobně popisuje celý vývoj projektu, analyzuje jednotlivé části a reflektuje, co pro danou skupinu práce na něm přinesla.
- Inspirace specifickými potřebami a zvyky školy pro tvorbu a realizaci dramaticko-výchovné dílnyHardtová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-28Cílem bakalářské práce bylo vytvořit a realizovat dramaticko-výchovnou dílnu, která by vycházela vstříc potřebám konkrétní školy a napomáhala v jejich naplnění. Součástí práce je záznam realizace této dílny, která byla vytvořena na základě specifických potřeb a zvyklostí na svobodné a demokratické ZŠ a SŠ Donum Felix. Dále je v práci popsán způsob zjišťování těchto potřeb a domluva se školou na formě a obsahu dílny. Zároveň práce seznamuje čtenáře s představou „dobré školy“ a s cíli, ke kterým dramatická výchova a vzdělání obecně směřuje. V neposlední řadě tento text obsahuje seznámení s divadelní improvizací, která se stala hlavním ohniskem dílny pro žáky střední školy.
- Literární předloha jako východisko pro dílnu v rámci příměstského táboraHart, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-01-16Tato bakalářská práce prozkoumává možnosti využití literární předlohy v dramatickovýchovném procesu v rámci příměstského tábora. Mapuje vznik konkrétní pětidenní dílny od výběru předlohy, přes plánování, až po samotnou realizaci a reflexi. Autor pracoval se skupinou dětí ve věku 9-13 let s různou vstupní úrovní zkušeností s dramatickou výchovou. Cílem bylo provést účastníky příběhem knihy Svěřte případ Kallovi od Astrid Lindgrenové a nabídnout jim skrz to možnost seznámit se s různými metodami a technikami dramatické výchovy a rozvíjet jejich dovednosti v oblasti divadla. Cílem bylo též případně najít potenciální účastníky celoročního kroužku dramatické výchovy. V první části práce jsou představeny výchozí podmínky pro tvorbu a realizaci projektu. Druhá část je věnovaná analýze předlohy. Následující dvě kapitoly popisují plán a realizaci projektu. Poslední část se zaměřuje na zhodnocení dosažených výsledků a jsou v ní předloženy návrhy na změny pro příští realizaci.
- Možnosti a úskalí metod a postupů dramatické výchovy ve firemním vzdělávání dospělýchHurych, Matyáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-28Tato bakalářská práce se zabývá využitím metod a technik dramatické výchovy v rámci firemního vzdělávání. V praktické části popisuje a hodnotí využití metod a technik dramatické výchovy v rámci firemních workshopů, které se týkaly přechodu na tyrkysovou formu řízení organizace.
- O princezně na klíčekVrabcová, Iveta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-27V této práci se zaměřuji na popis procesu vzniku inscenace s mládeží věkové kategorie 10 – 15 let. Proces vznikal v rámci setkávání se na hodinách literárně dramatické výchovy v DDM Libertin v České Lípě. Práce je zasvěcena popisu procesu vzniku inscenace, jejím úskalím a hledání divadelních prostředků pro práci s literární předlohou. V jednotlivých kapitolách se snažím prezentovat naši společnou práci od charakteristiky skupiny i jednotlivců, přes hledání příběhu a jeho témat až k výslednému produktu celé skupiny.
- Po stopách Raye BradburyhoHlaváčková, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-27Cílem této práce je vytvořit pětidenní dílnu v rámci příměstského tábora v Domě dětí a mládeže, která bude inspirována osobností Raye Bradburyho a jeho povídkami Raketa, Step a Burácení hromu ze sbírky Kaleidoskop. V rámci dílny bude věkově rozmanitá skupina dětí nejen seznámena s osobností a příběhy Raye Bradburyho, ale také vůbec poprvé seznámena s metodami a technikami dramatické výchovy. Cílem práce je ověřit, jakým způsobem budou účastníci na nové metody reagovat, zda dojde během pěti dní k posunu v oblasti jejich projevu, schopnosti přistoupit na hru v roli, schopnosti improvizace atd. Práce je rozdělena na tři části. V první, teoretické části se věnuji osobnosti autora a rozboru předlohy, ze které dílna vychází, a také skupině, která se dílny zúčastnila. Druhá část detailně popisuje obsah dílny, její jednotlivé části, cíle a obsažené metody. Třetí část obsahuje celkové zhodnocení projektu, jak byly naplněny jednotlivé cíle, co by bylo po nabyté zkušenosti možné vylepšit atd.
- Počáteční lekce s novou skupinou na střední školeRůžička, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Bakalářská práce s názvem Počáteční lekce s novou skupinou na střední škole se věnuje prvním lekcím dramatické výchovy žáků prvních ročníků oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika na Střední pedagogické škole a Střední zdravotnické škole v Krnově. Tato škola je kmenovým pracovištěm autora práce, který zde působí mj. jako vyučující dramatické výchovy. V práci jsou stanoveny cíle počátečních lekcí jednak s ohledem na poznatky vývojové psychologie, teorii „čtyř K“, ale rovněž s ohledem na školní vzdělávací program. Dále je popsáno prvních pět lekcí realizovaných ve školním roce 2022/2023 ve dvou paralelních skupinách žáků v předmětu dramatická výchova. Práce předkládá reflexi jednotlivých her a příklady dobré praxe, které vedly k naplnění cílů a vybudování bezpečného prostředí v hodinách dramatické výchovy uvnitř nově vytvořeného adolescentního kolektivu.
- Pověsti Českých BudějovicKecová, Vendula(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-09Bakalářská práce se zabývá přípravou a realizací víkendové divadelní dílny pro děti ve věku od čtrnácti do šestnácti let, které již několik let navštěvují divadelní soubor Lannovka při DDM v Českých Budějovicích. Tématem této dílny byly pověsti Českých Budějovic. Mým hlavním cílem bylo touto dílnou děti motivovat a probudit u nich o naše město a jeho bohatou historii větší zájem. V práci je zachycena charakteristika skupiny dětí, výběr vhodné verze pověstí a jejich rozbor. Práce podrobně popisuje celý průběh divadelní dílny - práci s textem pověstí a pro děti neznámým hracím prostorem, vytvoření dramaturgicko - režijní koncepce, vymýšlení inscenačních prostředků, tvarování inscenace až k její konečné podobě a následné představení pro diváky.
- Rozvoj čtenářské gramotnosti dramatickovýchovnými metodamiChvátalová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-18Tato bakalářská práce se zabývá využitím metod a technik dramatické výchovy vedoucích k rozvoji čtenářské gramotnosti u dětí a mládeže. Ukazuje tak způsob, jak jim představit knihy v prostředí veřejných knihoven tvořivou formou, na rozdíl od většiny běžných programů. Diplomová práce nabízí především dva vypracované tvůrčí projekty pro odlišné věkové skupiny, které vznikly na základě knihy Petra Stančíka – Mrkev ho vcucla pod zem a Soví zpěv od Ivy Procházkové, popisuje a hodnotí jejich přípravu i jednotlivé realizace.
- Slovanská pohádka jako námět k inscenaciKynčlová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-01-11Bakalářská práce mapuje inscenační proces zaměřený na lidovou pohádku, slovanskou mytologii a symboliku. Sleduje vývoj dětské skupiny dramatického kroužku, jehož cílem je mimo jiné vznik inscenace na motivy pohádky Karla Jaromíra Erbena. V bakalářské práci se okrajově zabývám problematikou slovanství a pohanství u nás, přičemž čerpám z dostupné literatury a zdrojů. Tyto poznatky uplatňuji při analýze lidových pohádek a následně je předávám žákům. Bakalářská práce sleduje zejména způsob, jak k předávání informací dochází, a jak jsou využity v inscenačním procesu.
- Výuka francouzštiny jako cizího jazyka prostředky dramatické výchovyStehlíková, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-15Tato práce se věnuje možné metodě výuky francouzštiny jako cizího jazyka s využitím prvků dramatické výchovy. Shrnuje metodické směry cizojazyčné výuky především ve 2. polovině 20. století. Dále uvádí dramatickovýchovné metody do kontextu cizojazyčné výuky. V současné době jsou u nás tyto metody užívány stále pouze okrajově. Nicméně jejich význam pro cizojazyčnou výuku začíná být velmi patrný také díky akčnímu přístupu ve vyučování. V další části se práce věnuje analýze textové předlohy použité jako východisko pro výukový projekt nazvaný Paris. Poslední část popisuje osobní zkušenosti při práci se skupinou na výukovém projektu na téma Paris. Projekt se soustřeďuje na rozvoj komunikativních kompetencí u českých studentů francouzštiny užitím metod dramatické výchovy jako je rolová hra a improvizace. Tato práce je tedy příkladem konkrétního užití výše popsaných metod.